Raskatt vs Hus-/bondkatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Alexandra_Torg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 278
  • Visningar Visningar 23 202
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

WOW!

Precis så menar jag!:bow:

Moget.(IRONI)

Gå in på valfritt kattforum och säg att du tänker avla på din huskatt och se vilka svar du får!

Men varför vill du avla på huskatter?
varför vill du inte att dem katterna som redan finns inte ska få ett hem istället? är det inte viktigare att hjälpa dem som behöver hjälp först, och sen roa sej?

F.ö har missfid hjälpt mej med många frågaor som rört mina huskatter, utan att klanka ner, likaså Sol. (tacksam för detta)

Nog vore det en biologisk förlust om huskatten försvann till en spillra som var för liten för att den sunda slumpmässiga aveln skulle fungera!
PL

MissFideli är mig veterligen själv uppfödare så huruvida pass insatt hon är tycker jag nog att du ska kolla upp bättre innan du skriver något.

Nåja... En kull, så vitt jag vet. Därmed inte sagt att man inte kan veta något, men om rätt ska vara rätt.

Alltid en början ;) hursomhelst så verkar hon mycket kunnig och vettig.

De friskaste raserna är nästan alla jakthundar och där avlar man ju på prestation och egenskaper i första hand = de är friskare än de som enbart avlas på utseende.

Sedan hör ju fler raser till grupp 1 naturligtvis och även så de andra listorna, men att lista alla raser som finns är alldeles för tidsödande och besvärligt.

Tycker du det är fel att man kastrerar sina huskatter då med andra ord? Eller - är det 'bra' att det lär finnas omkring 100 000 övergivna och hemlösa huskatter bara här i Sverige? Är inte det snarare ett väldigt starkt bevis på att det finns ett alldeles för stort överskott på huskatter?

INGEN raskattuppfödare vill utrota huskatten!! Sluta ljug!
MissFideli om vi nu ska prata om balans, var FINNS din egen balans?
Du skriver att jag ska sluta ljuga, OM VAD?:crazy:
Jag skrev att KÄNSLAN finns hos MIG ibland för att
vissa (absolut inte alla) rasuppfödare verkar ogilla avel på huskatter.
Vad har jag ljugit om?
Vill gärna ha svar på det, för man skriver inte att folk är lögnare hur som helst!

Tycker du det är fel att man kastrerar sina huskatter då med andra ord? Eller - är det 'bra' att det lär finnas omkring 100 000 övergivna och hemlösa huskatter bara här i Sverige? Är inte det snarare ett väldigt starkt bevis på att det finns ett alldeles för stort överskott på huskatter?

Om man nu är en riktig kattälskare, varför hjälper man då inte till att ta hand om alla övergivna och hemlösa katter som redan finns? Istället för att beklaga överskottet. Det jag inte fattar är att så många tycker så "synd" om huskatter men fortsätter att avla vidare på raskatter.
Vad är egentligen en KATT värd för Er?
Skulle BRA gärna vilja veta!

Från en cyklist till en annan..

Det tror jag påverkar resultat, tillsammans med att de är ovanliga raser och inte är överavlade som de vanligare raserna är... Men man ser också att det är stora (storlek som i höjd och vikt, inte antal) raser som inte lever så länge. Hjärtat håller inte till en så stor hund lixom.
Ok, tack vännen!!
(frän en annan cyklist) :rofl::rofl::rofl:
Ha en bra kväll!

Balans? Vi kanske skulle rekomendera att alla raskatter skulle kastreras så att de inte förorenar den genetiskt mer värdefulla o ursprungliga huskattspopulationen med sina onaturliga av människan(utan ngn vettigt syfte) sparade gener.
PL

Nej, men man skulle ju kunna införa ett förbud att para raskatter med huskatter. Det skulle varken raskattuppfödare eller huskattuppfödare gnälla över (förutom då de som prompt ska "förädla" sina huskatter med raskattblod).

Sedan är det väl klart att huskattmarknaden behöver balanseras. Med ett överskott på 100000 katter, sett i hela landet, råder ingen balans öht. och det blir inte bättre såvida inte fler börjar kastrera sina katter. Katterna som föds, oavsett ursprung, behöver ju någonstans att bo också.

Det är redan svårt för många att bli av med sina kattungar, hur ska vi då kunna placera ut det överskott som redan finns på över 100 000 katter? Det finns inte tillräckligt med hem. Man köper en söt kattunge för en 50-lapp av bonden som man sedan lämnar kvar efter sommaren eller om man råkar flytta från hus till lägenhet. Eller helt enkelt överger för att den inte är liten och söt längre. Den var ju knappast dyr i införskaffande... jag tror många raskattägare däremot tänker till både en och två gånger innan man överger katten som man gav 6500 kr för som liten och det är därför man sällan eller nästintill aldrig ser dessa på katthem.

Senast ändrad av en moderator:

Om man nu är en riktig kattälskare, varför hjälper man då inte till att ta hand om alla övergivna och hemlösa katter som redan finns? Istället för att beklaga överskottet. Det jag inte fattar är att så många tycker så "synd" om huskatter men fortsätter att avla vidare på raskatter.

Alltså. Förhelvete.
Det är ju det missfed försökt säga? född inte upp, när det finns överskott.
Jag förstår inte hur du tänker. vilken sida finns du på? du kritiserar ju båda? Haha. shit.

Vi måste få upp priserna på huskattorna så att de inte lika lätt blir slit och släng som de kan bli ibland.

Haffar ett citat som jag tycker illustrerar hela saken så himla bra. Alla är väl överens om att kattpriserna bör höjas och slit-och-släng-mentaliteten måste bort. Vad jag inte förstår är att så många har så svårt att förstå grundläggande marknadsekonomiska principer.

Tillgång och efterfrågan.

Jag är säker på att alla hört den frasen förut. Tillgången och efterfrågan på raskatter verkar vara i hyfsad balans eftersom det finns få hemlösa raskatter på katthemmen. Tillgången på huskatter är dock så otroligt mycket större än vad efterfrågan på huskatter är. Vad leder det till? Dumpade priser, dvs billiga katter. Snorbilliga katter, rent ut sagt. Så billiga att människor utan djurvana och/eller mindre nogräknade personer uppenbarligen lockas att köpa katt mer eller mindre på impuls, eftersom de bevisligen inte kan eller vill ta hand om katten sedan, i hela kattens liv.

(Nu kanske jag måste förtydliga att jag tror att alla vi här på Bukefalos skulle ta lika väl hand om 20-kronorskatten som om 7000-kronorskatten, men det är VI. Vi som bryr oss, till och med bryr oss tillräckligt mycket för att debattera det hela på ett internetforum.)

Så hur ökar man efterfrågan på en vara (i detta fallet huskatter)? Minskar tillgången. Och hur gör man det? Kastrerar så mycket huskatter som det går att få folk att kastrera. Vad händer då? Efterfrågan kommer mer i balans med tillgången, priserna stiger, folk tänker efter mer innan de slänger ut flera tusen på en katt och har då (förhoppningsvis, idioter finns det alltid) tänkt igenom vad det verkligen innebär att köpa katt.

Att para långhåriga raser med huskatter för att få fram långhåriga huskatter som man kan ta mer betalt för är enligt mig att bita sig själv i svansen. ENDA anledningen till att långhåriga katter går att få mer pengar för är att de är ovanligare. Den dagen det finns ett överflöd på långhåringar, kommer de korthåriga att vara mer "värda". Vad gör man då, börjar avla endast korthåriga katter igen...?

Jag tycker det är uppenbart att debatten INTE handlar om vilken katt som är "bäst" eller "finast" eller något annat struntprat, utan kort och gott om hur vi ska få bort problemet med hemlösa, övergivna och vanvårdade katter - raskatt eller huskatt spelar väl för f-n ingen roll. Men nu råkar huskatterna vara kraftigt överrepresenterade i kat(t)egorin "hemlös och vanvårdad", så det är de folk oroar sig mest över.

Angående vilken katt man väljer att köpa, och att det på något sätt skulle vara "snobbar" som väljer att köpa raskatt - jag hade tänkt skaffa katt någon gång inom överskådlig framtid, och skulle gärna ha en huskatt. Dock bor jag väldigt trångt, och visserligen har jag väl möjlighet att låta katten gå ut, men med ett dagis med tillhörande sandlåda precis utanför fönstret där jag vet att kattbajs inte skulle ses på med blida ögon, samt hyfsat väl trafikerade gator i närområdet så vet jag inte om jag skulle våga. :crazy: Raskatter är, som jag har förstått det, ofta avlade för att klara sig bättre inomhus, så min ENDA tanke med ett eventuellt raskattköp är att öka chansen att få en katt som trivs och mår bra hemma hos mig. Har föräldrarna och far- och morföräldrarna de egenskaperna så ökar chansen att avkomman får dem också. Naturligtvis finns det huskatter som passar in på vad jag letar efter, men där blir det som att köpa grisen i säcken - jag har ingen aning om vad jag köper.

Om jag ska dra en parallell till hästvärlden - ingen människa med lite humm om halvblodsstammar på jakt efter ett föl skulle väl köpa en D-Day-avkomma om de ville ha en allroundkompis att ha kul med. Då kanske man letar efter något annat. Med huskatten har du ingen aning alls om du råkar ha en katt-D-Day som farfar.

Nej jag tycker inte det är fel att kastrera, jag kastrerar massor.
Problemet är att om verkligen "alla" skulle kastrera skulle populationen kunna kollapsa genetiskt.
Dvs huskatten som självbärande "naturlig" population behöver ett visst överskott av katter utan riktig tillsyn.
PL

Alltså. Förhelvete.
Det är ju det missfed försökt säga? född inte upp, när det finns överskott.
Jag förstår inte hur du tänker. vilken sida finns du på? du kritiserar ju båda? Haha. shit.
Vad svär du över?
Det var IRONI! (om du inte förstod).

Det är inte bara huskattor som finns hemlösa. På det tv-programmet som gick förra året Hitta hem, fanns det även långhåriga raser som var misskötta och släppta vind för våg eller instängda i ödehus..

Även om majoriteten är huskattor.. ville bara ge en liten blänkare.

till debatten:
En annan tanke (som jag inte ställer mig bakom) är att -varför skulle det isåfall vara huskattorna man skulle sluta avla på? Varför inte sluta med alla raskattor och ta hand om alla huskattor som finns här i landet. Varför ska man avla på exotiska raser när vi har vår fina bondkatt?

Man kan också välja att se det så att vi har ett överskott av katter (inte just bondkatt) och då ska vi inte föra in massa andra exotiska raser utan ta hand om de katter vi har.. Om alla de som har en raskatt skulle ta hand om huskattor istället hade vi varit en bit på väg då?

Mvh

debattälskande cyklist som inte tagit ställning själv än men som kastrerar sina huskattor för många anledningar...

Senast ändrad av en moderator:

Specificering från mig:

#Hade det inte varit bättre om all avel upphörde ett tag?
Du vill ju inte att man ska sluta avla huskatter :confused:

Nej, vad jag menar, men som uppenbarligen inte går in är: sluta tjata på huskattuppfödarna att de ska lägga ner sin avel, medan vi raskattsuppfödare med gott samvete tar sig all rätt i världen att avla på sin ras. Allstå: Acceptera ALL avel som bedrivs seriöst. Det är ju tydligen huskattuppfödarna som fyller katthemmen, har man raskatt är man fri från ansvar och kan fortsätta avla, trots att hemlösa katter är allas problem. Ditt också.

#Men vad betyder mest i avelsammanhang? Avelsvärde eller kärlek? Är det kärlek när avelskatten kastreras, och lämnas bort?
Majoriteten av avelskatterna kastreras och bor kvar. Eller placeras om pga problem i gruppen efter kastrering. Men dom har du visst lägligt nog glömt bort? Rötägg finns överallt.

Nej, min kastrerade avelshane bor kvar. Men du förstår väl att jag känner andra uppfödare som gör så, och jag tror tyvärr att det är de som är i majoritet.

