Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Jag vill också ut och galoppera!! Gör stor skillnad
Jo myrstegen är för att hon har ju inte takten i sej själv, typiskt fullbod, det har inte med det andra att göra utan det är bara (inte
) medfött.
Men nu när jag fått jobba så märker jag att det även är bra för att få mer fokus och lugn.
Det ger lättare koncentration.
Det är för att hon ska verkligen hitta takten och vila på steget mer, och gärna runda sej (eller det ska hon men det är inte alltid lätt) "hinna känna marken under fötterna" tycker jag var bra uttryckt....Precis så.
Hon har bra bakbensröreler egentligen, men kan lätt bara lyfta dom och sätta ner, trippa, och använda de vinklade hasorna till att skjuta på kraftfullt om man ber om mer aktivitet bakifrån........
Det här arbetet motverkar det, man får jobba med rumpan och magen och styra takten och tempot stenhårt ner till nästan skritt och fram igen. har verkligen börjat lära mej att använda rumpan mycket bättre och mer påverka varje bakben med sittbenen, vid behov. (Eller känner när jag misslyckas i varje fall..)
När hon är spänd redan tex över forsande regn på plåttaket (som på filmen) så blir det viktigast att få lugnet i takten, trycket kan man (jag i alla fall) inte få samtidigt utan det kommer sen.
När man sen växlar tempo ska takten inte ändras och då kommer emellanåt en mycket bättre trav
Häftigt! Idag växlade jag mycket, men hon ska inte tappa takten, ibland är jag lite sen och märker inte att hon glider iväg, men i det stora hela kändes det väldigt bra, med mera jämn kontakt i handen och bogarna bättre på plats. Underbart med såna pass!!
Får se om jag kan få nån filmsnutt från nästa träning kanske på vad vi gör...
Idag var jag ensam i ridhuset, inga störningar - och överdrev rundningen från start - och hon accepterade det också -DÅ känner jag resultatet av det här jobbet, hon känns riktigt maffig bitvis i den här korta traven och det rör sig även uppåt, i steget - häftigt, jag tror verkligen att det kan bli bra med det här jobbet.
Det var bara några enstaka ryckningar idag, samt lite upprördhet när en bil knastrade över isen strax utanför, men det gick ju över snabbt i alla fall..
I galoppen var hon rätt odräglig eftersom det stod ett hinder och lite bommar från igår, och hon började hetsa och undra när vi skulle komma till hoppningen
Fick tillbaka det hela mot slutet rätt bra, men hon tänker verkligen lite för mycket ibland...
Ja, jag har märkt att tömkörning av häst eller longering ofta kräver mer vaksamhet än ridna hästar, kanske uppfattas dom som mer "lösa" och måste hållas koll på