Ras info, hjälp!

Sv: Ras info, hjälp!

Tack för svaren, även om ni fortfarande inte svarar på det jag frågar om, dvs information om raserna i sitt "renrasiga" ursprung..

Kan tillägga att vi inte enbart kollat på blandraser men de renrasiga hundar vi tittat på har inte varit "rätt" för oss, så vi kollar på blandraser och hoppas på att hitta "rätt" hund.

Någon skrev att denna inte tror att vi kommer kunna åka hem utan att ha köpt en valp, men det kommer vi, det har vi gjort förut. Vi köper inte valp för utseendets skull, hur söta de än är, utan det ska kännas rätt med valpen, föräldrarna, uppfödaren osv.

Eftersom alla har så mycket negativa åsikter om blandraser, undrar jag av nyfikenhet vad ni tycker om Cockerpoo (cockerspaniel/pudel), som faktiskt är påväg att bli en "ren ras"..?

Vi har tittat på såväl renrasiga som blandisar men ännu inte hittat "vår" hund, därför skadar det inte att titta på fler blandisar. Någonstans där ute finns det en blandis eller en renrasig hund som är "vår" hund. Ser ingen mening med att stänga dörrar för blandisar när alla vi mött varit otroligt trevliga hundar.

Det jag syftade på med sönderavlade hundar var framförallt att många raser är "sönderavlade", personligen räknar jag schäfern till en av dessa. Självklart är inte alla renrasiga "sönderavlade" men många är det, och det finns blandisar som är bra mycket trevligare än en hel del renrasiga. Svårt att förklara hur jag menar, men ni kanske förstår ändå?

Jag menade inte dig personligen, men det verkar som att de flesta som svarat hellre snackar skit om blandisar än faktiskt informerar om raserna.

Återigen, det var inte dig personligen som jag menade då jag skrev detta. Men det känns som att de flesta bara kritiserar istället för att upplysa.

Det var absolut inte meningen att det skulle låta otrevligt, men efter att ha läst igenom mitt inlägg igen inser jag att det lät oerhört otrevligt och jag ber om ursäkt för det..men som sagt, jag vill ha information om raserna Labrador, Golden och Border collie, inte om blandraser och "farorna" med att skaffa blandis. :)

Vi har tittat på såväl renrasiga som blandisar men ännu inte hittat "vår" hund, därför skadar det inte att titta på fler blandisar. Någonstans där ute finns det en blandis eller en renrasig hund som är "vår" hund. Ser ingen mening med att stänga dörrar för blandisar när alla vi mött varit otroligt trevliga hundar.

Alltså det börjar bli lite tröttsamt att repetera om och om igen..

Det jag syftade på med sönderavlade hundar var framförallt att många raser är "sönderavlade", personligen räknar jag schäfern till en av dessa. Självklart är inte alla renrasiga "sönderavlade" men många är det, och det finns blandisar som är bra mycket trevligare än en hel del renrasiga. Svårt att förklara hur jag menar, men ni kanske förstår ändå?

Men bruksschäfern är inte sönderavlad, om man är så jäkla dum att man inte gör efterforskningar eller köper från en kennel med enbart räkryggar och utställningmeriter får man faktiskt skylla sig själv. Synd att det är hunden som får lida för människans dumhet.
Att köpa blandras är som att köpa grisen i säcken. Du vet inte vilka raser som slår igenom på just din valp och om BC slår igenom stort och den behöver valla, fixar ni får då?

Jag menade inte dig personligen, men det verkar som att de flesta som svarat hellre snackar skit om blandisar än faktiskt informerar om raserna.

Åter igen så är ingen här som är emot blandrashunden, men många som köper blandras stoppar huvudet i sanden och vill inte lyssna på bra och goda råd.

Återigen, det var inte dig personligen som jag menade då jag skrev detta. Men det känns som att de flesta bara kritiserar istället för att upplysa.

Det du tar som kritik är ju egentligen bara goda råd som du väljer att läsa med bitsk ton

Det var absolut inte meningen att det skulle låta otrevligt, men efter att ha läst igenom mitt inlägg igen inser jag att det lät oerhört otrevligt och jag ber om ursäkt för det..men som sagt, jag vill ha information om raserna Labrador, Golden och Border collie, inte om blandraser och "farorna" med att skaffa blandis. :)

Som sagt du vet inte vilken ras som slår igenom, du kan få en hyperaktiv apporterande vallhund att handskas med. ( ser framför mig hur hunden apporterar ett får
;) )

/C

..............

Information om raserna Labrador, Golden och Border Collie..

Och här har du folks personliga erfarenheter av raserna.
Läser du bara det du vill läsa? För det var inte svårt att urskilja dom svaren i den här tråden!

Labbe är en lite klunsig och omogen ras, jaktinslag i aveln=energi
Golden kan vara ganska omogen, jaktinslag i aveln=energi
BC Kvivk i huvet och energisk, man kan få många oönskade beteenden lätt på dessa...

BC kan ( om man har otur) nedärva stor vallinstinkt.
Och då är det just det hunden kommer trivas bäst med.
Sen har de ofta ganska mycket huvudbry och det måste hända saker hela tiden.
Kan lätt bli rastlös annars och hitta på andra 'hyss' om den blir understimulerad.

Jag har lite erfarenhet av renrasig BC då mina föräldrar haft två, de har en hane nu. De är jätte tacksamma att jobba med eftersom dom vill vara till lags. MEN de har mer energi än du kan göra av med och de kräver att få jobba, både med huvudet och kroppen och kan man tillgodose dessa behov så är det oftast en trevlig hund.
Problemet med just bc-korsningar är att man kan (som nån annan skrev) få en del oönskat beteende hos dom och har man dessutom blandat in labbe/golden så har du ju en energisk hund i bc'n samt en del jakt inslag både i labben och golden. Så det är enligt min mening inte en jätterolig korsning...

Min första tanke är om det finns någon koll på HD/AD- statisktik för avelsdjuren till dessa valpar?

Det är ett väldigt utbrett problem hos både labbe och golden. Köper du en renrasig retriever kan du ganska lätta kolla upp sådant, men hur gör du nu när föräldrarna är blandraser?

Information om raserna Labrador, Golden och Border Collie..

Men det har du ju fått massor om du gallrar lite bland svaren.

Labbe: Snäll, vänlig, folkkär och MYCKET envis. Inte en skällig ras.
Och sen beror jaktinstinkt och energi på om det är en "vanlig" labbe eller en jaktlabrador t.ex.

Golden: Snäll, vänlig hund med lite mer fart än Labradoren.
Gillar att vara ute och röra på sig en hel del.
Älskar vanligen alla och är inte skällig av sig.

Bordercollie: Stor vallinstinkt. Energisk, mycket huvudbry. Vill jobba lika mycket med skallen som med kroppen.
Kan vara "pratig" av sig och även gnissla en del när den blir uppjagad och exalterad över nåt.
I regel snäll och vänlig.
MEN blir den understimulerad så kan den bli nervös, uppjagad och hitta på massa andra saker på egen hand.
Den mår inte bra helt enkelt.

Jag tror en BC passar sig om man bor på landet där den kan röra sig fritt och ledigt ute mestadels.
Ännu bättre om man har får så den får göra det den gör bäst: Valla!

Bra MrsScabtree!

Själv kan jag inte uttala mig om denna cocker/pudel korsning, för jag har aldrig ens hört talas om den :smirl: men om den nu ska bli en egen ras måste det ju tyda på att man får bra hundar av just den kombinationen, antar jag... vad kommer den ha för arbetsområde?

Sedan skulle jag vilja få fler förslag på "sönderavladeraser", schäfer är ju så lätt att häva ur sig (och jag ahr en utan några som helst problem) men du måste väl tänka på någon mer?

Gällande BC så har dom väl mycket epelepsi har jag för mig...(eller tja mycket, men de är vanligare)

Personligen skulel jag aldrig skaffa Golden eller Labbe, men de är jag..än mindre med dessa i samma... Sen beror de väl på hur de redan korsade föräldrarna ser ut och är...Å andra sidan skulle jag personligen inte köpa en blandad blandis, om du förstår vad jag menar ;)

Jag vet att boxern var ganska hårt avlad ett tag. (90-talet)
Kan inte svara på hur det är med dessa nu..

Nu på 2000-talet kan jag bara gissa mig till att det ligger ett stort %-tal rottweiler oxå som bara avlas fram utan logik.
Synd på alla de seriösa som verkligen bedriver hårt satsande avel.

Men det viktigaste är ju som nån sagt innan att verkligen kolla på föräldrarna till valpen.
Och försöka se hur den kombinationen är.
Kanske om det finns helsyskon man kan se hur de har blivit m.m

Jag har oxå en schäfer som det ligger väl genomtänkt avel bakom med fin stam på båda hållen.
Och det märks, kan jag säga.
Han är under året, men en klokare, smartare och mer vänlig själ får man leta efter.

Senast ändrad:

?????
Eh va? :o:eek:

Jag sitter ju för sjutton och avråder TS från att ens överväga tanken att skaffa en blandras..:confused:
Och jag har en bra hund redan. Har definitivt varken tid eller lust att skaffa ytterligare en.

Vad är ditt problem eftersom du tror det?
Läser du överhuvudtaget vad jag skriver?

Senast ändrad:

Ahaaa.. du menar så? :D
Jag fattade det som att du svarat MrsScabtree och att din fråga ang. sönderavlade raser var allmänt riktad till alla.. ;)
Ja, gud så dumt det kan bli. hihi

Men du.. det är ju JAG som ska vara "tryck-på-rätt-svara-knapp-polis" juh! :devil: :D

Senast ändrad:

information om raserna i sitt "renrasiga" ursprung..
Jag har vuxit upp med labradorer och haft egna i hela mitt vuxna liv. Idag har vi två stycken, Brorsan som är 13 år och lilla Ixa som är knappt 9 veckor.

OK, min egna, högst personliga; erfarenhet av labrador retriever:

Labbarna som jag har haft har alla varit väldigt aktiva och träningsvilliga.

De har haft en stor portion "will to please" och har varit lättlärda och lättförda.

De är vänliga och glada hundar och trivs att skrota runt i stallet och springa med på ridturer.

Vattenälskande (såklart) och en bra apportör under fågeljakter.

Vi har haft otroligt roligt med våra labbar när vi har tränat och tävlat med dem (jakt) och de är suveräna på jaktproven, de övriga retrieverraserna har svårt att hävda sig mot labbarna ;)

:confused:
Jag fattar inte. En renrasig BC känns inte helt rätt; men en BC-korsning som mycket väl kan få BC-huvud känns rätt?!
Låter helt snurrigt tycker jag..

Sönderavlade skriver du. Skulle blandningar mellan dessa raser som du anser är sönderavlade enligt dig bli MINDRE sönderavlade?

Klart det finns trevliga blandraser. Gör det renraser mindre trevliga? Mycket beror på uppfostran och träning. Det med blandraser är ju att man aldrig vet vad man får. Snacka om att köpa grisen i säcken liksom.

Vad är argumenten för blandrasavel eg? Har aldrig hört något vettigt.

Jag skrev ingen info om raserna efter som du fått mycket bra tidigare i tråden.

Lycka till hur det än blir.

Gilly

Eftersom alla har så mycket negativa åsikter om blandraser, undrar jag av nyfikenhet vad ni tycker om Cockerpoo (cockerspaniel/pudel), som faktiskt är påväg att bli en "ren ras"..?

Jag är ledsen att göra dig besviken, men blandningen cockerspaniel/pudel är inte på långa vägar i närheten av att bli en renras utifrån SKK:s kriterier. Personligen förstår jag inte varför någon av de två raserna skulle förbättras av att man blandar dem.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V