Raskatt vs Hus-/bondkatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Alexandra_Torg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 278
  • Visningar Visningar 23 198
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Att köpa raskatt är inte snobberi.
Men att säga: raskatt eller ingen katt alls - då är man kanske inte ute efter att ha en trevlig katt att älska, utan intresserad av en statuspryl. Och har man den inställningen, då börjar i alla fall jag undra över vad en sån person innerst inne tycker om vanliga huskatter.

Det är inte bara huskattor som finns hemlösa. På det tv-programmet som gick förra året Hitta hem, fanns det även långhåriga raser som var misskötta och släppta vind för våg eller instängda i ödehus..

Även om majoriteten är huskattor.. ville bara ge en liten blänkare.

till debatten:
En annan tanke (som jag inte ställer mig bakom) är att -varför skulle det isåfall vara huskattorna man skulle sluta avla på? Varför inte sluta med alla raskattor och ta hand om alla huskattor som finns här i landet. Varför ska man avla på exotiska raser när vi har vår fina bondkatt?

Man kan också välja att se det så att vi har ett överskott av katter (inte just bondkatt) och då ska vi inte föra in massa andra exotiska raser utan ta hand om de katter vi har.. Om alla de som har en raskatt skulle ta hand om huskattor istället hade vi varit en bit på väg då?

Mvh

debattälskande cyklist som inte tagit ställning själv än men som kastrerar sina huskattor för många anledningar...

Sveriges hela kattpopulation består av ca 30% raskatter. Om vi raskattuppfödare slutar föda upp raskatter kommer det påverka huskattproduktionen noll. Visst, några kattköpare skulle tvingas köpa huskatter istället men vi skulle sannolikt fortfarande ha en överproduktion av huskatter.

Om det finns för många siameser på marknanden är det skit samma om vi som föder upp devon rex slutar föda upp, det är ju siameser det finns för många av! Det är siamesaveln som behöver trappas ner i ett sådant läge.

Att köpa raskatt är inte snobberi.
Men att säga: raskatt eller ingen katt alls - då är man kanske inte ute efter att ha en trevlig katt att älska, utan intresserad av en statuspryl. Och har man den inställningen, då börjar i alla fall jag undra över vad en sån person innerst inne tycker om vanliga huskatter.

Inte alls. Man är en målmedveten person som vet vad man vill ha. Jag har haft huskatter men kommer inte skaffa någon annan katt än devon rex i fortsättningen pga. min allergi. Jag skulle kunna prova andra raser eller chansa på en huskatt, men devon rex vet jag att jag klarar av och jag vet att jag stortrivs med denna ras. Perser, aldrig i livet. Är inte ett dugg intresserad av siameser heller, inte norsk skogkatt, inte birma, inte ragdoll... det är inte raser som tilltalar mig. Gör det mig till en dålig människa att jag vet vad jag har och inte skaffar "näst bästa"? För mig är det devon rex eller ingen katt och jag har full förståelse för att det finns sådana som aldrig skulle skaffa devon rex också.

Har mycket svårt att se för mig denna diskussion på hundsidan... har aldrig hört en hundmänniska säga något negativt om att man vet vad man vill ha och inte köper annat.

Ja, eller så lägger vi ner aveln helt och hållet.

Du vet nog precis som jag att katter inte kan ställas på stand by. Om alla slutar föda upp katter idag. Vad ska vi avla på om några år när marknaden är i balans? Ska vi sätta katterna på p-piller tills dess (vad tusan gör vi med de hanar som inte går att hålla fertila)? Katter som inte går i avel mår (detta tror jag vi är överens om) bäst av att kastreras så vad ska vi börja avla på?

Ska vi börja om från början helt och hållet och importera allt avelsmaterial och hur ska uppstarten av all uppfödning skötas? Hur ska det regleras så att vi inte hamnar i samma situation igen med 100000 hemlösa katter?

Nej, det är faktiskt huskattentusiasterna som får ta sig i kragen och strypa tillgången på huskatter. Jag kan inte göra det åt dem. De som köper katt av mig är intresserad av devon rex. Inte av siameser, inte av somalis, inte av birmor, inte av huskatter utan av devon rex. Huskattuppfödare skulle inte kunna hjälpa till att strypa tillgången på devon rex heller om det skulle behövas.

Vad sägs om bidrag för billigare kastering? Har sett på tv om lastbilar som åker runt och kastrerar/steraliserar hundar och kattor gratis i usa (betalda av friviliigorganisationer). Då kanske fler skulle kastrera, om det varit ännu billigare än vad det är nu... Staten/någon förening kanske kunde lagt till en liten summa mellan...

Min åsikt är att man ska kastrera alla kattor man har som inte planeras att användas i avel. Men alla vill inte lägga 700:-/1200:- för att göra detta med sin katthane/hona. Även om man köper en hona för 20:- så så blir ju den totala kostnaden 1220:- för kattan..

