Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

KL

Svårt att svara på ursprungsfrågan utan att bli alltför generell men utgår från hästens som fått mig att åtminstone börja använda rumpan till nått annat än att sitta på.

Det svåraste på denna dam är avvägningen mellan att variera och göra övergångar till att "vila i en övning". Båda kan göra henne stressad till max och övergångar får henne ibland att backa av från bettet medan att vila i en övning får henne att ligga på och skjuta iväg med noll bärkraft. Ibland får vi dock till det å då e det :love:

Har gärna liiiiite öppnatänk på spåret, i alla gångarter, i början av passet. Och rider gärna förvänd vilket bromsar upp hennes framfart utan att det blir för mycket förhållningar. Försöker undvika att förhålla så mycket som det bara går å tvärar hellre lite extra en stund och rider framåt sen. Vill komma till drivning!! :bump: Dock är hon väldigt känslig för sitsen, det e jag som inte hinner släppa fram fort nog ibland och jag riktigt känner att det skapas spänning istället för motsatsen. Variationer av formen och övergångar INOM gångarterna funkar bättre än MELLAN de. Man får liksom smyga sig på. Luuuugnt :angel:

E helt med på vad både DressyrMupp och Pilot e inne på. Att ramen e medlet för att börja kunna komma till nått vettigt arbete.
:bow: till DM som vågar dra på i galoppen med, tycker det e väldigt lösgörande å att åtminstone jag ser det alldeles för sällan.

Jag rider alltid ökad galopp (rejält) på långsidorna som en del av uppvärmningen, inte allra först självklart, utan efter att ha joggat igång i trav.

Jag försöker att variera så gott jag kan i formen, lite rundare en bit, osv. Det jag gör är att inte varje gång bromsa mot kortsidorna utan låta hästen själv göra det! Det är en del av att låta henne tänka själv, och fokusera på uppgiften, bland annat.

Ang din häst så känner jag igen känsligheten och hur jag känner att jag själv bromsar och hindrar, särskilt vissa dagar som igår är hon så hyperkänslig för allt samtidigt inte så lydig, och det är en väldigt svår kombination för mej.:cool:

Det är lätt att såna dagar försöka få ur energi och hoppa över de inledande lydnadsdelarna, som att checka av och kräva svar osv. Det straffar sej och jag lär mej visst aldrig, gjorde samma misstag igår...

DM: Mot slutet av galoppdelen rider jag några sidvärts i galopp också. Det är bra för att få bogarna på plats.

Ja jag tror bogarna kompenserar det bakben som inte vill arbeta lika mycket, det är ju ofta en bog som används mer, men inte enbart, att trycka ut en bog är också väldigt effektivt för att inte behöva gå kvar i ramen, eller gå in i ramen, att som häst skapa handlingsutrymme om man så vill.

Lite met OT: om hästars personlighet och att arbeta i ramen mm:

Stoet visar ju humör så fort någon säger emot henne från ryggen eller marken, häst eller människa. Med hästar är hon rätt skoningslös, markerar hårt och blixtsnabbt om de tar sej friheter, alla går undan för henne och ingen vågar bråka om hon inte vill. Vill hon leka så ska alla vara med, och tvärtom. Hon är med ett ord en väldigt "skarp" häst. Det är inte bara mina ord. Hon reds in av en mkt känd unghästutbildare, upppfödare mm med hundra års erfarenhet och inte ens någon av de små ettriga ponnyerna mätte sig med den här.............

Självklart avspeglas en sån personlighet även när man sitter på. Hon talar om vad hon tycker. Mot mej är hon rar och rörande tolerant (i egna ögon) men kommer en duktigare som hon dessutom inte känner, så blixtrar det om henne innan hon accepterar att personen kan ha något att säga till om. För henne är bogarna ett mycket effektivt sätt att INTE gå in i arbete, och hon använder båda lika mycket då. Trycker åt båda håll. Även med mej, jag får också ofta veta vad hon anser........om det mesta.

Tänker även på hur fio beskriver sin valack, tex.

På andra mer medgörliga hästar uppstår öht inte samma problem, inte på samma sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Svarat i rött, jul som det är
Jag rider alltid ökad galopp (rejält) på långsidorna som en del av uppvärmningen, inte allra först självklart, utan efter att ha joggat igång i trav.

Jag försöker att variera så gott jag kan i formen, lite rundare en bit, osv. Det jag gör är att inte varje gång bromsa mot kortsidorna utan låta hästen själv göra det! Det är en del av att låta henne tänka själv, och fokusera på uppgiften, bland annat.

Ang din häst så känner jag igen känsligheten och hur jag känner att jag själv bromsar och hindrar, särskilt vissa dagar som igår är hon så hyperkänslig för allt samtidigt inte så lydig, och det är en väldigt svår kombination för mej.:cool:

Precis!! Mkt svårt. Jag har haft problem med att lita på att jag gör rätt oxå, att det är rätt väg jag väljer. Här menar jag eg mer att jag fått positiva resultat av att faktiskt höja kraven, hon tycker definitivt att jag e mer intressant då oxå. Blir mer lydig och jag halkar inte efter eller före lika mkt. Är dock rädd för att kräva för mkt å sabba all arbetsglädje och framåtanda, försöker vara jättetydlig när det e rätt. Men ofta har hon hunnit ändra nått då så det gäller å va me :laugh:Arbetar hellre kortare pass och värmer upp utan mig på istället.

Det är lätt att såna dagar försöka få ur energi och hoppa över de inledande lydnadsdelarna, som att checka av och kräva svar osv. Det straffar sej och jag lär mej visst aldrig, gjorde samma misstag igår...

Skönt att höra att det e fler som e obildbara :D

DM: Mot slutet av galoppdelen rider jag några sidvärts i galopp också. Det är bra för att få bogarna på plats.

Ja jag tror bogarna kompenserar det bakben som inte vill arbeta lika mycket, det är ju ofta en bog som används mer, men inte enbart, att trycka ut en bog är också väldigt effektivt för att inte behöva gå kvar i ramen, eller gå in i ramen, att som häst skapa handlingsutrymme om man så vill.

Har tänkt att det e en följd av påskjutet. Att det bakben som undviker att bära skjuter mer och att detta då visar sig i diagonala bogen. Intressant dock, skulle vara kul med fördjupning av detta.

Tycker att ni är kloka o har bara en sak till att komma med:grin: att använda förvänd galopp som check o redskap för både ramen o rakriktningen.

Flash. Jag har ju en god takt på mina, men vill gärna öka den- rucka på¨den.
Gör så genom att själv rida fortare.

Lite met OT: om hästars personlighet och att arbeta i ramen mm:

Jag vet inte om du har en ambition att tävla henne men har bara en reflektion ang. att låta henne bromsa själv...
Jag arbetade så med min som unghäst men det straffade sig när jag började tävla då han själv stod emot i slutet mot vägg,kortsida i ökningar.
Det gjorde att jag ej kunde samla upp innan övergång utan han mer ramlade fram på bogarna.

Svårigheten med hästar ö.h.t är just som du skriver...att stänga alla dörrar så det bara finns en väg att samarbeta med och för mig gäller det att kunna hitta just ett samarbete och inte andvända så mycket tvång men nu rider jag en valack som tror att han e hingst :angel: jag säger till och inte behöva andvända diplomati....
Se bara på lastning....finns där en annan väg än att rakt gå in så nog sjutton tar hästen denna :idea: att kunna ge hästen bara den väg men själv vill är inte lätt.

Kanske har den personligheten att göra med ridbarheten ?
Eller har du möjligen ett fuxsto ;)

Gissa om det är ett fuxsto :D Mycket vita tecken Den lilla bruna unghingsten jag rider också är som en ängel i jämförelse, oftast ifrågasätter han inte ens:eek: Ibland tycker jag nästan att han (i jämförelse) är så snäll att det är synd om honom:o

Jo visst är det så som du säger man får liksom erbjuda ett alternativ som går hem, som går att acceptera, men även veta när man ska sätta ner foten, det är himla svårt många gånger att veta när man ska göra vad:confused:. Det där med lastningen är ju lite samma som ramen verkligen:idea:

Hon är som en dröm av samarbetsvillighet också, vissa gånger, det varierar och utmaningen är att få hästen dit även dagar när den har annat i huvudet...

Ang att låta henne själv bromsa så gör jag inte enbart det, jag varierar, det är mer ett sätt att låta henne vara med och jobba själv, en intelligent häst med synpunkterkan behöva få vara med och tänka och på det sättet fokusera. Man kan också rida övergångar galopp trav så att hästen lär sig att själv balansera upp, har gjort det lite också. Men jag är noga med att hon även bromsar upp för mitt säte, men det är faktiskt inte ett problem - inte just det i alla fall.......

Axel: ja, förvänd är verkligen en bra check, :bow:
Ang takten så gör jag fn tvärtom:D Vill ha mer vila på steget, och sen kan hon få öka, men inte genom att ranta iväg:cool: Hon har så fina bakben, men vill hellre skjuta på, om hon får välja, vissa dagar väldigt mycket...som igår.
Då kan det bli som Koppar skrev tror jag, att en bog trycks ut istället för att gå in i ramen.

Muppen har en poäng där. Det är ju lättare att samla till hästen om man själv styr sättet att minska på. Nu är det väl inga problem med att variera på en galoppör:angel:, men tanken kan nog ligga där i det undermedvetna- mer:angel: Man kan få mer gratis:banana:

Fina bakben har hon verkligen:bow::love:

Muppen har en poäng där. Det är ju lättare att samla till hästen om man själv styr sättet att minska på. Nu är det väl inga problem med att variera på en galoppör:angel:, men tanken kan nog ligga där i det undermedvetna- mer:angel: Man kan få mer gratis:banana:

Fina bakben har hon verkligen:bow::love:

Jag använder väggen ofta, mest för att träna mig själv att inte hålla i utan väggen får bromsa istället för handen och jag har då aldrig märkt att mina hästar har bromsat självmant för det :confused:

Skitbra till det jag övar upp nu som jag skrev i övningstråden på dressyr och som du verkar behöva angående att förändra takten.

Men jag och flashen har ju naturlig go i våra fullblodshästar och dom är inte så tröga och feta som dressyrhästarna är :devil:

;)

Men jag och flashen har ju naturlig go i våra fullblodshästar och dom är inte så tröga och feta som dressyrhästarna är :devil:

;)

*fniss* glöm inte att jag oxå har en med fullblod i...fet ? Snarare alldeles för smal om man frågar andra:D

Lite fler ramproblem på Hille och hur jag löser situationen. Visserligen är det 3 år sedan men det är ju ändå problem och lite lösningar samt den enda filmen jag har på datorn att plocka av :D

Så först då: den filmen jag visade i inlägget däruppe hur jag skulle putta in bakdelen och han börjar ta sig ur sin ram och jag blev sen i handen.

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Jaha.flv

Här börjar Hille komma upp med nacken men denna gången är jag mer med i timingen och då löser det sig.

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=literamproblem.flv

Egentligen är denna en sådan filmsnutt man inte visar utan gömmer undan längst in i garderoben men jag väljer att visa den iallafall med en förklaring till varför jag gör som jag gör.
Början till mellantrav här kommer han upp i formen blir superspänd och drar i väg och då är det helt omöjligt att sitta följsamt , här måste jag ta tag i honom så han skall stanna för jag vill verkligen INTE att han skall börja galoppera och lära sig att det är en utväg men då går det rätt upp istället för han blir skitförbannad så jag måste ta runt han ett par varv för att coola ner honom och få honom att tänka på annat.
Egentligen rena löjan för i terrängen och hoppningen får jag ta tag ihonom ganska MKT mer och då är det aldrig några problem för att det är kul!

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=usch.flv

Sedan är han sådan så han börjar öka av sig självt för att han gjorde det precis innan så jag rider ett halvt varv till och tar den andra diagonalen har han mkt lägre i formen från början.

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=mellantrav.flv

Absolut världens kassaste höger öppna, här kan man ju snacka om att vänster skänkel inte gjorde sitt jobb. :D Vid den tidpunken när filmen är tagen så hade jag inte så mkt aning om det så jag har ingen film där det är korrigerat.

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=kasshgerppna.flv

Höger sluta +vänster sluta

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=hgersluta.flv

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=vnstersluta.flv

vänster öppna

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=vnsterppna.flv

Och ibland här i livet får man till några bra travsteg sen kommer det alltid något konstigt ivägen (ni såg det va!) och så blir det skit igen :angel:

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=travigen.flv

Tja nu har jag videohorat så det räcker och blir över för flera år framåt och jag kan alltid försvara mig med att det där var över 3 år sedan och jag rider MYCKET bättre nu :devil:

Jag använder väggen ofta, mest för att träna mig själv att inte hålla i utan väggen får bromsa istället för handen och jag har då aldrig märkt att mina hästar har bromsat självmant för det :confused:

Skitbra till det jag övar upp nu som jag skrev i övningstråden på dressyr och som du verkar behöva angående att förändra takten.

Väggen- använder jag på unghästar:cool:

Vad behöver jag för att förändra takten:confused: min metod funkar fint:banana:

mina feta hästar är arbetsvilliga o sätter sig aldrig på tvären:bow: Inte ens när tränare suttit upp o lagt på mer press.:love:

Kul att du bjussar så mkt på dig själv:bow:
fina skolor o bra arbetstempo

Eller hur:devil:

Nej jag känner inte som att det skulle bli ett problem att hon skulle bromsa.

Har tittat på filmerna och han ser härlig ut:love: och du red ju inte så illa - för 3 år sen:devil:

Skönt att du la in även den där garderobsfilmen, det intressanta med diskussionen är ju att prata om verkligheten, hur det kan vara emellanåt, också.
Man kan se tycker jag det du skrev om att han kan "sväva iväg" eller ha lätt för sig på den punkten, att ta sig ut ur ramen den vägen, fast just på den filmen närmar t o m han sig "ränna iväg"......annars verkar det luriga vara att han "svävar iväg" väldigt snyggt, det ser bra ut ändå, liksom.

För mej ser det väldigt svårt ut att balansera på gränsen där han är otroligt fin och samtidigt ligger jättenära att smita iväg vid behov...

KL

Den här diskussionen är väldigt bra hjälp att tänka runt ramen, tycker jag, och jag tänker bla att det är bland det svåraste att komma åt när en häst går ur ramen genom att höja nacken av olika orsaker.

Självklart beror det på ridningen (så behöver ingen påpeka det särskilt :angel:) men i alla fall för mej är det svårast.
Det är svårare att ligga före och förebygga, tycker jag när hästen verkligen VILL uppp med nacken och se sig omkring efter allt runtom. Ofta är det ju åtgärdat med påminnelser bakifrån, o att rida i lägre form, men såna dagar som jag beskrev ovan, (och försökte visa på de suddiga bilderna) är det svårt att inte bara hamna i kamp.....:crazy:

Bogar och jämnvikt kan man ändå påverka LITE lättare i alla fall, även om det sannerligen är svårt nog, men trots det.....Hästar som "av naturen" tenderar att vilja gå med nacken högt ÄR svåra tycker jag.

Vet inte vad ni andra tycker? Vad är svårast? Självklart är man ju mest upp i det man själv just sitter med, men det är också vad som gör diskussionen intressant. Fler egna exempel! :idea:

Klart att det är svårare med en häst som bryr sig mkt om sin omgivning:bump:

Mitt försök med min ena som är så- är att rida den lägre än vad den egentligen ska göra- för att komma till en bra form iom att den strävar uppåt för mkt själv. *Röd märr med vita tecken:devil:*
Det har dock varit svårt. Tror att man måste vara cool o träna oftare än vad jag har gjort- för att komma vidare o rida till lösgjordhet.
Inte sällan kommer frustration med i bilden o då blir det självklart än svårare.

Tanken har varit att rida den lägre o komma till ro, men det har varit svårt iom dålig kontinuitet.:crazy:

Jag får väl oxå urskulda min ridning med att hästen är megastor...:angel:

Senast ändrad:

Man kan se tycker jag det du skrev om att han kan "sväva iväg" eller ha lätt för sig på den punkten, att ta sig ut ur ramen den vägen, fast just på den filmen närmar t o m han sig "ränna iväg"......annars verkar det luriga vara att han "svävar iväg" väldigt snyggt, det ser bra ut ändå, liksom.

För mej ser det väldigt svårt ut att balansera på gränsen där han är otroligt fin och samtidigt ligger jättenära att smita iväg vid behov...

Det som är svårt med honom är att han balanserar hela tiden mellan spänstighet och spänning och är blixtsnabb i sina reaktioner sedan hatar han dressyr och är helt arbetsovillig inom den biten vilket inte gör det så lätt eftersom han letar utvägar i vartannat steg, sedan är han så jäkla svår att sitta på för han rör sig så mkt upp och ner vilket gör att man måste ha sådan bålstabilitet så det inte är sant, har jag då slarvat med att sitta ner och rida dressyr på honom ett tag går det inte. Om just det kan man ju läsa om i början av min blogg , då handlar det om minuter jag klarar av att sitta på honom innan han spänner till och flyger iväg eller att jag råkar skumpa lite i otakt :o
Där framgår oxå hopplösheten jag känner ibland och mina tillkortakommanden som dressyrryttare i och med att jag är för långsam i timingen på honom, att jag håller i honom snäppet för mkt och hur arg han blir när jag försöker arbeta bort det och han måste bära sig själv helt på egen hand.

Men jag brukar tänka som så att hade han inte haft sin stålvilja och sitt humör hade han aldrig blivit en så bra terränghäst som han är och det svåra är ju att väga av att inte ta bort för mkt av hans eget tänkande eftersom han har så många blixtsnabba beslut att fatta på egen hand i terrängen genom att läsa av i kombinationer osv. Då får man ju lite det att han inte riktigt väntar på mina signaler i dressyren utan gärna tar över och förekommer.

Även så så har jag lärt mig så otroligt mkt på denna hästen och det brukar jag tänka på i dom mest hopplösa situationerna där jag tror att det aldrig någonsin mer går att beträda en dressyrbana :bow:

Vet inte vad ni andra tycker? Vad är svårast? Självklart är man ju mest upp i det man själv just sitter med, men det är också vad som gör diskussionen intressant. Fler egna exempel! :idea:

Jag har ju några hästar och dom är ju olika alla 3 , men jag tycker nog det är svårarast när dom gör som Hille , alltså tar sig ur ramen genom att höja nacken, sänka ryggen och ge sig i väg eftersom du är ganska så maktlös som ryttare... Dom flesta sätter nog på en graman i de lägena men Hille har aldrig haft en graman på sig för gud vet vad som skulle hända om han inte kunde ta sig ur den vägen :crazy: Man måste ju arbeta mer med att få dom ärligt runda och eftergivna i nacken för att minimera att dom tar sig ur den vägen och det kan ingen graman i världen göra :grin:

Han blir givetvis bättre med mer arbete men när jag sätter igång honom efter vila eller om jag har slarvat med det arbetet så blir det ju mkt värre, det man ser på filmen här är ju nästan ingenting emot vad han gör när man har slarvat lite :angel:
Han har alltid en dörr öppen att ta sig ut genom när det blir jobbigt och det är att jag alltid ger honom innertygeln så att han inte känner sig låst men han väljer ändå att gå uppåt och det är väl lite hans humör där.

Barcelona skulle aldrig någonsin välja så utan hon smiter ju ut genom diverse kroppsdelar istället vilket är mkt lättare för när alla dom är på plats så blir hon ju bara rakare och rundare och trivs med det :) Hon har en helt annan arbetsvilja och tycker dressyr är kul även om hon har kroppen mer emot sig.

Fiorino han bara kämpar på och blir rundare och protesterar i stort sett aldrig men å andra sidan har han varken gång eller någon spänst och därmed heller ingen spänning så jag undrar om det är lättare med sådana hästar :confused:

Jag tror din Hille har mycket efter pappa (är väl Hills Double?)
Dvs efter fullblodet, så det är mycket intressant att läsa det du skriver, får nog läsa din blogg tror jag. Det är riktigt skönt att läsa ang timingen osv för det är verkligen inte lätt.........

Antar att det är det som gör fullblod bra inom fälttävlan, att de är så kvicka, under förutsättning att de är kloka också givetvis, så att dom fattar RÄTT beslut snabbt också.

Men i dressyr ska man nog vara en helt annan ryttare än jag egentligen för att kunna rida en så pass känslig och kvick häst, helt ärligt. Spänstig rörlig och kvick, jag menar egentligen måste man ju motsvara det själv då:eek:
Kvickheten i kombination med den där skärpan också gör att man riskerar att få kvickheten emot sej, i värsta fall, dessutom..
Å andra sidan om man har en sån häst med sej är det helt underbart:bow:

men jag tycker nog det är svårarast när dom gör som Hille , alltså tar sig ur ramen genom att höja nacken, sänka ryggen och ge sig i väg eftersom du är ganska så maktlös som ryttare... Dom flesta sätter nog på en graman i de lägena men Hille har aldrig haft en graman på sig för gud vet vad som skulle hända om han inte kunde ta sig ur den vägen Man måste ju arbeta mer med att få dom ärligt runda och eftergivna i nacken för att minimera att dom tar sig ur den vägen och det kan ingen graman i världen göra

Ja, eller hur, det är precis det jag känner mej i de lägena - maktlös, kommer inte åt, inte när hon verkligen vill höja nacken och skita i vad jag anser om saken. Mina andra som jag haft eller ridit mycket har inte varit riktigt så, jag är inte van vid det, inte på det här sättet. Jag har många gånger insett att många nog skulle satt graman på den här madamen med, en gång för alla:cool: Men det skulle som sagt inte vara en ärlig eftergift och bara ställa till värre problem tror jag. Hon kan ju gå med ärlig eftergift i nacken bara jag lägger ner tillräckligt mycket tid på just det först, vilket jag inte gör....:cool:

jag vet ju vad som krävs och det är bara att vara noga och inte slarva:mad: Just fn har hon ju varit ledig en del och då sitter jag där och känner mej som ett hopplöst fall igen.... Hon utnyttjar ju sin naturliga tittighet som alltid finns i hög grad, till att göra en kamp om nacken. måste upp för att se titta på allt som låter och rör sig inom en mils radie:crazy: Som axel skrev ang sitt rödhåriga sto......

Inte sällan kommer frustration med i bilden o då blir det självklart än svårare.

Att få med alla delar i ramen är visserligen svårt nog, inte minst för att jag vet ungefär mina värsta brister och måste hålla koll på dem, men ändå så mycket lättare om det "bara" handlar om det, mna kan i alla fall påverka det, bara man rättar in det som behövs, oftast på sej själv.

:idea: Faktiskt har skrivandet om det här fått mej att inse att jag måste ta itu med nacken enbart ett tag igen, eftersom vi tappat det efter ledigheten.

Det som är tålamodsprövande men fungerar är att rida många halter -igångsättningar först, och om det behövs göra halt även tydligt med tygeln de första gångerna, för att få reaktionen på en gång, sen lägga in många övergångar skritt-trav, tätt och snabbt, och inte mer än det innan hon släpper nacken så att man kan börja jobba mer. Ska ta det imorgon om jag orkar rida för förkylningen.:idea:

Det som är tålamodsprövande men fungerar är att rida många halter -igångsättningar först, och om det behövs göra halt även tydligt med tygeln de första gångerna, för att få reaktionen på en gång, sen lägga in många övergångar skritt-trav, tätt och snabbt, och inte mer än det innan hon släpper nacken så att man kan börja jobba mer. Ska ta det imorgon om jag orkar rida för förkylningen.
Så du gör så. Tycker att de blir än mer "vakna".
Jag brukar försöka att "söva" den:grin:

Ja, men det är egentligen inte vakenheten utan okoncentrationen som gör mej galen....
Det här tvingar henne att fokusera på vad jag håller på med....Hon ÄR redan en vaken häst - alltid- och det som blir lugnande är att tvingas koncentrera sig på mej, då släpper hon kollen bättre och då släpper hon nacken också.
Nacken handlar ju egentligen inte så ofta i hennes fall om motstånd mot arbetet i sej, utan om att hon tycker att hon måste hålla koll på allt. Mestadels i alla fall.
När hon blir arg är när hon dels tivngas ta i mer än hon tycker är nödvändigt (lite diva, ja...:angel:) men oftast också att inte få vrida huvudet och snurra för att se vad som händer överallt...Och sånt bryr hon sej mer om när energinivån stiger vintertid pga dåligt underlag när man rider ut och i hagen tex.
Himmel, en dag såg hon ett rådjur i skogskanten i rejäl skymning på 200meters håll:eek: Hon registrerar allt. MEN är inte rädd eller feg utan modig och klok när det gäller.

När hon fokuserar på det hon gör, vad det än är, så är hon underbar:love:
När ska jag inse att en helt annan typ skulle passa mej mycket bättre:cool:

Det är tålamodsprövande för så fort något nytt händer - "pling" - upp med nacken igen.....:cool: Det är då man måste ha tålamodet att gå tillbaka ....att aldrig fortsätta med den där höjda nacken och släppta ryggen, men det är där det brister för i såna här perioder som nu kan det kännas att man aldrig kommer förbi det där första grundjobbet:crazy:
Jag VET att det lönar sej, men sen sitter slarvmajan på axeln och nonchalerar varningssignalerna och låter det gå för långt och tycker att det är ok förhållandevis fast det inte är det. .....:o :crazy:

Dom flesta sätter nog på en graman i de lägena men Hille har aldrig haft en graman på sig för gud vet vad som skulle hända om han inte kunde ta sig ur den vägen :crazy: Man måste ju arbeta mer med att få dom ärligt runda och eftergivna i nacken för att minimera att dom tar sig ur den vägen och det kan ingen graman i världen göra :grin:
:bow:

Nu tittade jag bara snabbast på dina videor och jag tänker på ökningen på diagonalen.
Min pålle reagerar inte som din men jag har arbetat mycket på volt med mellantraven.
Från lite sidvärtes och ledande innerhand kunna öka för att kunna bibehålla eftergift, form för att sedan oxå flyttat ett par steg innan diagonalen.
Kanske har du arbetat så, om inte så prova !
Sen nyfiken i en strut...vad brukar du få på gångarter och mellan/ökad trav på Hille ?

Allmänna funderingar ang form...eller nacke som diskuteras här...
Visst ska man kunna bibehålla ryggverksamheten men det tycker jag har lite med lösgjordheten att göra.
Att sen hästen stundtals beroende på arbete kommer uppåt i form ser jag som något possetivt då samlingen bör avgöra formen.
Självklart ska inte hästen krypa ur för att slippa undan men om jag nu övar övergång trav halt vill jag att bakbenan gör arbetet neråt och då kommer formen upp om allt stämmer.
Om jag skulle korrigera formen neråt i de läget eller ett annat arbete som samlar kommer jag inte få ett ärligt svar när jag väl behöver det....i tävl.sammanhang tex.

Ett lugnande, lösgörande arbete som får hästen att både samla lite plus arbeta med en vettig, rund arbetsform är på voltspår och från öppna göra övergångar ner och upp till öppna igen.

Men att komma upp i form och upp med nacken är inte samma sak, men jag kanske missförstår dej:confused: Att spjärna upp nacken är ju något helt annat:idea: Då måste man sänka formen igen,. för att den sen ska kunna komma upp ärligt.

Jag hade inte förstått vidden av hur det här med nacken kan användas innan denna, ingen annan har varit så envis på det sättet som hon är. Det har mera varit "bara att...." Sen har det funnits andra egenheter hos dem, som att gärna krypa bakom hand eller smita på andra sätt, men det här är det mest svåråtkomliga, tycker jag i alla fall. Det är som att den dörren alltid finns liksom, svår att stänga...

Ett lugnande, lösgörande arbete som får hästen att både samla lite plus arbeta med en vettig, rund arbetsform är på voltspår och från öppna göra övergångar ner och upp till öppna igen.

Hi hi, det var den övningen som fick henne att plötsligt explodera ett par gånger på träningen sist. antar att det berodde på att hon insåg vad som höll på att hända:rofl: (Jag skrattade dumt nog då också, en av mina många svagheter:o) Sen jobbade hon på, det ÄR en bra övning,:bow:

Nu ska jag försöka rida en stund så hon kan vara med på träningen imorgon, helst med tränaren på:devil: :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar