Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Ah, mer och mer jag känner igen.
Känns jättekul eftersom myrstegen var jag skeptisk till först, måste jag erkänna, jag har mycket fått rida nästan tvärtom - i för högt tempo från start - inser jag ju. Därför jättekul att läsa om detta och att även andra jobbar på samma sätt. Jag känner att det är rätt väg, eftersom jag har fått bättre koll på vad jag håller på med.
Nej jag får
inte bli passiv, måste ha hästen framför mej, och det är svårt, har aldrig jobbat så med magen o rumpan...minska mer, mer, mer, som jag inte tror går
Men vilken skillnad det har blivit sen i bakbensaktiviteten i traven inte bara att lyfta dem fint och sätta ner utan med lite kraft.
Även att vi inte får sitta och av slentrian alltid använda hela ridbanan.
Det är även mycket att växla i formen, från myrstegen mer framåt - rundare -och tillbaka igen. Och att verkligen få använda sittbenen mer aktivt - för att aktivera bakbenen.
Har också fått helt släppa ut inner i trav och galopp på volt och det är häftigt att trots att hästen kan ha varit så laddad att det känts en aning vågat, så har det lett till avspänning och att halsen mjukt längts ut framåt
Och bogarna har blivit mycket mer fria på en gång.
Det här är ju rätt nytt för mej och tyvärr är det svårt fortfarande att hålla kvar när jag rider ensam hur mycket jag ska göra av allting, jag kan lätt återfalla i att gå fram för snabbt och låta det bli halvdant så att säga. Men det kommer väl.
Alla hästarna som är med hos oss är ju inte av samma sort utan det varierar och det funkar bra för alla, oavsett typ av häst.
Vet inte hur mycket som är samma tänk som det du berättar om så det vore jättekul att se film på dina träningar, även om jag också verkligen ska försöka kolla på din tränare irl här i stan. Har nu fått svar redan ang tiden
tyvärr dagtid, får lösa det.....