Rasförslag

Bubble

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp med rasval! Funderar på att skaffa valp om ca 1 år och har nu börjat fundera på vilken ras jag vill ha.
Jag har en golden retriever hane nu som är 5 år men jag skulle vilja ha en lite mer "träningsvillig" hund. Kan ju bero på individen också men han är lite av en soffhund :p
Vill gärna träna ev tävla lydnad och är även lite intresserad av att ställa ut.
Vill ha en lite mindre hund men som det ändå är lite fart i och som gillar att träna och arbeta.

Jag är just nu sugen på Jack Russel Terrier. Någon med erfarenhet av rasen som kan berätta? Andra förslag?

Sen vad ska man titta på när man letar efter valpar/uppfödare? Tog min första hund som omplacering så jag har ingen erfarenhet av det.

Tack för svar! :)

Sv: Rasförslag

Vill du träna och täva lydnad finns det raser som är lättare att träna än en Jack Russell, om du inte har världens tålamod ;)

Självklart gå det men, det är ju en Jack Russell Terrier. Jag skulle inte beskriva dom som träningsvilliga.Träningvillig för mig är en hund som är avlad att vara sig förare tillags och är följsam. Inte en terrier som är avlad för att ta egna beslut.

Min bror har en Jack Russell,en väldigt lugn och mjuk. Jämför jag henne med min pudel så är det enorm skillnad, till exempel kastar man en pinne till pudeln kommer hon tillbaka direkt med den och undar "Vad ska vi göra nu? " men kastar man en pinne till Jack Russelln tar hon den, lägger sig och biter sönder pinnen. Det är väll individuellt men bara som ett exempel. ;)

Nu är jag ju partisk men, Jag rekomenderar en pudel, dom blir vad man gör dom till, dom är inte bara tanthundar med fåniga frisyrer! Min hänger med på allt och älskar att träna oavsett vad.
Men det blir ju en heldel pälsvård även om man har sin pudel nerrakad.

Sv: Rasförslag

Ja det är ju sant iofs.

Haha exakt sådär är min hund som jag har nu, kastar man en pinne springer han och hämtar den och sen går han iväg med den och lägger sig nånstans och tuggar på den.

Hm tack för förslaget men skulle nog inte orka med all pälsvården :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 679
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 858
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka