H

Horse

Har ni något tips på någon hundras som är en familjehund så mottages det ! :p
Ni får gärna tipsa om de raser ni gillar och skriv gärna varför ni gillar dom då... :D

Sv: Raser?!

Det är ju svårt att tipsa om någon ras med så knapphändig information.

Vad har ni tänkt göra med hunden ifråga?
Vad vill ni ha för storlek, temperament, hårlag?

jag har en engelsk springer spaniel, det finns två "linjer" inom rasen jakt och utställning/sällskap. jaktlinjen ger mindre hundar med mycket vitt (?) och kortare öron medan utställningslinjen ger lite större hundar med mer brunt/svart och långa öron.

ska man ha engelsk springer spaniel som sällskap ska man givetvis välja en från utställningslinjerna. de har endel jakt i sig eftersom de i grund och botten är fågelhundar, men det är mindre än jaktlinjen.

de är trevliga hundar som gillar allt och alla (för det mesta iaf ;)), de är hyfsat smarta så de vill inte ligga på sofflocket för jämnan utan passar en mer aktiv familj. både min och mammas hund är ruskigt lättlärda och kan alla möjliga olika konster, att göra blodspår är också ruskigt roligt tycker alla parter :) det är ganska lätt också, men en kurs är att föredra. både jag och mamma vill att våra hundar ska få en viktig uppgift i livet, båda har som mål att de ska bli eftersökshundar (de är från utställningslinjen så vill vi utnyttja instinkterna de har)

min hund är en 25 kilos knähund :love:

dock skulle jag rekommendera att man inte är helt nybörjare, även om det går med mycket vilja, eftersom både min och mammas hund var riktigt jobbiga (utöver det vanliga) under trotsåldern. dock vet jag att det finns riktigt underbara och lätta hundar av denna ras, så det kan lika gärna gå bra som nybörjare :)

de flesta hundar är bra familjehundar/sällskapshundar, om de får den stimulans de kräver, eller utför det jobb de är skapta för.

vill man bara ha hunden som levande gosedjur att promenera med några gånger om dagen minskar antalet raser dramatiskt. då är det egentligen de bara de små sällskapsraserna kvar, typ shi tzu och pomeranian. och även dessa raser mår bäst om de får någon typ av mental stimulans, typ spår och trickträning.

Chinese crested dog! Underbara familjehundar som båda kan vara med en hel dag ute men heller inte mår dåligt/ogillar en dag på soffan om det skulle vara så! :)

Mycket trevliga och personliga, min hund älskar barn och andra djur!

En cavalier kanske?:)
Bra sällskapsras, trevligt temperament och kräver inte massor av aktivitet. är gärna aktiv om du är det. Blir typ 8 kg tung.
Ngt mindre än en cocker i storlek:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 557
Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 001
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 450
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar