Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt
Visst tycker jag att det är problem med huskattsavel också då man ofta söker samma slags hem till både hittekattungar och ungar från huskattsuppfödning.Många invänder med att säga att det finns folk som inte vill ha hittekatter eller katthemskatter men många gånger är hittekattungarna födda och uppvuxna i jourhem och är precis lika tama och gosiga som de framavlade.
Detta kan innebära att det tar längre tid innan mina hittekattungar får nya hem och att jag under den tiden inte kan ta in en annan kattfamilj som lever ute.
Ofta verkar huskattsuppfödarna inte veta vem som är pappan heller .
Men jag håller med om att det största problemet är de som struntar i katterna och låter dom få kull efter kull som dom skänker bort.
När det inte finns hemlösa katter längre, då har jag inget emot huskattsavel
Men det finns en väl en STOR gråzon mellan att förstöra huskattspopulationen och vilja komma åt problemet med att vi har hundratusentals hemlösa katter?
Jag ser inga problem med folk som tar en kull på sin huskatt där ungarna för lämpligt pris säljs vaccinerade, avmaskade och id-märkta (att priset inte blir dunderlågt då dessa tre saker är fixade säger sig självt) till nya hem där de kastreras, blir försäkrade och tas om hand efter konstens alla regler. Den typen av "huskattsavel" bidrar inte till problemet vi har med huskatterna idag.
Problemet är folk som låter sina honor och hanar löpa vind för våg och para sig hej vilt, ungarna föds och ges bort ("25 öre tassen" - ett par hundralappar) till någon som inte heller kastrerar, utan ungarna i sin tur löper vind för våg och gör nya katter. Många katter springer bort (oftast för att de inte är kastrerade) men kommer aldrig hem igen eftersom de inte är id-märkta så även om nån fångar dem ska det mycket tur till om ägaren ska hittas.
Det är DET som gjort att huskattens status är så låg och att vi har över hundratusen hemlösa katter vårt land.
Jag är tacksam över att rasaveln är på frammarsch, för det höjer liksom lägstanivån på kattens status i samhället. Sen att vissa som sysslar med raskatter är precis lika pantade som de som låter sina huskatter ränna fritt och göra nya katter, det må vara så hänt. Idioter finns överallt, även inom rasaveln. Givetvis måste dessa också klämmas åt, men att det finns puckon inom rasaveln friskriver ju inte de puckade "huskattsavlarna" från ansvar. Idioti som idioti, varesig det handlar om huskatt eller raskatt...
Visst tycker jag att det är problem med huskattsavel också då man ofta söker samma slags hem till både hittekattungar och ungar från huskattsuppfödning.Många invänder med att säga att det finns folk som inte vill ha hittekatter eller katthemskatter men många gånger är hittekattungarna födda och uppvuxna i jourhem och är precis lika tama och gosiga som de framavlade.
Detta kan innebära att det tar längre tid innan mina hittekattungar får nya hem och att jag under den tiden inte kan ta in en annan kattfamilj som lever ute.
Ofta verkar huskattsuppfödarna inte veta vem som är pappan heller .
Men jag håller med om att det största problemet är de som struntar i katterna och låter dom få kull efter kull som dom skänker bort.
När det inte finns hemlösa katter längre, då har jag inget emot huskattsavel