Raskatt vs Hus-/bondkatt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Alexandra_Torg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 278
  • Visningar Visningar 23 198
Sv: Raskatt vs Hus-/bondkatt

Jag skulle gissa att huvudanledningen till att de flesta köper raskatter är a) utseendet och b) att man vill ha ett specifkt psyke, som man vet att rasen har.

Du har säker rätt, även när det gäller ordningen, tyvärr är a) ofta kopplat till sämre hälsa.
PL

Och min gissning är att få väljer raskatt pga temperamentet (specifikt psyke)utan mest för utseendet. Förutom den där rasen som jag inte kommer på vad den heter, men som är väldigt vild av sig- för den kan jaga möss bättre än en huskatt.

Nej jag tror att en mänsklig inblandning på den nivån totalt skulle förändra egenskaperna o knappast till det bättre.
PL

Med så är det ju med de afrikanska hundarna. Finns ingen stamtavla på dom. De springer lösa i flockar i symbios med männsikan. Hjälper till vid jakt, får del av bytet, ingen ägare som parar ihop tik med hane...

Nej jag tror att en mänsklig inblandning på den nivån totalt skulle förändra egenskaperna o knappast till det bättre.
PL

Varför det, när alla andra husdjur förbättras (=uppvisar fler av de önskade egenskaperna) med mänsklig inblandning i aveln? Varför skulle just kattgenetik vara ett sadant unikum?

Vad vinner huskatten pa att trebenta katter med psykiska problem gar in i aveln?

Om du menar att ägaren till den trebente katten skulle leta upp en hane till katten så tror jag inte att den skulle gjort det.

Skulle den trebente katten vara vild och ragga killar själv så skulle den nog inte överleva så länge i naturen...

Och min gissning är att få väljer raskatt pga temperamentet (specifikt psyke)utan mest för utseendet. Förutom den där rasen som jag inte kommer på vad den heter, men som är väldigt vild av sig- för den kan jaga möss bättre än en huskatt.

Jag tror att det ofta är en kombination. Jag gissar att du tänker pa bengaler, som härstammar fran en inkorsning med vildkatter, men när det gäller dem sa skulle jag tro att det är extremt ovanligt att nagon skulle köpa dem pa grund av deras rattjägarskicklighet. Där är det nog verkligen till stor del det häftiga utseendet och den unika teckningen man är ute efter - hur manga lägger ut 10 000 kronor pa en rattjägare?:confused: Jag skulle gissa att den absolut majoriteten bengaler inte gar ute öht, än mindre jagar rattor pa heltid.

Det finns för övrigt manga raskatter som jagar lika bra eller bättre än huskatter. Alla huskatter är ju inte heller sa jaktintresserade.

Vissa kattraser har ju lite mer speciellt temperament, och där tror jag absolut att psyket väger in. Det gäller exempelvis rexar, eller för den delen brittiskt korthar.

Varför det, när alla andra husdjur förbättras (=uppvisar fler av de önskade egenskaperna) med mänsklig inblandning i aveln?

Det där är ju en sanning med modifikation, för nog finns det många raser (inom nästan alla tama djurslag) som inte förbättrats, (snarare tvärtom) av människans avelsplanering..

Om du menar att ägaren till den trebente katten skulle leta upp en hane till katten så tror jag inte att den skulle gjort det.

Skulle den trebente katten vara vild och ragga killar själv så skulle den nog inte överleva så länge i naturen...

Aha, du tänker dig nagon sorts survival of the fittest-modell?

Men det stämmer ju inte, vara katter är ju inte vilda. De bor ju tillsammans med oss människor, och var den här katten okastrerad utekatt skulle hon givetvis bli dräktig, och överleva. Folk brukar ju faktiskt mata sina katter, även om de far ga ute.

Eller menar du att vi av avelsmässiga skäl inte borde ge vara katter mat, sa att bara de starkaste överlever?:confused:

Det där är ju en sanning med modifikation, för nog finns det många raser (inom nästan alla tama djurslag) som inte förbättrats, (snarare tvärtom) av människans avelsplanering..

Ur mänsklig synvinkel har de förbättrats, det är ju hela pointen med avel. Hästarna har blivit bättre ridhästar, de rör sig vackrare, är större och hoppar bättre. Korna mjölkar bättre, hönsen har mer kött och värper fler ägg, och sa vidare och sa vidare.

Många hundraser däremot har på alla sätt som kan räknas som nyttiga försämrats.
Gäller även andra arter där man börjat avla på konstig(=osund) exteriör istället för bruksegenskaper.
PL

Ur mänsklig synvinkel har de förbättrats, det är ju hela pointen med avel.

Vilken mänsklig nytta ligger i att avla fram djur som inte kan gå ordentligt, andas normalt eller har andra abnorma exteriörer som gör att djuret inte kan leva och föröka sig normalt menar du :confused:

Vilken mänsklig nytta ligger i att avla fram djur som inte kan gå ordentligt, andas normalt eller har andra abnorma exteriörer som gör att djuret inte kan leva och föröka sig normalt menar du :confused:

Den estetiska upplevelsen, eller kanske framgangar i utställningsringen. Ofta tycker man ju att dessa abnorma exteriörer är vackra, det är ju därför man avlat fram dem. De uppstar inte av en slump, sa om inte vi människor tyckte om dem skulle de inte finnas.

Aha, du tänker dig nagon sorts survival of the fittest-modell?

Men det stämmer ju inte, vara katter är ju inte vilda. De bor ju tillsammans med oss människor, och var den här katten okastrerad utekatt skulle hon givetvis bli dräktig, och överleva. Folk brukar ju faktiskt mata sina katter, även om de far ga ute.

Eller menar du att vi av avelsmässiga skäl inte borde ge vara katter mat, sa att bara de starkaste överlever?:confused:

Hehe, jag förstå vad du menar. Men jag tror att många (abslout inte alla) som har kattor som springer lösa försöker ge p-piller osv om de inte vill ha kellingar nästa vår.. Matar man en katt tar man hand om den hyfsat, även om man kanske hoppar över vaccinationer och försäkrning. Vet många här på landet som ger p-piller, även om det inte alltid funkar, då går spaden i skallen-metoden in istället.. Det var den första delen kattor jag menade.

Men jag tänkte att en vildkatt som var rolig att ha på semestern men lämnas kvar vid stugan när man åker hem igen lämnas ju verkligen till naturen och då blir det the survival of the fittest... En trebent klarar sig inte. En frisk katt klarar sig oftast inte iheller men långt längre än en trebent... Skulle den trebente katten lägga sina trebenta kellingar på en ödegård någonstans och få vilda kellingar som inte vågar sig fram till männsikor tror jag inte de skulle överleva..

Senast ändrad av en moderator:

Vi tycker inte om skeltettcancer och problem med lårbenen men de finns på våra vanligaste hundraser...

Sen så generaliserar du oss människor. Det räcker med att någon vill ha en egenskap för att denne ska börja avla mot detta. Resten kan vara emot det..

Min i och för sig mycket begränsade erfarenhet visar precis tvärt om - de fyra jag känner som har raskatt har alla valt ras i första hand efter temperamentet. Min tanke är också att välja ras efter temperament. Skulle inte ha något emot någon fin färg, men det är faktiskt ganska sekundärt.

Vi tycker inte om skeltettcancer och problem med lårbenen men de finns på våra vanligaste hundraser...

Sen så generaliserar du oss människor. Det räcker med att någon vill ha en egenskap för att denne ska börja avla mot detta. Resten kan vara emot det..

Även vilda djur har hälsoproblem. Avel är givetvis inget patentrecept.

Men menar du alltså på fullaste allvar att avel gör våra husdjur sämre anpassade till ett liv med människan? Att vargar fungerar bättre som husdjur än hundar, och att przewalskihästen är mer lämpad för hopptävling (exempelvis) än halvblodet? Att vi skulle få mer ägg och kött från våra höns om vi hade djungelhönor? :confused:

Liknande trådar

B
Övr. Katt Snälla Bukefalister, hjälp mig att välja mellan en raskatt och en huskatt/bondkatt! Jag och min sambo ska skaffa en katt, men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 713
Senast: Shark
·
Övr. Hund Som ofta tillskrivs oss som har renraser, av de som har blandraser.. * Vi ser inte ner på ägare till blandrashundar * Vi anser inte...
6 7 8
Svar
158
· Visningar
10 658
Senast: liljekonvall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