Ramlade av!

Sv: Ramlade av!

TRÄNA,TRÄNA,TRÄNA,TRÄNA!
Har varit med om samma sak ett antal gånger, bara att träna, finns tyvärr inget annat sätt :(

Sv: Ramlade av!

Men min tolkning av TS är att hästen sällan kommer fel på hindren, och när den gjort det har den hoppat iaf. Att hästen då börjar stoppa på tävling när den ligger rätt på ett hinder (trots att den kommit fel på några innan) tror jag inte beror på hästens självförtroende, snarare ryttarens nervositet.

Jag är säker på att du bara uttryckt dig lite fel. :p

Du menar självklart att även om hästen alltid hoppar hemma i alla lägen så behöver den inte göra det på tävling. För en oerfaren häst är det en stor omställning att vara på en tävlingsbana och helt plötsligt hoppa en massa hinder som står framme med massa blommor och annat. Om ryttaren då inte kan bevara fokus och rida bra (som TS beskrev) så bidrar man själv till att hästen får ett dåligt självförtroende och kan bli osäker vilket kan resultera i att hästen stannar/vägrar. även om den ALLLLLLLLLTID hoppar HEMMA.
Det är ju inte ett dugg konstigt att hästen stannar om ryttaren lagt den fel på många hinder innan. Det är ju precis samma sak som att en duktig hopphäst byter till en inte så duktig ryttare och hästen börjar stanna för att ryttaren inte rider den på det sätt som den är van att bli riden på. Självklart får hästen dåligt självförtroende även om den ALLTID hoppat innan?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag först tänkte tillbaka på året som gått, tänkte jag att det var väl inget märkvärdigt år. Jag har bara staplat dagarna på...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Magiana
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 325
Senast: alazzi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka