Specificering från mig:
#Hade det inte varit bättre om all avel upphörde ett tag?
Du vill ju inte att man ska sluta avla huskatter
Nej, vad jag menar, men som uppenbarligen inte går in är: sluta tjata på huskattuppfödarna att de ska lägga ner sin avel, medan vi raskattsuppfödare med gott samvete tar sig all rätt i världen att avla på sin ras. Allstå: Acceptera ALL avel som bedrivs seriöst. Det är ju tydligen huskattuppfödarna som fyller katthemmen, har man raskatt är man fri från ansvar och kan fortsätta avla, trots att hemlösa katter är allas problem. Ditt också.
#Men vad betyder mest i avelsammanhang? Avelsvärde eller kärlek? Är det kärlek när avelskatten kastreras, och lämnas bort?
Majoriteten av avelskatterna kastreras och bor kvar. Eller placeras om pga problem i gruppen efter kastrering. Men dom har du visst lägligt nog glömt bort? Rötägg finns överallt.
Nej, min kastrerade avelshane bor kvar. Men du förstår väl att jag känner andra uppfödare som gör så, och jag tror tyvärr att det är de som är i majoritet.
#Ni kan vara hur stora ni vill, ni är ändå bara en liten klick i universum. Det är klart att majoriteten där har kastrerade katter, huskattuppfödare jagar ni ju bort!
Dom flesta huskattuppfödarna inser problemen med övertalet huskatter och kastrerar sin katt.
And there it is. Det ÄR alltså huskattsuppfödarnas fel att det finns för många katthemskatter? Gud, vad skönt att man har raskatt då, så att man slipper tänka på problemet!
#Rent snobberi alltså, raskatt eller ingen katt. Vill ha katten för att visa status. För övrigt avlar jag somali. Och om det behövs, ja då slutar jag avla!
Japp, snobberi. Precis som i resten av djurvärlden. Man söker nått man passar ihop med. Välkommen till verkligheten!
Ja, men då skulle jag rekommendera att de köper en ny matta i stället. För är man så insnöad på märkeskatter är man ingen kattvän.
#Men i vissa raser kan det bli problem, som hos siamesen. Och det här med att planera att kastrera katterna innan de är födda för att det finns så många linjer, varför avla öht? Vad är då skillnaden mellan en kastrerad raskatt och en kastrerad huskatt?
Att det är problem hos siamesen gör att du kastar skit på alla raskattuppfödare? Skillnaden på en kastrerad huskatt och en kastrerad raskatt kan vara stora t.ex tempramentsmässigt.
Nej, de allra flesta raskattsuppfödare gör allt de kan för att få bort problem i rasen. Den enda form av avel jag sätter mig emot, är osund avel.
Och argumentet att det kan bli skillnad i temperamentet hos en ras- och en huskatt... ja, det var ett tungt sådant för att lägga ner huskattsaveln. Hade du verkligen inget bättre att komma med?
#Du har alltså inget mål med din avel? Jag vill få fram friska, vackra katter, och ja, jag vill ha avelsvärde på mina katter då jag har ett mål att sträva efter.
Mitt mål är att få fram rastypiska, trevliga sällskapskatter. Är nån extra bra så kan den gå vidare i avel. Men mitt huvudmål är inte att avla avelskatter enbart nej.
Nänä, där ser man.
#Eller hur? Egen erfarenhet kanske?
Då är du en av få? Jag har aldrig läst nånstans att folk tycker du hellre ska köpa raskatt än huskatt.