Ras info, hjälp!

Sv: Ras info, hjälp!

Om man nu ska mixtra och blanda med raser och försöka få fram en ny ras..
Borde inte Schabradoren ligga närmare till hands isf?
Den är ju vanligare.

Jo det försökte ju hundskolan i Skellefteå va? Skulle bli den ultimata ledarhunden eller nåt. Men inte ens deras experter lyckades få fram en vettig och enhetlig hund av den korsningen så de lade ner projektet.

Jo jag vet att det var på tal NÅNSTANS iaf..
Men det sket sig visst..

Den där Koko-poo el vad den heter, har jag varken sett eller knappt hört talas om..

"Koko-poo...."

:rofl:

Din åsikt om den står ganska klar. :D

Hahaha.. var tvungen att gå bak en sida och se vad den heter.
Jag kan bara inte förstå varför man ens överväger att blanda dessa 2raser med varandra.
Är som att äta köttbullsmacka med chokladsås på.. :angel::D

Ang. blandningen så har jag en blandras mellan golden/labbe.
Skulle kort och gott säga - aldrig mer blandras för min del. Han är världens goaste hund som aldrig gjort en fluga förnär. Mysig och gó på alla sätt och vis.... men så var det då hälsan...

Det är en släkting till mig som fött upp (och är man i yngre tonåren och inte har en hum om hund så är det klart att man blir glad över sin lilla valp). Föräldrarna var fria på och armbågar, men inte hjälpte det. Han började halta redan som valp, och sedan har han gjort det hela livet trots dyr operation och medicinering. Är troligen inne på sitt levnadsår - och då är han knappt 5 år fyllda.

Personligen blir det aldrig mer blandras. Man kan aldrig veta hur egenskaperna slår igenom, och i mitt fall gick det åt helvete. Finns trots allt 400 olika raser, är ni säkra på att det inte finns någon som passar er?
(Tycker inte blandningen av apportör och vallhund låter särskilt bra)

Jag har inget alls emot blandraser och skulle 100gånger hellre välja en blandras med gott psyke istället för en sönderavlad "renrasig"..
Instämmer helt och fullt med dig. :bow:

Vid en parning får valparna bra egenskaper från båda föräldrarna. När en förälder har en skadad gen så repareras den av den andre förälderns hela gen. Men när föräldrarna är av samma ras har de oftast fel på samma sorters gener och kan därav inte ge valpen en hel gen. Om föräldrarna är av olika raser har de oftast olika sorters gener som är skadade och kan därför ge valpen fler hela gener. Detta är vetenskap och en förklaring till att blandraser ofta lever längre och är friskare - om man inte avlat på dåliga individer förstås!

Nu är det så att man ska verkligen tänka sig för innan man skaffar sig en blandras med en eller flera inslag av brunkshund. Om det så är väldigt lite. Men sen anser jag också att man som renrasköpare OCKSÅ har precis samma ansvar att välja rätt ras och oavsätt vad det blir av valpen - anpassa sig och sitt levnadssätt med hund efter vad hunden utvecklas till att bli. Man MÅSTE ha den möjligheten att anpassa sitt hundägande och hundintresse efter vad hunden blir för en. Även en "renrasig sällskapsgolden" kan bli en aktiv och krävande hund.

Om du anser att du har möjlighet att göra det, då kan du skaffa hund. Och välja den ras som du TROR passar dig bäst.

Själv är jag dödligt förtjust i BC:n. Det är en sund hund med ofta väldigt bra psyke - som tyvärr dock verkar bli sämre och sämre ju längre aveln håller på. Däremot föredrar jag en hund som kräver mindre, jag vill inte valla, träna, tävla. Men skulle jag få en hund som krävde det, så skulle jag acceptera det. För att undvika det så gott jag kan så skulle jag dock aldrig skaffa mig en renrasig BC. Risken är för stor att jag skulle sluta med en hund som ville mer än vad jag egentligen vill just nu. Dessutom upplever jag att blandrashundar är både sundare och trevligare om allt gått till på ett bra sätt.

Själv har jag en blandras med 88% BC, resten schäfer och golden. Han valdes 5 dgr gammal av min sambo som då var väldigt mycket hos uppfödaren då han känner familjen väl. Han valde den valpen som verkade mest oberoende av de andra hundarna, lugn och snäll etc. Detta var innan jag träffade sambon.

Jag själv hade idag personligen inte tagit mig en valp med så mkt BC i efter som att jag vill ha en mindre aktiv hund. Så om vi skaffar en till idag så skulle det bli en vuxen omplacering, kanske 6 månaders, och troligen från hundhem. Jag skulle dock utan tvekan välja en liknande blandning och ffa skulle jag önska att den hade minst 50% BC i sig.

Våran blandning har mkt BC men blev turligt nog precis så lagom aktiv som vi vill ha honom. Men som sagt, det var ju bara TUREN som avgjorde det även om sambon gjorde sitt bästa för att välja rätt. ;) Det är hemskt svårt att välja valp.

Jag kan bara säga att det blev den mest perfekta hund man kan hitta! Och vi vill inte ha någonting annat än just denna fina blandning av trevliga hundar.

phpxioq4t.jpg

phpb3qynz.jpg

phpkbpr2d.jpg

När vi är inne på hur friska blandraserna nu är

VARFÖR är de då dyrare att försäkra en blandis i Agria än en renrasig BC?

Vid en parning får valparna bra egenskaper från båda föräldrarna. När en förälder har en skadad gen så repareras den av den andre förälderns hela gen. Men när föräldrarna är av samma ras har de oftast fel på samma sorters gener och kan därav inte ge valpen en hel gen. Om föräldrarna är av olika raser har de oftast olika sorters gener som är skadade och kan därför ge valpen fler hela gener. Detta är vetenskap och en förklaring till att blandraser ofta lever längre och är friskare - om man inte avlat på dåliga individer förstås!

Det du beskriver här händer ju oavsett om du parar rent eller blandat. Har du två fria blandisar -ja då lär avkomman bli fysiskt sund. Har du två fria renraser-ja då blir avkomman också fysiskt sund. Har du två osunda blandisar-ja då lär avkomman bli osund.
Har du två osunda renrasiga-då lär avkomman bli osund..

..så vad är poängen?

Antagligen beror det på att sjukdomsantalet är större och det finns ingen skriven detaljerad sjukdomshistoria bakom dessa hundar.
Det är väl en en större riskprocent för försäkringsbolaget antar jag.

Vilket borde betyda, enligt mig, för den "statistik" dessa ändå måste gå på, att de inte alls är så mycket friskare...eller?

Tack :bow:

de vore roligt med statestik om detta, eftersom vissa "dyrkar" den friska blandrashunden som alltid blir så bra för man korsar :cool:

Själv har jag en blandras med 88% BC, resten schäfer och golden. Han valdes 5 dgr gammal av min sambo som då var väldigt mycket hos uppfödaren då han känner familjen väl. Han valde den valpen som verkade mest oberoende av de andra hundarna, lugn och snäll etc. Detta var innan jag träffade sambon.

Hur fick ni fram detta?? :confused:

Jag har själv haft en lab/gold blandning och han var hur fin som helst, på alla sätt, så för mig vore valet självklart Lycka till!!

Nu berättade du väl inte hela sanningen va !?

Sanningen är den att om två renrasiga hundar ( med olika defekter ) parar sig så slipper avkomman den defekten. Men det gäller ENBART om två renrasiga hundar parar sig. Dvs så kan en första generationens blandras bli friskare om det jag skrev tidigare följs.

Det betyder att ditt inlägg inte hjälper TS nämvärt ( mer än att förvilla ) då TS pratar om en korsning mellan raser som har samma defekt och dessutom är andra generationens blandras.

Så mycket var din information värd.

Tack för ordet /C

Senast ändrad:

Har själv en 75% bc med resten labbe och groenendael. Trots att pappan ,och hela hans släktled, har godkänt vallhundsprov så är min hund så låångt ifrån det nästan går att få en bc (eller ja där ljög jag). Han är urlugn inomhus, inga vallinstinkter (som inte gick att få bort på 1 vecka),däremot jaktinstinkter (jaktlabbe), han är smart och snabb som en bc när han vill men de flesta som känner han skulle säga att han är den segaste bc de någonsin träffat.

Känner även en labbe/golden (ej jaktlabbe) som är värre än min BC. Men den goaste och underbaraste hunden i världen. Men rätt trög, väldigt sprallig och väldigt kontaktbar och snäll.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka