tanten

Trådstartare
Jag tycker den kommer igen i tidningar, TV, radioprogram etc etc - ramslök!

Jag bor i mellansverige och har tillgång till en bäckravin, dvs det som en gång varit en damm. Det BORDE gå att få ramslök att trivas i fukten bland lövträden där.

Men VAR hittar jag lökar?? Finns det någon nätshop som brukar ha??
Jag har bara hittat frö och av allt jag läst mig till är det ursvårt att få fröna att ta sig.

Tips någon?

Sv: Ramslök

Eftersom det är en inhemsk vild växt borde den ju växa nånstans i din närhet om den faktiskt trivs i din "zon". Kanske kan du gräva upp lite diskret? Här i Skåne är den vanlig men jag har den hellre i skogen än i min trädgård.

Jag tror jag har ramslök i min hage. Om du är den jag tror du är får du gärna komma och hämta till våren :)

Eftersom det är en inhemsk vild växt borde den ju växa nånstans i din närhet om den faktiskt trivs i din "zon". Kanske kan du gräva upp lite diskret? Här i Skåne är den vanlig men jag har den hellre i skogen än i min trädgård.

Njae... Här är zon 4 och den ska klara det, men den finns inte allmänt här. Därav min undran.

Och nej, jag har ingen bra plats att ha i trädgården. Inga sådana ambitioner.
Här trivs den sannolikt inte heller med min sandjord. Men strax utanför tomten är den gamla sågdammen (som inte dämts efter 1909) och där är det skuggigt, fuktigt och gott om lövträd. Där borde den trivas ypperligt. Och få sprida sig.

Du hittar lökar på Impecta, 25 spänn per förpackning.

Nix. det är bara frö. Av allt jag kunnat förstå är det ursvårt att få fröna att ta sig.

Jag tänker alltså inte ge mig in på fröprojektet. En granne testade - hon är ordförande i trädgårdsföreningen och mycket erfaren - och inte ens hon lyckades. Kan inte hon så ska inte jag ge mig på det.

Så - lök är grejen.

Få se om jag kan flörta med warg eller någon annan i vår :D

Jag fick några plantor tidigare i år. Satte dem på lantstället, men de tog sig inte. Inte tillräckligt kalkrikt, tror jag. Men om det går (?) att skicka plantor per post, så kan jag skicka när det blir säsong.

Den växer helt enligt instruktionerna mao :D

Fukt, lövbevuxet och skuggigt har jag. Det jag ska tillföra är kalk. I vår startar experimentet - bara jag hittar lökar!

Kan guida dig hit annars! :D Allt det vita är ramslök.

95.jpg

Vilken bild Maira!!

Härligt.

Jag får helt enkelt ta kontakt med bukefalilster i vår, kanske till och med ge mig ut på en liten resa!

Hittade också en nätbutik som säljer.
50 spänn plantan... Känns vidlyftigt när jag inte ens vet om jag kan få den att trivas.

va fasen, har du zon 4, här är det zon 5.. Och jag bor ju ändå en bra bit söder om dig! *muttrar lite om den där med snösäkerheten och antal meter över havet*

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård