Sv: Raser?!
jag har en engelsk springer spaniel, det finns två "linjer" inom rasen jakt och utställning/sällskap. jaktlinjen ger mindre hundar med mycket vitt (?) och kortare öron medan utställningslinjen ger lite större hundar med mer brunt/svart och långa öron.
ska man ha engelsk springer spaniel som sällskap ska man givetvis välja en från utställningslinjerna. de har endel jakt i sig eftersom de i grund och botten är fågelhundar, men det är mindre än jaktlinjen.
de är trevliga hundar som gillar allt och alla (för det mesta iaf
), de är hyfsat smarta så de vill inte ligga på sofflocket för jämnan utan passar en mer aktiv familj. både min och mammas hund är ruskigt lättlärda och kan alla möjliga olika konster, att göra blodspår är också ruskigt roligt tycker alla parter
det är ganska lätt också, men en kurs är att föredra. både jag och mamma vill att våra hundar ska få en viktig uppgift i livet, båda har som mål att de ska bli eftersökshundar (de är från utställningslinjen så vill vi utnyttja instinkterna de har)
min hund är en 25 kilos knähund
dock skulle jag rekommendera att man inte är helt nybörjare, även om det går med mycket vilja, eftersom både min och mammas hund var riktigt jobbiga (utöver det vanliga) under trotsåldern. dock vet jag att det finns riktigt underbara och lätta hundar av denna ras, så det kan lika gärna gå bra som nybörjare