Ras som är barnvänlig?

Sv: Ras som är barnvänlig?

Det beror nog snarare på individen. Har två av samma ras, den ene skulle jag absolut kunna lämna ensam med ett litet barn, han går med på vad som helst. Den andre skulle jag aldrig lämna med mindre barn.

KL

Sedan är det mycket vanskligt att köpa en hund utifrån de premisserna att de ska vara barnvänliga. Om man tittar över bitstatistiken ligger Golden retriever väldigt högt upp. Frågan är ju om detta beror på att man sätter ner ett barn till dem för att de är bra familjehundar = barnvänlig ras utan att ens se till individen, om den är säker på sig själv, andra människor eller tycker om barn.

Vilken form av aktivering avser TS?

Sällskap är ingen aktivering, utställning är för mig ingen aktivering. Det är måhända fysiskt och psykiskt uttröttande, men på helt fel sätt för hunden.

Är också nyfiken på hur TS tänker uppfostra sitt barn när det gäller hunden?

Som många sagt innan mig: Hunden blir vad man gör den till.. :)

I England kallas de ju också för "nannydogs"! :D

De där två meningarna får jag inte riktigt ihop... Varför kallas den för nannydog om hunden bara blivit vad ägaren gör den till?? Då borde ju inte rasen ha någon betydelse och då borde ju rasen rimligvis inte kallas för det :confused:

Cavalier king charles spaniel är ganska barnvänliga, tycker jag. Min hund älskar verkligen barn.

Jag ska försöka utveckla mitt svar lite tydligare..

Med rätt psyke och lydnad kan väl vilken ras som helst kallas för "barnvänlig"..

Men med tanke på att en eng. staffe älskar sina "flockmedlemmar" i princip aldrig vill vara ifred, har en allmänt känt hög smärtgräns osv gör att de på pappret är en "barnvänlig" ras.

Men med tanke på att en eng. staffe älskar sina "flockmedlemmar" i princip aldrig vill vara ifred, har en allmänt känt hög smärtgräns osv gör att de på pappret är en "barnvänlig" ras.

Men menar du då att rasen ändå har betydelse och att den inte blir vad man gör den till???

Alltså, tex: Golden retriver anses ju som en familjehund, (med lydnadsträning, aktivering m.m). Men en okunnig ägare kan förstöra hunden på ett kick, så att den defenetift inte längre är en "barnvänlig" hund..

Jag tror emeliek menar att de flesta hundar faktiskt fungerar utmärkt som barnhundar om man uppfostrar sina barn att vara hundvänliga.

Sedan har alla raser olika förutsättning, dvs olika låg tröskel.

En Staff rent generellt kanske har högre tröskel mot klåfingriga ungar som inte är speciellt hundvänliga än tja låtsäga en Jack Russel.

Ja, rent generellt är det verkligen så.

Både min Amstaff och min Staff tål tuffa tag. Ingen av dom ens blinkar om sonen råkar tappa något på dom, ramla över dom eller nypa tag i deras skinn om han håller på att tappa balansen. Många andra hundar (raser) har oftast inte samma tolerans mot smärta, utan vill säga ifrån på ett tidigare stadium.

Nu tycker inte jag att ett barn ska få göra vad den vill mot en hund, såklart. Däremot ska man vara medveten om att en olycka lätt sker med ett litet barn, som försöker att lära sig krypa eller gå. Det som började som en kram, slutar med att barnet hänger i hundens öra eftersom det var det första som barnet fick grepp om i fallet..
Typ.

Ska jag titta på dom tidigare raserna jag haft, har dom inte haft samma smärttröskel i vardagslivet. Do som tränats i skydd har inte brytt sig ett dyft om smärta i jobbet, men hemma så har dom reagerat långt tidigare mot småbarn än vad Amstaffen gjort här hemma.

Jo...

Men då faller det på att man säger att den blir vad man gör den till ;) (Vilket hon skrev väldigt uttryckligen)

Det är en ekvation som inte går ihop. Man får ju välja, antingen blir hunden vad man gör den till, eller så finns det raser som är lämpligare...

En Staff rent generellt kanske har högre tröskel mot klåfingriga ungar som inte är speciellt hundvänliga än tja låtsäga en Jack Russel.
Jag som har haft JRT i många år måste dock säga att du har fel. Mina hundar har alltid varit superbra med barn. Min chihuahua däremot är inte alls pigg på barn och kan gärna fräsa till åt spädbarn ifall hon tycker att de kryper för fort.

Den JRT-tiken jag har nu är superbra med alla typer av barn. Hon leker så länge de lite äldre barnen vill leka med henne och hon är jätteförsiktig med spädisarna. Jag är ju i den åldern nu när många av kompisarna ynglar av sig, så det har blivit en hel del barn med mina hundar det senaste året.

Jag måste också säga att jag rent generellt inte ser JRT som speciella barnhundar, men eftersom att de blir vad man gör dem till så har vi ju alla andra fel när vi tänker så ;) Bevisligen dessutom :idea:

Men jag har ju förklarat flera gånger hur jag menar...

En Golden retriver, som allmänt ses som en barnvänlig hund kan utan en ordentlig uppfostran/oerfaren hundägare bli en icke barnvänlig hund..
och tvärtom såklart. Liksom den eng. staffen ses i England som en barnvänlig hund, men den kan såklart också bli icke barnvänlig med fel "handlag" eller erfarenheter..

Så.. Nöjd? Jag kan inte förklara tydligare.. Om du är helt emot hur jag tänker så får vi enas om att vi inte tycker lika dant.. :D

Kommer givetvis att uppfostra sonen till att respektera hundar då jag anser det som väldigt viktigt. (djurälskare som jag är)

Jag skrev aldrig att den inte var barnvänlig, men det var liksom inte syftet med mitt inlägg heller..

Det var att påvisa skillnaden mellan en barnvänlig hund och en barnvänlig hund..

Att de flesta hundar kan vara barnvänliga, men inte alla hundar klarar av att vara barnvänliga en längre tid med en hundovänlig unge.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 825
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 948
Övr. Hund För att inte kapa sällskapshundstråden. Vad menas egentligen när uppfödare skriver så? Om det är en jaktras och de enbart säljer till...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
7 687
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 920
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Skottlossning på skola
  • Snabbmat?