Rasism (ja, en till sån här tråd)

Problematisk

Trådstartare
Hamnade i en situation för ett tag sedan som gjorde mig lite chockad och förbryllad. Efter det började jag fundera på hur andra reagerar och gör.
En bekant till mig hade kommenterat en grej på facebook. Hen uttryckte sig fruktansvärt illa med klar och tydlig rasism. Jag kunde knappt tro det jag läste. Även om jag har fått lite smygrasism-vibbar av personen tidigare så kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig att hen skulle vräka ur sig något sådant. Flera personer ifrågasatte det hen skrivit men hen lös med sin frånvaro från kommentarsfältet.

Det är som sagt en bekant, inte en nära vän eller släkting. Med andra ord ingen jag har några problem att unfrienda på facebook och därmed slippa se såna här utspel, men samtidigt känner jag att jag inte bara vill ta in åsikter från folk som tycker som jag i allt. Jag vill inte skärma av mig från andra åsikter på det sättet. Jag vill kunna ta upp saker och diskutera, även sånt som är obekvämt. Men jag vill inte heller mötas av grov rasism när jag scrollar igenom facebook.

Sånt här får mig verkligen illa till mods. När rasismen sker så öppet och nära. Att rasister finns bland alla är ju ingen nyhet, men det här är första gången jag verkligen möts av det så öppet och rakt på av en person jag ändå känner och vet en del om, att hen är en helt vanlig svensson med ett helt vanligt svenssonliv. Som så många andra rasister, och det känns väldigt, väldigt obehagligt.

Så mina funderingar. Hur hade ni reagerat? Rycker ni på axlarna bara? Tar upp diskussion? Ändras er uppfattning av personen ifråga? Agerar ni efter det?
Jag kan inte bestämma mig för om det är värt att ha kvar personen som vän på facebook (irl träffas vi bara genom förening några ggr/år) för de trevliga sidorna hen har, eller om jag vill ta bort hen och slippa hens rasism. Vill ta klart avstånd från rasistiska uttalanden, men vet inte om att ta avstånd från personen bakom dem är rätt väg att gå.

Jag hade unfriendat. Jag har massor med "vänner" som jag unfriendat pga vad det lägger ut/kommenterar/taggar/delar för skit.

Att dom beter sig som idioter på FB dock gör inte att jag inte kan prata med dom IRL.

Det är svårt att bemöta allt som någon gör tokigt i alla tänkbara forum, särskilt som FB som inte är riktat till just dig, men jag skulle bli extra observant vid IRL möten och vara beredd på att bemöta rasismen. För nu skulle det ju inte längre vara en chock.

Det är bra att prata med folk som tycker annorlunda om saker och ting än man själv gör. Men rasistiska sympatier? På vilket sätt kan det berika någon diskussion alls?

Vettigt folk som tycker olika på intressanta vis, det är en sak. Men att prata med rena puckon bara för åsiktsvariationens skull? Jag ser ingen mening med det.

Det gäller ju att välja sina strider.
Själv har jag tagit bort fb-vänner i sådana situationer och närmar vi oss sådant samtalsämne när vi ses på riktigt så är jag mycket tydlig med vad jag tycker.

På Facebook är jag mestadels vän med folk som tycker ungefär som mig, annars skulle det bli så extremt energikrävande att logga in där. Jag ser tillräckligt med elände genom att läsa i olika grupper, i olika forum, kolla nyheter osv, så att ta bort folk som facebookvänner gör inte att jag på något vis blir avskärmad från verkligheten eller glömmer hur "världen utanför" ser ut.

Liknande trådar

Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 966
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 455
Senast: Ragdoll
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 850
Senast: LiviaFilippa
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10