#Ni kan vara hur stora ni vill, ni är ändå bara en liten klick i universum. Det är klart att majoriteten där har kastrerade katter, huskattuppfödare jagar ni ju bort!

Dom flesta huskattuppfödarna inser problemen med övertalet huskatter och kastrerar sin katt.

And there it is. Det ÄR alltså huskattsuppfödarnas fel att det finns för många katthemskatter? Gud, vad skönt att man har raskatt då, så att man slipper tänka på problemet!

#Rent snobberi alltså, raskatt eller ingen katt. Vill ha katten för att visa status. För övrigt avlar jag somali. Och om det behövs, ja då slutar jag avla!

Japp, snobberi. Precis som i resten av djurvärlden. Man söker nått man passar ihop med. Välkommen till verkligheten!

Ja, men då skulle jag rekommendera att de köper en ny matta i stället. För är man så insnöad på märkeskatter är man ingen kattvän.

#Men i vissa raser kan det bli problem, som hos siamesen. Och det här med att planera att kastrera katterna innan de är födda för att det finns så många linjer, varför avla öht? Vad är då skillnaden mellan en kastrerad raskatt och en kastrerad huskatt?
Att det är problem hos siamesen gör att du kastar skit på alla raskattuppfödare? Skillnaden på en kastrerad huskatt och en kastrerad raskatt kan vara stora t.ex tempramentsmässigt.

Nej, de allra flesta raskattsuppfödare gör allt de kan för att få bort problem i rasen. Den enda form av avel jag sätter mig emot, är osund avel.
Och argumentet att det kan bli skillnad i temperamentet hos en ras- och en huskatt... ja, det var ett tungt sådant för att lägga ner huskattsaveln. Hade du verkligen inget bättre att komma med?

#Du har alltså inget mål med din avel? Jag vill få fram friska, vackra katter, och ja, jag vill ha avelsvärde på mina katter då jag har ett mål att sträva efter.
Mitt mål är att få fram rastypiska, trevliga sällskapskatter. Är nån extra bra så kan den gå vidare i avel. Men mitt huvudmål är inte att avla avelskatter enbart nej.

Nänä, där ser man.

#Eller hur? Egen erfarenhet kanske?
Då är du en av få? Jag har aldrig läst nånstans att folk tycker du hellre ska köpa raskatt än huskatt.

Du har allstå inte läst rasuppfödares hemsidor? Köp katt av mig eller gå till ett katthem? Det är alltså vad kattköpare har att välja på; den uppfödarens katt eller katthemskatt. Men ta dig själv som exempel. Skulle du rekommendera en potentiell kattungeköpare att köpa från huskattsuppfödare, om dina katter inte föll honom/henne i smaken?

Men varför vill du avla på huskatter?
varför vill du inte att dem katterna som redan finns inte ska få ett hem istället? är det inte viktigare att hjälpa dem som behöver hjälp först, och sen roa sej?
Men måste jag repetera precis allt jag säger?
Har du läst tråden?
Nu har jag besvarat liknande frågor flera gånger.

F.ö har missfid hjälpt mej med många frågaor som rört mina huskatter, utan att klanka ner, likaså Sol. (tacksam för detta)

Ja, Sol är bra.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Nej, men man skulle ju kunna införa ett förbud att para raskatter med huskatter. Det skulle varken raskattuppfödare eller huskattuppfödare gnälla över (förutom då de som prompt ska "förädla" sina huskatter med raskattblod).

Räcker det inte med förbud från SVERAK. Och hur skulle ett sånt förbud egentligen kunna gå att genomföra? Låter ju helt absurt.

Sedan är det väl klart att huskattmarknaden behöver balanseras. Med ett överskott på 100000 katter, sett i hela landet, råder ingen balans öht. och det blir inte bättre såvida inte fler börjar kastrera sina katter. Katterna som föds, oavsett ursprung, behöver ju någonstans att bo också.

Ja, eller så lägger vi ner aveln helt och hållet.

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 714
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 658
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III