Mina anledningar till kastration: killarna håller sig hemmavid, behöver inte titta på grannens kellingar och tycka de liknar min katt :o:angel:, bidrar inte till att vi har för många kattor i landet, behöver inte oroa mig för vad som kommer att hända med eventuella kellingar, mina kattor är inga kattor med gener som jag tycker är så bra att de måste spridas. Men det första jag skrev tycker jag är viktigast. Jag skulle resonerat likadant varesig jag har bondkattor eller raskattor.

ja. ännu ett inlägg jag inte vet vad jag vill med, men nu skickar jag det..

Jag vet att blandras vs. renras diskuteras på hundsidan men jag har personligen aldrig sett någon skriva att det är snobberi att veta vad man vill ha i sin hund. Har aldrig hört/sett någon ifrågasätta älgjägaren som vill ha en jämthund eller så blir det ingen hund (det finns ju trots allt andra älghundar också).

Personligen ser jag målmedvetenhet som något positivt. Att veta vad man vill ha i sin katt/hund innebär antagligen att man har tänkt igenom det hela noga och har kollat upp olika raser för att se vilken som matchar den egna livsstilen bäst.

Att jämföra katter med hundar rakt av går inte, eftersom det inom katterna inte finns samma egenskapsbredd som inom hundarna.

Men diskussionerna är väldigt lika varandra..

Vad sägs om bidrag för billigare kastering? Har sett på tv om lastbilar som åker runt och kastrerar/steraliserar hundar och kattor gratis i usa (betalda av friviliigorganisationer). Då kanske fler skulle kastrera, om det varit ännu billigare än vad det är nu... Staten/någon förening kanske kunde lagt till en liten summa mellan...

Min åsikt är att man ska kastrera alla kattor man har som inte planeras att användas i avel. Men alla vill inte lägga 700:-/1200:- för att göra detta med sin katthane/hona. Även om man köper en hona för 20:- så så blir ju den totala kostnaden 1220:- för kattan..

Mina anledningar till kastration: killarna håller sig hemmavid, behöver inte titta på grannens kellingar och tycka de liknar min katt :o:angel:, bidrar inte till att vi har för många kattor i landet, behöver inte oroa mig för vad som kommer att hända med eventuella kellingar, mina kattor är inga kattor med gener som jag tycker är så bra att de måste spridas. Men det första jag skrev tycker jag är viktigast. Jag skulle resonerat likadant varesig jag har bondkattor eller raskattor.

ja. ännu ett inlägg jag inte vet vad jag vill med, men nu skickar jag det..

Det finns redan föreningar som kastrerar katter billigt tex. i samverkan med olika hyresvärdar. Problemet är ju att ideella föreningar behöver ekonomisk hjälp från privatpersoner och företag och de får inte den hjälp som behövs.

Staten skulle kunna slopa momsen på veterinärvård (har för mig att veterinärvården en gång i tiden var momsbefriad men jag kanske hittar på). Det skulle inte göra någon jätteskillnad i pris, men lite och kanske skulle det ge veterinärer större ekonomiskt utrymme för volontärarbete. I USA och Kanada kastrerar veterinärstudenter hemlösa katter, det skulle kanske gå att genomföra i Sverige också.

Att jämföra katter med hundar rakt av går inte, eftersom det inom katterna inte finns samma egenskapsbredd som inom hundarna.

Men diskussionerna är väldigt lika varandra..

Inte samma bredd, men olika raser kan skilja sig mycket från varandra. En perser och en devon rex går tex. inte att jämföra rent temperamentsmässigt. Helt olika.

Jag tycker att det är bra att veta vad man vill ha och dessutom förstå att alla inte vill ha samma sak som en själv. Jag visste precis vad jag vill ha i en katt och hittade det i huskattor.

Sen är väl alla kattor personliga på sitt eget sätt och beter sig olika. Man får inse att köper man en katt så är det en individ som kanske inte beter sig precis likadant som den jag hade innan trots att det är samma ras. Har haft en perser som hatade att mysa och har nu 4 bondkattor som sover hos mig varje natt. :love:

Huskattor tycker jag dock inte är någon chansning bara för att man inte vet vad som finns bakåt i generna. De är och beter sig ändå som kattor.

ännu ett lite flummigt inlägg från en vältränad cyklist..

Temperamentmässigt är dock något helt annat än egenskapsmässigt och där skiljer sig hundvärlden enormt mycket från kattvärlden och hästvärlden.

Därför går de inte att jämföra.

Men diskussionerna blandras vs renras och renras vs huskatt är exakt likadana, argumenten är desamma etc. detta till trots.

Huskattor tycker jag dock inte är någon chansning bara för att man inte vet vad som finns bakåt i generna. De är och beter sig ändå som kattor.

ännu ett lite flummigt inlägg från en vältränad cyklist..

Fast du vet inte om du kommer få en överenergisk akrobat eller mer av en stillsam själ när du köper en huskatt som du inte känner till bakgrunden hos så visst är det mer av en chansning än om man köper raskatt. Även om alla katter är individer så har alla raser ett grundläggande temperament.

En hund är ju in grund och botten alltid en hund... alla artfränder oavsett om vi pratar häst, hund eller katt har ju vissa grundläggande saker gemensamt eftersom de tillhör samma art. Det innebär dock inte att det inte finns skillnader raserna emellan och det kan vara betydande skillnader.

Fast du vet inte om du kommer få en överenergisk akrobat eller mer av en stillsam själ när du köper en huskatt som du inte känner till bakgrunden hos så visst är det mer av en chansning än om man köper raskatt.

QUOTE]

Våra fyra kattor har alla lite av varje i sig. När de känner för det klättrar de i träd eller busar som attan och ibland vill de bara ligga och lata sig. Har aldrig mött en bondkatt som agerar utanför det jag förväntat mig av dom. De kan vara olika bra jägare... Vad är chansingen? Dum fråga kanske men, vad kan hända som inte händer med en raskatt?

Fast du vet inte om du kommer få en överenergisk akrobat eller mer av en stillsam själ när du köper en huskatt som du inte känner till bakgrunden hos så visst är det mer av en chansning än om man köper raskatt.
Våra fyra kattor har alla lite av varje i sig. När de känner för det klättrar de i träd eller busar som attan och ibland vill de bara ligga och lata sig. Har aldrig mött en bondkatt som agerar utanför det jag förväntat mig av dom. De kan vara olika bra jägare... Vad är chansingen? Dum fråga kanske men, vad kan hända som inte händer med en raskatt?

Du kan få en räserkatt, du kan få en soffpotatis... du kan få en extremt social katt, du kan få en katt som inte vill ha med andra katter att göra. Detta kan du få hos raskatter också, men eftersom raskatter avlas på sitt temperament är sannolikheten mycket stor att du tex. kommer få en mycket energisk och nyfiken katt som kan ställa till med mycket ofog när du köper tex. en devon rex. En katt som du hittar på alla nivåer från golv till tak och som lätt blir odräglig om den inte får mycket stimulans. Sannolikheten att du får en sådan katt när du köper en perser är mycket liten. När du köper en huskatt kan du få vilket som.

Jag har läst tom. här på buke om folk som varit besvikna över att deras huskatt är en soffpotatis när det de behöver är en råttjägare. Andra som blivit helt vansinniga på sina huskatter för de trodde de skulle lugna ner sig som vuxna (och så gjorde de inte det).

Har själv stött på stor variation bland huskatterna men visst, de flesta ligger "i mitten" och är ganska lagom.

Inte riktigt.. Det kan skilja sig enormt mycket mellan grupperna och raserna inom grupperna, eftersom de avlas på egenskaper till stor del.

Hävdar fortfarande att en hund i grund och botten alltid är en hund och de fungerar på samma grundläggande sätt. Att man sedan har avlat efter olika egenskaper förändrar inte detta.

Detta märks om inte annat på förvildade hundar, oavsett ras så återgår de till samma grundläggande beteende när de förvildas.

Fast du vet inte om du kommer få en överenergisk akrobat eller mer av en stillsam själ när du köper en huskatt som du inte känner till bakgrunden hos så visst är det mer av en chansning än om man köper raskatt. Även om alla katter är individer så har alla raser ett grundläggande temperament.

En hund är ju in grund och botten alltid en hund... alla artfränder oavsett om vi pratar häst, hund eller katt har ju vissa grundläggande saker gemensamt eftersom de tillhör samma art. Det innebär dock inte att det inte finns skillnader raserna emellan och det kan vara betydande skillnader.

Var huskatt bras väldigt mycket pa sin mamma, lite mer fart bara. Hon är en riktig klängapa, men det visste vi redan när vi köpte henne, eftersom hon tyckte om att bli buren och sitta i knät redan som liten kattunge när vi köpte henne. Och hon följer med pa promenader och är väldigt social, precis som sin mamma.

Sa helt grisen i säcken skulle jag inte säga att det är. Vissa personlighetsdrag syns dessutom redan när de är ungar.

Fördelen som jag ser det är kanske snarare att det är lättare att skaffa en likadan, om man har raskatt. Var andra katt är en Russian Blue, och hon är nästan löjligt rastypisk i temperamentet. Sa när hon blir gammal sa kommer det vara enklare att hitta en likadan - var bondkatt är mer one-of-a-kind, sa att säga.

Ja, du får väl tro det om det gör dig nöjd :cool:

Jag vet. Det handlar bara om hur mycket man skalar av. Hur mycket back to basics man går. I grund och botten är alla djur av samma art just den arten, med de grundläggande behov och beteenden den arten har. Hamnar man utanför det börjar man röra sig utanför artgränsen dvs. man skapar inte nya raser längre utan nya arter och jag tror inte att någon vill hävda att det sker i hundvärlden.

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 714
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 658
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna