Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

dU HAR HELT RÄTT, men... DÅ MÅSTE MAN VARA KAPABEL ATT KÄNNA DET.

*inte nu igen:o*
Om man inte gör det, kan man ju späda på svagheterna.:crazy:

KL

Jag förstår era diskussioner om hästar som är sneda osv.
Tycker tänket funkar med en häst som har exteriöra problem eller gamla skador.
MEN
helt "vanliga" hästar är inte heller jämna, sparar gärna ett eller flera ben som de gärna trycker utanför mittpunkten och de tar oftast inte i utan lite övertalning.
Vill bara betona detta, för såsom diskussionen utvecklat sig på det sistone så är det lätt tänkt att ställa av hästen eller backa tillbaka så fort man stöter på lite motstånd.
Jag tror istället på att rida igenom motståndet - på andra sidan tunneln finns en mjuk och jämnare häst. :love:

Tror säkert vi menar samma sak men vill ändå betona att det är vi som har hjärnan och det är vi som ska tänka ut vilka övningar som är bäst och hur mycket hästen för dagen ska ta i för att bygga upp sig och inte brytas ner...

Nu är det ju iofs skillnad vad man bygger upp hästen till men på var och ens nivå kan man begära lite till även om det tar emot så länge hästen är frisk.

Tack och hej!

Ja precis, det menar jag också. Jag tog mera upp ang intåad för att höra ang andras erf om hur det ev påverkar. Men är glad för C_L_;s svar som jag funderat på och som jag tänker att det hjälper mej att verkligen jobba igenom på ett bra sätt, när det gäller den bogen.:bow:

Ang galoppmusklerna som försvårar så är det mer en omständighet som gör det svårare att runda, men just därför är jag väldigt nöjd med nya sadeln som är en modell som passar tex fulllblod:idea: Känner att jag kommer åt detta bättre, och precis som Carolas tänk så hjälper det mej bara att hitta HUR inte att jag ger upp, tvärtom:D

Så det är olika förutsättningar som man tar hänsyn till men minskar inte kraven för det. Visst gäller det alla hästar att det finns sånt som tar emot här och var, sneda är ju alla mer eller mindre.

dU HAR HELT RÄTT, men... DÅ MÅSTE MAN VARA KAPABEL ATT KÄNNA DET.

*inte nu igen:o*
Om man inte gör det, kan man ju späda på svagheterna.:crazy:

Uch vilken pessimist du är axel ;) klart att vi dödliga kan missa och spä på...bara tanken på att jag skulle missa el misstolka ger mig huvudvärk :eek:

Nä...man måste försöka ha tillit till sig själv och tränarna som omger en. Lätt att man tappar sig själv=ridsjälvkänsla annars och ställer av :crazy:

Malinigbg- visst har alla individer olika delar som behöver stärkas. Menade inget annat heller men det extriöra hänger väll ihop med hur vi kan få in dom i ramen. Eller?

[
Uch vilken pessimist du är axel ;) klart att vi dödliga kan missa och spä på...bara tanken på att jag skulle missa el misstolka ger mig huvudvärk :eek:

Mej också, i perioder, och då är det svårt att rida och kräva för jag blir dubbel och vacklar i vad jag känner:crazy:

Malinigbg- visst har alla individer olika delar som behöver stärkas. Menade inget annat heller men det extriöra hänger väll ihop med hur vi kan få in dom i ramen. Eller?

Ja, det tycker jag i alla fall, de har lättare eller svårare för sej, men sen kommer psyket in också dessutom, så en häst som har lätt för sej kan säga Nehej:mad:, medan en som har svårare för sej jobbar på och slår knut på sej för att göra rätt trots att det tar emot:o

Mja, men genom att få in dem i ramen så hjälper vi dem med balanseringen av sin egen kropp och då får vi en "icke hållbar" häst att bli mer hållbar.
Så egentligen kan man säga att - ju längre vi inte rider utanför ramen desto bättre är det för hästen...:angel:

Då kommer vi till det svåra - hur vet vi att protesterna är små protester som ska överbryggas och inte protester för att vi pressar för hårt eller hästen faktiskt har ont?
Hur vet vi att hästen förstått vad vi kräver och inte att vi ber om ett flertal motsägelsefulla saker?

Förhoppningsvis bollar alla ryttare med de här frågeställningarna.

Axel: ja, det förutsätter a)att man känner och att man känner rätt:o b) att man skyller mer på sig själv än hästen för en skicklig ryttare anpassar sig efter hästen och vet vilka dagar man kan begära lite mer för att bygga upp

Senast ändrad av en moderator:

Nej hästen behandlades ej, eftersom skadan var så gammal och hänt medans han var en växande unghäst.

Jag köpte hästen som oinriden treåring och då märkte jag att rektum låg snett men kopplade inte ihop det med bäckenet, hade då väldigt få kunskaper om hästens anatomi, sen så frågade jag inte heller uppfödaren om det, hon kan ju inte heller ha märkt något. De första fem åren jag hade honom hade jag väldigt dålig rid motivation och red väldigt lite, tog väl någon enstaka dressyrlektion och inte då heller fattade jag eller tränarna att något var galet. De senaste åren har mitt hästintresse fått en riktig boost och jag har mer motivation och vilja att lära allt om hästar än alldrig förr, och det var då jag började misstänka att bäckenet kunde vara snett. Sen när jag väl kom mig för att ringa en ET var det för sent att göra något åt det.

Mja, men genom att få in dem i ramen så hjälper vi dem med balanseringen av sin egen kropp och då får vi en "icke hållbar" häst att bli mer hållbar.
Så egentligen kan man säga att - ju längre vi inte rider utanför ramen desto bättre är det för hästen...:angel:

Men om vi fortsätter att diskutera extriöra avvikelser, hur tycker du att man ska undvika att få avbelastningsskador ? Tilläg- om vi får en häst i ramen med nämnd avvikelse, ser vi då inte till att hästen blir halt just därför ?

Då kommer vi till det svåra - hur vet vi att protesterna är små protester som ska överbryggas och inte protester för att vi pressar för hårt eller hästen faktiskt har ont?
Hur vet vi att hästen förstått vad vi kräver och inte att vi ber om ett flertal motsägelsefulla saker?

Kanske genom att vi ridit individen ifråga länge eller har erfarenhet av olika sorters protester ?
Jag utvärderar svaren jag får i olika sitvationer...hör däremot till de vanliga dödligas släkte ;) svårt är det och därför är det väll ännu viktigare med bra tränare och kiro-massör att bolla med.

Förhoppningsvis bollar alla ryttare med de här frågeställningarna.

Det ser jag som självklart.

Senast ändrad:

Skulle jag andvända handen = innertygel att lösa denna sitvation på skulle svaret från hästens kropp utebli. Hästen skulle svara med att släppa det ökade stödet i munnen utan att för den delen andvända sig kropp rätt.
Handridning med andra ord :cry:

Jag är hopplös på att rida för mycket med handen men jag jobbar på det. Hur skulle du göra om hästen kontraställer sig i nacken i en öppna för att på så vis undvika att bära vikt med inner bak och tappa böjningen är det då ok att ta i innertygeln för att ställa i nacken, eller kan man lösa det på något annat sätt.

Eller kan det vara så att det är ett ryttarfel som gör att hästen kontraställer i nacken, någon som har någon teori om det

Se svar nedan:

Men om vi fortsätter att diskutera extriöra avvikelser, hur tycker du att man ska undvika att få avbelastningsskador ?

Genom att rida hästen i balans!
Självklart ska man som ryttare veta var svagheterna finns och jobba uppbyggande med dem
Alla mina olika hästar - egna eller tillridnings - har olika svagheter och snedheter och olika sätt att spara sig, man får hoppas att man analyserar dem rätt...

Tilläg- om vi får en häst i ramen med nämnd avvikelse, ser vi då inte till att hästen blir halt just därför ?

Nej snarare tvärtom, min erfarenhet säger mig att de hästar som blir halta är de som går i obalans, gärna framtunga. Eller är övertränade och får inte tid att återhämta sig efter ett hårt pass...särskilt ett hårt pass i obalans :-O
En del hästar kan se tygelhalta ut av oliksidig ridning och se knackiga ut för att de helt enkelt driver ojämnt.
Ryttaren måste dock anpassa ridpassets längd och intensitet efter hästens status.

Kanske genom att vi ridit individen ifråga länge eller har erfarenhet av olika sorters protester ?

Ja, fast alla steg på utbildningsstegen görs ju inte problemfritt, i alla fall inte de första upp till msv - det är ju där hästens grund läggs. Lite protester får man räkna med men självklart - skulle min häst helt plötsligt göra stora protester typ resa sig då skulle jag leta efter fel, hos mig själv först iofs, och sen skulle jag backa tillbaka i utbildningen.

Jag utvärderar svaren jag får i olika sitvationer...hör däremot till de vanliga dödligas släkte ;) svårt är det och därför är det väll ännu viktigare med bra tränare och kiro-massör att bolla med.

Ja det är viktigt och skönt att bolla lite tankar med någon som känner hästen.
Sitter din tränare upp och rider också?

Jag är hopplös på att rida för mycket med handen men jag jobbar på det. Hur skulle du göra om hästen kontraställer sig i nacken i en öppna för att på så vis undvika att bära vikt med inner bak och tappa böjningen är det då ok att ta i innertygeln för att ställa i nacken, eller kan man lösa det på något annat sätt.

Eller kan det vara så att det är ett ryttarfel som gör att hästen kontraställer i nacken, någon som har någon teori om det

Om det är samma häst som du redan skrivit om så kan jag nog inte ge några råd ö.h.t
Dels för att jag inte sett hästen el suttit på som jag brukar behöva för att kunna känna hur den andvänder sin kropp, kompenserar och dels kanske min ryttarkänsla el nu erfarenheter räcker för den bäckentrauma den har.

Rent generellt så är jag mer inne på att hästen bär vikten mer på ytterbak i öppnan. Den tränaren som jag tog upp innan hävdade just detta och det var därför h*n ville att jag skulle tränga upp pålle i sargen och däri tvinga pålle att bära med ytterbak e.s sargen hjälpte min ytterskänkel som e.g böjer hästen runt innerskänkeln.
Ställa i nacken med rak hals och böja bålen i en öppna är två olika saker.

Om jag ö.h.t kan ge dig råd över nätet så skulle jag be dig att se över svårighetsgraden, kanske räcker det att rida *öppnatänk* för att sedan öka kraven ?
Om den spårar ordentligt så skulle jag rida med öppnatänk där, leda in bog lite och andvända ytterhjälperna för att lösgöra för att prova igen på rakt spår.

Angående traven så har jag också hört från de flesta håll att man bör undvika den ffa med häst som haft problem med ryggen och att mycket diagonal träning kan ge belastningsproblem (tänker då ffa på travare som ju till största del jobbar diagonalt och inte har något fokus alls på rakriktning = stor risk).

Men nu på sistone upplever jag det ganska olika från häst till häst. Har tidigare aldrig haft någon häst som haft lättare för sig i traven "ärligt" (vissa kan ju upplevas lätta trots att de egentligen bara har lättare att fixera huvudet och upplevs som "på tygeln" trots för mycket skjutkraft eller brist på aktivitet bak öht, bara som exempel) så nu när jag upplevt det tror jag plötsligt på att man ska utnyttja det ekipaget har lätt för. Skritten för oss blir lätt mer statisk än traven och då är egentligen skritten farligare att jobba i än trav :p medans andra hästar/ekipage har galopp eller skritt som mer "hälsosam" gångart.
Tänker kanske framförallt på schwungen. Galoppen är ju egentligen bäst ur ryggaktivitets-aspekt (sägs det...) men så märks det desto tydligare om hästen inte jobbar igenom kroppen/ryggen :angel: knappt de klarar att galoppera om det är riktigt illa.
Har man inte en bra galopp naturligt eller om man som ryttare inte klarar att få till det i galoppen så skulle jag ta den gångart man lyckas bäst med schwungen i helt enkelt! :)

Senast ändrad:

Var lite trött igår, men läste nu detta igen.

Jag löser då sitvationen genom att först mjukt hålla kvar det ökade stödet i innertygel med en liksidigt skänkel putta stödet till de yttre hjälperna dvs arbeta diagonalt utan att för den delen på något sätt släppa innerhand eftersom hästen måste ge ett svar, feedback på att viktfördelningen blir jämn igen och svaret blir ett jämnt stöd i handen och det känns mycket väl när hästen arbetar med jämn vikfördelning.

När då ramen fram, jämnt stöd finns fortsätts arbetet med den bakre ramen, bakbenet som den inte vill arbeta med riktigt. Det arbetet varierar jag då jag vill bygga upp sakta utan att överbelasta.
Vill få en liksidighet och arbetar gärna med öppnor på rakt spår.

Skulle jag andvända handen = innertygel att lösa denna sitvation på skulle svaret från hästens kropp utebli. Hästen skulle svara med att släppa det ökade stödet i munnen utan att för den delen andvända sig kropp rätt.
Handridning med andra ord

Vet inte om jag helt enkelt missförstår kanske så jag frågar.

Jag tänker att i det läget att den lägger vikten o bogen inåt skullle den snarare bli fast/dragande i yttertygeln dvs höger i det här fallet? Alltså inte i inner? Men stödet i inner skulle inte heller vara ärligt utan en inbjudan att bli hängande där?

Det jag gärna gjort/gör då tyvärr är att "luras" in i att använda inner medan jag istället ska få upp den ärligt på ytter, och räta upp det hela, och att få igång ytterbak bättre.

Jag tänker inte i de stegen tygeln - sen bakben, snarare bakben - tygel, fastn utan att tappa bort yttertygeln, i det läget är det allra viktigaste att dels räta upp mej själv, vilket troligen behövs, eftersom jag tippat inåt, av "egen kraft":cool: och/eller av att hästen flyttat över mej inåt. För min del handlar det då i regel om att känna att höger sittben är på rätt plats i sadeln och inverkar där, samt att höger skänkel ligger som stöd.

Med tygeln är det att fånga upp det ärligare stöd som kommer på ytter av att ytterbak kommer igång bättre, och att återigen verkligen se till att med vikten underlätta för att fördela jämnt mellan bogarna.

När hästen är "stark" och överpigg och inte har lust att jobba sansat, då blir detta mycket tydligt, och jag flyttas nästan med tvång över i sadeln:cool: känns det som, och hästen biter (inte fast men biter tag) i ytter och inbjuder till att motverka med inner, vilket inte fungerar, självklart. Det svåra är att komma ner rätt med båda sittbenen och skillnaden jämfört med när hästen är avspänd är att jag då redan är nersläppt i sadeln och hästen är mottaglig för säteshjälperna, vilket ger ett helt annat utgångsläge.

Kanske pratar vi bara om olika lägen, för när jag pratar om att det är problem med detta så är det i lägen när hästen är överpigg/spänd och blir stark och verkligen motverkar aktivt, och då är det för mej bättre att snarast lätta av i inner nästan helt, för att inte ge något att trycka mot där och att fokusera på innersk och var jag har höger sittben (och verkligen få svar från höger bak.

När det inte är det där explosiva spända, och därmed ofta aktiva motarbetandet är det en annan sak, eller det blir inte så övertydligt utan det viktiga då är att inte "smygflyttas" utan hålla reda på sittbenen och mjukt stöd hålla om med skänkeln för att hålla kvar ytterbak.

Det är väl lite så att man pratar om det man är i själv, och denna årstid är jag i ett läge (när det inte finns snö heller...) och om tråden startat på sommaren hade jag förmodligen fokuserat delvis annorlunda när jag skriver om våra ramproblem, i grunden är det samma men problemen ser ändåå olika ut, beroende på.

har nu bråttom igen och är sen till jobbet så hinner läsa om jag svamlat -återkommer!

Så återgår vi också till konkreta ramdiskussioner:D

Jag tänkte lite generellt inte specifikt min häst.

Men du har rätt i att jag bör ställa mindre krav i öppnan det blir lätt för mycket tvärning. Att rama in hästen med ytterskänkeln tycker jag är svårt, dels så är ytterskänkeln den hjälpen jag har svårast att få koll på och sen när jag använder den så blir det lätt för mycket och för långt bak. Då säger hästen jaha du vill att jag ska gå med rumpan innanför spåret.

Sen så upplever jag att ställningen i nacken inverkar i allra högsta grad på böjningen i bålen i en öppna, men jag vill ju även ha halsen böjd i öppnan eller missförstog jag. Nu rider jag ju öppna a`la AR.

Att rida är svårt, det fanns en tid då jag tyckte jag var ganska duktig men nu har jag degraderat mig till nybörjare trots 25 år i sadeln. Nu vill jag lära mig på riktigt hur jag ska göra därför tycker jag den här tråden är väldigt bra, sen att vi alla rider lite olika och har olika tänk om hur saker ska göras är bra för då får man lite olika infallsvinklar och lösningar på problem man stöter på.

Nu vet jag inte om jag är ute och cyklar men skillnaden i tänk kanske är om man vill ha en böjning i halsen eller enbart hästen ställd, och med böjningen i bålen.Jagt vill tex ha det sista, med ställningen i nacken men inte böjd i halsen.

Jag upplever däremot också att ställningen i nacken är viktig för böjningen i bålen!

Det var en parentes, bara.

dels så är ytterskänkeln den hjälpen jag har svårast att få koll på och sen när jag använder den så blir det lätt för mycket och för långt bak. Då säger hästen jaha du vill att jag ska gå med rumpan innanför spåret.

Känner igen ang ytterskänkel som du skriver:o, och jag har ju försökt komma till att istället vara väldigt tydlig med inverkan från höger sittben mot det bakbenet, och att själva skänkeln mer understödjer det.

Det kräver i sin tur att jag verkligen känner efter om jag behöver flytta mej i sadeln så att höger sittben verkligen inverkar som det ska och inte mitt i sadeln ungefär:cool::o...

Det i sin tur är svårt om det är ett sånt läge när jag inte släpps ner i sadeln, särsklt då på vänster sida...Under en tid har det känts riktigt svårt, och jag la det enbart på överfriskhet, spändhet och kontrollbehovet som blomstar i dessa lägen...:cool: Men kom sen på att sadeln inte längre låg an riktigt bra hela vägen och har nu bytt sadel och det är skillnad:bow::bow: Håller på att "lära mej" i den nya sadeln, sadlar är alltid olika, och inget är lätt som en plätt oavsett. Men det är där jag msåte komma åt, att sitta även på ytter och påverka även det bakbenet, samt hålla om med båda skänklarna för att understödja att bakbenen är på plats och ev putta in lätt, men precis som du säger får jag vara försiktig där för den här har också enromt lätt att putta in rumpan istället och trippa fram i nåt slags sluta och dessutom har jag långa ben och lätt för att också lägga sk för långt bak:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog att man kan tänka att man ska ta in ytterbogen o SEN påbörja att få den att böja sig.
anledningen till att det är sämre att böja den i halsen- för att få till övrig böjning- är att hästen då ser det som ett bra sätt att slippa böja sig i övrigt.

Det blir ett försvar- att göra såsom den har lättast för.

Ytterskänkelns placering kan man placera- där den behövs.
Har man svårt att få in bogen från spåret, kan den ligga långt fram.
annars är den ju till för att få ytterbak att ta för sig mer- även det, men även att se till att rumpan inte börjar att tvära- hålla på plats.

Jag brukar mest ha fokus på inner sittben, men ska absolut prova att använda det yttre för att påverka ytterbak. Det lär bli riktigt svårt för min häst vill väldigt gärna lägga över mig på sin högra sida och i skritt klarar jag av att sitta kvar som jag ska men i trav, jisses:eek: jag har fullt sjå att sitta utan att vika mig i midjan och helt hamna på ytter. Lär bli lättast att prova i höger varv först där sitter jag mycket bättre.

Jag har inte långa ben men det går utomordentligt bra att lägga skänkeln långt bak ändå:D

Ja såklart måste man ju ha med båda sittbenen men jag måste ibland trycka till lite med ytter för att få med det - aktivera upp det bakbenet och sen hålla kvar det genom att skänkeln ligger där men även att känna att sittbenet är kvar och påminner. Sittbenet blir mer få in under-aktivera - skänkeln att det blir kvar och jobbar framåt därifrån. Tror jag.

Men nu är det inte så att jag lyckas göra det hela tiden:rofl: men ajg försöker, ja lättare att prova från skritt:idea:

Jag gör alltid öppna ur en volt eller ur böjd rakt fram, tycker det är lättare att börja hästen böjd i avslappning och sen begära lite jobb, men jag förstår hur du tänker tror jag.

Visst är det lätt att hänt att hästen bara viker halsen och sen är rak i övrigt, min häst gör så i höger varav om jag inte ser upp. Han känns på så sätt lättare att få böjd men man får inte en jämn böjning. Jag upplever det som att han har svårt att böja sig i bålen i höger varv. I vänster varv har han lättare att böja bålen men ridmässigt känns han svårare att böja, lite virrigt kanske hoppas du förstog

Men om vi fortsätter att diskutera extriöra avvikelser, hur tycker du att man ska undvika att få avbelastningsskador ? Tilläg- om vi får en häst i ramen med nämnd avvikelse, ser vi då inte till att hästen blir halt just därför ?

Mycket intressant frågeställning.
Personligen tror jag att vår strävan efter "ramen" är en stor bov i frågan om förslitningsskador t ex kotledsinflammationer. Bara en teori givetvis, men som
Av lite olika anledningar.
Dels för att vi inte alltid tar hänsyn till vilket läge hästen vill vara i utan kanske "tar" ramen lite väl snabbt. Låter inte hästkroppen anpassa sig.
Eller att vi i samband med det "tvingar" hästen att kompensera ramen så ramen i sig inte ger de positiva effekter det är tänkt (att hästen inom ramen lägger över mer vikt fram eller får hjälp att dölja de snedheter som finns så den trots en känsla av ram inte är rakriktad).
Dels för att vi nog har svårt att veta vilken "ram" som faktiskt är hållbar för individen (och även om man hade vetat det så har vi den mänskliga faktorn - vi ska få till det i praktiken också! ;) ).

Så -egentligen- kanske det är så att balans (vilket ju kräver muskelanvändning snarare än led-slitage...) är viktigare än ramen i sig.?:confused:
Vad tror/tycker ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar