Tilly_85
Trådstartare
Honungsrosen är OTROLIG men eftersom du är i zon 1 kan du ju välja och vraka. Albarosor som klättrar (förutom Hurdal) är Alba Maxima (jakobiterrosen eller Yorks vita ros, dvs en ros med historia) och Blanche de Belgique. Många av albarosorna är "halvklättrare", de kan bli omkring 1,8m och är generellt friska. Minette är en högre alba som passar väldigt bra i gammaldags torpträdgårdar.
Andra klättrare i ljusare färg är Awakening (en sport av New Dawn), White New Dawn, Aimée Vibert, Annie Vibert och Madame Alfred Carriére (de tre sistnämnda är ljuvliga noisetter som jag tyvärr inte kan ha pga zonen).
Engångsblommande klättrare som skulle kunna fungera är Dr W Van Fleet (modern till New Dawn), Félicite et Perpetué (lite ovanlig, en av få klättrare pre-1867 då de moderna rosorna kom) och Madame Sancy de Parabere (lite mörkare men också pre-1867). Gloire de Dijon är vacker men kan vara kinkig så det kanske är lite mer skötsel än vad du vill ha.
Noisette rosorna var otroligt fina, vilka vackra blommor är dom sorterna svåra att hitta, hur är dom att sköta om? Kan ju hända dom inte får en del vatten eller omsorg på länge under sommaren. När jag googlar så kommer det upp förslag på både rambling och climbing rose, är det nån skillnad?
Alba maxima var också väldigt fin, mkt söta knoppar New Dawn har jag sneglat lite på innan, är dom tåliga?
Frågan är hur man ska kunna välja och begränsa sig :P