Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag upplever också det som du och ginnies beskriver, att även om man fått till ett sansat pass, så måste det liksom bara sprättas till på vägen hem. Energin som legat och laddat måste bara ut!

Jag har ofta varit förvånad över min, som efter långa dagar borta på träning och tävling, borde vara avslappnad och lite trött, far som en blådåre när man släpper ut honom i hagen efteråt. Det är fullkomligt rabiat rejs, med stegringar och hopp.

Jag hade honom alltid ute i hagen innan tävling, oavsett om det var tidigt, och alltid ut i hage efteråt, för att han skulle få ur sig det han sparat.

Varje dag måste de där känslorna kanaliserars ut på något sätt, annars lagras dem. :crazy: Så just nu har jag fullt sjå med att hålla honom mentalt och fysiskt sysselsatt.

Åter till grundämnet.

Min utebana är inte optimal, vilket gör att valacken är överladdad, och inte eftergiven i sidorna, då vi mest rider runt på fyrkanten och jag försöker hitta rakriktning och form via övergångar och olika skolor. Vill ju inte heller rida för länge på detta underlag, men jagh ar märkt att han återgått till att sätta högerbak ca en hovlängd utanför framhovens fotspår. Jag känner det mest i sätet, lite som du beskriver, att han släpper i ländryggen.

Mest avslöjande är då att göra en bakdelsvändning för höger.....:angel: Det gååååår:devil: inte, utan han sladdar ut med bak.

Det är mycket intressant att försöka hitta en lösning, när man måste ha så mycket annat som underlag och hänsyn till gamla skadan att hålla fokus på.

Idag snubblade han till 2 ggr i galoppen på det benet, och en kort sekund slutade jag att andas, men det verkar som det gått bra.

OT

Bara en snabb reflektion ang. underlag.

Jag har inte tänkt på vilken skillnad det är trots allt, här "uppe" där jag bor är den absolut bästa att "rasta" häst just vintertid!
Dessutom leker hästarna obekymrat i hagen och man kan köra galoppintervaller och även köra styrkepass i snön.

KL

Nu har jag raderat nio inlägg som alla hade mycket lite med denna tråd att göra.
Håll nu denna tråd fri från sådant som inte hör till ämnet. Om inte stänger jag den eller ber IngelaH göra det.

På tal om att hålla sig inom ramen....jag rider ett 7-årigt sto som har enormt mycket ÅSIKTER om att vara i ramen!:eek: Har haft henne i 6 veckor o det är ju en omställning för henne att foga sig efter mig men jag har aldrig i mitt liv fått strida så för minsta lilla framsteg???

Alltså från början sparkade hon och slog mot skänkeln, gjorde levader och bockade så fort jag kom åt hennes bakben. Det är det slut med nu. Nu gör hon bara en liten "kul" grej när det blir för jobbigt...sticker upp huvudet som en giraff rätt upp, biter fast i bettet och fullkomligt ÄLGAR ut ur volten med 7-milakliv rätt ut på fyrkanten...:cool: När jag fått tillbaka bettet låtsas hon som inget o fortsätter glatt att jobba där vi var...very strange.

Men igår så helt plötsligt på dressyrlektion så var hon i ramen?! Kroppen gick att ställa o böja åt alla håll o kanter, gick lika på bägge tyglarna, hon spårade, gjorde galoppfattningar utan att dra iväg och var kvar på böjda bakben. MEN fortfarande fanns en liten liten rest kvar av "trutighet" i munnen, dvs jag fick verkligen kämpa för att hålla henne loss i munnen trots att kroppen gjorde allt jag sa. Jag är inte alls van vid sånt här då Grå aldrig nånsin hängt i handen när han kommit loss i kroppen, eller, han hänger aldrig i handen på det viset. Någon som känner igen sin häst? Som har nåt gott råd?

Nej, jag har absolut inget råd att ge eller erfarenhet av detsamma, mer än att det verkar som om hästen har blivit fellärd/felriden? Har inte haft häst med den typen av "munproblem", däremot har jag haft - vad snackar jag NU om :i imperfekt?! ;) - problem med nuvarande häst som inte riktigt velat komma ut med halsen, hålla balansen över bakdelen och söka sig mot bettet.

För mig låter din (?) häst som ett typexempel på när det är läge att backa i utbildningen och börja lägga om grunden rätt?

Sådär var min- när hon bet sig i Gommen:eek:

Vet du hur den ridits tidigare?
Kravlöst?

Jo precis, det är ju det jag ägnat de senaste 6 veckorna åt, att lära henne att gå där jag säger oavsett om jag lägger henne djupt och runt eller plockar upp henne lite. Hon är inte lärd att lyda på det sättet alls, älgade runt hela ridhuset i ett hejdundrade tempo med nosen pekande mot taket och underhalsen utspänd!

Det har vi slutat med nu.:cool:

Men jag tycker det är lite annorlunda att hon kämpar emot i munnen även när hon släppt kroppen? Nu kommer någon att säga att hon inte släppt helt i kroppen (!) och det hade jag varit beredd att hålla med om om det inte varit jag som suttit på...dvs, jag vet vad jag känner och jag vet när en häst är loss;) och min dressyrinstruktör påpekade flera ggr att hon gick kanon så jag är inte ute o cyklar!

Det var precis som om hon inte förstod hur hon skulle släppa i munnen för hon har alltid hängt där. Och missförstå mig rätt, vi pratar om millimeters millimeter men jag är rätt petig när jag rider!

Känner inte helt igen men delvis. Lite av det har stoet kunnat göra. Men inte på samma sätt.

Dock mycket protester genom att göra sej oåtkomlig. Även ligga på ibland.

När hon får utlopp för all sitt aktivitetsbehov är det i regel en mycket go och smarbetsvillig häst, om än sprättig, men som ginnies också skrev, i såna lägen lägger det sej direkt.

Andra gånger om hon inte fått utlopp så kanaliseras energin ofta till att ifrågsätta och säga emot, i allt, då blir sprättandet en del i detta och "används". Det har varit mycket mer så, men det finns fortfarande kvar.

Jag tänkte verkligen på det här igår, tex, när hon kunnat vara med kompisar i hagen igen utan att ställa till skador:cool: och jag har ridit rätt effektivt, hur bra hon mådde av det, lugn, avslappnad och då blir "ramdiskussionerna" såna dagar helt andra, inte så envisa, utan halvhalter går igenom direkt, hon rättar snällt in, jag flyttas inte "medvetet" i sadeln utan kan inverka lite bättre, ridningen blir mer samspel, osv.

I vissa perioder känner jag som att jag inte kan rida alls, öht, när jag bara upplever mej som ostabil, flyttas, bogar jag inte får in osv, och det handlar om att "samarbetsklimatet" försämras av vissa faktorer.

Så jag tror att med viljestarka ston så kan det variera och man vill hitta den där samarbetskänslan när det mesta flyter på bra (fast det kan bli diskussioner även då, men på ett annat sätt) det där med att skriva inlagor i tre kopior till ett sto stämmer verkligen så bra.

Men sen en annan sak, ang skänklarna, vet jag att hon är mer känslig i samband med brunst tex, och har alltid varit, dessutom rädhårig och man vet ju att rödhåriga har annan känslighetströskel i sin hud än andra! Då blir ev grnighet och vilja komma undan ibland större.

Ang din fråga, det övriga var mest svammel om mej........

Jag har känt en tid att det blir så himla mycket "handridning" känns det som, jag har verkligen varit bekymrad och känt mej rätt omöjlig pga det, men igår tex var det annorlunda, när samarbetet och "ridbarheten" finns så blir min ridning lite bättre, växelverkan igen....Bra är det inte men lite bättre. Handridningen beror på att hon blir mer "trutig" när inget annat hjälper emellanåt. Det känns som att hon "lurar" in mej i det, och svarar med att bli mer trutig, det är en del av tjurigheten.

Det jag menar är att det kan vara tjurighet som handlar om att komma underfund med varandra, det är ett sto, som sagt...

Eller felriden som andra säger, det är ju lätt att komma in i dåliga vanor ihop, tyvärr, vilket hon kanske gjort med sin ryttare.

Senast ändrad av en moderator:

Såg nu ditt andra svar också.

Jag tror det kan vara både mera krav, och att hon måste acceptera att du får bestämma hur det ska vara osv, men även att hon har ett sätt att försöka hitta dörrar ur ramen för att kunna ta sig ur vid behov, när hon tycker.
Hennes sätt är att ta kontroll via att göra sig onåbar i munnen och köra upp nacken och det är svårast att komma åt, tycker jag, det inbjuder till handridning(som jag skrivit innan) Hon är inte nöjd med att ge efter helt, tänker jag. Kanske.

Elller inte nöjd med bettet i of s.

Jamen exakt!:laugh: Det är nog det som är pudelns kärna...att hon vägrar att lämna över sig till 100% och när jag då kommer åt kroppen så biter hon i mungipan de där sista millimetrarna för då har hon ju vunnit det iaf...stackars tös, inte lätt att leva ett fritt liv i många år och sen helt plötsligt kommer en otäck människa o ramar in o kräver!:eek:

Men hoppa kan hon iaf!:devil:

Låter för mig som flyktreaktioner som övertalades till ett samarbeta som hon accepterar men som sitter kvar i munnen. Har du kikat på tänderna ?

Det är lite särskilt med ston, såna som vill ha kontroll, det där att ha en dörr på glänt, (finns hos valacker också, men vissa ston är speciella) det är väl det tror jag som Kyra mfl menar när det gäller hur man tilltalar ett sto:D

Visst kan det vara bett o annat också, men jag skulle inte bli förvånad om det var hennes sätt att inte ge dej 100 procent eftergift och därmed ge dej kontrollen.

Det är det jag svamlade om att när överenergin finns växer kaxigheten på alla plan, inte bara ridning utan nacken är högre och attityden är "störst bäst och vackrast" rakt igenom. Då ser hon till att hålla en dörr öppen som jag har skrivit förrut.

Andra dagar är det inte alls så tydligt, dagar med mycket lek med kompisar, mer krävande arbete dagarna innan, (Biffen: rida i snö :love: -om man hade nån:() där man får ut lite överskott, osv, då kan hästen vara som smör:love: och då ger hon efter och tycker det är ok att lämna över lite kontroll. Fast det är ingen garanti, det kan uppstå lägen där hon vill ta tillbaka kontrollen, och skaffa sej öppna dörrar igen, förstås.
Beroende på.

Man får ofta balansera lite med såna ston tycker jag. På olika sätt. Man kan tala om och ta kontroll, men det där sista måste dom gå med på:D Och det finns valacker som är såna också, jag har haft en tex. (Hingstar är kanske lättast att säga till egentligen?)

Och ja, hoppa kan ju du med:bow::rofl: kommer ni överens där, så :love:

Den här har varit modig och klok att hoppa när hon är sansad, helt underbar, lite väl mycket hets och egna synpunkter när hon blir överladdad. Ska välja hinder, tempo och vägar själv helst.....inte ok....

Låter för mig som flyktreaktioner som övertalades till ett samarbeta som hon accepterar men som sitter kvar i munnen. Har du kikat på tänderna ?

Ja såklart kan det vara tänder också! Eller bett.

Jo, inte konstigt att märren tjurar till det. Krav hit och dit helt plötsligt. Se bara på hur lätt det är att få en soffpotatis att börja motionera...

Min ridram vilar för tillfället. Ska tömköra och longera istället. Om det ändå vore lättare med longering och tömkörning än vad det är att rida....

Nej, nu håller vi oss till ämnet Ram och inte ämnet: Din häst har ont i alla 300 lederna och tänderna o därför kan den inte gå som du vill....:devil:

Skämt åsido, det är inget som helst fel på vare sig bett, tänder, sadel eller mig!:D

Nej, jag tror att flash är nära sanningen med teorin om att ston inte vill ge efter 100%, det stämmer nog bäst med denna märren men som sagt, lite underligt finner jag att hon inte bara kan GE MED sig....:cool: Skulle ju vara så mycket lättare för henne om hon inte krånglade så dant, då kunde ju lektionen sluta åtminstone 10 min tidigare!

Och DÄR har du svaret:rofl: Och jag är helt allvarlig nu.... Valacker är oftare LATA. Ston är mer energiska. Inget sto som jag haft eller ridit (kan ju vara tillfälligheter förstås) har direkt valt närmaste vägen hem om man ber dem välja väg när man rider ute:angel: Som en valack....:cool: Eller hingst.

Jag har ju haft en valack med likadana sidor på många sätt men den stora skillnaden var att han var LAT. Det är inte stoet. Hon tar gärna 10 minuter till. Eller 20 eller 30. Kan gå förbi vägen in på gården när man kommer hem, fortsätter, vill gå längre...

Min lata valack gick allra mest trevligt om jag red dressyr innan jag gav kvällsmaten:devil: Helt allvarligt. Klara av skiten och in och äta:angel:
Dvs dressyr som han vanligtvis inte gillade och gärna kunde konstra om ramar i med snudd på istadighet (eller inte snudd på - han VAR istadig ibland).
Om man inte lyckades liva upp det hela med att växla övningar snabbt och ofta, gärna galopparbete och sånt, men nöta runt i trav på en volt med bogarna snällt på plats, och jobba med lilla baken, nej, det gillade vi inte......:cool: Utom strax innan kvällsfodringen, då funkade vad som helst:rofl:

Jag är alltså helt allvarlig, att det är viktigare för ett kontrollsto att ha kvar lite av kontroll än att sluta 10 minuter tidigare:D

Jag har gett upp det där med min o försöker rida bättre. Bara med sitsen:rofl:

Ja det lyckas sådär- numera:angel:
Däremot rider jag lätt o försöker att få henne lägre i början. Söver;)

min har oxå mest bråttom bortåt- kuuul

Senast ändrad:

Kom på en sak. Det värsta är att jag som jag skrev "hamnar" i för mycket handridning ibland för att jag inte klarar bättre:crazy:

Tex nu när hon var som mest jobbig en period låste jag henne inte bara med inner utan även med ytter på volten:crazy: i mina försök att inverka i lägen när hon negligerar sätet, vilket alltså inte är alltid, men ibland, i perioder av för mycket överenergi.

Hästen inbjuder till att hamna i dragkamp om tygeln oftast den högra, och jag måste lära mej att inte åka ut till vänster då utan att ligga långt före, för annars är det ständigt tjafs om den tygeln med dragkamp som följd. I såna perioder, menar jag nu i första hand. Nu har jag sett till att rasta av mer, och t o m släppa i ridhuset efter ett pass om det variit spänt så att hon får ladda ur lite och DET fungerar, blir mycket mer harmonisk häst sen dvs dagen efter.

Men åh jag kunde nästan flytta norrut för att få snö att rida i, så underbart:love: Det tar inte bort min bristfälliga ridning men det skapar en ridbarare häst:bow:

Jag märker ju tydligt att den där dragkampen om tygeln/ bogen, är väldigt olika beroende på energinivå och därmed lusten att kontrollera och hålla en dörr öppen för egna initiativ....Samma sker vid hoppning när hon är överenergisk, och börjar vilja välja vägar mm då åker bogen ut som en sköld nästan mot mina försök att säga mitt.....

Och om man märker så stora skillnader beroende på tror jag inte det är bett eller tänder tex utan mer mentalt.

Senast ändrad av en moderator:

Apropå mentalt: kom just ihåg att märren har tvärstannat och bitit mig i benet, när jag har dängt till henne med skänkeln när hon inte har lyssnat efter flera mildare försök att rätta in bogen.
Det var ungefär som om hon sa " HÖRRU DU DU! det där gör du inte om!"

Gissa om jag skämdes. :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar