Ramlade av!

Kellog

Trådstartare
Nu i helgen så hoppade jag clear round med min häst, på träningen i torsadgs hoppade vi 1.00 m-1.10 m. Gick superbra då!
Men när jag väl skulle hoppa clear rounden, så var jag spänd och allt gick fel.

Jag hade aldrig ramlat av min häst, och han stannar aldrig. Om jag lägger honom för stort eller för kort så hoppar han ändå, supersnäll verkligen.

Redan i början av clear rounden så gick allt dåligt, jag glömde bort allt som jag har övat på och la av honom för stor och för kort hela tiden. Och på 5 hindret small det. Då tvärvägrade han och kastade sig åt sidan, jag var inte allt beredd på det och flög som en vante. Och det var också första gången jag inte hade skyddsväst på mig, för den glömde jag. Jag ramlade på infångarens fot och slog i svanskotan/ryggraden, som är nu helt vullen och det gör grymt ont :(

Fattar inte varför han gjorde så, det var ifs ett titthinder men han brukar aldrig titta på hinder. Och just där la jag honom rätt, så jag blev helt chockad. Kommer inte ens ihåg vad jag s till henne som kom fram till mig när jag låg där på maken, shit asså! Vet inte om jag kommer våga hoppa igen nu..
Hur gör ni för att vara avslappnade, komma ihåg allt som ni lärt er och komma ihåg vägen? Tack!

Sv: Ramlade av!

Träning, träning, träning, träning.
Allt ska sitta i ryggmärgen på både dig och häst.
Sen kan såklart oväntade saker ske ändå, MEN träningen gör att man lär sig hantera situationer, man känner sig lugn och säker om man har en plan.

En god planering. Tänk dig visuellt känslan när du rider in, hur du rider banan hinder för hinder, varenda galoppsprång. varenda tygeltag och skänkel ska visualliseras.

Säger som ovanstående det är bara att träna, vad gäller själva tävlingsmomentet är det bara att åka ut på tävlingar och ta dom som träning i början. Tävla så mycket som möjligt, det är det enda som egentligen hjälper tävlingsmomentet går inte att träna på, men försök att inte ha så höga krav i början.

Håller med övriga jag med :) Träning träning! Även om de kan kännas lite mörkt nu så kommer det med tiden! Som nån annan även sa försök sänka kraven lite grann på dig själv..

Själv var jag på min första clear round för 2 v sen 5 år tillbaka och var så sjukt nervös så jag visste knappt va jag själv hette, men att nån sa till mig då vi satt i bilen och precis innan jag gick in på banan att sänka kraven på mig själv, ta de som en träning ( och de är ju precis vad det är) ingen har några förväntningar på dig, efter de så släppte min nervositet lite och jag kunde faktist rida ganska bra inne på banan inte perfekt men ok(glämde fortfarande bort en hel dela av allt jag hade lärt mig), och i går red vi vår 2a clear round och jag red ännu bättre (kom i håg ännu mer från vad vi hade lärt oss och använde de på banan) och hästen var betydligt mer avslappnad då jag hade lite mer kontroll på mina nerver och så hoppas ja de kommer fortsätta, och likadant för dig :)

Hästar är inte dumma dom känner när når är på G troligen kände din häst på sig att du inte alls var som du brukar och det blev kommunikationsfel :)

Kan du möjligtvis vart i kungsbacka du hoppade?! :)

ha ett mål och fokusera på det.

Inga höga mål dock. Typ "Vi ska ta oss runt", när det fungerar; "Vi ska ta oss runt felfritt". Sen bygger du på. Målet kan också vara det samma eller gå tillbaka i kraven i kombination med vilken höjd/svårighet och dagsform.

Träna och fokusera sedan på målet. Obs! Det är ett mål, inget krav!

När du då fokuserar på målet istället för allt som kan gå galet, då släpper nervositeten lite.

Och som sagt, träna, träna , träna.....:bump:

Och framförallt! Åker du av, speciellt i hoppning. Sitt upp direkt och ta hindret som du åkte av på. Helst flera ggr(tills du slappnar av) men på tävling får man oftast bara hoppa det 1 gång... På tävling kan du då istället be att få komma in på framhoppningen och ta några språng. Det hjälper mot framtida ångest och rädsla.

Krya på dig!

/L * som också flög som en vante på förra söndagens träning.... :banana:*

Rättelse!
På tävling får du inte ens sitta upp på hästen om du fallit av!!!
Om du däremot vägrat ut dig så får du ett försök på ett enkelhinder.
Om jag faller av så brukar jag gå till framhoppningen och fråga om jag får ta ett par språng så att det känns bra, det har alltid varit ok:)

Rättelse!
På tävling får du inte ens sitta upp på hästen om du fallit av!!!
Om du däremot vägrat ut dig så får du ett försök på ett enkelhinder.
Om jag faller av så brukar jag gå till framhoppningen och fråga om jag får ta ett par språng så att det känns bra, det har alltid varit ok:)

Om man rider ponny får man inte sitta upp igen men rider man häst får man det

Om man rider ponny får man inte sitta upp igen men rider man häst får man det

Det stämmer INTE, den möjligheten är borttagen för länge sedan.

Citerar TR III 2008:

"Efter avfallning och/eller omkullridning ska häst ledas ut från banan. Omkullridning eller avfallning medför alltid uteslutning och bestraffas var den än inträffar under hela ritten"

Senast ändrad:

Det stämmer INTE, den möjligheten är borttagen för länge sedan.

Citerar TR III 2008:

"Efter avfallning och/eller omkullridning ska häst ledas ut från banan. Omkullridning eller avfallning medför alltid uteslutning och bestraffas var den än inträffar under hela ritten"

:O Grönt kort tanten ljuga -.-

Troligtvis, ja...;)
Har för mig att det ändrades redan 1997 (kan dock ha fel på årtalet), så när jag tog mitt gröna kort var det iofs okej (tog kortet -96 om jag inte minns helt fel, hittar inte kortet nu...)

Hm, i min gröna kort kurs bok som är tryckt 03 så står följand "Skilnaden på ponny och häst är att ponny ryttarna måste leda ut hästen medan hästryttarna får rida ut" (handlar om avramling)
Det va konstigt ;S

Okej, då var det väl möjligheten att fortsätta ritten (med 8 fel som avramlingsstraff) som togs bort -97 (eller viket år det nu var...), storhästryttarna fick sitta upp och rida ut om de ville, men blev iaf uteslutna. Kan vara jag som minns lite tokigt, men men...

Nu är det iaf lika för alla. ;)

Tack så mycket för alla svar, hjälp mig gärna med problemet med hostan med, (ett anna inlägg)

Fast jag tycker inte det är så konstigt att den stannade. Tycker den gjorde rätt...
Om du la den fel på framhoppningen och 4 hinder på banan så är det tur att den stannar. Hoppas du förstår att det kan vara ryttarens fel ibland :smirk:

Onödigt inlägg enl. mig....
Nervös kan väl vem som helst bli???
Och även om h*n lagt hästen fel innan så ska den ju inte stanna när den ligger rätt...

Nä, men även om TS enligt h*n själv tyckte att h*n la hästen rätt så kände sig inte hästen tillsfreds med situationen eftersom den hade blivit "lagd i skiten" innan...

Det är därför det är så bra med Clear-rounder! Så man kan träna på att tävla! :)

Fortsätt att åka varje vecka på clearrounderna så skall du se att det går bättre och bättre. Gå gärna ner en höjd så gör det inte så mycket om du lägger hästen fel.

Onödigt inlägg enl. mig....
Nervös kan väl vem som helst bli???
Och även om h*n lagt hästen fel innan så ska den ju inte stanna när den ligger rätt...

Hästar gör det till slut, dom är inga maskiner :eek:

Dom tappar ju oxå självförtroendet om det blivit fel för många ggr är det så konstigt att förstå :confused:

Jisses :crazy:

Hästar gör det till slut, dom är inga maskiner :eek:

Dom tappar ju oxå självförtroendet om det blivit fel för många ggr är det så konstigt att förstå :confused:

Jisses :crazy:

Men min tolkning av TS är att hästen sällan kommer fel på hindren, och när den gjort det har den hoppat iaf. Att hästen då börjar stoppa på tävling när den ligger rätt på ett hinder (trots att den kommit fel på några innan) tror jag inte beror på hästens självförtroende, snarare ryttarens nervositet.

Har själv haft en häst som kraschat X antal ggr (pga att den ignorerat sin ryttare) men stannat har den ALDRIG gjort. Tävlade denna häst i 7 år, med totalt 4 vägringar genom de åren (varav 3 var att jag vände bort, den 4:e när hästen snubblade galoppsprånget före hindret)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag först tänkte tillbaka på året som gått, tänkte jag att det var väl inget märkvärdigt år. Jag har bara staplat dagarna på...
Svar
0
· Visningar
488
Senast: Magiana
·
Relationer Jag är ingen ny användare, bara ett anonymt nick, då det finns saker jag inte vill prata öppet om, som sårar, som gör så ont i själen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
11 325
Senast: alazzi
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka