Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Vissa ston får man ha överséende med.:D

Jag tänker inte "kräva" att den ska bli eftergiven i munnen när det finns andra sätt. Det viktigaste är att inte fastna i handen.
min häst hade ju grava tandproblem. Den var kollad o raspadflera ggr, men inte förrän den US utbildade kollade- hittade man gombitningen. Det satt sedan i- hästminne/ mönster.

Jag är i exakt samma läge som du nu, ligger USA långt före oss med utb av tandläkare? Raspningar har inte hjälpt e.s det finns andra bettproblem. Så trött på att man verkligen måste hitta RÄTT kompitens för att få RÄTT hjälp men så är det väll med allt :crazy:

Om man nu har problem med att få in i ramen och får olika slags protester kommer så ska man lyssna på hästen, tycker jag.
Protester kan se så olika ut beroende på individer och artens problem men jag tror inte att hästar protesterar utan orsak om ridningen och utrustningen är den rätta.
Självklart måste man se till typ av häst man sitter på...men ibland räcker inte det !

Senast ändrad:

Jo, det tror jag med. Att det har med styrkan att göra alltså. Hon har ju inte fått jobba med sina bakben vinklade alls på det viset och visst kan jag leva med att hon har ett litet litet motstånd kvar i munnen tills styrkan är uppbyggd.

Och anledningen till att jag skrev mitt inlägg från början var ju för att jag ville ha alla dessa bra svar som jag fått, jag rider mest valacker för jag har för länge sen konstaterat att jag o ston är ingen bra kombination!:devil: För som jag skrev tidigare så har Grå aldrig kämpat emot på det viset men det svarta stoet jag hade innan gjorde ju det...:grin:

Men visst är det fascinerande att så många upplever just detta med ston? Att de i gemen har svårt för att lämna över kontrollen medan valacker gladeligen går med på det! Ja, det är en generalisering men ändå...tycker den kan översättas till människolivet också!!!:angel::rofl:

*Duckar för alla smockor som kommer haglande från den manliga bukedelen...*

Måste bara påpeka en ganska intressant iakktagelse från min egen sida.

Ju mer åren gått, har jag förstått att uppskatta ston i all hantering och ridning, ju mer jag lärt känna mig själv, släppt vikten av att ha en flashig hingst (Som jag alltid tyckt vara den enklaste sort av häst att hantera) och förstått innebörden av ston, ju mer har jag lärt känna sidor hos mig själv som jag aldrig annars skulle förstå eller se.

Jag har fantastiska upplevelser med ston och har / har haft ston som jag hatat först per automatik eftersom de var ston, men lärt känna och lärt att uppskatta mer och mer och mer.

De bästa hästar jag har och har haft, är just ston, men så gillar jag också mig själv lite mer än vad jag en gång gjorde.

*Bara en inflikning*

Men bara hon får börja hoppa så släpper det mesta av det beteendet så jag känner det som om jag bara får befästa ramen lite mer så kommer det nog att släppa även här?

Tror du har en riktigt bra plan. Har hon som du skriver fått utrymme att undgå ram så tar det ett tag att bryta mönstret. Hoppas verkligen att du har tid och inte sätter på gramanen.

Jag vill kunna stoppa in dig i ett fack:devil::angel:

Vilket/ vilka alternativa rid/ behandlingmetoder utgår du ifrån- egentligen?

Låter som Karl- influenser. Min följdfråga blir då- anser du oxå att hästen inte kan böja sin bål?

Ja Graman löser inga problem- tar bara bort symptomen.

Fast jag kan förstå frustrationen hos Nova iom begränsad framridningstid.
Kanske en tur i skogen innan kan vara ngt:laugh:

Jag vill kunna stoppa in dig i ett fack:devil::angel:

Vilket/ vilka alternativa rid/ behandlingmetoder utgår du ifrån- egentligen?

Låter som Karl- influenser. Min följdfråga blir då- anser du oxå att hästen inte kan böja sin bål?

Mina egna teorier och antaganden och erfarenheter...Carola Lind -facket :angel:

Jo, jag tycker att hästen kan böja sig i bålen.

Karl - influenser har ej färgat mig, alls, även om jag tycker att han har rätt i mycket.

Jag hade mina teorier packade och klara när jag lärde känna hans metoder.

:laugh:

Ett "flumsvar":

Håller med angående ston. Har själv nästan bara haft ston och jag tycker de är underbara:love:
Jag upplever de som mycket ärliga och de går verkligen in för det de ska göra. Man får på något sätt tänka till lite själv när man rider ston, jag upplever valacker som lite för "enkla". Det finns ju varianter av valacker också, man ska väl inte generalisera kanske. Men de valacker jag haft och ridit har liksom bara "gjort" det jag bett om. Stona är också snälla och gör vad man begär, men det känns som att de tänker o funderar mer. Nu har jag kanske förmänskligat dem...

Slut på "flum";)

Då förstår jag lite bättre:banana:

låter som en hel del CR-mix

Äsch. ston är ju som vi- kärringar som måste strykas medhårs:cool:

de är heller inte loboto..... menade kastrerade- jämnare i hormonerna.

Då förstår jag lite bättre:banana:

låter som en hel del CR-mix

Likheterna finns säkert, även då jag medvetet valt att undvika andra "balans och Kroppsmedveten Ridning" - Läror för att hålla min egen lära så ren som möjligt och för att lära mig själv.

*kan själv syndromet*

När det kommer till kritan så är ju en häst alltid en häst, balans alltid balans och vägen till Ekipagebalans kan vara så lika att endast namnet på utövaren är olik.

Visste ju att jag skulle få en massa "graman" kommentarer men here goes iaf...:

Jag har ridit dressyr i hela mitt liv, har aldrig varit en s.k "hoppryttare" och därmed skytt graman som pesten...MEN denna häst blir lugn o trygg av gramantygel! Då spänner hon av, jobbar på o jag kommer till ridning fort o lätt. Och alla som nånsin varit på en hopplektion vet att det är väsentligt att komma till ridning på framridningen för sen börjar hoppningen o då är det ju inte helt lätt att hinna med.

Så det jag vill ha sagt är vid hoppning så kommer alla hennes odresserade sidor fram och jag hinner inte korrigeringsrida just då. Alla andra pass i veckan (som hon rids inomhus) rids hon i dressyr sadel och inga hjälptyglar. Så kanske vi kan släppa den delen?

Fast lite fascinerande är det ändå att se hur hjälptygel diskussioner far iväg åt alla håll o kanter här på buke...:D

Jo, det tror jag med. Att det har med styrkan att göra alltså. Hon har ju inte fått jobba med sina bakben vinklade alls på det viset och visst kan jag leva med att hon har ett litet litet motstånd kvar i munnen tills styrkan är uppbyggd.

Och anledningen till att jag skrev mitt inlägg från början var ju för att jag ville ha alla dessa bra svar som jag fått, jag rider mest valacker för jag har för länge sen konstaterat att jag o ston är ingen bra kombination!:devil: För som jag skrev tidigare så har Grå aldrig kämpat emot på det viset men det svarta stoet jag hade innan gjorde ju det...:grin:

Men visst är det fascinerande att så många upplever just detta med ston? Att de i gemen har svårt för att lämna över kontrollen medan valacker gladeligen går med på det! Ja, det är en generalisering men ändå...tycker den kan översättas till människolivet också!!!:angel::rofl:

*Duckar för alla smockor som kommer haglande från den manliga bukedelen...*

Eftersom jag rider ett sto är det intressant för mig att jämföra. Känner igen en hel del.
Funderar också på om det eventuellt handlar om att hon inte vill överlämna sig till 100% utan behålla en liten del av kontrollen själv. Tror dock också att i min hästs fall handlar det väldigt mycket om styrka.

Kl
Under senaste tiden har vi börjat lära henne att fatta galopp och bära sig utan ett femte stödhjul fram i truten. Detta fungerar ungefär en långsida i taget än så länge.I dressyren jobbar vi just nu med fattning, galopp 5-6 språng då hon ska bära sig helt själv, övergång skritt, ny fattning osv.
Det mesta jobbet sker i galopp eftersom traven förbättras parallelllt med att galoppen blir starkare.
Traven stämmer jag mest av just nu. Rider lite tempoväxlingar och sidvärtsrörelser. Men fokus ligger i första hand på galoppen.

Min tanke är att undvika strid (även om jag självklart inte tillåter en massa dumheter) utan låta hästen bli starkare successivt och därmed göra det möjligt för henne att utföra rörelsen på ett mer krävande sätt.
För att få hennne stark arbetar jag henne varierat för att på så sätt "lura" henne att jobba korrekt utan att sitta och nöta på samma övning. Markarbetet som vi har börjat med nu är ju tex enormt stärkande samtidigt som hästen tycker att det är väldigt roligt!

Fast jag har nog en liten annan def av skola munnen, som jag vet är politiskt inkorrekt - i vissa kretsar åtminstone . Och jag har varit i den diskussionen förut, och känner inte riktigt att jag mäktar med det igen. :o

Jag tror nämligen att det finns saker/övningar en duktig hästutbildare kan göra med bettet som påverkar hästen ända bak i bakhovarna. Så det är liksom inte bara att hästen lärt sig fel att "hugga" i bettet e d, utan det handlar om mjukgörande av tunga och underkäke osv. På samma sätt som hästen ska lära sig förstå olika skänklingar, ibland är det energi, ibland samling, ibland sidförande osv. Det är mer än att hästen bara ska hålla i bettet och acceptera det, den ska göra något med sin kropp också.

jag säger inte att jag kan, jag säger inte att jag gör det, jag säger bara att jag har fått möjlighet att se och pröva på tillsammans med tränare.

För mig är det en värld bortom det kapitel jag just nu befinner mig i, men det innebär ju inte att den världen inte finns eller är fel. För mig alltså. Jag vet att det är många som nästan blir "arga" när man nämner att man kan göra saker i hästens mun - för jag tror det så lätt tolkas till sågning eller dylikt. Och det är inte det det handlar om, så som jag upplevt det.

Äsch. ston är ju som vi- kärringar som måste strykas medhårs:cool:

de är heller inte loboto..... menade kastrerade- jämnare i hormonerna.

Angående ston fick jag kommentaren från A-tränaren som jag red för förra veckan:
Ston ställer upp i terrängen och hoppar hus med dig om du får över dem på din sida.
Men det här som vi håller på med, dressyr, har de oftast väldigt lite till övers för..:D

Ungefär som vi!:angel:

Fast jag har nog en liten annan def av skola munnen, som jag vet är politiskt inkorrekt - i vissa kretsar åtminstone . Och jag har varit i den diskussionen förut, och känner inte riktigt att jag mäktar med det igen. :o

Jag tror nämligen att det finns saker/övningar en duktig hästutbildare kan göra med bettet som påverkar hästen ända bak i bakhovarna. Så det är liksom inte bara att hästen lärt sig fel att "hugga" i bettet e d, utan det handlar om mjukgörande av tunga och underkäke osv. På samma sätt som hästen ska lära sig förstå olika skänklingar, ibland är det energi, ibland samling, ibland sidförande osv. Det är mer än att hästen bara ska hålla i bettet och acceptera det, den ska göra något med sin kropp också.

jag säger inte att jag kan, jag säger inte att jag gör det, jag säger bara att jag har fått möjlighet att se och pröva på tillsammans med tränare.

För mig är det en värld bortom det kapitel jag just nu befinner mig i, men det innebär ju inte att den världen inte finns eller är fel. För mig alltså. Jag vet att det är många som nästan blir "arga" när man nämner att man kan göra saker i hästens mun - för jag tror det så lätt tolkas till sågning eller dylikt. Och det är inte det det handlar om, så som jag upplevt det.

Jag erbjuder mig frivilligt att komma och visa dig bara för att det är så kul och för att jag gärna vill träffa dig igen om du

LOVAR att bjuda på kaffe och god kaka

:D

Visste ju att jag skulle få en massa "graman" kommentarer men here goes iaf...:
Fast lite fascinerande är det ändå att se hur hjälptygel diskussioner far iväg åt alla håll o kanter här på buke...:D

Det var inte meningen att få dig ö.h.t försvara el förklara dig. Ser i det du redan har skrivit att du ser en helhetsbild av ridning och stoets problem.
Att alla kommentarer kommer om just graman beror nog v.f från min del att man inte har en aning vem el ö.h.t kunskapsmässigt nu sätter på gramanen...

Är medveten om tidspressen under framridningen och med det arbetet du lägger ner är jag säker på att du löser detta men det tar tid.

Jag lovar att bjuda på smarrig fika.

Vi kan prata om både ditt och datt! :D (Just munarbetet har vi diskuterat på en kurs för min tränare)

Jag är i exakt samma läge som du nu, ligger USA långt före oss med utb av tandläkare? Raspningar har inte hjälpt e.s det finns andra bettproblem. Så trött på att man verkligen måste hitta RÄTT kompitens för att få RÄTT hjälp men så är det väll med allt :crazy:

Om man nu har problem med att få in i ramen och får olika slags protester kommer så ska man lyssna på hästen, tycker jag.
Protester kan se så olika ut beroende på individer och artens problem men jag tror inte att hästar protesterar utan orsak om ridningen och utrustningen är den rätta.
Självklart måste man se till typ av häst man sitter på...men ibland räcker inte det !
Det snackas mkt om den "utbildningen". Men den killen jag har fick jag rekommenderat av Hickey- om det är ngt merit:rofl:

Iallafall hade han inte tid just då att åtgärda det, så jag tog en dagstur till S-köping. De hade alla möjliga eller mest omöjliga scenarior till varför gombitningen o även frakturerna på den andra sidans underkäke samt djupa foderfickor.-JO den måste ha blivit sparkad!!! när jag med bestämdhet VISSTE att så inte hade skett:mad: De gjorde ett minimalt ingrepp.

Var inte alls nöjd o fick sen tid 2 v. senare hos "killen", som både åtgärdade o kunde förklara vad som skett.
Seriös kille.
Han kom o hjälpte min andra häst som då hade en tand på vardera överkäke som var längre än övriga o då hade gjort åverkan på motsvarande tand i underkäken- en slags låsning.. Även karies på dessa. Den blev efter detta ännu trevligare att rida.
det första han gjorde när han kom var att snabbt kolla märren o kunde konstatera att gommen hade läkt( en liten flik var borta:eek:) o att nytt tandkött fanns där fickorna hade varit.
Efter allt detta blev hästen nästan lättfödd.

Ursäkta OT.

Senast ändrad:

Hästens tungas funktion är en förutsättning för bakhovarna sammankoppling med bogarnas funktion och rörelsemönstret som tar plats mellan alla delar i ramen, i hela ekipaget.

Att utesluta tungan vore som att köra en bil utan hjul.

Man kan, med otroligt enkla medel, släppa nacke och sammankoppla bakhovarna med underkäken och tungan och få ett flow i rörelserna genom hela kroppen, tex. ibland bara genom att förvägra ryttaren de tre förbenade hudvecken i mungipan på hästen som så många envisas med att ha :D

Nackens funktion och lössläppthet är helt beroende av underkäkens funktionalitet och tungans utrymme och möjlighet till rörelse.

*Tycker jag*

Jo där är jag med också, men det handlar ju om att det är något som är fel i utrustning eller ridning då, som jag tolkar det.
Att enbart ställa sej och manipulera tungan tror inte JAG på, men det kanske går om man träffar en expert förstås, jag vet inte. Men att rätta till så att spänningar i tungan inte uppstår av felaktigt placerat bett dåliga händer osv är en annan sak, DET tror jag definitivt på.

Jga kan ta som exempel att stoet som kan bli spänd också då hon skjuter iväg och biter fast i ena tygeln sannerligen spjärnar med tungan också, så att det t o m syns ibland:o

Men när hon sen kommer till ro så är även tungan avslappnad och mjuk och det är den fina kontakten i handen. För att det ska åstadkommas måste hon även vara rak, ha bakbenen någotsånär lika mycket under kroppen och därmed bogarna också.

Avslappning i kroppen hänger ihop hela vägen, även på oss.

KL
Jag har upptäckt att en orsak till att jag tycker mej ha blivit hängande mer i handen:crazy: är att sadeln sakta men säkert börjat lätta bak, jag kom inte åt, och kunde inte inverka och ja då har jag tagit till händerna mer, samtidigt som hästen har legat på och varit svårare att få att bära och "inbjudit" till handridning, eftersom då har ryttaren mycket svårare att få hästen i ramen än om man använder sätet mer.

Det är betydligt lättare i den här sadeln som ligger an bättre, men det har gett en del nya protester bitvis, förstås, att trycka ut även högerbogen istället bland annat och som jag har skrivit beroende på energi den dagen också, men i det stora hela ser jag hopp om lite förbättring just nu. Bara jag kommer ifrån ovanor jag lag tmej till med

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar