Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Det du skriver stämmer säkert.
Men vad har det att göra med den relativa frågan - om 100 ryttare rider olika, alla är på hög nivå ridmässigt, har lång erfarenhet och anser sig rida hästarna på optimalt sätt. Fråga 1: kan då alla dessa verkligen rida "rätt" om inte - vem bestämmer vem/vilka som gör det?
Fråga 2: Är det verkligen "rätt" om ändå vissa råkar ut för slitageskador på hästarna? Där kommer iofs "träningsvett" och variation in i bilden. Å andra sidan - om formen är bra som i icke-slitande, då borde ju rent hypotetiskt hästarna kunna ridas betydligt oftare och hårdare utan att de får t ex kotledsinflammationer fram.

ska vi dra in relativistisk filosofi i frågan så går det inte att svara på ngt alls - ö.h.t. Du pratar fortfarande om ngt annorlunda än övriga i tråden, dvs när ramen INTE är en ram - för det är den inte, om den inte innebär balans.

Väl ridna hästar med lyhörda ryttare får inte kotledsinflammationer fram.

Sen är det numera inte bara det som uppkommer av ej lyhörda ryttare, utan även på bakknäna- iom fixering av att snabbt samla hästen- alla vill kunna piaffera.

En del får säkert förslitningsskador av att ridas för lite också ja, och för ojämnt, det blir märklig diskussion nu tycker jag, jag vet inte längre vad du vill komma fram till:confused:

Vad refererar vi alls till längre, när det gäller "ridningen som är bra eller inte":confused:

De flesta av oss alla här gör säkert många missar (eller ja det gör vi) som påfrestar hästarna, men just därför har vi såna här diskussioner, också.

Det du nu i mina ögon verkar vilja ha är en teoretisk diskussion som verkar omöjlig så länge ingen vet HUR dessa 100 ryttare rider, vad de egentligen gör, osv. 100 "skickliga" ryttare, hur definierar du då skicklig?

Om man känner en häst vet man ungefär hur den brukar protestera eller smita ur ramen, och då kan man avgöra om det är bara att den inte vill eller om det verkar vara något skäl man måste fundera över. jag är överdrivet försiktig emellanåt, men just därför behöver jag tränare som lotsar vidare, och det handlar inte om att vinga och utöva våld, utan om att komma runt motstånd många gånger, och när man då känner att ja det gick mycket bra, hästen har inga problem med det jag begär, då vet jag det.

Det är ju också om det jag har skrivit en hel del att det emellanåt starka motståndet vid tex överenergi finns inte alls eller itne på samma sätt en dag med mindre överskott och det säger mej vad det handlar om.

Det är ju precis såna frågor vi har vridit och vänt på från alla håll, och du säger själv att du inser att hästen gör inte automatiskt alltid det som är bäst för den. :confused:

Jag tycker det vore bra om du berättar om hur du ser på detta med "ram" och vad det innebär för jag får en känsla av att du har föreställningar som gör att vi kanske pratar om olika saker:confused:

Nu har även jag praktiserat lite;)

Är ju bara på knapp igångssättningsnivå o rider bara lätt o galopperar ytterst lite.
De kriterier som jag nu önskar är- att den bär sig o den har kroppsdelarna på plats. att den är är avspänd o går i en lägre form o flexar lite, då jag kontrollera om den kan hålla bogarna på plats.

Sen vill jag kunna få en jämn böjning o byta varv- i trav där bytet av hö- vä böjning sker utan på bekostnad av balansen- mjuk övergång.

Tog även lite gymnastik av bakkärran, då jag upplever att den blir lite mer lösgjord av det.

Det sista jag krävde var lite mer energi o hoppsan Kurt vad mk lättare den fick att själv hålla ihop sin kropp- blev lätt:bow::banana::love:

för att sen lägga ner den- utan att tappa aktivitet, balans eller ram.

Är glad för det lilla:angel:

Lilla:confused: Det låter otroligt bra:bow: Härligt att ni är igång:love: Vad kan man då mer begära än det du beskriver:d

KL
Totola: du var ju med i tråden Ingela länkade till:idea: Har du ändrat dej ang ramen eller tänker du lika? Nyfiken, bara.

klipper detta från den tråden, av nån användare, det passar väl här:

Som tränaren sa igår då hästen testade min fasthet och konsekvens. -Om du inte får honom att göra jobbiga saker och där belönar honom kommer han inte att vara motiverad att göra jobbiga saker för dig. Och om du inte ger hjälper tydliga och kraftiga nog för att få en ärlig reaktion kommer hästen inte att bli riktigt lyhörd för hjälperna. Alla hjälper ska lydas och det är upp till mig att känna hur höga krav jag bör ställa, men då hjälpen är given ska det komma ett svar. (inte alltid lätt, ryttaransvar!!)

Det är väl bla det vi diskuterar nu på slutet, och som brukar återkomma.

Senast ändrad av en moderator:

Det gäller ju att inte hamna i det där som vi tanter är bra på- tjata:angel:

Hästarna är ju lite som barn eller vi.....testar om man kan maska lite, eller om man slipper helt:angel::bump:

Jag rider ju knappt ngn krumelur- där man mer måste hålla reda på allt.:eek:
Så på vår nuvarande nivå- är det rätt bra- basics

*delvis knapplån*

Okej, slut med de filosofiska/relativa frågorna för de lär inte komma någonvart ändå! :p
Ändå intressant att läsa om hur andra tänker om saker och ting.
Hursomhelst så fick jag en "aha-upplevelse" sist jag red för tränare när tränaren ville ha en decimeter längre yttertygel trots att det var i en period där jag fick kämpa för att hålla koll på ytterbogen. Det funkade väldigt bra - diagonalslutorna i vänstervarvet som vi haft svårt för tidigare satt plötsligt klockrent och blev aningens svårare i höger istället där vi normalt sett brukar ha (lite för) lätt för slutor, troligen pga att vi har svårare för ställningen överlag i höger.. Det blev mer lättmanövrerat överlag och räckte med små sitsjusteringar när vi var på väg att tappa balans/ram istället för en massa fiffel eller större korrigeringar.
Sen när jag skulle fortsätta hemma däremot då kom det världens svacka där ingenting funkade! :angel: Kanske för att jag rider annorlunda hemma, övertränad häst eller för att det blev förvirrat med den "nya" ridningen...
Upplever ni att det ger något att variera i hur mycket/lite ram ni hjälper hästen med? Brukar ni experimentera med det på en och samma häst eller har ni en "standard" som ni alltid kör med?

Jag tänker att ramen är att hästen arbetar någotsånär rak och jämn och med aktivitet i överlinjen och kontakt från mun till bakhov, ungefär kort uttryckt.

Men inom det kan man ju variera mycket så länge den är kvar inom ovan. Att länga ut ytter lite om hästen stadigt går kvar är inget problem, (och bogen hålls ju helst på plats med annat än tygeln så det ska inte göra att bogen skjuts ut mer tex) Inte heller att länga ut båda tyglarna eller inner. Inte så länge kontakten finns kvar, tygeln kan vara lång och det finns ändå kontakt. Ibland kanske det inte är längningen i sej så mycket som att du lättar och inte håller fast som gör skillnaden, tex?

Men ang bogarna, i den tråden Ingela länkade till diskuterades att hålla bogar på plats, så hur gör ni? Och totola tänker du likadant idag som i den diskussionen? Och hur tänker ni andra, bogarna eller rättare bakbenen egentligen är ju ofta det som trillar ur ramen mer eller mindre.

Hur kommer er sits in? Vad gör ni och hur?

Senast ändrad av en moderator:

Nu lägger jag mig i :p
Jag har betydligt lägre krav på mig själv (så också hästen) när jag tränar hemma en för en tränare. Jag har väl inte kommit så långt.. Men jag har en häst som inte är världens lättaste att rida, och om jag tränar för "svårt" så upplever jag det som att jag blir för osäker för att prova lösa det själv, då vill jag hellre ha hjälp och uppbackning. Inte sagt att jag inte hade klarat av det, men jag är för chicken för att prova. Var det så du menade? Kan även tilläga att ja, ramen är olika för olika hästar, för min del iaf, och då krävs det att man experimenterar tills det känns bra. Men kraven är låga, på nya hästar, oftast så behöver man bekanta sig om det var längesedan sist, och eftersom hästar har olika fördelar/ nackdelar och så även jag så vill jag inte göra något nytt förens det känns 99% procent bra (man får ju släppa på ramen och kraven om man gör något nytt, men innan dess så ska det sitta rätt bra). Men som sagt, för mig är det inte så avancerat än.

kl
Vilka dagar rider ni inte era hästar? Vissa dagar känns min häst otroligt sne, dels så känns det som om att hur mycket jag än rider så kommer jag inte få kontroll på högerbogen, dels så blir jag arg :( På mig själv som inte lyckats och så kräver jag helt plötsligt mer än vad jag vill. Oftast är de de dagar då det jäkligt bra sist, eller när jag helt enkelt är inställd på att tjoho vad kul det ska bli att ride ordentligt idag. Vissa dagar går det bra, då plockar vi i sär mer och tex övar på allt utan krav, eller enbart att det ska vara en bra kontakt på tyglar osv.
Men som sagt? Händer det att ni skiter i att rida för att ni känner att det inte kommer tillföra något?

Fast bogarna kommer ju på plats om den är rakriktad. Om man lösgör den till att först jobba lika med bak o sen inte böjer den mer än den klarar av, så borde bogarna vara kvar- på plats.

Ja ja. det är kanske inte så lätt- att rida:angel:
Den där - böja i sidan a la Kyra tycker jag funkar bra- de dagar jag klarar av det:bump:

Men ang bogarna, i den tråden Ingela länkade till diskuterades att hålla bogar på plats, så hur gör ni? Och totola tänker du likadant idag som i den diskussionen? Och hur tänker ni andra, bogarna eller rättare bakbenen egentligen är ju ofta det som trillar ur ramen mer eller mindre.

Hur kommer er sits in? Vad gör ni och hur?

Ganska lustigt för jag tycker *egentligen* att ridningen har utvecklats rejält sen dess, att man fått annan känsla för detaljer/uppfattat fler detaljer och blivit mer erfaren vad gäller skolorna eftersom man hunnit öva en hel del på den här tiden.
Ändå är det där ungefär det jag försöker komma TILL i nuläget, alltså det jag strävar efter att åstakomma snarare än hur jag rider nu! :crazy:
Sätter en betydligt tydligare ram som utgångsläge som jag släpper på så snart läge ges. Ger massor med småimpulser som förebyggande för att hela tiden tala om för hästen vart jag vill ha honom (både i form av att försöka vara "tydlig" i sitsen och sitta kvar själv där jag vill ha hästen och i form av pytteimpulser som halvhalter i tygeln i princip i varje steg för att hjälpa till med takten och riktningen av bogarna) och allt jobb i princip går ut på att jag ska bli bättre och bättre på att hålla koll på hela hästkroppen- och mig själv.

Jag styr MER bogarna med halvhalter/tyglar numera eftersom nuvarande hästen är mer bogtungt byggd. Det försöker jag också komma ifrån men än funkar det inte riktigt att styra bogarna bara med egna positionen. När jag skriver "styr bogarna" menar jag små impluser på en tygel i taget för att flytta bogen alt. halvhalter för att lättare komma åt med övriga hjälper alt. bara flytta min egen handställning aningens i sidled. Och är det ett dåligt pass/en dålig dag och hästen inte känns lösgjord i bogarna drar jag ner petighetsfaktorn rejält och försöker få hästen lösgjord genom övningar i första hand.

Lite lustigt hur man anpassar sig efter vilken häst man har. Jag gör betydligt fler kompromisser nu pga häst som på något vis lyckas få kompromissat. Men hellre lirka lirka och testa andra metoder än köra över och få en häst som är anti.

Fast bogarna kommer ju på plats om den är rakriktad. Om man lösgör den till att först jobba lika med bak o sen inte böjer den mer än den klarar av, så borde bogarna vara kvar- på plats.

Den där - böja i sidan a la Kyra tycker jag funkar bra- de dagar jag klarar av det:bump:

Ditt favoritämne på detta forum är "att böja", det vore kul att få veta anledningen till det... Men det lär jag aldrig få...

Jag som i stort sett bara skriver på detta forum, böjer så lite jag kan, då både jag och min dam är "överrörliga" och då gärna böjer för mycket.

Första ÅRET alltså 2003 eller vad det nu var... talades det mkt om böjning, förböjning och överböjning inom AR. Men under åren som jag varit på träningar, så ser och hör då inte jag något om att böja mycket.

Är det inom den klassiska dressyren och tävlingsdressyren man har börjat böja mer, nu på senare år, eftersom intresset för "böjning" har ökat igen, eller? *Nyfiken och ärligt intresserad*

Med vänliga hälsningar

IngelaH
Alternativ Ryttare, som varken på AR-clinics, eller ridskoleträningar eller ridning för "vanlig privatinstruktör" böjer mer än vad övningen kräver.

Nu lägger jag mig i :p
Jag har betydligt lägre krav på mig själv (så också hästen) när jag tränar hemma en för en tränare. Jag har väl inte kommit så långt.. Men jag har en häst som inte är världens lättaste att rida, och om jag tränar för "svårt" så upplever jag det som att jag blir för osäker för att prova lösa det själv, då vill jag hellre ha hjälp och uppbackning. Inte sagt att jag inte hade klarat av det, men jag är för chicken för att prova. Var det så du menade? Kan även tilläga att ja, ramen är olika för olika hästar, för min del iaf, och då krävs det att man experimenterar tills det känns bra. Men kraven är låga, på nya hästar, oftast så behöver man bekanta sig om det var längesedan sist, och eftersom hästar har olika fördelar/ nackdelar och så även jag så vill jag inte göra något nytt förens det känns 99% procent bra (man får ju släppa på ramen och kraven om man gör något nytt, men innan dess så ska det sitta rätt bra). Men som sagt, för mig är det inte så avancerat än.

Jag skulle inte ha uttryckt det på samma sätt men så kan det nog vara för mig också. Egentligen att jag blir mer "nu ska vi visa upp oss!" och klistrar på värsta självförtroendet när vi rider för tränare för att man på något vis lassar över ett visst ansvar på tränaren.
Det märker jag bara när jag har någon kompis med i ridhuset jämfört med jag rider själv... Då är det roligt att tänja lite på gränserna och testa det ena och det andra (som jag tycker just då att vi borde klara av) och sen *poff* nästa pass när man är själv så har självförtroendet sjunkit med flera meter och jag blir osäker och tänker på något vis ofrivilligt i huvudet att vi är på mycket lägre nivå än vi är och att allt är mycket svårare än det borde vara... Skitsvårt att ta sig ur när man väl hamnat i det tycker jag.
Å andra sidan kan det vara tvärtom också att det känns som att det blir ett bättre flow när man rider själv och har en bra dag, för att det är lättare att fokusera till 100% på det man gör och hinner förbereda ordentligt jämfört med om man behöver lägga visst fokus på tränaren och anpassa sig till de övningar man blivit tillsagt att rida.

En till sån där grej som jag förstorar upp enormt ibland när jag rider själv är om hästen blir stressad/spänd och kanske hoppar till för något läskigt. Rider jag för tränare är jag så fokuserad på uppgiften att då märker jag knappt vad hästen gör utan rider vidare. Rider jag själv så kan jag ibland helt komma av mig och omedvetet bli "rädd" att den kommer bli värre och värre (vilket den brukar bli OM det är upprepade läskiga störningsmoment, t ex takras, men det är rätt sällsynt att det är såpass stora störningsmoment) så jag upplever det som att det BLIR värre och värre trots att det inte blir det. Eller bara kommer av mig och tappar ridmotivationen. och så blir jag arg på mig själv för att jag reagerar så...

Usch vilka hjärnspöken man har för sig! :p

Jag upplever att böjningen är mer poppis bland vissa tränare?
Fast en *korrekt* böjning dvs rak hals, ställd från nacke till höft. Vilket ju är rätt svårt och krävande.

De senaste tränarna jag haft har inte alls fokuserat mycket på böjningen i sig, däremot att hjälpa hästen få till ställning och att inte låsa hästen från att kunna böja sig på böjda spår och i böjda rörelser.

Jag upplever att böjningen är mer poppis bland vissa tränare?
Fast en *korrekt* böjning dvs rak hals, ställd från nacke till höft. Vilket ju är rätt svårt och krävande.

De senaste tränarna jag haft har inte alls fokuserat mycket på böjningen i sig, däremot att hjälpa hästen få till ställning och att inte låsa hästen från att kunna böja sig på böjda spår och i böjda rörelser.

Ja, det har du rätt. Det är nog det Axel o övriga tänker på :bow:. Jag tänkte inte så långt.

Anledningen, till att jag som alternativ ryttare börjat fundera mer o mer på intresset för det här forumet, är att... 2003 när jag började rida AR (Akademisk Ridkonst) då fick vi rida mkt myrskritt, smygskritt, mockasintrav och väldigt böjda som makaroner och tvärtom osv... Och det var ett HIMLA halobaloba här på dåvarande barockforumet om vilka DJURPLÅGARE vi var...

Jag vet inte om det var nu strax före jul, eller strax efter som någon av "diskustanterna" :D var på kurs för nån tränare och då fick rida i smygskritt. Och då helt plötsligt var det ju "SÅ himla skitbra" att få rida smygskritt, det var ju jättebra för både häst o ryttare... Varför var det inte bra 2003 om det nu är bra 2008/2009.

Det ska bli intressant o se vad som är modernt om 10 år... Är det att rida enhändigt, med spöet rakt upp i höger hand tro...

Senast ändrad:

Vad avis jag blir på dom som faktiskt lyckas med smygskritt! :p På latis-varmblodet var det inga problem (toklyx så man hinner hänga med! också den som fick vara försöksobjekt när jag skulle försöka lära mig nya tygelfattningar o dylikt tack vare att man knappt behövde använda tyglarna och den var lite mer *host* förlåtande! :p ) Numera dreglar jag efter dom som får till det.
Inte eftersträvansvärt i sig egentligen, och det är ju inget slutmål, men ååh så mycket lättare det hade varit med tajmingen på slingerpellar! :rofl:

Borde väl akta sig för den debatten igen, men när man inte har koll och ska försöka eftersträva någon typ av balans utan att "ge" hästen balans genom ramen (om man inte har supersits och lyckas få till det enbart med den) då känns det bra mycket mer skonsamt för hästen att försöka åstakomma det i smyg-tempo än att stolpa iväg och försöka rädda vad som räddas kan...
Hade jag haft en lydigare häst på så vis (som tar eget ansvar för att hålla det tempo man satt och därmed kan be om sakta tempo utan att den plötsligt ökar iväg) så hade jag kunnat rida med betydligt mindre "ram" och betydligt mer fokus på enbart sitsen. Det fick jag bevis på när vi lyckades rida slut på stackarn i snön och den plötsligt ville hålla ett lågt tempo! ;)
Försöker komma dit dvs till den lydnaden, men det verkar som med stillaståendet ungefär- så reflexmässigt inrotat att det ska till något radikalt för att bryta vanan.

Senast ändrad:

Jag fick just ett korrigeringsmejl, från en "ubåt". Det gällder myrstegstrav, vilket torde vara detsamma som "mockasintrav" =)

Jo, det är rätt roligt när man får in myrstegen... Jag kan ju inte säga att min dam, är så lätt heller när det gäller det. Men nyttigt är det! Både för kropp o själ... :rofl: Koncentration o hjärngympa på hög nivå.

Fast bogarna kommer ju på plats om den är rakriktad.

Ok,:eek: varför har ingen talat om det :angel::rofl:

Om man lösgör den till att först jobba lika med bak o sen inte böjer den mer än den klarar av, så borde bogarna vara kvar- på plats.

Säger ju att du är en "bara att-kärring...." :devil:

Nä precis:p

Allvarligt - så menar jag självklart att det är ett bakben i andra änden som petar ur när bogen flyter iväg, men eftersom man rättar in bogen och inte baken så skrev jag bogarna. Menar egentligen att få hästen rak förstås.

En viktig sak för mej är att inte "luras" att bli fast i tygeltag, som eg handlar om att hästen glider ur ramen.
Sen tycker jag att växlingar är det bästa för att få hästen jämnare "fördelad"
dvs täta växlingar mellan olika sidvärtsrörelser och sida. Leka med sidvärtsrörelser.

Hur böjer Kyra - berätta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar