Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt
#Det är klart jag slutar avla! Jag är väl inte dum. Och om du läst bloggen så skulle du se att jag avlar på somali.
9. Du påstår att mutationerna som avlas på ofta är ohälsosamma? Jag påstår att du har jättefel där. Dels förbjuder vår djurskyddslag avel på sådana djur och dels tillåter inte mitt förbund SVERAK avel på sådana mutationer. Forskning pågår också på många av dom mutationerna/defekterna man inte vet så mycket om för att avgöra om dom är farliga eller ej. Såvida du inte är forskare så är du knappast kunnig nog att avgöra vad som är ohälsosamt och inte.
#Nej, jag är inte forskare. Men jag är inte blind heller. Jag vet att sphynx är resultat av en mutation, som jag i alla fall tycker ser ohälsosam ut.
10. Hur vet du att det korsar 2 friska individer utan stam? Alla anlag som är recessiva eller nedärvs på annat vis än dominant, hur kan du ha koll på dom utan stam?
#Men de första katterna på jorden föddes väl inte med stamtavla, vá? Man måste ju börja någonstans, eller hur?
11. Jag är förvisso bara här och på SKS, men inget av dessa forum visar nån som helst negativitet mot huskattägare. Rent påhitt från din sida och det står jag för utan citat som bevisar motsatsen.
#Återigen: egen erfarenhet. Som nu till exempel...
12. Dom flesta av oss raskattuppfödare som står för våra åsikter på forum på nätet är allt annat än anonyma. Dom flesta av oss berättar öppet om våra stamnamn, våra katters hela namn osv. Hur anonymt är det?
#Det fanns en hel tråd om det på ditt forum, att de inte vågade prata med vänner och bekanta. Klart ni är öppna på ert forum, alla tänker ju likadant där, och den som inte gör det får bara skit, Ja, egen erfarenhet.
13. Hur öppen raskattaveln är, har du till viss mån rätt i. Alldeles för mycket mörkertal är det, men det är på väg att förbättras. Även om det går för sakta. Jag har fått mycket beröm för min öppenhet om Abbies problem och hoppas ha påverkat en hel del. Har inte någon gång blivit negativt bemött. Jo, av huskattägare ironiskt nog
#Jättebra insats, det ska du ha eloge för!
14. Vill gärna veta vilka raser som inte är hälsosamma inom SVERAK? Perser kan jag hålla med om, men det är 1 (eller 2 då), vilka fler menar du? Dessutom påstår ingen att SVERAK är det enda rätta, det finns flera förbund och vi har samarbeten rakt igenom. Att SVERAK oftast lyfts fram beror mest på att dom är störst här i Sverige. Och mest kända.
#SVERAK accepterar avel på ohälsosamma perser, avel på manx, och avel på sphynx.
Jojo, det många som repeterar sveraks regler i det oändliga, när de inte har nåt eget att komma med.
15. Hmm... Du skriver att huskattavel är okej, men det är ännu bättre om den sker med raskatters inblandning? Dubbelmoral? Du biter dig själv i svansen där. Högre pris ska inte bestämmas av graden raskatt, då är du totalt fel ute. Det är katten som djur som ska betinga ett högre pris. Su skiljer ju själv på katternas värde genom att skriva att det är bättre att blanda in raskatt och sälja dyrt? Jag anser att huskatt oavsett andelen raskatt ska vara dyrare än dom är idag. Annars är vi ju riktiga hycklare.
#Jo, men nu lever vi ju i verkligheten och inte i din drömvärld. I verkligheten värderas katter olika.
16. Mer okunnighet: Alla fel går inte att testa fram. Man får gå efter vad som dykt upp bakåt.
#Eller vad som kommer fram under dokumenterad avel.
17. Att ta fram en ny ras är långt ifrån samma sak som att avla huskatter. En ny ras kommer sig knappast av att man satt ihop 2 söta huskatter utan stam och Hoppla! En ny ras!! Det handlar om åratal av planerande, undersökande och kunnighet. Inget av dessa stämmer med den huskattaveln vi har i Sverige idag.
#Nja, sphynxen kom ju till så. Inavelsmutation.
18. Du är bra trång i din syn. Du tar upp en siamesuppfödare. Titta på DRX-uppfödarna som blandat upp sin ras under några år med andra raser för att bredda basen. Det är absolut inget unikt för din siamesuppfödare, utan fullt normalt.
Nej, det unika med henne var väl att hon ville hämta hem en gatukatt från Thailand. Jag vet att man gör korsningar, men ska jag behöva skriva en roman om det?
19. Din avel gick möjligtvis med nollresultat. Dom flesta säljer dock sina halvraskatter för 1500-2000:- utan vaccinering, chippning och avmaskning. Hur kan dessa inte gå med vinst? Se dig omkring!! Din verklighet och den riktiga verkligheten är inte samma sak.
Och rasuppfödare tjänar ju ALDRIG några pengar, eller hur. Nej, de går nästan back. Det är väl bara då de fyra rasuppfödare jag känner, som gör en vinst på sin avel....
20. Att du inte fick dina korhåriga huskatter sålda för ett bra pris visar väl verkligen på hur uselt det är ställt för huskatten? Hade balansen varit bättre hade folk fattat att vill man ha katt får man betala för det också, oavsett hårlag.
#Som sagt, verkligheten!!!
21. Att huskatter saknar utställningsvärde får stå för dig. Självklart kan dom inte ta cert, cert tas efter poäng för hur katten uppfyller standarden. Huskatter har ingen standard, alltså inga cert. Dock kan dom ta NOM, BIS, och alla andra stora fina priser som finns. Fråga Malin de Lange i NerK hur högt hon värderar sin Jaffas priser. Troligen högre än många av oss raskattägare gjort.
WW'03 & SW'01 '00 Jaffa eller kanske
WW'03, SW'06 '04 '03 Tarzan
Inte illa va?
#Kul för henne!
Synd att han inte kunde sprida så uppenbart fina gener vidare.
22. Alla uppfödare omplacerar inte sina pensionerade avelsdjur. Och många som gör det, gör det för kattens skull. För att det inte funkar i gruppen efter kastrering. Inte konstigt i revir med rangordning. Dom som gör det.. tja, det är inget jag stödjer heller. Min avel består f.n. av 2 kastrater. Toppa det om du kan!
#Det är ju jättebra. Ett föredöme!
23. Katthemmens prioriteringar är ett hett ämne på SKS, och få delar dessa katthems åsikter. Men man kan vända på det också. Hade det inte funnits så enormt mycket huskatter hade katthemmen inte behövt prioritera.
#Kanske är kall nu, men avlivning är i vissa fall det bästa.
24. Jag förmänskligar inte heller katterna, men aldrig att jag tycker dessa katter ska avlivas för att pengarna ska gå till människor istället. Däremot kan pengarna läggas på andra katter!
#Om man prioterar katter framföt svältande barn, är man antingen 10 år eller så saknar man empati för andra människor.
25. Att utveckla sin egen ras är alltid jobbigt. Det gäller alla djurraser, inte bara katterna. Deal with it?[/QUOTE]
#Håller med!