Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej jag tror att en mänsklig inblandning på den nivån totalt skulle förändra egenskaperna o knappast till det bättre.
PL
Och min gissning är att få väljer raskatt pga temperamentet (specifikt psyke)utan mest för utseendet. Förutom den där rasen som jag inte kommer på vad den heter, men som är väldigt vild av sig- för den kan jaga möss bättre än en huskatt.
Varför det, när alla andra husdjur förbättras (=uppvisar fler av de önskade egenskaperna) med mänsklig inblandning i aveln?
Om du menar att ägaren till den trebente katten skulle leta upp en hane till katten så tror jag inte att den skulle gjort det.
Skulle den trebente katten vara vild och ragga killar själv så skulle den nog inte överleva så länge i naturen...
Det där är ju en sanning med modifikation, för nog finns det många raser (inom nästan alla tama djurslag) som inte förbättrats, (snarare tvärtom) av människans avelsplanering..
Ur mänsklig synvinkel har de förbättrats, det är ju hela pointen med avel.
Vilken mänsklig nytta ligger i att avla fram djur som inte kan gå ordentligt, andas normalt eller har andra abnorma exteriörer som gör att djuret inte kan leva och föröka sig normalt menar du![]()
Aha, du tänker dig nagon sorts survival of the fittest-modell?
Men det stämmer ju inte, vara katter är ju inte vilda. De bor ju tillsammans med oss människor, och var den här katten okastrerad utekatt skulle hon givetvis bli dräktig, och överleva. Folk brukar ju faktiskt mata sina katter, även om de far ga ute.
Eller menar du att vi av avelsmässiga skäl inte borde ge vara katter mat, sa att bara de starkaste överlever?![]()
Och min gissning är att få väljer raskatt pga temperamentet (specifikt psyke)utan mest för utseendet. Förutom den där rasen som jag inte kommer på vad den heter, men som är väldigt vild av sig- för den kan jaga möss bättre än en huskatt.
Vi tycker inte om skeltettcancer och problem med lårbenen men de finns på våra vanligaste hundraser...
Sen så generaliserar du oss människor. Det räcker med att någon vill ha en egenskap för att denne ska börja avla mot detta. Resten kan vara emot det..