Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag vet inte om jag vill kalla min häst direkt "sprättig", dock tittig och rätt spooky i allmänhet. Även mkt rädd för andra hästar :crazy:

Har min häst väl spänt till har jag inte riktigt kontakt och då blir det bara ännu mer spänning om jag försöker tillrättavisa på ngt sätt...

Nä men jisses, storfrämmande i tråden :eek:

Jotack jag såg din kamel i Trossnäs för 2 år sedan, du försvann i diket när vi mötte en bil och eftersom jag red framför dig märkte jag bara att du slutade prata, när jag vände mig om såg jag bara en rabiat kamel hoppa runt i diket:rofl:

I dag hade jag ett helt fantastisk ridpass på Hille, i ramen hela tiden och verkligen superfin att rida, jag fick ut halsen i galoppen som varit skitsvårt men nu fick jag då äntligen tag i bakbenen med rumpan och han fick en fantastisk snygg form :love:

Jag har övat att ha honom i en vinkel i galoppen, ganska så tvär har den fått bli eftersom han gärna springer på för han är vig som satan och har inga problem med att galoppera i 90grader :grin: Men resultatet blir att han bromsar upp sig så jag kommer till ridning utan att behöva hålla i honom så mkt och då kan jag länga ut halsen och komma åt bakbenen.

Allt det här jobbet går snart förlorat för nu måste jag börja hoppa och då ligger han ju på framåt som attan men förhoppningsvis behöver jag inte börja om från ruta 1 när jag kommer till dressyrdagarna... förhoppningsvis alltså....

:rofl:

Nej det gjorde han inte (Oj, har glömt att svara dig :o )

Men han har en rejäl Bäckenrotation till höger samt taktfel och en koordination som inte är helt ok. (Svårt att samordna sina ben)

:angel:

Vem har inte det :angel: Jag här säkerligen bäckenrotation så det visslar om det, vet att den har blivit förskjuten ett par ggr när man tagit mark :crazy:
Usch jag borde verkligen göra något åt det där :o

Enda gången jag har gått och fått något iordningställt är ju i akuta skeden när man inte kunnat gå av smärta, men jag är så dålig på att följa upp besöken.

I dag hade jag ett helt fantastisk ridpass på Hille, i ramen hela tiden och verkligen superfin att rida, jag fick ut halsen i galoppen som varit skitsvårt men nu fick jag då äntligen tag i bakbenen med rumpan och han fick en fantastisk snygg form :love:

Jag har övat att ha honom i en vinkel i galoppen, ganska så tvär har den fått bli eftersom han gärna springer på för han är vig som satan och har inga problem med att galoppera i 90grader :grin: Men resultatet blir att han bromsar upp sig så jag kommer till ridning utan att behöva hålla i honom så mkt och då kan jag länga ut halsen och komma åt bakbenen.

Allt det här jobbet går snart förlorat för nu måste jag börja hoppa och då ligger han ju på framåt som attan men förhoppningsvis behöver jag inte börja om från ruta 1 när jag kommer till dressyrdagarna... förhoppningsvis alltså....
Var har du timingen:devil:
En sak som är viktig är att tänka uppåt framåt. Då kommer halsen ut- ändå:p.
eller så sitter du för dåligt med rumpan:bump:

Var har du timingen:devil:
En sak som är viktig är att tänka uppåt framåt. Då kommer halsen ut- ändå:p.
eller så sitter du för dåligt med rumpan:bump:

Jag sitter inte ner överhuvudtaget när jag jag hoppar :angel:

Halsen kommer inte ut-ändå.... Inte när det går i 700 knyck då måste det finnas en broms någonannanstans än i tygeln/sätet som det är just nu.. Han är så snabb att plocka upp benen i galoppen att jag måste göra den rörelsen långsammare och då måste jag använda vändningarna till det.

Det är inte dina gamla långsamma ök vi pratar om nu :devil:

Senast ändrad:

Nä men jisses, storfrämmande i tråden :eek:

Jotack jag såg din kamel i Trossnäs för 2 år sedan, du försvann i diket när vi mötte en bil och eftersom jag red framför dig märkte jag bara att du slutade prata, när jag vände mig om såg jag bara en rabiat kamel hoppa runt i diket:rofl:

tja jag är inte lika analytisk av mig som ni andra ;) men jag har följt den här tråden i tysthet - intressant ämne :)

ja du vet ju precis hur det kan vara med min kamel :crazy: tyvärr är bilar fortf ett svårt kapitel, men i övrigt har jag lyckats ganska så bra med att få styr på spökerierna och det genom dressyrarbete. Ju mer han är på tygeln (i ramen) desto lättare är det att a) behålla kontakten b) vara lugn själv när det börjas.
Fö hoppade han fantastiskt bra idag :love: trots att vi hade vattenmatta mm framme. Jag som har bestämt att det är en dressyrhäst jag har :o :D

Ja nu förstod jag:D

(Missade att svara på detta imorse.)

Ang bäckenförskjutning så har jag det nog antingen ända från sista barnet och det är längesen nu eller i alla fall från när jag satte mej på ena sidan av rumpan på glansisen för några år sen, kommer på det varje gång på gymet för det låter:eek: i vissa lägen när jag lyfter ena benet:crazy: Eller knäpper lite svagt ungefär:cool:

Den här är totalt säker på allt som verkligen är farligt som bilar och sånt:bow:

Men små små saker på marken är annat:cool:

Javisst är det lydnad som ni säger till viss del (att ge efter för impulserna, men att få impulserna när man har helkoll - det kan man få) men fakta är ju också att det handlar inte om alltid, utan om vissa lägen och vissa dagar/perioder, och visst är det så att när hästen fokuserar så släpper det, men vissa dagar behöver man bara ge lång tygel en halv minut så är det full koll igen, andra totalt avspänt!

Det svåra är att nå fram som du säger, att komma åt en häst som spänner varje muskel kan inte jag komma åt i alla fall, utan det är genom ridningen, på olika sätt, inte desto mindre är det ruta ett igen, av tex som idag ett hundslagsmål (rejält sånt:eek:) utanför ridhuset, med skrikande ägare mm då hjälper inte nåt,... Kom och visa, den som inbillar sej det:devil:

Det blev mycket svårt att ignorera sen måste jag erkänna, jag tog till hårda tag och ponnysparkar med skänkeln när hon inte ville böja i öppnan utan gå rakt fram och lyssna i sin egen värld.:cool::mad:

Det har hänt att detta med "hårda tag" men inte bestraffning utan bara övertydlig :cool: ridning har hjälpt och så var det idag:o Känns inte kul men ibland är det rätt väg.

Vi hade viloidag igår och idag mycket inne av olika skäl, vilket gjorde att det var en "sån" dag.

Vissa med en häst med suveräna bakbensvinklar har ingen aning om varför hästen springer så fort in i övergångar eller skuttar till uppåt om de skänklar för mkt.

Jo, jag vet varför det skjuts på så lätt och bra:cool: jag har däremot funderat på hur bra det är med så bra hasarbete, om det inte är svårare att få hästen att bära då och inte bara använda hasorna att skjuta iväg. Att antigen bara elegant lyfta dem upp och ner, eller med kraft skjuta sej iväg framåt. Särskilt med långa kraftiga bakben...:angel:

Säkert inget bekymmer för en bättre ryttare dock:o

Vissa är mkt väl medvetna om hur hästens optimala form och vinklar ser ut, har en sådan häst men får tuppjuck för de kan inte få hästen att röra sig som de vill ändå, för de saknar kunskapen att komma till koordination och samspel.

Andra halvan av citatet stämmer rktigt bra:angel::o

Det här blev mer "....annat också" men det hör ju till ramen eftersom det här med exteriör och förutsättningar självklart inverkar mycket Det är väl inte för inte det finns ideal för en dressyrhäst......

Ha ha apropå tråddödare så är du och DM i gott sällskap då för tråden levde upp väldigt när jag var på konferens hela dagen:rofl:

Den här är totalt säker på allt som verkligen är farligt som bilar och sånt:bow:

Men små små saker på marken är annat:cool:

Javisst är det lydnad som ni säger till viss del

Men tänk om det kan vara så att det inte bara beror på lydnaden? Att det finns hästar som aldrig helt kommer att lägga av med sprättet, av anledning att de har det beteendet genetiskt, som du skriver ,som en reflex?

Min är superlydig, som du beskriver din, helt stadig i trafiken och när det gäller annat, men periodare i sitt sprätt.

Varje gång vi är i en bra period har jag hitills trott att problemet är över, att jag med min lugna ridning faktiskt fått henne på rätt köl. Nu har åren gått och det har visat sig att jag varje gång haft fel, om jag inte haft denna häst så hade jag också trott att det berott på mer dålig ridning, att hästen är dåligt fokuserad och utbildad, men jag är inte så säker längre.

Ja tack och lov att du finns:D

Jag kan skriva under på alltihop, som jag har betonat också är det i perioder, även om det alltid är en extremt kvick och reaktionssnabb häst, något som brukar kommenteras av alla som möter henne, oavsett sammanhang, behöver inte ha med ridning att göra öht...

Jag har precis som du tänkt att jag har kommit tillrätta med det, och delvis har jag väl kommit längre om jag jämför med för fyra år sen, men det är verkligen tillbaka till ruta ett emellanåt, och då är det så oerhört svårpåverkat, som igår när jag ändå genom att rida henne rundare i början, hade en lugn och trevlig taktmässig dam där där det går att jobba med ramen och känna att något händer, trots vilan, men hundslagsmålet räckte för att det var totalt omöjligt att ens påverka under en lång stund, ja delvis resten av passet:crazy:

Det behöver inte vara så stora saker, utan mössen som jag skrev om, som finns och rör sej i ridhuset när man rider där ensam:cool:, någon som promenerar i sanden utanför osv.

Jag kan i perioder (och ibland i den här tråden) känna mej helt usel och hopplös och särskilt när jag sitter där med i alla fall femhundrafemtio kilo häst som är spänd som en stålfjäder plötsligt och vägrar ta halvhalter, vrider sej för att titta och lyssna och spana och sprätter till i luften för minsta ljud efftersom hon väntar på något hela tiden.

jag håller med dej, vissa är mera såna, det ligger i generna. Sen att det behövs mycket mycket mer kontrollerad och välbalanserad och stadig ryttare är ju ett faktum som man inte kommer ifrån på något sätt, men även med en sån är hästen som den är. Skillnaden att den ryttaren klarar att behålla sin position och vara stark även på en sprättråtta, vilket förstås behövs. Sitta kvar och rida, jag försöker efter min förmåga, men den är ju inte så stor, helt enkelt.

Det enda jag har är en relation till hästen som gör att hon är mer avspänd med mej i regel, trots allt. Många gånger är andra förvånade över att hon emellanåt kan arbeta så lugnt även när hon är full av sprätt, och det är skönt att höra, annars kan man totalt tappa all tro på sej själv:crazy:

Jag har ju sagt att du ska söva henne:devil::angel:

Jag har fått för mig att du är en sdn som rider med hästen i lod jämt.:grin:

Om du kan få henne till en rundare form- vad händer då?

Vet att Markne säger att en sdn häst som alltid kommer upp som du har beskrivit- måste ridas lägre - iallafall innan avsaktningar mm.
Hon verkar ju vara ett verkligt fall för ridas- så att hon "blundar" ett tag.

Vill tillägga att jag har haft svårt för att tänka om- att inte alltid bara tänka på näsans placering- framför lod.
En häst i en låg form kan gå bakom, men inte i "normalformen"- optimalformen- slutmålet. Inte ens den formen ska bli permanent.
CH menade ju på att hästen blir stel i halsen- det kan jag köpa.

Senast ändrad:

Du har rätt, jag har inte tänkt djupt nog.....De andra har ju inte haft det här problemet, jag har mera fått rida fram nosen på dem.

Ang söva så har jag inte försökt annat i flera år:devil: Men hon är tyvärr väldigt lättväckt igen.....

Igår var hon bra sövd, :rofl: i början och jag tänkte att wow nu funkar det igen (djupare o rundare häst) men så började ju ett gäng (som det lät) hundar slåss och då hjälper inte ens en slägga för att söva......

Det gör jag nu dvs lägger djupare när det går. MEN som vi diskuterat förr här, man kan inte dra den dit och en häst med kort hals, som naturligt vill ha huvudet högt, med underhals "naturligt" och starka bogar, är :devil: inte lätt att rida rund när den inte går med på det. För mej, alltså.

Det går bra, oftast, men så fort hon vill upp med nacken igen har jag inte mycket att sätta emot, utan det blir att börja om. Det är en mjuk häst som har lätt för sej på många sätt, så det är inte svårt att runda men svårt att behålla när hon sprätter.

Jag är övertygad om att rundare är lugnande, det där med enorfiner osv, och det hjälper, men när tex hundarna slåss, regnet rasslar till eller annat händer så är det kört:cool:

Hon vill även ha andra hästar på avstånd, lite som PF skrev om sin, om en främmande häst kommer för nära blir hon stressad och kan flyga iväg det betyder att hon även "måste" hålla koll på andra hästar.
Det är därför hon bara vunnit i galopp när hon legat först från start till mål,:angel: så fort det varit tight osv så har hon lagt av, kan man konstatera och inte sprungit förrän hon haft utrymme igen. Systern, mamma och mormor var exakt likadana så även det tror jag är genetiskt.

Det är inte en massa ursäkter nu kanske låter så, :angel: men det menar jag inte, jag älskar den här hästen som hon är och jag vet mina brister, men ajg tror det behövs mer ryttare än jag egentligen, men vilket häst b ehöver inte det:rofl:

Å andra sidan är hon inte så gammal, fast jag misstänker som ginnies att ränderna går aldrig ur...min valack var sprättig men där var det mycket mer tydligt olydnad och att han drev med mej, dessuom var det inte problem att rida honom rundare, en stor skillnad.

Nu känner jag mej som en sån där trådskapare som avfärdar alla bra råd!! Men jag hoppas ni fattar vad jag menar.....har verkligen försökt det mesta.

Senast ändrad av en moderator:

Nu känner jag mej som en sån där trådskapare som avfärdar alla bra råd!! Men jag hoppas ni fattar vad jag menar.....har verkligen försökt det mesta.

Nej förresten det är du axel - som är en "bara att....."-kärring innerst inne:devil::p

Fast regn, blåst, snö som rasar mm borde hon kunna ta. Värre är det där med engångsföretéelser- hundslagsmål.
Framför allt mössen:rofl:
Hon LETAR efter ursäkter:devil:

Jag tror att din egen energi o kanske frustration spelar in:angel:
Det är ju det som är svårt- att bara lägga en volt eller så...:grin: Det kanske behövs 10 st.

Jag har nog lite svårt att se hästar som gör som din o även fios- pang-bom-krasch.
Som fio skrev så har jag nog en allmänt sövande effekt- överlag:o FÖR lugn:crazy:

Det behöver inte vara så stora saker, utan mössen som jag skrev om, som finns och rör sej i ridhuset när man rider där ensam:cool:, någon som promenerar i sanden utanför osv.

Möss? I ridhuset?:eek: Som risslar och rasslar, knaprar och leter mat? Huva.

Tänker på förra veckan då ridhusets vanliga hög med sparvar hade slått sig samman med alla sparvar som fanns i en mils omkrets. De kvittrade som det var vår och satt i en stor syrenbuske. Tinnitusvarning och sprättvarning.:D

Jag brukar säga att en häst som min( vår törs jag nog säga) bara med några veckors skitridning lätt hade blivit som en del av de där ponnysarna som går med nacke och huvud på ungefär den höjd och det ställe som ryttaren har sin näsa, och i det är heta och flängiga.:crazy:

Tur att jag har en till som inte har några sådana tendenser alls, lite lättare att avfärda en del av det hela som ryttarmiss då.

Men tänk om det kan vara så att det inte bara beror på lydnaden? Att det finns hästar som aldrig helt kommer att lägga av med sprättet, av anledning att de har det beteendet genetiskt, som du skriver ,som en reflex?

Min är superlydig, som du beskriver din, helt stadig i trafiken och när det gäller annat, men periodare i sitt sprätt.

Varje gång vi är i en bra period har jag hitills trott att problemet är över, att jag med min lugna ridning faktiskt fått henne på rätt köl. Nu har åren gått och det har visat sig att jag varje gång haft fel, om jag inte haft denna häst så hade jag också trott att det berott på mer dålig ridning, att hästen är dåligt fokuserad och utbildad, men jag är inte så säker längre.

*Räcker upp handen*

Fröken, frööööken, FRÖÖÖÖKEEEEN!!! :bump::bump::bump: nu vill JAG säga nåt!!!

Jag kan säga, att det blir heller inte bättre med åren. :angel:

Fatima kan ju vara supermysig, superlydig, supertrevlig att rida och jobba i perioder. Trafiksäker, som få och gillar att visa upp vad hon faktiskt KAN när hon vill, i sällskap med andra.

Men så periodvis är det "hjälp hästarna i hagen springer", "hjälp en hallonplockande dam med cykel i skogen", "hjälp, någon har parkerat en BIIIL mitt på vår skogsväg", "hjälp, det går en svartvit katt utanför staketet", "hjälp det ligger något vitt där framför oss..." (troligen en pälshög av handbolls storlek, från en viss vit häst...) osv...

Och som sagt, i år fyller damen TJUGOFEM!!!

Bara så ni vet, vad ni har att vänta... :devil:

Men jag kan också skriva under på Axels filosofi, söv dem... de gånger jag får Fatima att verkligen slappna av. Ja, då försöker jag få henne att slappna av, ännu mer. Låg form, är aldrig för lågt när det gäller Fatima. Men visst, sen finns det ju vissa tillfällen när hästen sen SKA upp i formen också. Och ja... då får man se, vilken dag det är DEN dagen... :angel:

Det är väl såna ryttare dom ska ha:idea: Som du. Sövande!! :bow:

Jag är förutom allt annat för otålig, för lat, för slarvig och inkonsekvent och DET är nog också genetiskt ..... Inget att göra åt:angel: Mina barn är inte såna, inte i ridning, men så har dom ju en pappa också som är fruktansvärt irriterande långsam och omständig och noga:devil:

Visst letar hon ursäkter. Min gamla var mer konsekvent där, mindre bussig, lat valack, han VISSTE exakt hur han skulle få mej att bli arg och irriterad och sluta rida konsekvent. När jag lärde mej det gick det mycket bättre, han visste direkt att nu är kärringen beslutsam, bättre att jobba på och få sluta fortare.:angel:

Den här är så mycket bussigare på det sättet, men kanske har du en poäng (du fick mej just att göra kopplingen:idea:) Kanske för att hon är ärligare och bussigare - oftast - så har jag missat att ta till den där iskalla beslutsamheten som jag gjorde på honom och som fungerade mellan oss. ("Nu sitter jag här tills det funkar, jag har hela natten, och jag sitter gärna här hela natten" :mad:"vi går in när det funkar, punkt":devil:)

Ska fundera på det där........

Vet att Markne säger att en sdn häst som alltid kommer upp som du har beskrivit- måste ridas lägre - iallafall innan avsaktningar mm.
Hon verkar ju vara ett verkligt fall för ridas- så att hon "blundar" ett tag.

Min går lågt, riktigt lågt( ren och skär dammsugarform)- i skritt och trav, rund som du beskriver men eftersom halsen är kort är mitt mål att få fram näsan, lyckas ibland, inte alltid.

Jag är inte alltid där i galoppen än, jag tror de extriöra problemen gör att det där tar längre tid.
Men dit jag ville komma är att du självklart har rätt, ett sprätt i en låg rund, form innebär som regel att, även om nacken höjs, att man ändå har kvar en korrekt form, den är bara lite högre än förut, fast fortfarande låg,det innebär att hästen aldrig kommer ur sin form och det blir lättare att direkt efter sprättet, komma i det läge man var i innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar