Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag vet inte om det var nu strax före jul, eller strax efter som någon av "diskustanterna" :D var på kurs för nån tränare och då fick rida i smygskritt. Och då helt plötsligt var det ju "SÅ himla skitbra" att få rida smygskritt, det var ju jättebra för både häst o ryttare... Varför var det inte bra 2003 om det nu är bra 2008/2009.

Vet inte vad du pratar om här,:confused: om det är myrstegstraven eller något annat:confused: Men jag tror inte den liknar AR-skritt så vidare värst:confused:

Men du kanske menar något annat. Det är synd att så mycket negativt ligger kvar för dej, som jag förstår att det gör.:crazy: Kanske kan du släppa det, så blir allt lite enklare här:bow:

Det ska bli intressant o se vad som är modernt om 10 år... Är det att rida enhändigt, med spöet rakt upp i höger hand tro...

Det tvivlar jag på, det är väl mera på väg ut i så fall, redan nu, men jag vet inte. Grunderna i ridning handlar för min del inte heller om mode och trender. Men mera att man kan få idéer från olika håll för att uppnå målen, men målen är samma.

Vi har ridit både myrskritt och myrstegstrav/mockasintrav sedan 2003, som du kan läsa om du läser även de följande inläggen mellan mig och Totola och det har varit väldigt mkt negativt tal om den ridningen, så det var bara det jag funderade på.

Men självklart om det är mkt bättra att rida myrskritt och myrstegstrav idag, så är inte jag den som ska klaga utan kan självklart släppa den negativa tanketrenden. :bow::bow::bump:

Roligt att vi kan vara överens om den ridningen i alla fall. För ni var visst två som hade nosat på det, såg jag nu när jag läste tillbaka någonstans runt 370... :)

Så du har en annan häst nu? Ja det kan ju skilja mycket mellan hästar hur man får arbeta, som vi har varit inne på!

Borde väl akta sig för den debatten igen, men när man inte har koll och ska försöka eftersträva någon typ av balans utan att "ge" hästen balans genom ramen (om man inte har supersits och lyckas få till det enbart med den) då känns det bra mycket mer skonsamt för hästen att försöka åstakomma det i smyg-tempo än att stolpa iväg och försöka rädda vad som räddas kan...
Hade jag haft en lydigare häst på så vis (som tar eget ansvar för att hålla det tempo man satt och därmed kan be om sakta tempo utan att den plötsligt ökar iväg) så hade jag kunnat rida med betydligt mindre "ram" och betydligt mer fokus på enbart sitsen.

Jag vet inte hur du menar att hästen ska ta eget ansvar för tempot, det ska ju du sätta, oavsett, och hålla kvar helst med sätet. Om hästen springer iväg för dej så är det väl precis det som händer att hästen tar ansvaret och det är du som behöver ta tilllbaka kontrollen.

Jag tror också att du missförstår ramen rejält eller i alla fall vad jag menar med ramen. Du skriver att man ger hästen balans genom ramen och sen att stolpa iväg och "rädda vad som räddas kan". :confused:

Ramen är där hästen arbetar. Rakriktad i balans. Då är den inom ramen. Ramen i sej ger inte balans, den ger inte någonting, den är bara ett sätt att beskriva när hästen arbetar rak i balans.

Jag får bilden att du ser framför dej hur man håller tillbaka hästen i tygeln, bromsar i tygeln och på det sättet "tvingar" hästen tillbaka från att springa.:confused:

Men det är ju inte att hästen är inom ramen för då är den i framvikt och inte i balans, den är inte taktmässig med vila på steget och i balans osv. Dit kan man inte nå via tygeln. Man kan försöka och "luras" att hamna där genom att hästen ligger på och man själv svarar med att dra emot, mer eller mindre, men det har inget med ramen att göra. Ramen måste sättas med hjälp av sitsen i första hand. Det är bla det som gör det så svårt. :cool:

Du kan inte dra in en häst i balans...:cool: Du måste rida den till balans, med din vikt och säte. Det är också svårt om hästen är på .och springer

Jag har ingen aning om det finns likheter med vad du pratar om från 2003 så jag kan i så fall inte svara om vad vi ev är överens om:confused:

Myrstegstraven som jag ridit går ut på att sätta takten väldigt tydligt och en långsam takt där hästen "hinner känna marken under hovarna" som jag hörde att Hester så bra uttryckte det om en häst som hade vissa drag jag känner igen. Det växlas med mer trav framåt. Hästen ska vara ganska rund.

Tanken är bla att förbättra aktionen i traven.

Har som sagt ingen aning om det har något gemensamt med vad du skriver om från buke anno 2003 då jag inte ens var här:cool:

Det är lugnt kompis, det har kommit upp ett par gånger varje år sen dess. Och jag har också ägnat de övningarna åt att förbättra Timas gångartsaktion.

Men det är som du säger, inte alls säkert att det är exakt samma. Så nej, vi behöver inte bli bästisar o bundis för det.

Men jag tycker i alla fall att det är skönt att få en jämförande förståelse, så vi ändå bit för bit kan knyta an till var ridtänket är samma i grunden.

Jag vill gärna liksom min AR-instruktör använda mig av begreppet "akademisk" på samma sätt som det används inom utbildningsväsendet. Jag förknippar "akademisk" med sökande efter kunskap; ett öppet sinne som letar efter sakens innersta natur.

Och den betydelsen, har inte Akademisk Ridkonst för alla. Så därför är nog mitt alternativa tänk... "Alternativ Ryttare" bättre, när det gäller mig och det stämmer nog även in på många här på klassiska forumet.

Mvh

IngelaH
Filosofie Diskustant

KL
Myrstegstrav eller vad ni vill kallar det är inget som man sitter o rider varv efter varv, då man kan tappa all schwung o bjudning istället för att förbättra.
Den jobbar då heller inte genom kroppen.

I allt arbete behövs en viss dos av energi- för att den UR mystegen ska växa o ta för sig- som är hela tanken med det.

KL
Myrstegstrav eller vad ni vill kallar det är inget som man sitter o rider varv efter varv, då man kan tappa all schwung o bjudning istället för att förbättra.
Den jobbar då heller inte genom kroppen.

I allt arbete behövs en viss dos av energi- för att den UR mystegen ska växa o ta för sig- som är hela tanken med det.

Tack för att du skrev knapplån, annars hade jag nog undrat...

När jag rider myrstegsskritt, myrstegstrav/mockasintrav enligt önskemål o hemläxa från min AR-instruktör, är det oftast mellan 5-20 steg i taget, för att få in takt och tempo och för att exempelvis få min dam ur symaskinstrav, för att växa och ta för sig i stället. Och skrittvariationen överilad skritt - myrskritt är för att få damen till avslappning i skritten, som är den gångarten som JAG har svårast att känna när det är rätt... eftersom hon alltid ligger i övertempo där.

Senast ändrad:

är det oftast mellan 5-20 steg i taget, för att få in takt och tempo och för att exempelvis få min dam ur symaskinstrav, för att växa och ta för sig i stället.

Ja det stämmer för min del. Myrskritt vet jag inte, men skriten är inget vi har bekymmer med, utan det är travkvalitén, vilan på steget, dvs takt o balans som ska stärkas.

axel: Ja, instämmer det kräver och genererar energi men energin samlas bättre. Istället för att vilja skjuta på framåt i första hand. Vila på steget, vänta, därför varierar vi, framåt och tillbaka till myrsteg omväxlande.

Fast en häst som har ett kort ivrigt steg skulle jag i första hand hjälpa med sätet- sätt takten o sen utgå därifrån. Att den blir lite mer sävlig o hinner vila på steget o därmed kunna ta ut det. Att komma till ro. Inte sällan har det med temperamentet att göra- bråttom bråttom

Jag har som regel det motsatta problemet- behöver kvicka upp den.

Fast en häst som har ett kort ivrigt steg skulle jag i första hand hjälpa med sätet- sätt takten o sen utgå därifrån. Att den blir lite mer sävlig o hinner vila på steget o därmed kunna ta ut det. Att komma till ro. Inte sällan har det med temperamentet att göra- bråttom bråttom.

Och det är just så, i alla fall jag och de ryttare som rider för min AR-instruktör använder myrstegsskritt och myrstegstrav. Vi hjälper dem med sätet- att sätta takten och sen utgå därifrån.

Nu ber jag om ursäkt om jag låter negativ igen. Men hur tror du att ALLA vi andra ryttare som inte är så allvetande som DU, sätter myrstegsgångarter? Hiva och dra-varianten, eller? :confused: Det börjar låta, som att du drar oss ALLA här inne på klassiska forumet över en kam.

Detta säger jag INTE som moderator, utan som Alternativ Ryttare som faktiskt försöker ha ett öppet sinne för ALLA, som verkligen FÖRSÖKER sätta sig in i vad vi på klassiska forumet vill få ut av våran ridning och inte hittar på egna ordalydelser av vad vi säger.

Senast ändrad:

Det är ju det man gör:idea: Med sätet alltså. Men man minskar skjutkraften och därmed längden på steget bitvis, för att förstärka, det är svårt när dom inte har det naturligt att både bibehålla en riktigt bra takt med vila och skjuta på mycket, det blir övertempo och överilade steg. När man rider framåt ur myrstegen blir travkvalitén mycket bättre, och stärks.

Jag antar att för hästar med mycket fast taktmässighet kan det även fungera för att stärka variationen i takten genom att man dessutom växlar, övar upp kvickheten, och man går ju inte hela tiden i några myrsteg utan som sagt, växlar. Det borde fungera så, men såna vet du mer om:D

jag är inte expert sannerligen på det här, men jag känner hur det fungerar och vi har fätt bättre tryck i bakbenen, hon rör dem ju bra men med de hasorna blir det mest tryck framåt om hon får välja, så DET kan hon, därför behöver hon stärkas i att även vila kvar, inte bara lyfta och sätta ner. Kvickheten är inte ett problem utan vila och vänta...

KL

Tror jag frågade innan men inte fick svar? Ang exteriör, har för mej att någon av de duktiga dressyrryttarna skrev om vad man kan föredra ang bakbensarbete och att det kan vara svårare när de vinklar hasorna mkt av naturen, men minns inte riktigt:confused:

Någon som har synpunkter eller vet mer?

Senast ändrad av en moderator:

Bärkraft och skjutkraft, är det den skillnaden du är ute efter?
Och hur olika extriör och hasvinkling påverkar?

:)

Bärkraft och skjutkraft, är det den skillnaden du är ute efter?
Och hur olika extriör och hasvinkling påverkar?

:)

Exakt:D

I vårt fall är det mycket hasvinkling i kombination med en aning låg fram och överbyggd bak, det är inte helt enkelt, och det är en anledning till jobbet vi får göra. (Det blir lätt negativt påskjut framåt neråt:o )

Sen minns jag i någon diskussion att det kom upp vilket som är att föredra, mera hasor eller mindre, och det var enligt någon duktig mindre, men minns inte helt hur h*n motiverade det. Intressant, tänker jag.

Hästens exteriör har ju stor betydelse för hur man får arbeta.

Men jag tycker att du missförstår axel. Det blir väldigt onödigt i denna annars trevliga tråd:bow:

Bara för att man kallar något myrstegsgångart så innebär det inte automatiskt att man menar samma sak, det kan vara alla möjliga varianter av trav tex, jag förklarar så gott jag kan hur jag får rida, Malin har förklarat hur hon får rida, Hester i videon var inne på ngt liknande, det är svårt att förklara det man gör men man kan försöka. Kanske är alltihop och det du gör och andra AR-ryttare gör, helt olika varianter alltihop, vi har ju inte sett eller hört varandras varianter irl eller våra resp tränares tankar och syfte.

Här är bara vi som diskuterar just på detta forum och just nu, och varför inte diskutera och försöka förklara utan att lägga in undermeningar och hänga fast i vad andra gjort här i 5 år:eek:

Jag är intresserad av hur andr agör och tänker oavsett inriktning men det går inte om man inte ens får ha synpunkter utan att oförätter sen 5 år dras upp ständigt.....

Och dressyrgnägg var kanske fel plats, lägg den då på dressyr.....

Är det inte så enkelt som att hästen både samlar sig, koncentrerar sig och är beredd mer på vad ryttaren ska hitta på - eftersom man rider så pass energiskt/aktivt då man rider kort tölt/ myrstegstrav?
Jag känner i vart fall att jag måste vara mer noggrann, och verkligen hitta balansen i det momentet, och att det ger en mer alert häst, som, om rätt utfört, hittar takten bättre pga fokus o balans?
Att det alltså kanske går att utföra i skritt, trav o tölt, med finfint resultat? Hur det skulle vara att aplicera på galoppen är bortom min horisont ännu...

Den tråden där det stod, ang för mycket hasarbete har jag inte läst. Men min blygsamma erfarenhet säger mig att för mycket vinkel i hasarbetet, kan bli ostabilt. Att de kommer för snabbt ner i marken, tar inte bärkraft och skjuter i väg i stället.

En gång i tiden vill man ha rakhasiga hästar i dressyr, man ansåg att de hade lättare till samling.

KL

För er som följer bruksprovet, så kika lite på Santiago och tänk ram, och jämför även med de andra hästarna.
Santiagos ryttare är otroligt stabil, och hästen är en dröm tycker jag.
Ska bli ytterst spännande att läsa vad testryttarna säger om honom, framför allt min idol Hella.

Men min blygsamma erfarenhet säger mig att för mycket vinkel i hasarbetet, kan bli ostabilt. Att de kommer för snabbt ner i marken, tar inte bärkraft och skjuter i väg i stället.

En gång i tiden vill man ha rakhasiga hästar i dressyr, man ansåg att de hade lättare till samling.

Precis så upplever jag det:idea: Nu är hon inte så vinklad rent exteriört så att man ser det, utan just i arbete vinklar hon mkt. Det var precis därför jag ställde frågan för att jag vet att man ville ha mer rakhasiga hästar, men det är hon ju (rätt mycket) om man tittar på henne, men sen i arbetet blir det som i det fetstilta. Hur ska man se på det?

När hästen dessutom är överbyggd och och ngt låg fram, och "på" framåt, så blir det en inte så lätt kombination som gör att just vi fått jobba enligt bla myrstegstrav bitvis.:idea: Det har varit bra:bow: Det har hänt en hel del i traven!

KL

För cirka 10-15 år sedan var det en tjej i dåvarande stallet som köpte ny häst med mycket energi. Hon tränade för den som hade ridit hästen när hästen var 4 år. Den tränaren ville att hon skulle rida framåt. Det gick fort... och såg inte särskilt trevligt eller kontrollerat ut. Efter ett tag bytte hon tränare, som ändrade på ridningen helt. Myrsteg i traven osv. När jag såg ekipaget en tid senare, var det en helt annan syn. Mer kontroll och de hade börjat träna passage.

Och jo, båda tränarna var "vanliga" dressyrtränare. Eller vad det kallas... :confused:

Jag tyckte ett tag att det kändes som om myrstegstaktiken var en nymodighet, men så kom jag ihåg det här fallet.

Efter ett tag bytte hon tränare, som ändrade på ridningen helt. Myrsteg i traven osv. När jag såg ekipaget en tid senare, var det en helt annan syn.

Har letat som en halvblå efter tråden.:eek:

Man måste rida myrsteg om takten är för hastig, då drar man ner tempot tills takten blir OK, ligger där tills den är stabil för att sedan rida fram ur den, med bibehållen alltså samma takt, inte samma sak som att alltid rida i undertempo.

Precis, jag känner igen det. Ja det kan bli passage i förlängningen:rofl:

Just att rida på framåt i betydelsen högre tempo är A och O för många och det är ju helt ok och det rätta på vissa hästar, på andra blir det helt fel, som den här.

Det handlar om att man vill ha energi, bla, men det krävs energi även i myrstegsarbetet, det krävs framåttänk och arbete istället för att vilja springa ifrån. (Och ur det rider man som sagt även framåt)

ginnies: Precis, du uttrycker det exakt:bow:

Bara för dej måste jag berätta att vi haft helt ok arbete nu med bara den "normala" sprättigheten, :cool: men igår (när allt var lugnt och trevligt) tittar plötsligt en "främmande person" över kanten på ridhusdörren och frågar efter stallägaren.Sen gick personen igen utan att komma in:eek: DÅ blev kontrollfreaket upprörd och hade väldigt svårt att släppa tanken på "vad var det där?":eek: "ska den in eller inte?" Det tog säkert 10minuter innan hon kunde sluta lyssna efter den där människan :rofl::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar