Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jodå att söva går men sen vaknar en del lättare än andra:cool:
Apropå att vara vaktande häst så ser man sällan denna dam ligga ner, (då är hon sjuk), hon ligger på natten det ser man att hon gjort, och nån tidig morgon har jag sett det, men öht inte på dagtid när något intressant kan hända, aldrig. De andra kan ha lagt sej om man skulle gå in i stallet mkt sent, men hon står sist och reser sej först......

Jo jag håller med min valack blev 23 och hade i alla år den där sprättigheten var exakta likadan i den åldern som när han var ung.

Skillnaden var att han var lättare att söva och hålla kvar i det tillståndet, för han var lättare att rida rund och hade inte det där att gå med huvudet i vädret av naturen. Det ÄR det bästa, att rida dem rundare, det är jag helt med på.:bow:

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag har ju också varit skötare, medryttare o liknande åt äldre valacker och de har varit riktigt gentlemän. De har varit pigga o fräscha, men inte haft riktigt det DÄR "nerverna utanpå", som min vita.

Utan det är nog just det där med att det är ett STO! :devil:

Fatimas pojkvän, han är 28... han har sina krämpor och problem. Men är pigg o glad som en lärka, när han får ta med sig tjejerna ut i skogen. Då kan han visa passage, byten i vartannat och till o med krulla ihop nacken o skutta lite där bak med husse på. Och lördagmorgnar, ska vi inte tala om. När han borstas, putsas, lindas och får rent schabrak, lastas och får åka till ridskolan och gå ridskolelektion med husse. De hoppar till och med var femte gång. Så HIMLA mysiga hästar vi har faktiskt.

I sommar, åker stallkompisarna till Sthlm och då tar de med sig "ungstoet" 15 år till Sthlm om de hittar boxplats och jag får ta hand om Tima o R alldeles själv, får se om jag kan rida den ena och ha den andre som handhäst, eller om jag kan hitta någon sällskapsmänniska ett par dagar i veckan. För det där med handhäst, när man har en viss vit "kanin" med egna idéer så kanske det inte är så bra...:rofl:

Och som sagt, i år fyller damen TJUGOFEM!!!

Bara så ni vet, vad ni har att vänta... :devil:

Men jag kan också skriva under på Axels filosofi, söv dem... de gånger jag får Fatima att verkligen slappna av. Ja, då försöker jag få henne att slappna av, ännu mer. Låg form, är aldrig för lågt när det gäller Fatima. Men visst, sen finns det ju vissa tillfällen när hästen sen SKA upp i formen också. Och ja... då får man se, vilken dag det är DEN dagen... :angel:

Tjugofem år!:cry::cry:

Min vill inte sövas!:devil:

Hon vill att det händer lite grejer så hon får(kan) sprätta.

Hon är bäst att rida om det i hennes hage(5 ha) går en flock med kor och resten av hästarna. Hon jagar kossorna och vallar särskilt en av hästarna, även om kossorna sover i godan ro, 250 meter bort, galopperar hon dit, rakt in i flocken, sprätter runt och får dem förtvivlat att fly till skogs.

Hästen hon vallar är så rädd och nervös att senast jag provade att släppa ihop dem, stod min sprätt i mitten på hagen, 2 ha, medans den rädda sprang runt runt, rädd av bara blicken.

Så tyvärr får hon gå själv, inte bra, men jag offrar nog några kor till sommaren, så hon har lite att pyssla med i hagen.:devil:

Fatima har koskräck, så det kan du glömma. Hon spanar in kor på en halv km avstånd, hoppar rakt upp i vädret, vänder och drar som en idiot. Det är en av gångerna, som jag hoppat av i farten faktiskt och fick ett snyggt blåmärke på min höft... Tala inte om det för min neurolog som skruvade ihop mina halskotor... Men alternativet var att hoppa dike... och jag får inte hoppa och inte ramla av. Då tyckte jag alternativet att glida av i farten var bättre. För Tima saktade ner, när jag hängde på sidan och ökade igen när jag släppt...

Vi var ju en höst på en ridskola. Och då skulle Tima få stå i "karantän" i utestall en vecka. Men chefen tyckte synd om Tima, att stå alldeles själv så hon tog in en av de senast hemkomna hästarna från Danmark... en svartvit skäck... Behöver jag säga vad som hände? Tima stod inne i uteboxen hela natten och tills de hämtade skäcken och ledde ut den i hagen till de andra. Sen stod Tima i utefållan med hög hals, huvudet stint pekande mot hagen med de "fläckiga djuren" öronen rakt fram och likadant kvällen därpå. När skäcken kom, in i boxen och vägrade gå ut... Så tredje kvällen sa chefen åt mig att bädda i ordning en box i privatstallet och sen fick jag en hage bland de andra privathästarna på dagarna...

:rofl:

Tror Tima skulle behöva glasögon eller kanske till och med samma ögonoperation som mig...

Fast om jag har fattat det rätt, är det inte bra att lägga ner den i galopp- heller inte att longera i galopp med chambon på.

Kanske ska rätta mig med att säga att det krävs mkt mer där- hjälp från ryttaren, men även iom hur själva galoppsprånget ser ut med svävmomentet.
För att bibehålla manken uppe krävs en stor stretching av överlinjen.
Så min slutsats är att det är svårare i galopp, samt om hästen blir triggad i galoppen- i sig.

Är hästen dessutom överbyggd som Flash´s så:eek:

Tänkte nu- hästen måste vara samlad först, men sen kom jag på att det då blir ännu svårare.

Jag vet ju en märr som numera inte går att rida alls- när den vid piaff o passageinlärning SKULLE vara kvar på tygel o då kort i halsen.

Senast ändrad:

Fast regn, blåst, snö som rasar mm borde hon kunna ta.

Min tar inte snöras hemma ens om det så rasar i flera dagar, och då är inte jag ens på.:cry:

Jag tror också att det är mer gnälligt än vanligt för mig och Flash är underlaget ute, jag har sedan före jul haft stenhård is utan möjlighet att köra den vanliga , snabba:angel:, galoppträningen. Jag hoppas att jag inte gnäller som jag gör nu till våren.

Ja tack, det vore kanon! Jag kan erbjuda livligt trafikerad landsväg 50 km's väg (läs fri fart), precis utanför stalldörren/hagen i stället om det kan vara något i utbyte... :idea:

Bägge mina är uppfödda med kor, men frågan är om de kommer ihåg:confused:

däremot var FÅR :devil: påfund- innan de blev grannar.

Jag tycker nog inte att hästars fobier har så mkt med ramen att göra- mer självbevarelsedrift:eek:

Fast om jag har fattat det rätt, är det inte bra att lägga ner den i galopp- heller inte att longera i galopp med chambon på.

Kanske ska rätta mig med att säga att det krävs mkt mer där- hjälp från ryttaren, men även iom hur själva galoppsprånget ser ut med svävmomentet.
För att bibehålla manken uppe krävs en stor stretching av överlinjen.
Så min slutsats är att det är svårare i galopp, samt om hästen blir triggad i galoppen- i sig.

Är hästen dessutom överbyggd som Flash´s så:eek:

Min är överbyggd, Novalie har klassat henne som en dragster.:eek::cry:

Som du säger, det tar tid, och överlinjen ska stretchas.

Jag varierar, försöker utgå från den låga formen i skritt, fatta galopp från den formen, avbrott, igen.

Trav samma, ex nedsittning på fyrkant, låg form, framåt och framför mig, men före fattningen, ännu lite lägre, i det lossa överdrivet, fatta.

Ibland gör jag tvärtom, gymnastiserar bak, vinklar leder, sätter under henne, antingen på volt eller kortsidorna på ridhuset.

Använder förvända galoppen till att lossa henne och bli flexibel i bak, om du fattar osv osv.

Jag får många gånger, i galoppen, koncentrera mig på antingen fram eller bak, för att andra gånger försöka pussla ihop båda delarna.

Tråden är bra, jag har verkligen tänkt mer hur hon gör, hur jag gör, och hur en del andra också får göra.:devil:

Jag tycker nog inte att hästars fobier har så mkt med ramen att göra- mer självbevarelsedrift:eek:

Om min hade kofobi skulle hon kanske lämna de stackars kritterna ifred.:)

Ingela H., sorry bor själv intill en tungt trafikerad väg, mycket långtradare.

Men rider jag på en träda, i form, i ramen och med en uppmärksam, trevlig häst som snirklar runt med minsta möjliga hjälp o jag sitter o ser ut så här i 20 minuter :D.

Då det helt plötsligt, börjar mullra i en hage en bit bort, då bonden har flyttat sina kor till nytt bete, eller fyllt på vattenkaret. Vilket gör att Tima tvärnitar, far åt sidan och sen har fulle uppmärksamheten enbart bort mot hagarna och inte bryr sig något om, mina förtvivlade försök till "ramtillverkning". Då tycker i alla fall jag att min hästs fobi, har med ramen att göra.

För jag försöker då verkligen att slappna av, andas och börja om med lite serpentiner, övergångar och hitta på lite grejer som Tima o jag är experter på. Men ramen går INTE att hitta igen, om jag inte rider till en annan träda, eller någon annanstans eller gör som du föreslog en annan gång, klappa om henne, ge långa tyglar och gå hem för den dagen.

Senast ändrad:

Alltså:angel: när man känner sin häst- finns det händelser där det är bättre att avbryta o ta det en annan dag.;)
Att ta strid med hästen för ngt sådant gör oftast att hästen o en själv är helt slut- innan det blir bra o bakslaget visar sig nästa dag:crazy:

Jag tar bara itu med det om det är ngt som den måste tåla eller om den bara tar "till" det för att slippa.
Om den blir verkligt rädd- gör vi ngt annat. Sänker kraven.

Ja, och det är vad jag också då gör. Men jag anser fortfarande att det faktiskt HAR med ramen att göra, vad som händer omkring oss. Eftersom störningsmoment kan störa ramen.

:eek::eek:
Jag har ju en som är livrädd för större fordon, så jag utsätter den inte för sånt- när jag inte måste. Han blir panisk o har kastat sig MOT fordonet.:eek:
Att stå vid vägen för att korsa den klarar den.

Det betéendet har jag inte alstrat. Min förra o den som den andre växte upp med- var 200 % orädd- för allt.

Jag har ju en som är livrädd för större fordon, så jag utsätter den inte för sånt- när jag inte måste. Han blir panisk o har kastat sig MOT fordonet.:eek:

Det betéendet har jag inte alstrat. Min förra o den som den andre växte upp med- var 200 % orädd- för allt.

Vi måste över sjuttiovägen, på ena eller andra stället, för att ta oss upp på vettiga skogsvägar och längs sjuttiovägen en bit, för att kunna svänga in på en snedgata upp till paddocken där jag brukar få hållas.

På bilden, skrittar jag nere på sjuttiovägen och ska snart svänga höger in på våran femtioväg upp mot stallet.

De där två långtradarna åker förbi stallet och hagarna ett par ggr i veckan. Deras familjer har hästar också, jag har skött hästar i deras stall tidigare. Så vi känner varann utan och innan och som sagt. Tima blinkar inte ens.

Men jag kan säga att jag mådde illa en gång när jag kom hem, från en skogspromenad och hade blivit omkörd av länsbussen och jag tyckte att den låg lite nära trots att den krypkörde förbi. När jag kom hem, hade Tima en liten så där intryckt rand i pälsen på vänstra "skinkan"... efter buss-spegeln. :eek:

Så jag kan säga, att jag är ganska glad över att äntligen ha fått tag på en hästtransport, så man kan ta sig till andra trevliga platser att jobba på.

Det här känner jag igen från min gamla nu saligen insomnade dam. Hon var väldigt vaken o "tittig" hela livet och blev mamma till min nuvarande unghäst som i sin tur är ännu mer vaken o dessutom tämligen explosiv o lättskrämd.:crazy:

Den gamla damen blev värre o värre med åren dessutom, nu blev hon visserligen "bara" 24 år. Men jag har många gånger funderat på om somliga häst-tanter uppvisar samma beteende som människo-tanter, dvs helt enkelt tar sig vissa friheter med ålderns rätt.:angel:

Lite intressant det där.
Min kuse slet sig en gång när jag var ute och promenerade på vägen för att en lastbil brassade förbi MOT hästen (tyckte ju hästen eftersom den var på väg åt vårt håll) med tanke på hur mycket panik den fick då utan mesryttare på ryggen så har jag undvikit att rida ut på de vägar/tider det brukar bränna omkring en massa lastbilar.
Men när vi t ex är på väg ner till ridhuset och det kör omkring lastbilar/traktorer/grävmaskiner på vägen vi ska korsa och precis bredvid ridhuset, DÅ är det minsann inget problem! :p
Sen förstår jag iofs att kuse inte vill bli påkörd...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24