Sv: Ramslök

Tänk på att ramslök (vild) är fridlyst, ajabaja att plocka! Men det är så gott! Vi får se till att öka habitaten för löken, så den blir vanlig och man kan kalasa med gott samvete.

Tänk på att ramslök (vild) är fridlyst, ajabaja att plocka! Men det är så gott! Vi får se till att öka habitaten för löken, så den blir vanlig och man kan kalasa med gott samvete.

Ja, jag hade ju planerat att invadera diverse olika ställen här i mina bygder....

Det borde ju gå. Dessutom hjälper klimatförändringarna till. Tidigare har här inte växt vild ek annat än i skyddade lägen. Nu finns spontanförökade ekplantor lite varstans i skogarna. Och i min trädgård.

Kan eken så borde ramslöken. :D

kan det inte vara bra med lite civilolydnad då och plocka från ställen där det ser ut som på Mairans bild och plantera ut där det inte finns nått? :cautious:

Blev lite rädd och var tvungen att kolla ifall jag begått olagligheter vid plockande av ramslök, men nej. Precis som du skriver så är ramslöken fridlyst endast i Blekinge:

"Ramslök (Allium ursinum) är fridlyst enligt 8 § i Blekinge län." enl Artskyddsförordningen (2007:845)

Puh...

tänkte visa en liten bild

bild_zps290b2244.jpg

Blir ju hungrig av att se såna bilder :D

Så det är bara i Blekinge län? Skönt det, då kan man mumsa på och ta med en hög plantor från andra ställen och sprida den lite extra!

jasså? jag trodde du redan fått eftersom du inte svarade på hur du ville ha dem skickade :) Nu vet jag inte om det går längre. De vissnar ju ner så väldigt och då vet jag inte om de överlever att planteras om?

Sthu
Ja visst blir man, det är så gott. Jag har smaksatt en omgång rapsolja med dem, smakerna gifter sig väldigt bra men frågan är hur länge det håller? O_o

Sen har jag ramslöksmör i frysen

Just dessa jag fottat får man nog inte plocka för de växer på stenshuvud och det är nog ett naturreservat

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 688
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 964
Senast: Cambrie
·
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 815
Senast: Bapelsin
·
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar