Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
du har inte lust att berätta lite om rasen, varför har du fastnat för dom? vet du hur många det finns? var i landet bor du ungefär? jag visste inte ens att de fanns i sverige
En kompis till mej hade nordlandshäst men jag kan inte säga att ajg fick en direkt uppfattning om den så jag kan bedöma om de är lämpliga til turridning eller ej, hade jag själv däremot haft turridning hade jag valt nordsvensk eller fjordhäst.Jag tycker islandshästar är för komplicerade, rent gångartsmässigt, för att slösa på ryttare som bara vill lunka i skogen.(ja hoppa på mej nu ).Då har jag hellre ridskola för folk som vill lära sig rida ordentligt på islandshäst.
Jag har inte varit på en enda turridning där islandshästarna inte varit grisepassare så det säger ju ngt om deras lämplighet...däremot kan ju individerna ha bra lynne men det är en annan sak.
Har stor erf. av nordlandshästar, men jag kan inte rekommendera dem om du inte är van ryttare och rider mest ensam. De är oftast väldigt hårda mot andra hästar. Lätta i baken - även valacker. Stark egen vilja också. Framtunga, långa i ryggen o överbyggda är många dessutom. Passar bättre som körhästar - fast de är ganska låga och står på smäckra ben. Dessutom är de moderna nl-hästarna väldigt långsamma av sig. Inte mycket fart. De får lätt fång också eftersom de är så lättfödda och dessutom har en del sommareksem.
//Feronia