Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Nja inte tagen bakdel. även om baken går kortare väg.
Vändande skänkel flyttar bogen o den andra driver framåt så att volten inte blir för liten.
Tanken är ju att den ska både trampa över mkt och ta långa kliv- stretch.
Det går inte om man rider för snävt.

Okidok! Tack för att du tar dig tid att förklara!

Fattar jag det rätt nu: Ställd utåt (håller bogen på plats) trampa över ordentligt med fram, rak häst, baken något innanför. Som jag ser det blir det ungefär som en skänkelvikning "åt fel håll" på volt. Detta gör att hästen måste trampa över ordentligt med fram, varav vändade skänkel påverkar bogen (ligger kvar eller flyttas något längre fram).

//C:)

Det låter rätt- svårt det här:angel:

Strunta liksom i bakdelen. Framvagnsdriven bil:idea::grin:

Ja som skänkelvikning, men framdelen tvärar mkt mer än bak- om den alls tvärar:confused:

Svårt det här med teori o praktik:eek:

Men jag tror inte det vore lika mycket "Man gör bara så här", ens för någon som Kyra, på en "vanlig Svenssonhäst" vare sig det är en hobbyhäst eller medelgod tävlingshäst i dressyr.

Utan det krävs i alla fall timing, finess och kännedom om just DEN hästen.

Det tror inte jag heller, eller i alla fall tog det nog en stund, (och sen skulle väl hästen se ut så här:bow:--:o )

Den motsatta övningen är ännu bättre för enbart boglösgörning/ stretching.
Skritt på en 10-m volt, rak häst. Möjligtvis ställd ifrån. Sen vänd a la bakdelsvändning- fast stor volt.

Båda är bra:bow:, framdelsvändningar är väldigt bra för bogarna, jag hade nästan glömt dem:o

Sen dessa alla varianter av sidvärts och att växla mellan olika sidvärts.

Man kan växla mellan öppna och sluta på en linje det kräver att bogarna följer med, men det är svårt att tajman själv och inte virra till det (dvs jag i alla fall), särskilt om ska välxla ganska tätt, tex med fem steg öppna femsteg sluta cirka eller så.....

Sånt leder till att bogarna (/bakbenen då eg) kommer på plats! Och då blir det inte mer i ena handen heller.

Ja som skänkelvikning, men framdelen tvärar mkt mer än bak- om den alls tvärar:confused:

Menar du inte helt enkelt flytta ut bogen på¨volt? Svårt att hänga med när man försöker jobba så jag kan ha missat nåt som vanligt:angel:

skillnaden är väl som med märkesverkstaden- de kan felsöka korrekt o åtgärda det.;)

Jämför pga att en billigare verkstad gav mig helt fel diagnos o skulle byta styrenhet- helt i onödan:mad: nu var det bara en bil- utan känslor:angel:

Nej det är nog inte så lätt alla ggr ens för de ödödliga.
jag bokade tid för min tränare o min häst hos Tinne- för att han var svår. kommer inte ihåg exakt vad det var.:confused:
Men samma dag som jag ringde- släppte det, men vi åkte dit iallafall- för att få bra input. Tinne hade ju ridit den tidigare o visste hur DEN funkade.

Varför skulle jag vilja flytta ut ngt som redan är så villigt att göra så:eek::grin:

Beror på vilken bog det är, kanske är den sida där den helst trycker in och lägger sej på den bogen:angel: Och petar ut bakbenet...

Den varianten får jag nog testa:grin:
Jag trodde man löste det genom att A. få in den andra. B. få in bakbenet:angel:

Jag har nog aldrig varit med att ngn tryckt IN sin bog:confused::bump:

Härligt, då har jag fattar rätt! :idea:

Ser verkligen poängen med att stretcha bogen, så att den kommer loss. Ska prova denna övning hemma, den låter som något som kan hjälpa till för lössläpptheten för vår del! :bow:

Den varianten får jag nog testa:grin:
Jag trodde man löste det genom att A. få in den andra. B. få in bakbenet:angel:

Jag har nog aldrig varit med att ngn tryckt IN sin bog:confused::bump:

Nu vet jag inte om du fattar fel:confused:

Samma häst brukar inte trycka UT ytterbogen lika mycket på en volt dvs utåt från voltspåret, utan i ena varvet mera vilja i så fall lägga sig på innerbogen, medan i andra varvet blir det ytter, och visst det handlar ju om att ena bakbenet inte är där det ska:angel: Det som inte vill komma in som det ska.

Oftast är det en "favoritbog" som flyttas utanför kroppen, tex vänster. I ena varvet blir det då inåt volten och i det varvet kan man överdriva flyttandet utåt i förhållande till voltspåret, för att stretcha. Typ förvänd öppna blir det väl:confused: I skritt eller trav.

ja det blir rörigt att förklara......

Senast ändrad av en moderator:

Äh.
Jag fattar inte alls.:cool:

Jag ska ta en tur o se om jag begriper:o

Äh.
Jag fattar inte alls.:cool:

Jag ska ta en tur o se om jag begriper:o

Du VET att jag är värdelös på att förklara:mad:

Alltså tänk dej öppna på en stor volt. Sen rakställer du och rider öppna "utåt" istället. Det är jobbigt för hästen och man får inte flytta ut och böja för mycket, men att rida så några steg och växla sida är lösgörande och stretchande så att man får tag på bogarna.:idea: Skritt och trav i lågt tempo. Bara korta bitar.

Du skrev ställa utåt (minns inte nu ens hur vi kom in på det, men så var det väl?) Detta är även flytta ut framdelen en aning men inte för mycket.

Nu då?

Hur otroligt det än låter, tror jag att jag förstår... Som ni sett på flera av mina foton och videoklipp, så förböjer sig damen, skjuter ut bogar och vad hon nu hittar på.

När jag var på en handikappträning härom året, så hade vi en av instruktörerna som är lite "småkär" i Fatima... :love: kan man vara annat? Han försökte anpassa lektionen utifrån mig och Fatima, mer än de andra. De andra hade fullt sjå att hänga med, så de fick ofta göra lite enklare övningar som framdelsvändningar i stället för bakdelsvändningar och skänkelvikningar i stället för skolor.

Men... Vi red volter längsfyrkanten och sen när vi gick in på kortsidan, så gick vi in på "bortre" kvartslinjen i öppna/skänkelvikning ställd/böjd åt mittlinjehållet, sen ställde vi om och gjorde volt tillbaka ut mot fyrkantspåret, så att vi kom in i en ny öppna eller sluta (valfritt) fast längs långsidan... Nä, men vad fagerlund då blev det fel i alla fall. Inte motställt ju. :rofl:

Men i alla fall, så var det en superb övning för Fatima. Hon var hela tiden tvungen att vara fokuserad på mig och mina hjälper. Hon hann inte flyta ut med några utstickande kroppsdelar, utan det hände i stort sett något nytt hela tiden.

Ni ska se den instruktören när han råkar få in mig och Fatima i någon vanlig grupp... Jäsingen säger jag bara, nästa gång får han banne mig rida henne själv.

För man hinner inte med, när han har bommar, volter, galoppfattningar, volt tillbaka övergång till skritt volt åt andra hållet och ny galoppfattning... Ja, ni förstår säkert vad jag menar. Lägger han sen in en skritt på lång tygel också mellan två bokstäver går det bra två varv. Sen är det en viss vit, som GLÖMMER att det brukar vara skritt, när det är lång tygel. Man får vara glad om det är trav, många gånger blir det galopp med sidhopp... Men det är nyttigt, för mig att tänja gränserna för vad jag törs och faktiskt klarar av med min vita dam.

Och som sagt, HAN är superb på att utmana mig. Jag skulle säkert kunna säga nej, det där vägrar jag att göra!!! Men det har jag inte gjort än. :bow: Och jag har inte trillat av heller. Men jag SKA lura upp honom på henne någon gång.

Senast ändrad:

Nu:idea:
Men så gör jag ALDRIG- på volt- har debatterat det tidigare:cool:

Öppna eller sluta på böjt spår.
förvänt mm på rakt spår.

Absolut inte i trav o galopp.

Nu:idea:
Men så gör jag ALDRIG- på volt- har debatterat det tidigare:cool:

Öppna eller sluta på böjt spår.
förvänt mm på rakt spår.

Absolut inte i trav o galopp.

Nu skrev jag INTE galopp....utan skritt och trav i lågt tempo och stor volt. Och några steg. Inga överdrifter. :cool:

Det stretchar och lösgör. Minns den debatten, men var det inte förvänd sluta det handlade om samt galopp:cool:

Även Kyra pratar om förvänd sluta på volt......

Fast det här var mer åt förvänd öppna, men inte överdrifter som sagt:angel:

KL

Kastar in en snabb fråga till er alla ang exteriöra problem o vad det betyder.
Överbyggda har vi varit inne på redan.

Det här stoet har medfött ett ngt inåttåat framben, det är inte mycket. Hon har startat galopp kanske 15 gånger och det har inte varit några problem av det, vilket man kunde trott. Men självklart påverkar det något.
Det finns en svag vridning i hela det benet, hur tänker ni ang det och bogar och ram, osv, och vad man ska tänka på:confused: OCh ja, det är den bogen hon helst trycker ut, medan eg är samma sidas bakben det som varit det svagare, från början, vilket gör att det inte är diagonalt ang putta ut bogen. (Nu kan hon lätt putta ut båda bogarna i o f s men det är helst den ena....

(Jag har inte haft någon som varit inåttåad på ett ben utan vi hade en som var det på båda och det hade ingen betydelse, den ponnyn tävlade hopp dressyr och ft och köptes av stor ridponnyuppfödare som inte lät sig bekymras av det. Lever fortf och har hållit.)

KL

Kastar in en snabb fråga till er alla ang exteriöra problem o vad det betyder.
Överbyggda har vi varit inne på redan.

Det här stoet har medfött ett ngt inåttåat framben, det är inte mycket. Hon har startat galopp kanske 15 gånger och det har inte varit några problem av det, vilket man kunde trott. Men självklart påverkar det något.
Det finns en svag vridning i hela det benet, hur tänker ni ang det och bogar och ram, osv, och vad man ska tänka på:confused: OCh ja, det är den bogen hon helst trycker ut, medan eg är samma sidas bakben det som varit det svagare, från början, vilket gör att det inte är diagonalt ang putta ut bogen. (Nu kan hon lätt putta ut båda bogarna i o f s men det är helst den ena....

(Jag har inte haft någon som varit inåttåad på ett ben utan vi hade en som var det på båda och det hade ingen betydelse, den ponnyn tävlade hopp dressyr och ft och köptes av stor ridponnyuppfödare som inte lät sig bekymras av det. Lever fortf och har hållit.)

En dylik vridning borde ge liksidigt lågt Cervicala blockeringar som i sin tur per automatik ger diagonal SI - Belastning och ett bakben som tar i mer, samt ger ett liksidigt svagare bakben då det hela tiden måste anpassa sig (Kan bli en nervpåverkan)

Denna häst skjuter isfl inte ut bogen utan balanserar den lägre cervicala delen med sin bog vilket kan tas för en bogutskjutning (Ser likadant ut men beror på olika)

Härligt, då har jag fattar rätt! :idea:

Ser verkligen poängen med att stretcha bogen, så att den kommer loss. Ska prova denna övning hemma, den låter som något som kan hjälpa till för lössläpptheten för vår del! :bow:

Jag TROR (man förklarar ju så olika...) jag brukar göra ungefär samma som axel beskriver när bogarna behöver komma loss.
utåtställd på volt och få framdelen tvära i sidled, fast varvat med att rida rakt fram och bara vända ett par steg vid hörnen t ex (rundar av dom för att förenkla) för att inte göra det så svårt till en början.
Det som är så bra tycker jag är att hästen i princip måste fördela om vikten för att ens kunna utföra övningen, så istället för att själv sitta och korrigera hit och dit tycker jag hästen brukar komma loss mer "av sig själv"! :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar