Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

KL

Vill bara inflika att vid tränande av myrsteg ökar man hästens frustration och hämmar utlopp för hästens naturliga utlopp av energi, vara två saker kan ta plats:

1. Hästen exploderar då och då.

2. Hästen blir mentalt avstängd.

Detta skriver jag endast för att de som läser här ska tänka till en gång innan de börjar nöta sina hästar i minimalismens fantastiska väg till en samlad häst.

Hästar, ALLA hästar behöver rasa av sig uppdämnd energi varje vecka.

:eek: Har också letat efter tråden!

:D

KL

Vill bara inflika att vid tränande av myrsteg ökar man hästens frustration och hämmar utlopp för hästens naturliga utlopp av energi, vara två saker kan ta plats:

1. Hästen exploderar då och då.

2. Hästen blir mentalt avstängd.

Detta skriver jag endast för att de som läser här ska tänka till en gång innan de börjar nöta sina hästar i minimalismens fantastiska väg till en samlad häst.

Hästar, ALLA hästar behöver rasa av sig uppdämnd energi varje vecka.

:eek: Har också letat efter tråden!

:D

Absolut måste dom rasa av energi, :bump: Varje pass måste det in utlopp för energin och kanske ska jag skriva igen att myrstegstraven är inte ett nötande eller hasande runt :eek: och man växlar mycket men takten får inte gå förlorad:idea: man växlar mycket,tempo och form och det verkliga myrstegsarbetet är bara en stund totalt sett. MEN takten måste behållas, för annars arbetar hästen i obalans.

Energin måste absolut få utlopp och helst i snö så här års:love: tyärr har vi kallt och stenhårt här, bara ett par cm snö:mad: så det blir ridhuset mycket, men då får man ta lite mer galopp i uppvärmningen ökad galopp - tillbaka, man får lägga in hoppning vissa dagar osv.

MEN även i den typ av arbete vi gör i myrsteg krävs energi. Det krävs att hästen arbetar igenom kroppen och även om stegen är kortare så blir de högre igenom att hästen inte bara lyfter och sätter ner snabbt utan vilar på varje steg mer.

Jag förstår verkligen din varning:bow: och med tanke på de olika idéer som finns om ridning i undertempo så är den befogad!
Men som ginnies sa, det är inte alls samma sak som att sitta och rida i undertempo! Och hästen blir inte avstängd utan precis tvärtom, mkt uppmärksam.

Så, ja, jag skulle nog säga att man bör rida för en tränare som kan styra vad man håller på med och varför, utifrån varje häst, och vad den behöver, och inte "prova själv" om man inte är helt klar över vad som avses och det gäller f ö mycket inom ridning.

Senast ändrad av en moderator:

KL

Tyvärr såg jag aldrig träningen för tränare 2. Det jag kommer ihåg är den totala förvandlingen. Tränare 1 som hade ridit hästen tidigare, var tillräckligt duktig för att klara av att rida i ett högre tempo, medan ägaren/ryttaren inte gjorde det. För ryttaren var det dessutom en stor skillnad på energin mellan hästarna. Gamla hästen: rörde inte på sig inödan. Nya hästen: ånglok.

Jo, jag håller med angående intervall eller gummiband som jag har fått lära mig. Självklart är det ju aldrig bra att nöta på samma sak i varv efter varv, oavsett vad man gör. Det är enklare när man rider för tränare för då kan man överlåta variationstänkandet till tränaren. :angel:

Jag vet precis vad min häst behöver! Så det så! :mad:

Nämligen en annan ryttare :rofl:

Kroppskontroll och timing är vad jag önskar mej, gärna via quickfix

Pröva Jula, de har ju det mesta, eller någon annan hobby-affär. Jag har letat, men inte hittat...

Så du har en annan häst nu? Ja det kan ju skilja mycket mellan hästar hur man får arbeta, som vi har varit inne på!

Ja, jag har hunnit med att ha två andra hästar sen dess! :angel: som allihop varit totalt olika även om de också haft likartade "problem". Intressant att se såhär i efterhand hur man resonerar/lägger prion när man rider olika hästar!

Jag vet inte hur du menar att hästen ska ta eget ansvar för tempot, det ska ju du sätta, oavsett, och hålla kvar helst med sätet. Om hästen springer iväg för dej så är det väl precis det som händer att hästen tar ansvaret och det är du som behöver ta tilllbaka kontrollen.

Jag tror också att du missförstår ramen rejält eller i alla fall vad jag menar med ramen. Du skriver att man ger hästen balans genom ramen och sen att stolpa iväg och "rädda vad som räddas kan". :confused:

Ramen är där hästen arbetar. Rakriktad i balans. Då är den inom ramen. Ramen i sej ger inte balans, den ger inte någonting, den är bara ett sätt att beskriva när hästen arbetar rak i balans.

Jag får bilden att du ser framför dej hur man håller tillbaka hästen i tygeln, bromsar i tygeln och på det sättet "tvingar" hästen tillbaka från att springa.:confused:

Men det är ju inte att hästen är inom ramen för då är den i framvikt och inte i balans, den är inte taktmässig med vila på steget och i balans osv. Dit kan man inte nå via tygeln. Man kan försöka och "luras" att hamna där genom att hästen ligger på och man själv svarar med att dra emot, mer eller mindre, men det har inget med ramen att göra. Ramen måste sättas med hjälp av sitsen i första hand. Det är bla det som gör det så svårt. :cool:

Du kan inte dra in en häst i balans...:cool: Du måste rida den till balans, med din vikt och säte. Det är också svårt om hästen är på .och springer

I inlägget du svarade på så utgick jag från ett grönt ekipage som ska börja lära sig AR. Då får man rida med färre och "lösare" hjälper (längre tyglar, mindre skänklar). Särskilt i ett övergångsstadie där man inte klarar av att ha för många bollar i luften samtidigt så är det svårt att rida så och ändå hålla koll på hela hästkroppen = rida med en "bra ram". Men i ett långsamt tempo har ryttaren mer chans att iaf ha något att spela på, har en chans att behålla kontroll och balans. Blandar man in påskjut innan man ens hittat tillbaka till grunder och kroppskontroll då blir det SVÅRT. Och väldigt lätt obalans som sen kräver stora hjälper för att rädda upp. Därav "rädda vad som räddas kan".

Att ramen måste sättas till största del från sitsen för att det ska bli bra, det är jag med på.

Men i ett långsamt tempo har ryttaren mer chans att iaf ha något att spela på, har en chans att behålla kontroll och balans. Blandar man in påskjut innan man ens hittat tillbaka till grunder och kroppskontroll då blir det SVÅRT. Och väldigt lätt obalans som sen kräver stora hjälper för att rädda upp. Därav "rädda vad som räddas kan".

Jag kan hålla med om orden i stort sett, men tror att man ändå kan tänka helt olika ang vad det egentligen innebär sen i praktiken.

När du säger tidigare i inlägget
längre tyglar, mindre skänklar
så kan man ju tolka även det helt olika. Man kan ju ha en ram trots att man länger ut tygeln en hel del, och "mindre skänklar" så undrar jag mindre jämfört med vad:confused: Osv. Det skrivna är svårt.

Jag vill bara peka på det som exempel på att man kan säga samma ord men mena olika saker, för med tanke på annat som du tidigare skrivit så tror jag att vi menar olika.
Jag vill fortfarande ha energi och det innebär inte nödvändigtvis påskjut utan att hästen tar i och jobbar framåt, och jag vill växla mellan kortare steg, och längre steg, och jag menar främst i trav nu, inte i skritt tex. För mej är balansen och TAKTEN grunden. Det är det jag är ute efter, medan jag har tolkat det som att du tex är ute efter något slags samling genom att hästen trampar in längre under kroppen:confused: Eller har jag fel?

Men det är ju också sant att ryttaren får bättre koll om hästen inte ilar iväg i övertempo, det är vi överens om. Och vissa saker är bra att börja med ur skritt för att både häst och ryttare ska hinna med i vad man gör. Men man får inte fastna i skritt, som Carola skrev, hästar behöver röra sej:bump:

Jag jämför det med att cykla.

Undertempo = Vingligt.

Lagom tempo (Efter behov) = Balans.

Övertempo= Balans men kan gå överstyr.

*Tycker jag*

Håller med:idea:

Och då kan jag passa på att lägga till att vingligt får det aldrig bli i våra sekvenser av myrstegstrav, för det ska finnas energi fortfarande och den gör att man sen kommer direkt fram i en bra trav när man länger igen:idea:

Det är en av svårigheterna eftersom det lätt åker ut lite bakben om man inte ser upp eller enbart vill minska farten s a s och inte fortsätter rida....

:bow:
Det där är än mer viktigt för unghästen, som oftast ej bjuder- är osäker på vart den ska.
Tempot ska vara där den bär sig bäst- som den gör utan ryttare- när den rör sig målmedvetet till en plats.

Jag har ytterst lite tid till buke för tillfället, så jag har inte läst igenom de senaste inläggen så noga.

Men för mig, som i grunden är en lat ryttare, så är ett långsamt tempo att föredra, då hinner jag med att tänka, slappna av och få en idé om hur jag ska hinna använda olika hjälper innan det är försent.

Inte bara jag, utan jag tror att det är vanligt att man hamnar i ett långsamt tempo och att det kan bli lite statiskt.

Däremot, tror jag att tempot är ovikigt så länge hästen abetar aktivt, och jag aktivt men avslappnad rider. För egen del orkar jag inte långa pass, men kvaliteten blir klart bättre.

Cristobal.
jag måste säga att det imponerar på mig att du jobbar din islänning i myrsteg då och då.:bow:
Jag har haft förmånen att få dressyrrida en bekants islänning ibland, och för mig rör den sig i myrsteg konstant om man jämför med halvblod som jag är van vid. Framförallt i samlad trav och tölt.

Det är en oerhört nyttig erfarenhet, att rida inte bara olika hästar, utan även olika raser.:)

Däremot, tror jag att tempot är ovikigt så länge hästen abetar aktivt, och jag aktivt men avslappnad rider.

Ja precis så tänker jag också, och när man får koll kan man variera tempot, det blir mycket bra kvalitet, när man leker med tempot och hästen svarar lätt och väntar på vad man föreslår:bow:

Har haft en hel del av det sista tiden, hon har ofta de sidorna också:love:

ang det du skrev till cristobal:
Jag har inte mycket erf av att rida isis men jag har och har haft en del isisfolk omkring mej, bla bodde vi tidigare inte långt ifrån ett stort isiscenter:idea:

Man rider även dressyr på dem, och mycket varierat arbete, man tävlar väl även i dressyrklasser:bow: En f d ung tjej som numera är vuxen tjej red hos oss förr och blev sen "kändis" inom isisvärlden och hon berättade en hel del om detta, eftersom hon tävlade i flera grenar.:idea:

KL

Nu har jag raderat nio inlägg som alla hade mycket lite med denna tråd att göra.
Håll nu denna tråd fri från sådant som inte hör till ämnet. Om inte stänger jag den eller ber IngelaH göra det.

Ovanstående skrev jag i tråden för ganska länge sedan, nu har tråden bytt forum och återigen drabbats av diskussioner som har väldigt lite att göra mer originalämnet.

Jag har tagit emot synpunkter på två moderatorers agerande samt på flera användares agerande. Dessa tas nu under noga beaktande och kan eventuellt leda till åtgärder lite längre fram.

Jag har rensat bort ett tiotal inlägg i slutet av tråden och väljer nu att hålla mitt ord om att låsa tråden.

Om någon anser att det finns mer att diskutera runt ursprungsämnet är det helt ok att starta upp en ny tråd med en ny rubrik.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar