Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Jag förstår era diskussioner om hästar som är sneda osv.
Tycker tänket funkar med en häst som har exteriöra problem eller gamla skador.
MEN
helt "vanliga" hästar är inte heller jämna, sparar gärna ett eller flera ben som de gärna trycker utanför mittpunkten och de tar oftast inte i utan lite övertalning.
Vill bara betona detta, för såsom diskussionen utvecklat sig på det sistone så är det lätt tänkt att ställa av hästen eller backa tillbaka så fort man stöter på lite motstånd.
Jag tror istället på att rida igenom motståndet - på andra sidan tunneln finns en mjuk och jämnare häst.
Tror säkert vi menar samma sak men vill ändå betona att det är vi som har hjärnan och det är vi som ska tänka ut vilka övningar som är bäst och hur mycket hästen för dagen ska ta i för att bygga upp sig och inte brytas ner...
Nu är det ju iofs skillnad vad man bygger upp hästen till men på var och ens nivå kan man begära lite till även om det tar emot så länge hästen är frisk.
Tack och hej!
dU HAR HELT RÄTT, men... DÅ MÅSTE MAN VARA KAPABEL ATT KÄNNA DET.
*inte nu igen*
Om man inte gör det, kan man ju späda på svagheterna.
Uch vilken pessimist du är axel klart att vi dödliga kan missa och spä på...bara tanken på att jag skulle missa el misstolka ger mig huvudvärk
Malinigbg- visst har alla individer olika delar som behöver stärkas. Menade inget annat heller men det extriöra hänger väll ihop med hur vi kan få in dom i ramen. Eller?
Malinigbg- visst har alla individer olika delar som behöver stärkas. Menade inget annat heller men det extriöra hänger väll ihop med hur vi kan få in dom i ramen. Eller?
Mja, men genom att få in dem i ramen så hjälper vi dem med balanseringen av sin egen kropp och då får vi en "icke hållbar" häst att bli mer hållbar.
Så egentligen kan man säga att - ju längre vi inte rider utanför ramen desto bättre är det för hästen...
Då kommer vi till det svåra - hur vet vi att protesterna är små protester som ska överbryggas och inte protester för att vi pressar för hårt eller hästen faktiskt har ont?
Hur vet vi att hästen förstått vad vi kräver och inte att vi ber om ett flertal motsägelsefulla saker?
Förhoppningsvis bollar alla ryttare med de här frågeställningarna.
Skulle jag andvända handen = innertygel att lösa denna sitvation på skulle svaret från hästens kropp utebli. Hästen skulle svara med att släppa det ökade stödet i munnen utan att för den delen andvända sig kropp rätt.
Handridning med andra ord
Men om vi fortsätter att diskutera extriöra avvikelser, hur tycker du att man ska undvika att få avbelastningsskador ?
Genom att rida hästen i balans!
Självklart ska man som ryttare veta var svagheterna finns och jobba uppbyggande med dem
Alla mina olika hästar - egna eller tillridnings - har olika svagheter och snedheter och olika sätt att spara sig, man får hoppas att man analyserar dem rätt...
Tilläg- om vi får en häst i ramen med nämnd avvikelse, ser vi då inte till att hästen blir halt just därför ?
Nej snarare tvärtom, min erfarenhet säger mig att de hästar som blir halta är de som går i obalans, gärna framtunga. Eller är övertränade och får inte tid att återhämta sig efter ett hårt pass...särskilt ett hårt pass i obalans :-O
En del hästar kan se tygelhalta ut av oliksidig ridning och se knackiga ut för att de helt enkelt driver ojämnt.
Ryttaren måste dock anpassa ridpassets längd och intensitet efter hästens status.
Kanske genom att vi ridit individen ifråga länge eller har erfarenhet av olika sorters protester ?
Ja, fast alla steg på utbildningsstegen görs ju inte problemfritt, i alla fall inte de första upp till msv - det är ju där hästens grund läggs. Lite protester får man räkna med men självklart - skulle min häst helt plötsligt göra stora protester typ resa sig då skulle jag leta efter fel, hos mig själv först iofs, och sen skulle jag backa tillbaka i utbildningen.
Jag utvärderar svaren jag får i olika sitvationer...hör däremot till de vanliga dödligas släkte svårt är det och därför är det väll ännu viktigare med bra tränare och kiro-massör att bolla med.
Ja det är viktigt och skönt att bolla lite tankar med någon som känner hästen.
Sitter din tränare upp och rider också?
Jag är hopplös på att rida för mycket med handen men jag jobbar på det. Hur skulle du göra om hästen kontraställer sig i nacken i en öppna för att på så vis undvika att bära vikt med inner bak och tappa böjningen är det då ok att ta i innertygeln för att ställa i nacken, eller kan man lösa det på något annat sätt.
Eller kan det vara så att det är ett ryttarfel som gör att hästen kontraställer i nacken, någon som har någon teori om det
Jag löser då sitvationen genom att först mjukt hålla kvar det ökade stödet i innertygel med en liksidigt skänkel putta stödet till de yttre hjälperna dvs arbeta diagonalt utan att för den delen på något sätt släppa innerhand eftersom hästen måste ge ett svar, feedback på att viktfördelningen blir jämn igen och svaret blir ett jämnt stöd i handen och det känns mycket väl när hästen arbetar med jämn vikfördelning.
När då ramen fram, jämnt stöd finns fortsätts arbetet med den bakre ramen, bakbenet som den inte vill arbeta med riktigt. Det arbetet varierar jag då jag vill bygga upp sakta utan att överbelasta.
Vill få en liksidighet och arbetar gärna med öppnor på rakt spår.
Skulle jag andvända handen = innertygel att lösa denna sitvation på skulle svaret från hästens kropp utebli. Hästen skulle svara med att släppa det ökade stödet i munnen utan att för den delen andvända sig kropp rätt.
Handridning med andra ord
dels så är ytterskänkeln den hjälpen jag har svårast att få koll på och sen när jag använder den så blir det lätt för mycket och för långt bak. Då säger hästen jaha du vill att jag ska gå med rumpan innanför spåret.
Men om vi fortsätter att diskutera extriöra avvikelser, hur tycker du att man ska undvika att få avbelastningsskador ? Tilläg- om vi får en häst i ramen med nämnd avvikelse, ser vi då inte till att hästen blir halt just därför ?