Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Nytt, bra ord...det ska jag lägga till min samling att ta till när jag får mina attacker av tourette.

Tycker inte du att du har tillräckligt med såna ord i din samling?:eek::devil:

Nåväl, det var jag som skickade hit Hedwig så nu får jag väl kasta mig in här själv också...

Lille Grå har ju i höst blivit riden rätt ofta av min tränare. En ny värld har öppnat sig för mig men för Grå är det tvärtom...dörrarna har stängts och ramen är sluten...:cool: Det är ju flera som talat vänstersidor här...det har jag också haft, alltså en extremt öppen sådan, när tränaren satt upp de första gångerna och stängde den dörren blev Grå som förbytt:
Han stegrade sig
Han gjorde caprioler
Han sparkade i ridhusväggen
Han vräkte sig framåt med all kraft
Han galopperade baklänges
:o:Jag skämdes som en hund...tyckte ju att det var superpinsamt vilken olydig hästj***el jag hade. Men efter andra gången hon red så var han som en ny häst, sprattlade visserligen lite precis i början av passen men sen...han fick en ny schvung i traven, flöt fram i slutorna och även skänkelvikningarna, höll galoppen elegant i den förvända osv osv. Sen kom jag upp...två varv på volten och sen var han loss från ramen....:eek:

Tog mig ytterligare två lektioner innan jag hittade knapparna men sen en dag...fick in vänster bog, sug i bägge tyglarna och sen svävade vi...jisses vilken känsla och vad LÄTT det var att hålla kvar honom i ramen? När han väl insett att även jag kunde hålla in vänster bogen så jobbade han MED mig istället för mot. Jag vet att han är en ovanligt lättlärd och lättriden häst för han försöker inte med 1000 andra grejer när man fått fatt i honom. Han spottar och svär precis i början men sen är han med.

Vad var det då som fattades hos oss? Ja grunden till det hela var ju att jag daltade för mycket med honom (typ, lille gubben är ju bara 4, 5, 6 år och kan inte jobba så mycket...) han var ju helt klart färdig för att tas vidare in i ramen och sätta sig mer på häcken. Så när tränaren visat för mig att hästen både kunde och orkade så var det ju dags att analysera mig...min timing suger med precis som för många andra, jag blir hängande i innertygeln och jag kräver inte tillräckligt snabba svar på min skänkel. Dessutom satt jag fast med benen runt Grås kropp istället för att låta skänkel hänga rakt ned och rida för sittbenen.

Hur gjorde vi? Jo, jag flyttar framdelen som i öppna men måste hålla bak ytterskänkeln lite extra så han inte flyter iväg där. Får inte röra innertygeln alls, har t om haft den helt hängande (och jävlar i havet vad svårt det är att inte ta i den!) och sen efter mycket bråk och spott från hästkraken så helt plötsligt har jag honom som en gummisnodd runt innerskänkel, sug i yttertygeln och takten kommer....så nu kan jag även ta små korta kramar i innertygeln utan att han hänger sig där men allra mest är det innerskänkel och yttertygel som verkar.

Jag är inte så bra på att med bra termer förklara vad jag gör så jag hoppas ni förstår iaf.

När jag väl fått in vänster bogen så gäller det bara att underhålla. Ofta ofta ofta förstås för givetvis försöker han komma ur men till skillnad mot många andra hästar här på forumet så uppfinner han inga nya vägar än iaf...

Så idag har vi faktiskt flutit runt ridhuset i taktfast trav och supergalopp och tydligen var det inte bara jag som tyckte han gick bra utan även de andra som red kommenterade hur bra han gick! *stolt*

Jag rider även ett sto som är lika gammal som Grå men inte hälften så tränad och stark. Hon gör alla de saker ni beskriver här i tråden, får man in en bog så åker en anna ut osv osv...Gissa om jag är tacksam för min häst efter jag suttit på henne....:angel:

Men jag älskar att lära mig nya användbara ord!
a046.gif

Mycket bra beskrivning tycker jag av när man ska få igång en häst i kroppen och faktiskt börja bli rak och gärna gå på mer än 20% av sin kapacitet...:angel::bow:

Det är här jag tror att många ryttare går bet. Det ÄR ett svårt läge att begära mer arbete, korrekt och ändå utan att bryta ner.
Har man en tränare som kan hjälpa en att komma över knycken så är det guld värt!

Vi skojade om det på en träning häromdagen att man vill att hästen ska vara "ready to takeoff" dvs lyfta liiiite från spånet i alla fall och inte vara så förbaskat jordad...och då krävs det lite envishet, lite "iller-tendenser" hos ryttaren när man verkligen vill ha reaktion, och sen faktiskt kunna behärska konsten att åka en liten stund för att se vad det gav.

Den hästen jag red då kändes som en helikopter som står stilla på plattan när vi började passet och blev i alla fall ett charterplan till Teneriffe när vi slutade;)
Det är alltid något.

När jag väl fått in vänster bogen så gäller det bara att underhålla. Ofta ofta ofta förstås för givetvis försöker han komma ur men till skillnad mot många andra hästar här på forumet så uppfinner han inga nya vägar än iaf...

Så idag har vi faktiskt flutit runt ridhuset i taktfast trav och supergalopp och tydligen var det inte bara jag som tyckte han gick bra utan även de andra som red kommenterade hur bra han gick! *stolt*

Jag rider även ett sto som är lika gammal som Grå men inte hälften så tränad och stark. Hon gör alla de saker ni beskriver här i tråden, får man in en bog så åker en anna ut osv osv...Gissa om jag är tacksam för min häst efter jag suttit på henne....

Ha ha, det är kanske ston som är lite mer påhittiga!

Nej denna fröken kör inte alltid hela registret men eftersom hon är ganska dominant så när man väl väcker stridslusten, så kan det bli så. Hon har också lätt för att - kvickt - byta taktik, det är så enkelt för henne:cool: Det är som att sitta på en oljad ål ibland, kan det kännas som......
Sen jobbar hon ofta väldigt fint måste jag ju säga :love:

Vad härligt det låter, du har ju en dressyrhäst nu då:p

KL

Funderingar om HUR:

Tidigare har jag försökt att komma åt mina brister, som snedheter mm (som lett till att hästen kunnat komma ur ramen) genom att försöka "rätta till" . För mej har det inte fungerat särskilt bra. Jag inser att jag har tänkt att det handlar så mycket om att rätta mina brister att jag faktiskt inte har jobbat tillräckligt med att verkligen RIDA.

Vet man om att dressyrsitsen är eftersatt:cool: så är det lätt att bli för självkritisk och hästen har definitivt dragit nytta av det.....:o

Men det betyder inte alls att det är ok med bristerna. Frågan är bara vilken väg man går. (Eftersom få av oss har möjlighet att bli longerade på läromästare i nåt år )

Ett exempel¨:

Får man in bogen som skjuts ut (ev pga ryttarens obalans eller hästens försök att slippa arbeta eller båda:devil:), så kan inte hästen flytta ryttaren tex till höger. Då minskar ju snedheten också.

Dessutom: för att få in bogen behöver ju ryttaren blir rakare, annars sticker ena skänkeln rakt ut och inverkar inte (och man fattar inte varför det är så svårt att få den ena skänkeln, stadig:cool: ) Det går inte så bra att få in bogen om man inte kommer åt sin vänstersida (om man tar det exemplet som många har gemensamt)

För att få igenom halvhalter bättre måste man stärka sin mellandels inverkan, annars går det inte, osv. -beroende på vad det gäller.

Så ang hur man gör för att få hästen inom ramen så måste man ju förbättra sin sits, helt klart, på ett eller annat sätt, och ha bättre kontroll, men vägen går bla över övningar som får hästen rakare, mer taktmässig, väntar mer, osv vad som nu behövs på just den hästen. Och då har också ryttarens sits ofta förbättrats! Sitsen är ju själva inverkan, och det är inverkan som brister.

Det jag försöker säga är att HUR handlar om olika saker,där det ena leder till det andra och det är därför det blir så intressant hur andra gör och varför, dvs förutsättningarna, som häst tex, osv. Nån som hänger med i vad jag menar:cool:

Kl
Jag skrev det här på dressyrsidan men det kanske passar här också.

Nu när jag äntligen har fått tillgång till ett ridhus känns det som att jag kan börja jobba Heddan lite mer på allvar. (Min lilla treåring fyller ju sju år idag...)

Även om jag red i hoppsadeln (av helt oförklarliga skäl) tänkte jag på att vara noggrann med att rama in henne, snabba upp bakbenen lite mer och framför allt inte låta henne slå sig fri i högerfattningen.

I början av galopparbetet igår var hon vild och stark. Stora språng och mycket rusk på huvudet. Eftersom jag har bestämt mig för att inte mesrida så mycket satte jag henne ganska ordentligt på arslet några gånger samtidigt som jag även verbalt talade om för henne vad jag tyckte om ångloksvarianten. Inte helt uppskattat men hon skärpte till sig riktigt bra och började lyssna på matte. Gjorde sen fina fattningar, både höger och vänster.
Kunde även rida galoppvägen ur LA6 utan att hon blev obalanserad.

Idag la jag ut lite upplagda bommar samt ett litet kryss. Kändes riktigt artig i framförallt travarbetet och jag hade ett jämt bra tryck i båda tyglarna. (ofta har jag lite mer i höger)
Lite storsprungen i galoppen i början men var snabbare på plats idag!

Krysset som kanske var 45cm högt hoppade hon med jättesprång...

En av mina svagheter är att jag lätt blir för passiv och har dålig timing. Tex slutar jag inverka när jag fått ett bra gensvar från henne (som beröm) och sedan inte är tillräckligt rutinerad för att hinna känna när hon är på väg ur ramen innan det är för sent. Tränade och tävlade hund för många år sedan och var då en jäkel på rätt timing...fan vad det är mycket svårare på häst! Elller det kanske är åldern som förslöar reflexerna...:angel:

Det är lite kul för jag känner igen nåt av vad alla skriver:D

Här är det framförallt att "finåka" och inte märka när hästen slunkit ur tillräckligt snabbt och timingen förstås, öht men det är inte heller lätt på den här :crazy:

Jag måste ju som jag skrev sist passa på när hon spetsar öronen för då händer något, så fort hon gör det, få tillbaka fokus. Ibland kanske 10 gånger på ett varv på en stor volt:cool: Ibland bara ett par gånger.:D

Men glömmer att hålla koll och vips är hon ur ramen.

Det är här jag tror att många ryttare går bet. Det ÄR ett svårt läge att begära mer arbete, korrekt och ändå utan att bryta ner.
Har man en tränare som kan hjälpa en att komma över knycken så är det guld värt!
Delvis KL
Instämmer till fullo! Känner verkligen att just det är mitt största problem som glad amatör liksom. Det är skitsvårt att VÅGA lita på den lilla känsla man har. En bra tränare som man har förtroende för skapar ju en bra självkänsla för den egna ridningen, precis som erfarenhet av flera typer av hästar.

Då kan man våga begära mera och att inte fastna i att det kanske inte blir helt perfekt at once å börja tjafsa om småsaker. Plus att inse att olika hästar, även med samma utbildningsståndpunkt, behöver olika ramar för att komma till arbete. Jag har ridit för några exemplar av tränare som ibland faktiskt verkar ha en patentlösning som appliceras på ALLA ekipage. Skapar ju mest frustration.

Sen håller jag med flash oxå om att man måste rida för att bli bättre på att rida ;) Tror iofs att styrketräning å yoga eller vad man nu vill stärka sig med e bra. Visst! Men att det framförallt e kroppsmedvetenheten /känslan man tränar upp. Ska man bara fokusera på sina fel och brister får ju iaf jag nog hålla mig till ryktborsten istället :cool:

Plus att inse att olika hästar, även med samma utbildningsståndpunkt, behöver olika ramar för att komma till arbete. Jag har ridit för några exemplar av tränare som ibland faktiskt verkar ha en patentlösning som appliceras på ALLA ekipage. Skapar ju mest frustration.

Det här känner jag så väl igen :crazy:
Patentlösningar skall förbjudas :devil:....red för en sån tränare och h*n vägrade oxå att sitta upp.
Dom gångerna tappar man allt självförtroende man har som ryttare.

Men att det framförallt e kroppsmedvetenheten /känslan man tränar upp.

Det är inte så många tränare som just kan lära ut känslan....att träna in ryttarkänslan och effektererna av korrigeringsridningen så man kommer vidare när man sen rider själv.
Om jag själv står på backen brukar jag försöka se till att ryttaren får en riktig chans till att känna på både ett icke önskat svar från hästen och sedan hur det skall kännas när man lyckas korrigera.

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Hänger på fastän tråden verkar sömnig nu ;)

Att hästen sluppit ut visar sig som ojämnhet i handen och att häst står emot skänkeln, eller trycker mot den. Eller att rytmen och balansen går förlorade. Då beror det oftast på att jag valt fel ram, och borde gå tillbaka till en lägre rundare form.

Jag brukar provkolla belasta ryggen några steg i nån övergång om det inte känns bra fortsätter jag lättrida eller ha lätt sits.
Använder mig rätt mycket av lätt sits, ja eller snarare av att belasta en stund och sen lätta. Även om det känns bra alltså. Rider gärna lätt i skolorna också och använder mig jättemkt av skuldra in för att rakrikta. Det har ju flera vart inne på i tråden :laugh:

Om jag märker att böjningen inte är ärlig rider jag gärna fram några steg rakriktat och börjar om igen. Det e mest för att jag inte själv ska hamna i "korrigeringsridning" eller hur jag ska uttrycka det. Alltså där jag hela tiden svarar på hästen, inte han på mig. Har lite lätt för det :grin: Kan byta övning oxå, tex till förvänd och lura åt mig en böjning åt det håll jag tänkt lite senare. Tycker denna approach funkar bra avd det gäller böjning på träning.

Den här diskussionen var väl mest inne på ramen åt sidorna s.a.s men du fio var väl också inne på att rida skolor med lång hals. Alltså ramen-formen. Jag försöker variera ramen uppåt också. Usch...det blev visst lite rörigt med alla ramar, bäst att avsluta. Vet inte vart jag vill komma längre :angel:

Det e mest för att jag inte själv ska hamna i "korrigeringsridning" eller hur jag ska uttrycka det. Alltså där jag hela tiden svarar på hästen, inte han på mig. Har lite lätt för det :grin:

Det där var bra, det är precis vad jag gör också....Ska komma ihåg det, och påminna mej när det händer.

KL

Nu är det OT men vet någon vad det är för fel om man lägger film på youtube och den har rätt format i min dator men blir helt hoptryckt och mörk och suddig på youtube:confused: Det jag ville visa går inte att se och dessutom ser ridhuset ut som en tunnel, så smalt och hoptryckt blev det:crazy: Tips? Jag måste göra nåt fel?

Vad är det för format på filmen i datorn?

Jag får inte ens upp mina filmer på Youtube så jag valde photobucket istället för där verkar det vara mkt enklare

Den här diskussionen var väl mest inne på ramen åt sidorna s.a.s men du fio var väl också inne på att rida skolor med lång hals. Alltså ramen-formen. Jag försöker variera ramen uppåt också. Usch...det blev visst lite rörigt med alla ramar, bäst att avsluta. Vet inte vart jag vill komma längre :angel:

Nej då det är ram åt alla håll som gäller här :D Min ena häst han försvinner ju uppåt ur ramen och nästan aldrig åt sidorna. Jo jag rider gärna skolorna på lång hals, jag varierar åt alla håll och kanter i formen och framförallt övergångarna i de olika formerna för att veta att det går att göra en bra övergång ialla slags former i skolorna. På Hille är övergångarna svårast att få bra när vänster tygel är yttertygel och det spelar ingen roll om det är öppna eller sluta eller förvänd sluta eller förvänd öppna så jag jobbar att få till det i alla varianter för att han verkligen skall vara lösgjord och så liksidig som det går.

Det e mest för att jag inte själv ska hamna i "korrigeringsridning" eller hur jag ska uttrycka det. Alltså där jag hela tiden svarar på hästen, inte han på mig.

Där har jag oxå varit och harvat, så otroligt enkelt att hamna där om man inte passar sig. Hästar är smarta djur och vill ju ha en där då det blir enklare för dom.

Där har jag oxå varit och harvat, så otroligt enkelt att hamna där om man inte passar sig. Hästar är smarta djur och vill ju ha en där då det blir enklare för dom.

Hehe...jag hoppas jag tar mig dithän att jag kan tala om det i dåtid :banana:

Vad är filändelsen? .avi el .wmv el någon annan filändelse

Jag får inte ens upp mina filmer på Youtube så jag valde photobucket istället för där verkar det vara mkt enklare

Ja jag har gjort det nu men det blev samma resultat:eek: Hästen är kort och ännu värre trippig och ridhuset liknar en lång korridor :eek::crazy:

Fattar inte varför det blir så:confused: Funderar om jag ska försöka filma i annat format, och ladda upp, :confused: Eller irritera er med klippen som inte går att se knappt:cool:

Får sova på saken:rofl:

Eller irritera er med klippen som inte går att se knappt:cool:

Ja, gör som jag! :rofl:
Skämt åsido, mina filmer är faktiskt ljusare i datorn än vad de blev på youtube, vet inte varför det är så?
Konstigt nog har också min rumpa blivit bredare också, verkligen ett konstigt format:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar