Rapporter från bruksprovet

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare GiG
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 624
  • Visningar Visningar 135 151
Sv: Rapporter från bruksprovet

Kan man inte se webbtv från rsultatet av bruksprovet nu söndag kl 11?
Jag har inte fått fram något än i alla fall.

haha ni var många som uppmärksammade min förhastade slutsats! :p Jag ropade hej innan jag kommit över bäcken - tyvärr säger jag.... men men....inget jag kan göra... Grattis till alla iallafall!

Kommer det att visas siffror på de hingstar som inte är godkända också? Har kikat men inte hitta ngt. Kunde ju vara kul att veta varför de inte godkänts. Om inte annat så för att stilla nyfikenheten och passa på att lära sig lite mer...

/Maria

Det varju ruskigt synd för oss som inte haft möjlighet att följa det hela.
Det hade ju varit bra att få en livesammanfattning av det bästa....

Får försöka planera jobbet till nästa år. Undrar om mina arbetskamrater vill höra sändningen nästa år. Sitter i storlandskap nämligen....Kan inte gärna ha bilden framme.

Nåja det blir nästa års problem. Såg i alla fall litegrann i slutet av gårdagens visning.

Jag skulle också vilja veta vilka poäng de icke godkända hingstarna fick. :bump:

Har aldrig sett att de publicerats ngnstans.

Möjligtvis at ext.poängen och poängen på de som gått vidare till Fas II publiceras i Ridsport. Kommer inte ihåg hur de gjorde förra året.

Såå glad att jag åkte till Flyinge idag. Ska erkänna att jag var lite besviken efter att ha sett Fetcher N igår. Och mycket förvånad över att han blev bruksvinnare i hoppning. Visst såg han trevlig ut mellan hinderna, men gav absolut inte mersmak över hinderna. Men det har ju varit en hård period för de unga hingstarna, och det var jag medveten om.
Hur som helst så fick han hoppa några språng idag och det var ett helt annat tryck i hingsten (hunnit vilat upp sig i natt ?;)) Och han busade faktiskt lite också. Så roligt att se! Nu är jag faktiskt väldans glad för den hingsten igen. Hoppas han får många fina ston :)

Sedan vet jag inte hur det tänks när dressyrhingstar som är totalt oförmögna att trampa under sig godkänns. Det enda som är mer dressyrvänligt hos dem än hos en del hopphingstar är typen. Framben fanns det dock en del av hos dressyrhingstarna. Det fanns ett par dressyrhingstar med riktigt bra bakben. Men oj vad jag kände mig lurad av en del stammar. Inte för att jag kan dressyrstammar, men för att det jag har lärt mig att vissa hingstar ska vara fantastiska, och så ser man resuktaten.. Suck.. Sa till min mor idag att en av de godkända hingstarna hade jag inte tagit emot om jag så fått honom gratis. Till och med mamma (!!! ni känner inte mamma, men hon kan inte mycket, faktiskt mindre än mig) kunde se det.

A Dandy Man var en annan hingst som jag blev glatt överraskad av. Inte sett honom annat än på bild, och det var en pampig hingst. Han ser ju inte allt för fager ut på bilden från bruks, men faktiskt inte alls så tossig live. Hoppas nu att det kommer ädla dressyrston ston med vackert huvud till honom.

Finns mycket att skriva, massor av intryck i huvudet. Ser redan fram emot nästa år.
Ulrika

Kan du inte berätta vilka mer än A Dandy Man som imponerade av dressyrhingstarna då? Tänker på bakbenen.

Kollar du på equipe och letar upp resultaten från förra årets bruksprov hittar du poängen även på de hingstar som inte godkänts.

Ja, men det är ju ett virrvarr i huvudet av alla intryck, men det har ju talats en del om att man får offra lite på bakbensaktivitet om man ska ha in fullblod i aveln. Något som jag har tyckt var lite sorgligt.
Det tyckte jag däremot inte om tex. Tsarevitj (fick jag stavningen?)

http://www.asvh.se/hingstar/3aringar07.htm

Vad jag kan komma på nu så var han den bästa av dem som låg högt i blod.

Wladimir var en annan hingst som jag minns som att han hade bra bakbensaktivitet. Och Wilton.. Vem var det mer tro ;)

Jo så klart Danzas. Vilken häst! Det fanns fler som var bra, men jag satte inget kryss på dem, så jag kommer inte ihåg nu, det kommer nog senare ;)

Impuls såg mycket trevlig ut att rida, var nog den enda hingsten som såg likadan ut under båda testryttarna. Det var i övirgt mycket stor skillnad på hur hästarna såg ut under testryttarna. I ett fall kändes det som om de bytt ut hingsten när de faktiskt bytt ryttare.

Observera att detta är mina iaktagelser och mina sanningar, kan vara att någon annan har helt annat intryck.

Ulrika

Skulle dom ta inträde även idag?

Håller med artikeln, är det verkligen rätt väg att gå att ta bort avelsshowen och bara visa de nygodkända?

Kan förresten förmedla lite skvaller, Fille:love: ska vara med på hingsttåget i år också!

När tippar ni på att hingstägarna ¨får uppdaterat hemsidor så man kan få läsa mer om de nygodkända hingstarna?
U

skönt att vara hemma... men det har varit en mkt bra helg!
Visst-idag var det hela väldigt avmattat- halvtomma läktare, svårt att få riktig "show känsla" ...men men-hoppas ASVH insåg sitt misstag i att skippa avelsshowen, och att den återfinns i 2008 års program igen:angel:

Tyckte faktiskt att iår var det värdiga godkända hingstar-allesammans. Det enda jag inte var riktigt "med på" var:
1) Corlinsky var överbetald av testryttarna i hoppningen, han var "emot" sina ryttare mestadels, MEN det är för övrigt en mkt flott häst, väl värd att vara fortsatt godkänd!
2) Svantes hårda bedömning av Niveau... jämfört med hur andra hingstar bedömdes så var det mkt tufft... men- han gick ju igenom ändå!

Och just Nivaeu var för mig en riktig "aha-upplevelse(tillsammans med givetvis- First Wish:love: ). Nivaeu hade en superskön attityd, "sökarlykta på huvudet" =Var är nästa hinder??? Vill hoppa NU!.
Jag förstår nu varför Micke talat så "kärt" om honom... en härlig hingst i hoppningen.Jag satt hela uppvisningen med ett löeende på läpparna och kände "honom vill jag rida"...

Fetcher N, ngt matt från marken kanske men oj oj oj så komplett i övrigt, ett verkligt fint tillskott för vår hoppavel!

Bland gångartshingstarna var det MKT hög kvalitet överlag, ingen nämd- ingen glömd.

Andra att nämna utöver är kanske Callahan, Danzas, Jaguar mail och Charon...

Nu finns även resultaten från årets - i alla fall från de hingstar som gick vidare till fas 2 - på equipe!

lite kul att se alla siffror - även om jag inte har sett mer än på web-tv...

/Maria

Charon bedömdes med 8:a på traven både vid hand och under ryttare?
Är det vid någon annan bedömning du sett en sexa?

Verkar märkligt att han skulle få ett sådant underbetyg?!

JAG, som har en ridhäst med Rubinrot som pappa och Chagall sommorfarsfar (dvs som Charon) är sååååå nöjd med att se hur himla bussig och trevlig hingsten såg ut att vara!
Det ska bli så kul att få börja rida min lilla! :bump:

Jag gillar också Rubinrotar och tycker nog att han fick lite upprättelse angående diskussioner om sin förärvning genom att få igenom en hingst i sin första kull. Jag vet också att flera avkommor efter honom är mycket ridbara, så jag tror att om några år kommer vi se resultatet av det.
Allra gladast är jag för att en sådan pass duktig utbildare som Hella Kuntz trodde att han skulle bli en mycket bra sporthäst i framtiden och gav honom en 10:a.
Det blir ofta "läger" då man diskuterar hingstar, och jag vet att den som skrev inlägget inte gillar honom sedan en annan tråd, men hans dressyrpoäng kan man inte ta ifrån honom även om man inte gillar honom. Det han har 6:or på är hoppningen, men det är många dressyrhingstar som inte har så bra poäng där, t ex vinnaren First Wish hade 5:or.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
809
Senast: Shaggy
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 753
Senast: ildiko
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 229
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?