Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
"Koko-poo...."
Din åsikt om den står ganska klar.![]()
Instämmer helt och fullt med dig.Jag har inget alls emot blandraser och skulle 100gånger hellre välja en blandras med gott psyke istället för en sönderavlad "renrasig"..
Vid en parning får valparna bra egenskaper från båda föräldrarna. När en förälder har en skadad gen så repareras den av den andre förälderns hela gen. Men när föräldrarna är av samma ras har de oftast fel på samma sorters gener och kan därav inte ge valpen en hel gen. Om föräldrarna är av olika raser har de oftast olika sorters gener som är skadade och kan därför ge valpen fler hela gener. Detta är vetenskap och en förklaring till att blandraser ofta lever längre och är friskare - om man inte avlat på dåliga individer förstås!
Vilket borde betyda, enligt mig, för den "statistik" dessa ändå måste gå på, att de inte alls är så mycket friskare...eller?
Själv har jag en blandras med 88% BC, resten schäfer och golden. Han valdes 5 dgr gammal av min sambo som då var väldigt mycket hos uppfödaren då han känner familjen väl. Han valde den valpen som verkade mest oberoende av de andra hundarna, lugn och snäll etc. Detta var innan jag träffade sambon.
Vid en parning får valparna bra egenskaper från båda föräldrarna. När en förälder har en skadad gen så repareras den av den andre förälderns hela gen. Men när föräldrarna är av samma ras har de oftast fel på samma sorters gener och kan därav inte ge valpen en hel gen. Om föräldrarna är av olika raser har de oftast olika sorters gener som är skadade och kan därför ge valpen fler hela gener. Detta är vetenskap och en förklaring till att blandraser ofta lever längre och är friskare - om man inte avlat på dåliga individer förstås!