Ras info, hjälp!

P

pumpqin

Jag skulle vilja ha information från er alla om hundraserna, Labrador, Golden Retriver och Bordercollie. Ska iväg och titta på valpar som är korsningen lab/golden, lab/bordercollie. Någon som har erfarenhet av liknande korsningar?

Tacksam för alla svar och all information. (Man får absolut bäst info från "fotfolket" tycker jag. ;) )

Sv: Ras info, hjälp!

Jag skulle tro att den korsningen blir HYPER aktiv, men de är en ren chansning :D

Mina erfarenheter
Labbe är en lite klunsig och omogen ras, jaktinslag i aveln=energi
Golden kan vara ganska omogen, jaktinslag i aveln=energi
BC Kvivk i huvet och energisk, man kan få många oönskade beteenden lätt på dessa...

Sen beror det NATURLIGTVIS på vad du ska ha den till och vilken erfarenhet du själv har av hundar.

och vill du veta vad du får, då borde du fundera på renrasigt...

Själv kan jag ju inte riktigt förstå varför man ska köpa blandras, när det finns så mycket trevliga renrasiga raser, men det är ju min åsikt:angel:

Men av de korsningarna skulle jag nog valt lab/golden. Båda raserna är oerhört trevliga och vänliga hundar. Alla hundar kräver aktivering och motion men särskilt bordercollien, kan bli lite hyperaktiva annars:D

Det är en korsning där mamman är lab/golden och pappan är lab/bordercollie. Vi i familjen har "alltid" haft hund, en del uppehåll har det blivit under åren, men det har nästan alltid funnits en fyrfota vän i vårat hus. Allt ifrån bullmastiffs till jack russel. Så erfarenheten är okej. Mamma vill träna lydnad och gärna rallylydnad eller liknande, jag vill ha en hund som kan följa med till stallet, gärna på långa uteritter, samt en hund att träna agility med. Så, planen är att aktivera hunden mycket.

Jag tror som KopparbergsEmme att denna korsning kan vara HYPER aktiv, men det kanske passar perfekt?

Någon mer information om hundraserna samt om liknande korsningar?

Nja..generellt skulle jag välja bort allt med BC i . Hade det varit endast lab/golden hade det varit en sak. Men BC anöagen kan trots ringa procent slå igenom iaf...Jag hade sett mig om efter en annan korsning. Det är en sak att ha en AKTIV hund och att ha en HYPER hund. Sistnämnda är sällan kul om man inte är väldigt ambitiös.

Dock så är de ju dumt att ha två så stora raser emd i korsningen om du vill köra agility (för slitaget).

Varför inte satsa på en renrasig? då kan ni ju välja bort alla som inte passar eran ras...att stödja blandaveln för att de finns "i närheten" och att man inte "orkar leta annat" tycker jag är väldigt synd...

KopparbergsEmme; För det första, jag har inte sagt något om att vi valt att titta på denna ras för att den "finns i närheten" (för det gör den inte!) Dessutom har jag inte sagt något om att vi "inte orkar leta annat" för vi letar, hela tiden, varje dag, flera timmar om dagen. Har pratat med och mailat MASSOR av olika hunduppfödare, men nu har vi valt att åka och titta på dessa valpar.

Jag har inget alls emot blandraser och skulle 100gånger hellre välja en blandras med gott psyke istället för en sönderavlad "renrasig"..

Hur som helst, det jag bad om var information om dessa raser samt information om liknande korsningar, inte era åsikter om hurvida det är en bra ras för oss eller inte..

Jag kan tillägga att jag är fullt medveten om att BC är en mycket(!) aktiv ras som lätt blir understimulerad och då lägger till med olater, det vet nog de allra flesta hundmänniskor. Så jag är inte helt ute och cyklar, dessutom ska vi bara iväg och titta på valparna på lördag, det är inte samma sak som att vi har bestämt oss för att köpa en av dom..

Jag har gjort misstaget att skaffa en blandrashane en gång.
Det slutade med att han fick avlivas när han bara var 18 månader.
P.ga höfterna bak.:crazy:
Veterinäern sa då till mig att man kan aldrig veta hur 2 eller flera raser slår gentemot varandra när man blandar.
Eftersom 2 raser kan se så olika varandra ut i kroppsbyggnad m.m så kan det bli precis hur som helst.
Och vet sa även att man kan inte utesluta att höfterna blev som de blev p.g.a av att han var blandras.
Mycket ledsamt var det iaf.
Men efter mycket smärtstillande och undersökningar så var det bara att låta honom somna på vet inrådan.

Nu skulle jag inte ens överväga att skaffa en blandras, och sitter nu här med en renrasig lufs.
Man vet vad man köper.

Ett alternativ kan ju vara att vara hel- eller halvfodervärd på en hund.
Beroende på vad man har tänkt att ha hunden till och vad det är för ras man vill ha.

En uppfödare vill då att man ska antingen ska träna eller ställa ut hunden ( beroende på ras)
och sen ta ett visst antal kullar på hunden om det visar sig bli en bra hund.
Sen blir hunden din.
Kraven varierar ju från olika uppfödare.

Förresten: glömde ju svara på din fråga.. ;)
Utav de raserna du sa så låter den blandisen med Labbe och Golden bäst.
Det är 2 raser som ligger nära varandra och det är retrivers båda 2.

BC kan ( om man har otur) nedärva stor vallinstinkt.
Och då är det just det hunden kommer trivas bäst med.
Sen har de ofta ganska mycket huvudbry och det måste hända saker hela tiden.
Kan lätt bli rastlös annars och hitta på andra 'hyss' om den blir understimulerad.

Jag tror att de flesta bordercollisar blir lyckligast på en gård där den får valla.
Oftast då får.
hihih.. har hört om BC som annars har vallat grannens djur.
Brukar inte vara så populärt.

EDIT: Såg nu att det ÄR BC i valparna.
Då hade jag nog letat vidare.. Men det är för att JAG vill ha en lugn och stabil hund.

Senast ändrad:

KopparbergsEmme; För det första, jag har inte sagt något om att vi valt att titta på denna ras för att den "finns i närheten" (för det gör den inte!) Dessutom har jag inte sagt något om att vi "inte orkar leta annat" för vi letar, hela tiden, varje dag, flera timmar om dagen. Har pratat med och mailat MASSOR av olika hunduppfödare, men nu har vi valt att åka och titta på dessa valpar.

Nej de har du inte, men å andrasidan hade ni haft många hundar innan så jag tyckte mest det var märkligt att ni skulle ha en blandis... Sen kan jag personligen tycka de är dumt att lägga ner mycket energi på att hitta en blandis, när man egentligen inte har en aning om vad den blir, med renras har man iaf ett hum. Dessutom verkade ni ju veta vad ni ville ha den till, vilket för mig hade vart en anledning till att kolla på renrasigt..

Jag har inget alls emot blandraser och skulle 100gånger hellre välja en blandras med gott psyke istället för en sönderavlad "renrasig"..

Då kan ni ju inte ha letat så himla noga om ni får en sönderavlad...

Hur som helst, det jag bad om var information om dessa raser samt information om liknande korsningar, inte era åsikter om hurvida det är en bra ras för oss eller inte..

Det vet jag inte om jag påpekat? Jag har sagt vad jag tycker och hur jag upplever raserna. Sedan sa jag att man kanske skulle tänka om ifall man skulle ha den till agility, de var absolut inte illa menat.

Jag kan tillägga att jag är fullt medveten om att BC är en mycket(!) aktiv ras som lätt blir understimulerad och då lägger till med olater, det vet nog de allra flesta hundmänniskor.

Japp! men många tänker inte på det, har sett många som är köpta som "sällskap" grattis. Har väl inte sagt att ni inte fattar det...?

Så jag är inte helt ute och cyklar, dessutom ska vi bara iväg och titta på valparna på lördag, det är inte samma sak som att vi har bestämt oss för att köpa en av dom..

Synd att du tog hela inlägget som kritik och fula ord, de var inte så det avr menat..

Jag kom på en nackdel till med blandrashundar.
Man kan inte använda dem till nåt ju.

KL
Jag har lite erfarenhet av renrasig BC då mina föräldrar haft två, de har en hane nu. De är jätte tacksamma att jobba med eftersom dom vill vara till lags. MEN de har mer energi än du kan göra av med och de kräver att få jobba, både med huvudet och kroppen och kan man tillgodose dessa behov så är det oftast en trevlig hund.
Problemet med just bc-korsningar är att man kan (som nån annan skrev) få en del oönskat beteende hos dom och har man dessutom blandat in labbe/golden så har du ju en energisk hund i bc'n samt en del jakt inslag både i labben och golden. Så det är enligt min mening inte en jätterolig korsning...

Lite OT, jag har hört att, parar man två korsningar så är risken större att få fram de "dåliga" sidorna hos respektive ras än om man parar två renrasiga hundar av olika ras...

Jag hade funderat mer på vad ni vill ha ut av hunden. Ska ni träna/tävla? lydnad, spår, jakt?? Utefter era önskemål tittat på olika raser och därefter valt antingen en rensasig eller, om ni nu vill, en korsning...

Väldigt mkt OT åker ni och tittar så kommer ni hem med en, för jag lovar att de är så söta att man inte kan säga nej ;)

Senast ändrad av en moderator:

Jag kom på en nackdel till med blandrashundar.
Man kan inte använda dem till nåt ju.

ehhh...? :eek:

Man kan väl göra vad man vill med en blandras. Man kan bara inte tävla i alla dicipliner! Herregud, det är ju fortfarande en hund!!!

:crazy:
Det var det jag menade.
Man kan inte tävla eller ställa ut.

Vi resonerade som så att eftersom min man har varit mycket aktiv både inom bruks och lydnad så ville vi ha en renrasig hund.
För skaffar man en blandras så kan man ge sig sjutton på att det är en kanonhund.
Och då kan man ändå inte utnyttja det till vad målet isf hade blivit.

Självklart är det fortfarande en hund. Och den kan allt som vilken annan hund som helst kan, men det beror ju på vad man har för mål och vilja med hunden.
I framtiden.

Men vill man ha en sällskapshund/familjehund är det ju kanske bra.

Min första tanke är om det finns någon koll på HD/AD- statisktik för avelsdjuren till dessa valpar?

Det är ett väldigt utbrett problem hos både labbe och golden. Köper du en renrasig retriever kan du ganska lätta kolla upp sådant, men hur gör du nu när föräldrarna är blandraser?

Speciellt om du är intresserad av att köra agility med en "större" hund så är det något iaf jag skulle lägga mycket stor vikt vid.

Min första tanke är om det finns någon koll på HD/AD- statisktik för avelsdjuren till dessa valpar?
Det tänkte jag också på. Själv skulle jag aldrig våga köpa en hund utan att ha kollat upp denna statistik noga (alldeles för tråkigt att ev. behöva ta bort en älskad hund pga av dåliga höfter eller armbågar).

Det finns en hel del aktiva, användbara raser med fina psyken som inte är sönderavlade.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 327
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 295
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka