Raser till turridning?

Sv: Raser till turridning?

Haflinger har jag och min mamma använt när vi bedrev turridning och dom är helt ultimata dom e arbetsvilliga, viktbärande och positiva till allt.

pigga och glada utan att vara heta och dom tycker om att jobba mycket.

plus att dom är lugna och trygga.

du har inte lust att berätta lite om rasen, varför har du fastnat för dom? vet du hur många det finns? var i landet bor du ungefär? jag visste inte ens att de fanns i sverige :)

Det finns en gård i Nyköping som har turridning med bask????-hästar,har funnuts ett par år och verkar funka bra,även bra allergi-hästar sägs det!

Om jag skulle bedriva turridnings verksamhet skulle jag nog välja typ Nordsvensk, fjording och liknande raser. Alla behöver inte vara lika grova och tungridna alltså har du hästar att erbjuda alla!:idea:

En kompis till mej hade nordlandshäst men jag kan inte säga att ajg fick en direkt uppfattning om den så jag kan bedöma om de är lämpliga til turridning eller ej, hade jag själv däremot haft turridning hade jag valt nordsvensk eller fjordhäst.Jag tycker islandshästar är för komplicerade, rent gångartsmässigt, för att slösa på ryttare som bara vill lunka i skogen.(ja hoppa på mej nu;) ).Då har jag hellre ridskola för folk som vill lära sig rida ordentligt på islandshäst.
Jag har inte varit på en enda turridning där islandshästarna inte varit grisepassare så det säger ju ngt om deras lämplighet...däremot kan ju individerna ha bra lynne men det är en annan sak.

*kl*

Min erfarenhet av Nordlandshästarna är att de är små och ganska nätta i typen. Jag vet att de ska vara relativt vktbärande, de jag har haft kontakt med hade normala vuxna kvinnor på ryggen. Dock är de små, runt 135 cm tror jag och ganska nätta.

Mina förslag är att titta på invidider istället, och om du vill ha en inriktning mot nordiska raser har du ju nordsvensken, islänning, finsk häst och fjording. Samt russ och nordlands som är lite mindre.

Fjordingar och även nordsvenskar har en fördel till om du ska skaffa hästar till turridning. De är inte så dyra i inköp som islänningar eller tinkerhästar.
Min nordsvensk skulle nog trivas väldigt bra att gå i turridning för hon vill ha sällskap och trivs i grupp.

En kompis till mej hade nordlandshäst men jag kan inte säga att ajg fick en direkt uppfattning om den så jag kan bedöma om de är lämpliga til turridning eller ej, hade jag själv däremot haft turridning hade jag valt nordsvensk eller fjordhäst.Jag tycker islandshästar är för komplicerade, rent gångartsmässigt, för att slösa på ryttare som bara vill lunka i skogen.(ja hoppa på mej nu;) ).Då har jag hellre ridskola för folk som vill lära sig rida ordentligt på islandshäst.
Jag har inte varit på en enda turridning där islandshästarna inte varit grisepassare så det säger ju ngt om deras lämplighet...däremot kan ju individerna ha bra lynne men det är en annan sak.

Du har faktiskt ganska rätt där.

Har stor erf. av nordlandshästar, men jag kan inte rekommendera dem om du inte är van ryttare och rider mest ensam. De är oftast väldigt hårda mot andra hästar. Lätta i baken - även valacker. Stark egen vilja också. Framtunga, långa i ryggen o överbyggda är många dessutom. Passar bättre som körhästar - fast de är ganska låga och står på smäckra ben. Dessutom är de moderna nl-hästarna väldigt långsamma av sig. Inte mycket fart. De får lätt fång också eftersom de är så lättfödda och dessutom har en del sommareksem.
Köp islänningar om du ska bedriva verksamhet - köp 3-gångare ifall du tycker gångarterna är onödiga. 3-gångarna är billiga också. Kanske passar nån arab också - de är snabbare och mer uppmärksamma. Kbl-travarna är ofta väldigt framåt, starka och stora - kan vara lite läskiga för nybörjare... Suveränt terränglynne annars! Av fjordningar finns det många fina lättbygda o smidiga individer - MEN de har ofta en stark egen vilja. (Hade själv fjording i 10 år) Har nl-häst, islandshäst, arabiskt fullblod o kallblodstravare nu.

Lycka till!

//Feronia

Senast ändrad av en moderator:

Araber är ju kända för att vara uppmärksamma, kanske lite väl uppmärksamma ibland & så skriver du ju själv att de är snabba.Inte de mest idealiska hästarna till verksamhet om man ser på majoriteten av dem kan man tycka.

Islandshästar har väldigt stark vilja, jag tycker mej se att de flesta av dem har mer vilja än andra raser.En orsak är just att de faktiskt gåt vilda på Island & att ha stark vilja är just en bra egenskap när man lever i det vilda, de måste ju vara envisa nog för att få näring, klara sig bra i en flick, klara sig på egen hand helt enkelt.Så där kan jag inte heller håla med dig.

Orsaken till varför islandshästar många ggr går så bra på turridning rent mentalt är för att de går just nos i svans, många av de individerna skulle vara helt annorlunda om man skickade ut en nybörjare/ryttare på dem själva utan sina flockmedlemmar.

Hej! Vi är lyckliga ägare till en nordlandshäst, vallack på 9år. Han är helt underbar , tyvärr så står han skadad sedan midsommar. Han älskar verkligen allt. Han går ihop med alla hästar både ston och vallackar. Varken bits eller sparkas. Han älskar att hoppa ,har hoppat bana på 90cm och enstaka hinder på 1m.
Han är ganska stor för att vara nordlandshäst maxad C. Det som är bra är att det är en häst i ponnyformat, viktbärande . Han ha fina steg. Nää jag kan bara tala gott om rasen skulle gärna ha flera ,men det är ju så dyrt att få hem dom till norrbotten . Ha charmar dom flesta som stöter på honom.

IMG_0161.jpg

Kan bara återigen föreslå haflingerhästen! Då kommer du fram överallt!

Hur folk kan kalla nordlandshästen överbyggd,framtung och sura kickande hästar kan jag inte riktigt förstå. Jag har haft två stycken (har inte kvar dem nu) och de är jättetrevliga. Framtunga tycker jag inte att de är och överbyggda skulle vara minimalt jämfört med tex. Quarter hästen.
Jag tycker de är trevliga,pigga,glada,lättsamma,roliga att rida. Men de är inte så jättestora ( runt c-ponny måttet) vissa individer är upp mot 145 men inte många. En vuxen kvinna rider lätt på dem, en stor tjock man vet ja inte om jag skulle vilja sätta upp faktiskt, men så även med en lite mindre islandshäst tycker jag.
Tyker nordlandshästen är en lite "ädlare" häst än islandshästen dock finns det många likheter också.

Har stor erf. av nordlandshästar, men jag kan inte rekommendera dem om du inte är van ryttare och rider mest ensam. De är oftast väldigt hårda mot andra hästar. Lätta i baken - även valacker. Stark egen vilja också. Framtunga, långa i ryggen o överbyggda är många dessutom. Passar bättre som körhästar - fast de är ganska låga och står på smäckra ben. Dessutom är de moderna nl-hästarna väldigt långsamma av sig. Inte mycket fart. De får lätt fång också eftersom de är så lättfödda och dessutom har en del sommareksem.

//Feronia

Känner inte igen ett ord av dina erfarenheter av Nordlandshästar! De jag har levt med och träffat på andra håll har varit extremt trevliga djur som lämpar sig väl för turridning och handikappridning. Lätta att rida in och som födda i selen. De har fungerat utmärkt i flockfostran.

Men jag kan tänka mig att en icke flockfostrad Nordlandshäst kan bli lika istadig som en ensamuppvuxen islänning eller shettis.
Är man inte intresserad av gångarterna passar Nordlandhästen lika bra som islänningen som turridningshäst.

HH

Måste tillägg att inlägget blev otydligt & att ajg inte menar att islandshästar har sina egenskaper enbart pga de gått fritt på island då det som bekant inte bara föds där ;)
Men att rasen har utvecklats i flera år til den häst det är & att mkt av flockuppfostran de alltid har haft gör att de är lite mer starka i lynnet många ggr.

oj förlåt att jag itne har svarat, har inte kollat in den här tråden sen jag skrev mitt inlägg. :P
jag fastnade för dom för att dom kändes så stabila att rida. snälla och (mer eller mindre) frammåt var dom hästar jag red. Tycker att dom flesta är väldigt lugna och okomplicerade. (såklart är det ju olika från häst till häst, men det är ändå min uppfattning, dom flesta jag har träffat är liksom lugna) Dom kan vara både ponny och stor häst, och dom är åt det lite kraftigare hållet. Kollade på basjkirföreningens hemsida, det står att det finns ungefär 300 basjkirer i sverige nu, de första kom hit 1993. (Från Ryssland)
Jag vet att det finns ett stall i norrland nånstans. Och ett i haninge utanför sthlm, där jag red.

checka in den här sidan: http://www.basjkir.se/

har inte läst hela tråden, men ger raser efter egna erfarenheteroch så..

Fjordhästar (:love:)
Islandshästar
Nordsvenskar
Tinker / Irish cob
Araber
Ardenner
Shire

detta är raser jag sett/ridit på turridningar, bl.a. på Öland. Självklart handlar det i alla rasr om att hitta rätt individer också..

jag röstar på haflinge eller island.

*KL*

Om man har för avsikt att använda islänningar som turhästar, så är det ingen nackdel eftersom rasen är väldigt trevlig. MEN, jag tror eller ska jag skriva anser.:idea::crazy: Att man själv bör vara oerhört gångartsintresserad, om man inte är det så kan tyvärr skador och annat bryta in och gångarterna i sig demoleras till oigenkännliga.:(

Det är också så att den typen av häst som kan passa i en sådan verksamhet kostar rejäla slantar, en islänning i sig är väl knappast billig. Men med kvaliteter som motsvarar vad en turridningsverksamhet kräver, lär varje häst kosta bra mycket mer. Dessa hästar är ofta värda sin vikt i guld för många, inte bara turridningsverksamhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 917
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 408
Senast: Whirlie
·
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 462
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar