Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Tack!
Allt ligger inplockat nu på vintern, men konerna är ju lätta att ta fram

KL

jacko: är det denna clinic du menar? http://www.vimeo.com/882558

Letade nyss- Hittar inget annat, är dock jätteintresserad av att se den du pratade om.
Inte hunnit se hela denna ska jag väl tillägga. Men denna verkar BRA!! :love:

Nu har jag tittat på den snabbt:bow: Ska kolla igen, men den sista, minns inte namnet, den lite knepigare som tjafsar mer, var extra rolig att se:o Dels att det faktiskt inte är "bara att..." ens för Carl Hester:cool:

Men också det han säger om hur han arbetat bla med traven ( ja det liknar tänket vi fått jobba (- på vår nivå självklart OBS.....men tänket känner jag nu igen), samt om hästens personlighet, där kommer ju det igen......
Det bröts av mitt i, vet inte om det var min dator eller om det är så, men ska kolla igen som sagt.

Tack Koppar för länken!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker att CH förklarar bra varför man nuförtiden inte alltid rider med nacken högst.
Att formen har med avslappning att göra o att hästen blir mer stel av att gå i en statisk form o att länden kommer upp.
Rider man hästen för ¨lång o låg- måste den springa ikapp sin nos o hamnar i framvikt- manken trillar ner o den lämnar även bakbenen- hemma i stallet

Apropå en annan tråd så förklarar han varför det är så viktigt att låta skritten vara naturlig på en ung häst- att inte forcera samling på bekostnad av hästens goda skritt- avspändhet.

*Måste nog skynda o betäcka med Don Primero*:love:

Senast ändrad:

Ja du den första:love::love: En sån blir det aldrig :cry:

Delvis KL

Tänkte visa vår variant av myrsteg på ett ungefär, tyvärr samma usla filmande sm vanligt. Trodde jag zoomade mer än det blev.....:confused:

Det var igår med regnet smattrande, (lägger in en film till ang det och spändhet strax.)

Orkar inte ladda upp mer än en kort snutt från kameran (det blockerar hela datorn och tar sån tid..) Jag hade en bättre snutt där hon är mer rund som hon borde vara för då blir det bättre men hittar det inte. Här är hon alltså inte alls rund nog det vet jag, man kan också minska ännu mer för mer energi i steget, men här får jag prioritera lugn först. Jag klarar inte det med sätet innan hon är mer avspänd.

Men för att ge en idé det i vår version..

myrstegsvariant

Jag visste väl det.:cool:

Och håller med om ovan, precis samma,ibland verkar hon leta orsaker, ibland anstränger hon sig för skärpning, tillägger, min häst är inte på något sätt dum, hon är arbetsvillig, snäll, men med ibland okontrollerade sprätt.:D

Hade ju kameran uppe som sagt i förra inlägget och kan visa exempel ang detta.

Det som hörs är regnets smatter, och plötsligt kommer kaskader när det blåser ner från träden intill ridhuset, det smattrar rejält, vilket hörs på filmen i början, alla hästar reagerar på det inte konstigt.

Men här ser man hur hon först "bara" hoppar till men sen när hon inser att jag vill att hon fortsätter som om inget hänt, DÅ blir hon arg (vissa dagar - andra inte) Då kör hon ut bogar och far iväg och det tar en stund att komma vidare som på filmen - men där kan hon ändå inte ta ut svängarna så mycket, det har hänt att hon flyger mer i luften, numera är jag dock mera före där i alla fall.

Jag rider oftast igenom det bara, att bli arg skulle inte göra något bättre då blir det bara mer spändhet. (Ang din tränare och respekt) Hur tänker ni andra?

Det här är ju reell anledning de sk "nervryckningarna" kommer av mindre saker och ser lite annorlunda ut.....det fanns sånt också men orkar inte leta igenom filmen, det tar sån tid.

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film_0001.flv

Myrstegsvariant eller t o m slapp trav ett halvt voltvarv, visade Brinken o Minna på fuxen. Han hade ingen märkvärdig trav, men det blev klart bättre- när hon sedan red framåt igen.
Vänta nu. Det var inte hon som red, utan en elev o hästen var då 5.

För mej är det ett nytt sätt, men det är ju så logiskt med en som helst trippar på, tror CH sa nåt i filmen ang den sista att hinna känna marken under hovarna och det är precis det som det handlar om fast den har ju knappast världens minsta trav som han sa - inte jämförelsevis:rofl:.

Har fått jobba annorlunda förrut men det här är en helt annan sak och mycket bättre för henne.

Det tog ett tag att förstå, det har ju gått att få bra trav emellanåt tidigare också men det här ger en helt annan kraftfullhet känner jag, (syns ju inte på den snutten förstås) men jag har anat det emellanåt när jag får rida mer framåt:love: Men ännu orkar hon inte jobba i den bättre traven mycket, det kräver mycket mer, vi har ju inte kommit så långt och jag har nyligen begripit vad vi håller på med:o Samt att vi även har fått jobba med lösgörande mycket i vinter nu, av naturliga skäl samt kämpa med sitsen i dressyrsadeln:cool:

Idag red jag ut i skogen och sen lite bommar och kryss i ridhuset, i hoppsadeln är det så mycket lättare att hålla reda på sej:(:confused:.

Jag måste fråga. Jag undrar.
Myrstegen, är det för hon blir för hastig och trippig i sin fotflyttning i traven, delvis? Av sin spänning?

Min har inte problem i traven med sin takt eller fotflyttning, fast hon kan sticka, snurra runt, spänna nacken så är traven alltid i rätt takt.

Det innebär att traven därför är mycket mer lättjobbad än galoppen, där den från början varit, som en del av er vet, ren fyrtakt.

Idag var ingen bra ridhusdag, tre stimuli på raken, dörren slogs upp framför näsan på henne utan knack:mad:, en annan ryttare tog av sig sin jacka med kardborrefästen( ritsch, ratsch), sedan longerades en ponny runt, runt som hade eld i baken.:crazy:

Jag hoppas på mjukt underlag snart så vi kan ut och galoppera- snabbt så myrorna ramlar ur hästen.( Det galopperas ibland (en gång per vecka) i ett större ridhus, men det blir inte riktigt samma)

Hm, för mig funkar inte myrstegen om inte hästen är rund och jag måste också flexa lite samt rida med halvlånga tyglar...
Det är lite grejen tycker jag, att hästen är avslappnad i överlinjen.

I din film ser det ut som du har formen som när man rider hästen fram till bettet men du har myrsteg?
Hm, min tränare kommer tillbaka 9-10 februari, hoppas jag kan få en film som funkar då så man ser vad jag menar...

Jag vill också ut och galoppera!! Gör stor skillnad:bow:

Jo myrstegen är för att hon har ju inte takten i sej själv, typiskt fullbod, det har inte med det andra att göra utan det är bara (inte:angel: ) medfött.

Men nu när jag fått jobba så märker jag att det även är bra för att få mer fokus och lugn. :bow: Det ger lättare koncentration.
Det är för att hon ska verkligen hitta takten och vila på steget mer, och gärna runda sej (eller det ska hon men det är inte alltid lätt) "hinna känna marken under fötterna" tycker jag var bra uttryckt....Precis så.

Hon har bra bakbensröreler egentligen, men kan lätt bara lyfta dom och sätta ner, trippa, och använda de vinklade hasorna till att skjuta på kraftfullt om man ber om mer aktivitet bakifrån........
Det här arbetet motverkar det, man får jobba med rumpan och magen och styra takten och tempot stenhårt ner till nästan skritt och fram igen. har verkligen börjat lära mej att använda rumpan mycket bättre och mer påverka varje bakben med sittbenen, vid behov. (Eller känner när jag misslyckas i varje fall..)

När hon är spänd redan tex över forsande regn på plåttaket (som på filmen) så blir det viktigast att få lugnet i takten, trycket kan man (jag i alla fall) inte få samtidigt utan det kommer sen.

När man sen växlar tempo ska takten inte ändras och då kommer emellanåt en mycket bättre trav :love: Häftigt! Idag växlade jag mycket, men hon ska inte tappa takten, ibland är jag lite sen och märker inte att hon glider iväg, men i det stora hela kändes det väldigt bra, med mera jämn kontakt i handen och bogarna bättre på plats. Underbart med såna pass!!

Får se om jag kan få nån filmsnutt från nästa träning kanske på vad vi gör...

Idag var jag ensam i ridhuset, inga störningar - och överdrev rundningen från start - och hon accepterade det också -DÅ känner jag resultatet av det här jobbet, hon känns riktigt maffig bitvis i den här korta traven och det rör sig även uppåt, i steget - häftigt, jag tror verkligen att det kan bli bra med det här jobbet.
Det var bara några enstaka ryckningar idag, samt lite upprördhet när en bil knastrade över isen strax utanför, men det gick ju över snabbt i alla fall..

I galoppen var hon rätt odräglig eftersom det stod ett hinder och lite bommar från igår, och hon började hetsa och undra när vi skulle komma till hoppningen:confused: Fick tillbaka det hela mot slutet rätt bra, men hon tänker verkligen lite för mycket ibland...

Ja, jag har märkt att tömkörning av häst eller longering ofta kräver mer vaksamhet än ridna hästar, kanske uppfattas dom som mer "lösa" och måste hållas koll på:confused:

Jo hon ska vara rundare, och var det bitvis, men hittade inte det på filmen, det var svårt med tanke på smattret, att få henne avspänd och inte bara flyktberedd av ljudet. men det fungerar ändå för efterhand blir hon mera avspänd av det när man väl börjat begränsa påskjutet s a s och envisas med att hålla takten, inte få pinna iväg.

Ni är ju på en annan nivå, i såna här lägen börjar man från nivå under noll ungefär....

Jag såg sen att du skrev att hon skulle vara rundare egentligen:o ibland går det lite fort när man läser...:cool:

Jag har verkligen varit skeptisk till detta tidigare men det fyller verkligen en funktion - definitivt på heta hästar och hästar med stort kontrollbehov och också på dem som behöver förbättra sina gångarter.

Det svåra är ju 1. att inte bli passiv 2. att inte glömma halvhalterna och att rama in hästen 3. att rida framåt trots att man rider i myrsteg 4. att inte fastna i det utan sedan växla både form/tempo/steglängd.

Det lite roliga är att hon faktiskt lärt sej vad man vill ha trots att det inte känns så vissa dagar, men idag tex utan en massa störningar så går hon villigt in i den runda formen och visar genom hur hon svarar att hon vet exakt egentligen.:idea: Det blev en häftig känsla för trots den perioden vi haft nu så har det hänt saker med detta arbete.

I vårt fall handlar det ju både om gångart (traven) och kontrollbehovet, och det sista är vad som gör det svårast, men nu med mer varierad motion och stimulans så tror jag det blir lättare och då kommer man att se resultaten.:bow: Det är ju främst så här års med sån här väderlek det är ett stort bekymmer annars är det mycket mer hanterbart.

Ska försöka filma under träning för mer rättvis bild av tänket:cool:

ja det svåraste för mej är att inte bli passiv, för när kontrollbehovet tar över är det svårt att nå fram, samtidgt kan det bli överreaktioner på hjälperna med mera spänning som följd, så jag jobbar på att få ihop det där...

Tänket verkar påminna om hur jag varit med om att man tränar den korta tölten med islänningar. Vi fick ofta sitta ganska många varv och korta tölten, just för att hästen ska hitta takten bättre, komma under sig, men jag tycker det var som att energin kanaliserades på ett bra sätt - om man fick till det alltså. Främst sätesridning, men många halvhalter, ibland också skänkelvikn, "halv öppna" o liknande.
Men jag kan ha fattat allt fel, vem vet...

Jo myrstegen är för att hon har ju inte takten i sej själv, typiskt fullbod, det har inte med det andra att göra utan det är bara (inte:angel: ) medfött.

Då fattar jag (tacksam i tanken att min inte har problem med takten), och det tycker jag är svårt, med häst som har problem att inte kunna lägga sig i rätt takt, lite av sig själv.

Då får man , som du, bromsa tempot, tills takten är bra, och befäst, för att sedan öka tampot igen, för är det så du menar?

Min är nästan för taktfast, får försöak rubba den och på det viset gymnastisera bak. När jag menar rubba så är det inte så att jag vill ha en taktförändring, utan mer att hästen, när jag vill, ska kunna trampa om lite kvick i bak, mer som dansa till, och då kan takten vara samma som förut i fram.

Iom att min inte har problem med takten i trav så har jag det lättare att lösa min hästs spänningar eftersom jag kan rida framåt på ett annat sätt, och i det lägga ner.

Stackare, men jag::bow: åt dig, svårt jobb.

Tack för dina ord, ginnies:love:

Det är faktiskt skitsvårt.... Min förra tränare tjatade mer om framåt när hon var sån här (och en kompis med liknande valack som har mer grundtakt gör som du också, framåt - men för mej blir det spring bara) men sen när hon skule sitta på henne en gång när hästen var på det här humöret såg jag att hon inte grejade det heller med sätet:devil: Efter det tröttnade jag mer och mer, det kändes inte bra, och att vi kom ingenvart, om hästen var mer avrastad och minde uppmärksam och sprättig gick det bra, :bow: Men så fort vi hade det här läget som varit nu så kändes det INTE bra, jag var rätt trött på mej själv bara:crazy:

Nu har jag verkligen fått hjälp och det går framåt igen som det känns:bow: Det här sättet att jobba fungerar mycket bättre, rider ju mycket framåt också men det får aldrig vara på bekostnad av takten, aldrig.

Det är också lugnande. Ja, det är så att hon får aldrig ranta, rinna iväg och tappa grundtakten, det ska vara vila på steget, hinna känna marken noch det i sej är ju lugnande.

Men så svårt med en sprättmaja:crazy::cool:

Så kul att läsa dina beskrivningar av "störningsmomenten", med igenkännande:devil:

När vi ändå är inne på bogarna.

Är det någon som märker skillnad på problemen om hästen har stående eller liggande bogblad?

Hur mycket spelar hästens höftvinklar in?

OJ vad lång tråden är :eek:

Ang. ovanstående frågeställning...vinklarna är inte allt, men väldigt mycket och påverkar precis så mycket som man har möjlighet att åskåda, inse, släppa in och förstå.

Dvs, vi kan nyttja vinklarna genom att skapa kunskap och förståelse för dem vilken nivå man än befinner sig på i sin utveckling mot medveten ridning.

Ok...:eek:

Jag är ju värsta tråddödaren :cry:

:rofl::rofl: Nej då, jag visste bara inte vad jag skulle svara för jag förstod inte riktigt hur du menade, helt enkelt, eller det kanske kanske vore bra med exempel:idea:

Jag vet att liggande bogar och stående är helt olika inverkan på hur hästar rör sej, men hur eller om det påverkarm som i sushmeisters fråga, vet jag inte. :confused:

Oroa dig inte....finns fler som dödar trådar :angel:

kl
Kastar bara ut mig en fråga....ni som beskriver era hästar som *sprättiga* och har lätt att tappa fokus pga annan stimula- kan man inte ta fokus som en lydnadsfråga och lära om hästen även fast hästar är flyktdjur och olika som individer ?

Nu är det få diskuterande i denna tråd men många som läser...menar inget särskilt med det e.g men vore roligt att ö.h.t få läsa andras erfarenhet och tillvägagångssätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar