Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Nu har inte jag kunskap att korrigera hästen med min kropp som du har och skulle önska att jag fick chansen förkovra mig i ämnet.
Tillsammans med de redskap jag har och med en egen kroppsmedvetenhet, tror jag att det kan blir en helhet jag söker.

Rota reda på en tränare i Centrerad Ridning! Där får man en utmärkt skolning i att få ordning på sin kropp.

Och lita på din känsla. Ställ dig själv frågan om det känns bra eller om något "spretar" - lita sedan på dig själv och testa att förändra. Funkar det? Bra! Inte? Försök igen och var inte orolig för att det blev fel. Hästar klarar av bra mycket mer fel än vad man tror. :)

Jag har en fråga ang. CR.
De flesta instruktörerna har gått den första av minst 4 delar.
Jag anser att det borde fattas ganska mkt väsentligt i dessas kunskaper.
att kunna sitta rätt o vara kroppsmedveten är en sak, men vad jag har SETT är det ingen som kan förklara hur man sen använder sin sits rätt.
Inte sällan för att de själva inte har uppnått en högre grad av dressyr- att man inte riktigt har erfarenheten- själv.

Jag vet att det kan vara svårt. De som KAN använda den rätt, kan ha svårt att förklara en sensation.

Exakt! Vi hade en CR instruktör (mycket duktig sådan har jag förstått) som kom ett par ggr till klubben. Många saker hon sa kunde jag ta till mig och utföra men många saker blir ju fullständigt OMÖJLIGA att utföra i den gren jag utövar, dvs i just det fallet Tävlingsdressyr. Att göra dessa övningar i skritt och långsam trav är en baggis men sen då? Ska man rida i skritt o långsam trav i åratal för att nöta in det, sorry, då är det inget för mig.

Men som sagt, flera saker hon sa till oss gav mig en liten "aha" upplevelse och jag menar att man ska vara öppen för alla olika influenser för plockar man en bit här o en bit där så vips är man 70 bast o KAN rida!:devil:

Sen litet referat från gårdagens hoppning med Svart Sto...! Till alla er som låg sömnlösa o oroade er över min graman användning vill jag bara säga, lugn bara lugn den användes i 5 min men var sen överflödig!:D

För hon måste fått en riktig upplevelse på sista dressyrlektionen? Redan när jag började trava fram igår o hon såg alla hinder så var hon ändå lugn o fin, tog stöd långt fram och gick att länga ut halsen långt och lågt...:confused::banana: Likadant i galoppen, krävdes bara lite pill i tygeln så gick hon snällt och balanserat.

Och hoppningen gick jättebra.

MEN när jag låter henne skritta på lång tygel, både efter uppvärmning och när de andra hoppar så "välter" hon över åt höger, dvs bogen åker ut och vänster sida försvinner under mig. Tar jag då tygeln lite grann o trycker in höger skänkel så balanserar hon upp igen. Måste ju kännas obehagligt för henne själv att gå så?

:bow::bow::bow:

Det där har jag också upplevt och funderat på. Jag som har en kropp som inte fungerar i alla väder och alla situationer.

Men när jag tänker efter, är det så här jag tänker då.

• Därför använder jag en cykelreparatör, när jag ska laga min cykel
  • Därför använder jag en bilreparatör, när jag ska laga min bil
  • Därför ringer jag min luftvärmepumpsinstallatör, när det är för varmt eller kallt i huset och jag inte vet vilken knapp jag ska trycka på...
  • Därför går jag till doktorn, när jag är sjuk eller har ont
  • Därför går jag till en sjukgymnst, för att lära mig att använda min kropp rätt i vardagliga hemmasituationer
  • Därför ringer jag min veterinär, när hästen är sjuk
  • Därför kontaktar jag kiropraktor/massör/equiterapeut/hästtandläkare vid behov på veterinärs inrådan
  • Därför ringer jag min hovslagare, när det är dags för verkning och skoning
  • Därför tar jag CR-lektioner, för att lära mig att använda min kropp rätt till häst
  • Därför tar jag AR-lektioner, för att på ett eftertänksamt och illustrativt sätt, lära mig att känna när min häst arbetar och vill arbeta rätt
  • Därför tar jag däremellan vanliga lektioner för utbildade ridinstruktörer, för att hålla den ursprungliga grunden vid liv, för både mig själv och min häst.

Ja, min telefonbok är fullklottrad... :rofl:

För nog är det som så, att "Ingen kan allt. Men alla kan något."???

Senast ändrad:

Ja nu låg jag sömnlös pga dej:devil:

(Härligt att det gick så bra ändå, där ser du:p OBS! Kunde inte låta bli!)

Men ang hur hon går, tror du inte att hon är ganska mycket åt ett håll i sej själv och att hon väljer det t o m i hagen när hon väljer precis som vi är mer eller mindre ensidiga av oss?

Kan ju vara annan snedhet pga något men om hästen arbetat snett så rättar det ju inte in sej snabbt, det gör inte vi heller om vi byter mönster:cool:

Om hon snällt och nöjt jobbar som du vill så borde det ju inte vara någon fara eftersom hon inte tycks ha problem med att säga ifrån är hon INTE är nöjd:confused:

MEN när jag låter henne skritta på lång tygel, både efter uppvärmning och när de andra hoppar så "välter" hon över åt höger, dvs bogen åker ut och vänster sida försvinner under mig. Tar jag då tygeln lite grann o trycker in höger skänkel så balanserar hon upp igen. Måste ju kännas obehagligt för henne själv att gå så?

Oj vad jag känner igen mig. Jag har tolkat det som att när hästen håller på att lära sig nya koordinationsmönster, är det rätt jobbigt för den - såväl mentalt som fysiskt. Många fler muskelfibrer måste slås på, nya bilder i hjärnan uppstår (det gör ju det när vi testar nya rörelsemönster) och det kan nästan bli lite "överladdat". När man sedan låter hästen själv välja rörelsemönster nästan "kastar" den sig in i det gamla och det kan kännas som om den förstärker det? Jag tycker jag får fram det här varje gång vi höjt ribban något, då går min Elephant tillbaka till sin älskade högerbog när jag ger skrittpaus och nästan stolpar ännu värre än när jag köpte honom. Men det beteendet blir mindre och mindre ju mer vi tränar. (Eller när jag varvar med jobb som han känner sig hemma i)

Detta är bara mitt svammel, och det är troligen säkert att en annan ryttare med mer erfarenhet inte alls fått fram det här. :laugh:

Visst är det så, men jag skulle vilja ha ngn som kan både och.

Att sitsen blir funktionell -samtidigt.
Det finns faktiskt sådana:bow:

De som är mkt skickliga, men oxå har tänkt på hur de RIDER o kan beskriva det i ord. Kyra är väl den som är mest pedagogisk, så det är väl inte undra på att hennes elever är drillade därefter.:bow::love:

Jag har ju suttit på bänken o käkat praliner när en sdn har ridit mina hästar:grin:

Har frågat vad hon egentligen GÖR för att få det att se så lätt ut :confused:o har fått begripliga svar o har då själv kunnat applicera det i min egen ridning.

Fler såna till folket:banana:

Ja, Kyra är en fantastisk pedagog (OCH ryttare förstås!!). En del av hennes inspiration kommer från Mary Wanless (iaf om man ska tro citat från Kyra) - vill gärna slå ett slag för denna brittiska, som jag tycker är jättebra att läsa, när man läst Kyras bok ett par gånger :idea:.

Det där med bogen. Inte sällan är det för att ngt bakben inte är med helt.

En sdn häst kan man testa att stretcha i sidan- under ridning.
De flesta blir lösgjorda av det o då även raka.

Själv tycker jag att det är svårt att veta hur mkt o hur länge- i trav. Galoppen är nästan lättare. Öppna med motställning o sen ökar man i det. Det gäller dock att sitta kvar o inte hamna utåt.

Jo, trist men sant. Kyra finns bara i ett exemplar.

Det skulle behöva finnas flera såna. Hon är FABULOUS, för att uttycka det så.

Jag såg hennes clinic med Amiral för många herrans år sen. Amirals tävlingsår var då slut, men ÅH vad han glänste och Kyra satt på hans rygg med headset och sa på sin sjungande finlandssvenska.

"Man gör bara så här"

Och så dansade Amiral förnöjt runt i passage, växlade till piaff och gjorde sedan så himla bytesserier på diagonalerna att man bara... :eek: :bow:

Men jag tror inte det vore lika mycket "Man gör bara så här", ens för någon som Kyra, på en "vanlig Svenssonhäst" vare sig det är en hobbyhäst eller medelgod tävlingshäst i dressyr.

Utan det krävs i alla fall timing, finess och kännedom om just DEN hästen.

Jamen EXAKT igen axel! Och utan att själv ha satt ord på det är det ju faktiskt det jag gör med henne...i skritt gör jag framdelsvändningar som aldrig tar slut och försöker få henne att ta STORA kliv o korsa benen för att stretcha sidan...o i galopp gör jag ju din övning längs långsidan men har inte gjort den så mycket...ska prova att göra mer o se om det blir skillnad.

Jacko o flash, ni har en poäng bägge två, jag hoppas hon får stanna hos mig ett par månader till för hon har blivit ett litet forskningsobjekt för mig...vill se hur snabbt jag kan ändra ett beteende som hon dock haft i flera år i ridningen.

Den motsatta övningen är ännu bättre för enbart boglösgörning/ stretching.
Skritt på en 10-m volt, rak häst. Möjligtvis ställd ifrån. Sen vänd a la bakdelsvändning- fast stor volt.

Jag har en fråga ang. CR.
De flesta instruktörerna har gått den första av minst 4 delar.
Jag anser att det borde fattas ganska mkt väsentligt i dessas kunskaper.
att kunna sitta rätt o vara kroppsmedveten är en sak, men vad jag har SETT är det ingen som kan förklara hur man sen använder sin sits rätt.
Inte sällan för att de själva inte har uppnått en högre grad av dressyr- att man inte riktigt har erfarenheten- själv.

Jag vet att det kan vara svårt. De som KAN använda den rätt, kan ha svårt att förklara en sensation.

Det där har du helt rätt i. CR-instruktörer ger dig verktyg för att förbättra kroppsmedvetenheten till häst, men oftast stannar det där.

I mina ögon är CR ett komplement till resten av dressyren.

Skritt på en 10-m volt, rak häst. Möjligtvis ställd ifrån. Sen vänd a la bakdelsvändning- fast stor volt.

Hmm....varför tänker man inte???? Den övningen gör jag ju med Grå men har inte ens tänkt på att göra det med henne....:mad:

Därför att du är ett Pucko:rofl::devil:

visst är det oftast så... att man rider hästarna olika, när man egentligen ska sträva efter att de ska bli lika- bra.
Jag har ofta kommit på mig själv med att inte använda samma nycklar.
Kan komma på ngt en vecka senare- att jag inte gjorde så:crazy: även på den.
vad beror det på:confused: Mina hästar är väldigt olika- i allt.

Därför att du är ett Pucko:rofl::devil:

visst är det oftast så... att man rider hästarna olika, när man egentligen ska sträva efter att de ska bli lika- bra.
Jag har ofta kommit på mig själv med att inte använda samma nycklar.
Kan komma på ngt en vecka senare- att jag inte gjorde så:crazy: även på den.
vad beror det på:confused: Mina hästar är väldigt olika- i allt.

Klart jag är ett Pucko! Jag är ju bästis med fio....:devil: Men vi rider himla bra...:angel::D

Visst är det så, man tror att man måste anpassa sig efter hästen fast man borde rida dem likadant istället.

Rota reda på en tränare i Centrerad Ridning! Där får man en utmärkt skolning i att få ordning på sin kropp.

Fast jag har gått kurs av en helt utbildad, egentligen mycket upptagen CR-instruktör(Ja, det var ett under att hon hann till vår håla:cool:), och tyckte det var rätt kass, dessutom felaktigheter t.o.m. lurerier.:eek:

Återkommer, kanske ikväll därifrån jag slutade.
Förresten, det kanske inte behövs, min spända har inte varit spänd något särskilt denna veckan, gått bra, stimulina har varit som osynliga men dock för mig kännbara ryck under sadeln. Det kanske har gått över!:idea::D

Här kommer en liten fråga från en Ubåt! ;)

När du säger "vänd a la bakdelsvändning" menar du då attom jag rider i v:ä varv, ställd utåt, så gör jag "bakdelsvändningen/liten volt m tagen bakdel" undan för vänsterskänkeln, d v s "utåt" från volten?

Nyfiken är jag eftersom jag letar inspiration och övningar att prova på "min kuse" som gärna trycker ut högerbogen...

//C:)

Klart jag är ett Pucko! Jag är ju bästis med fio....:devil: Men vi rider himla bra...:angel::D

Visst är det så, man tror att man måste anpassa sig efter hästen fast man borde rida dem likadant istället.

Nu ska vi inte vara såna. Fio är då banne mig inget pucko :D och jag kan inte tänka mig att du är det heller :bow:. Jag har all respekt för Fios kunnande i ridning, med tanke på att hon ofta är med i toppstriderna i de stora fälltävlans-tävlingarna som går av stapeln under åren.

Att man sen inte behöver dra med sig TR's mål och riktlinjer in på den alternativa ridsidan och döma alla efter samma form. Det är vi ju flera som är överens om, att vi inte är stöpta i samma form varken hästar eller ryttare, bland annat Axel, tror jag att det är som har sagt det.

Mvh

IngelaH

Alternativ ryttare, som inte får hoppa, men däremot stod på första parkett och fotade Fio och hästen på Segersjö, där de slutade 5'a

o så en liten moderatorkommentar...

Och så var det slut på det pratet och varsågoda att fortsätta samtalet.

Tänk på, att jag kommer låsa tråden efter 1000 inlägg, för att trådarna ska vara något så när överskådliga. Det har tagits emot positivt både på hästhantering och grundutbildning tidigare och jag hoppas att ni är lika tillmötesgående.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar