Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Du får väldigt gärna filma nästa träning. Det låter snarlikt de övningarna jag får göra för tränaren, och det skiljer sig MYCKET från hur jag har fått rida för tidigare tränare. För det mesta är jag helt vilse i pannkakan.

Myrtrav: är det samma som Anky kallar "shitty trot"?

Till alla er som har en stjärnkikare

Jag har löst era problem! :idea:

Knyt ett snöre i varje bettring. Sätt sedan fast en morot i snörena. Alternativt om behovet inte finns hela tiden: Knyt fast en morot i dressyrspöet.

Voila! Hästen söker sig nedåt! Hur svårt kan det vara?! :angel:

När jag red igår, tänkte jag testa en del tips härifrån. Bl a att sätta ramen redan från början. JO, jag har nog slarvat en del, eller snarare, jag har inte krävt det redan från början, utan bara låtit henne lulla omkring.

Det gick bra i skritten, men när vi kom till traven märkte jag att SI-leden hamnat på sniskan igen. Suck.

Får testa igen när ET behandlat nästa vecka. Fortsättning följer.

Du får väldigt gärna filma nästa träning. Det låter snarlikt de övningarna jag får göra för tränaren, och det skiljer sig MYCKET från hur jag har fått rida för tidigare tränare. För det mesta är jag helt vilse i pannkakan.

Myrtrav: är det samma som Anky kallar "shitty trot"?

Ja har tänkt att göra det. Hoppas jag kan visa hur avslappningen sedan leder till tryck - det är rätt fräckt faktiskt.

"myrtrav", "shitty trot", "pony-trot" är väl de benämningar jag hört på ungefär samma sak.
Det viktiga är att man inte blir passiv i den ridningen, det är ett vanligt fel.
Hästen ska ridas TILL bettet.
Min tränare använder bara en del av banan typ 20x20 meter i början, det är för att ryttarna ska ha koll på yttersidan, konerna är för att man ska navigera och inte glömma halvhalterna. När man rider på hela banan rider man i stort sett aldrig på spåret utan hellre på kvartslinjen och medellinjen för att ha koll så inte hästen lägger upp sig på sargen.

Jag har sett en svensk tränare undervisa ett liknande system, men där blev hästarna låååååååånga och ryttarna blev paaaaaaaaassiva. Ryttarna blev kritiska så tränaren satt upp och hon själv red jäkligt bra. Tyvärr, när hon undervisade, blev eleverna rädda att ta i hästen och satt som amöbor på ryggen - inte så bra reklam för tänket...:eek: även om hon menade väl...

Jag kan filma - om du påminner mig! ;) Jag står hellre bakom kameran än framför i detta fallet - vill inte ens tänka på hur träligt det ser ut när jag och köttbullen hackar oss runt utan koll... :rofl:

Men det äääär ju tråkigt att titta på! *duckar* Kul att rida men att titta på är det ju ungefär lika spännande som tv's testbild. Jag orkade titta på ungefär 1,5 minut av det som min sambo filmade någon gång i höstas, ungefär lika roligt som en nybörjarlektion på ridskola bortsett från den aktion som eventuella avramlingar ger. :o

Ah, mer och mer jag känner igen. :idea: Känns jättekul eftersom myrstegen var jag skeptisk till först, måste jag erkänna, jag har mycket fått rida nästan tvärtom - i för högt tempo från start - inser jag ju. Därför jättekul att läsa om detta och att även andra jobbar på samma sätt. Jag känner att det är rätt väg, eftersom jag har fått bättre koll på vad jag håller på med.

Nej jag får inte bli passiv, måste ha hästen framför mej, och det är svårt, har aldrig jobbat så med magen o rumpan...minska mer, mer, mer, som jag inte tror går:o Men vilken skillnad det har blivit sen i bakbensaktiviteten i traven inte bara att lyfta dem fint och sätta ner utan med lite kraft.

Även att vi inte får sitta och av slentrian alltid använda hela ridbanan.

Det är även mycket att växla i formen, från myrstegen mer framåt - rundare -och tillbaka igen. Och att verkligen få använda sittbenen mer aktivt - för att aktivera bakbenen.
Har också fått helt släppa ut inner i trav och galopp på volt och det är häftigt att trots att hästen kan ha varit så laddad att det känts en aning vågat, så har det lett till avspänning och att halsen mjukt längts ut framåt:bow: Och bogarna har blivit mycket mer fria på en gång.

Det här är ju rätt nytt för mej och tyvärr är det svårt fortfarande att hålla kvar när jag rider ensam hur mycket jag ska göra av allting, jag kan lätt återfalla i att gå fram för snabbt och låta det bli halvdant så att säga. Men det kommer väl.

Alla hästarna som är med hos oss är ju inte av samma sort utan det varierar och det funkar bra för alla, oavsett typ av häst.

Vet inte hur mycket som är samma tänk som det du berättar om så det vore jättekul att se film på dina träningar, även om jag också verkligen ska försöka kolla på din tränare irl här i stan. Har nu fått svar redan ang tiden:idea: tyvärr dagtid, får lösa det.....

Men det äääär ju tråkigt att titta på! *duckar* Kul att rida men att titta på är det ju ungefär lika spännande som tv's testbild. Jag orkade titta på ungefär 1,5 minut av det som min sambo filmade någon gång i höstas, ungefär lika roligt som en nybörjarlektion på ridskola bortsett från den aktion som eventuella avramlingar ger. :o

Ha ha kan du inte lägga ut den filmen här:devil: Vi kanske orkar se.....

När jag red igår, tänkte jag testa en del tips härifrån. Bl a att sätta ramen redan från början. JO, jag har nog slarvat en del, eller snarare, jag har inte krävt det redan från början, utan bara låtit henne lulla omkring.

Det gick bra i skritten, men när vi kom till traven märkte jag att SI-leden hamnat på sniskan igen. Suck.

Får testa igen när ET behandlat nästa vecka. Fortsättning följer.

Vad tråkigt. Är det något som återkommit?

haha, jag har den inte ens kvar tror jag, laddade aldrig över den till datorn ens eftersom det såg så jäkla trist ut.

Men tänk dig en häst som vispar med svansen, nonchalerar skänkeln, inte går att styra och en ryttare som på lång tygel och ett förfärat uttryck i ansiktet försöker sitta i någon variant av "hela havet stormar-trav" helt utan styrsel och som förtvivlat försöker driva allt hon kan utan att använda hälen - så börjar du närma dig. ;)

Jag är inte så van att rida med benen uppenbarligen. :angel: I :love: my whip. :o

Kom på en sak. :idea:
I en tråd på dressyr la en användare ut film på träning enligt ett nytt tänk, och fick mycket skäll för det, jämfört med tidigare filmer.

Jag kunde känna igen en del av det som man jobbade med och delvis förstå det nya tänket och varför den användaren kunde tycka att det kändes bättre. Inte helt och hållet, eftersom jag skulle fått jobba hårdare med rumpan:devil: bla men i det stora hela kunde jag mer förstå vad som var tanken.

Blev ju hätskt där i tråden delvis, och jag kom att tänka på det just nu ang vad malin skrev:

Folk verkar inte tycka det är roligt att se en avspänd häst arbeta genom kroppen, de vill mycket hellre se en häst sprätta iväg i balanstrav

Det tänket har jag haft också och det har gällt på träningar, framåt i den bemärkelsen fast att rida myrstegen ska ju också vara med framåttänket,:idea: Och när man släpper fram några meter(som vi får växla med) då blir det med en mycket bättre trav.

Ja, den tråden minns jag, och hur stackars line fick stå vid skampålen för att hästen inte travade lika bra som tidigare, hade tappat bjudning osv.

Jag kan ärligt säga att hade jag lagt ut den filmen jag talade om tidigare här så hade Precis samma sak hänt. Jag rider dock inte så varje dag (tur att Elke inte kan svenska - än :angel: ) utan kombinerar med min ordinarie tränare, men inte sjutton ser hästen så fräck ut som han kan göra annars när jag rider på detta sätt. KÄNSLAN däremot när vi tuggat oss igenom en serie till synes helt slumpartade övningar och hästen helt plötsligt känns helt okej trots att jag inte "gjort något" mer än att försöka skala ned ridningen till det ytterst minimala - DEN är härlig. Dock syns det nog inte för andra än rätt vana ryttare eller dem som känner till hästen hur jäkla illa det faktiskt känns i början när jag inte får "starta upp" på vanligt sätt på min lata och bekväma kuse. Men det känns. Fråga stackars Malin som fick slita för E på min häst också i måndags... :devil:

haha, jag har den inte ens kvar tror jag, laddade aldrig över den till datorn ens eftersom det såg så jäkla trist ut.

Men tänk dig en häst som vispar med svansen, nonchalerar skänkeln, inte går att styra och en ryttare som på lång tygel och ett förfärat uttryck i ansiktet försöker sitta i någon variant av "hela havet stormar-trav" helt utan styrsel och som förtvivlat försöker driva allt hon kan utan att använda hälen - så börjar du närma dig. ;)

Jag är inte så van att rida med benen uppenbarligen. :angel: I :love: my whip. :o

Ja det hade varit perfekt :rofl: för om jag skulle lyckas få till nån film för att visa våra träningar så skulle man se en ryttare som förtvivlat försöker få fart på sin slappa mage och använda sin rumpa på en häst som trippar ifrån henne:eek::crazy: Man får nämligen inte fuska med handen när man minskar stegen:o

Ja just den tråden:idea:

Jag borde nog använda det mer, mellan träningarna men det är fortfarande svårt på egen hand för mej, och min otålighet ligger mej i fatet där:o

Hm oj vad många tankar det kom nu:idea::o

Samma här, det är så svårt att traggla sig igenom känslan av att hästen inte går fram, inte är loss, inte arbetar ordentligt och både ser ut och känns som en träbock. Jag blir så stressad av att fastna i det där hackiga, otaktmässiga och har galet svårt att lita på att han skall hitta takten själv eftersom jag har en såpass skev självbild att jag på något galet sätt tror mig om att kunna "fixa" och sätta dit takt osv bättre själv... :rofl: Utan hjälp på backen då så avhåller jag mig från alltför stora elaborationer men försöker tillämpa tänket på exempelvis framridningen då jag är alldeles för ivrig i vanliga fall och helst vill att hästen skall arbeta till 120% från första travsteget... :o

Herregud, jag är verkligen kompetent - inte konstigt att hästen är helnöjd när han slipper mig några veckor... :angel:

Samma här, det är så svårt att traggla sig igenom känslan av att hästen inte går fram, inte är loss, inte arbetar ordentligt och både ser ut och känns som en träbock. Jag blir så stressad av att fastna i det där hackiga, otaktmässiga och har galet svårt att lita på att han skall hitta takten själv eftersom jag har en såpass skev självbild att jag på något galet sätt tror mig om att kunna "fixa" och sätta dit takt osv bättre själv... :rofl: Utan hjälp på backen då så avhåller jag mig från alltför stora elaborationer men försöker tillämpa tänket på exempelvis framridningen då jag är alldeles för ivrig i vanliga fall och helst vill att hästen skall arbeta till 120% från första travsteget... :o

Herregud, jag är verkligen kompetent - inte konstigt att hästen är helnöjd när han slipper mig några veckor... :angel:

Jag tror tyvärr vi har samma sorts personlighet :devil:, jag säger tyvärr för det är inte en seriös dressyrryttares personlighet i alla fall :cool:

Vi kanske ska gå över till våra egna personligheter nu när hästarnas har avhandlats i tråden:eek:

:angel:

Nä då plockar jag bort GÄRNA annat ur rubriken :devil:

Annars kan vi gärna analysera dej också:banana: Och skicka analysen till din häst:devil:

Men du har en välbesökt och mångsidig och intressant tråd i alla fall:rofl:

Jag kan filma - om du påminner mig! ;) Jag står hellre bakom kameran än framför i detta fallet - vill inte ens tänka på hur träligt det ser ut när jag och köttbullen hackar oss runt utan koll... :rofl:

Nänänä, det är dags att du visar upp din häst igen nu, det var så länge sen. Folk här minns bara alla "skojfilmer" och bedrövliga bilder du lagt upp för att retas.
Dags att visa att du blivit en seriös tjej med en vacker häst med svårklasspotential!
Fram för mera film på Buke, vi vill se SaraMara för båda sina kompetenta tränare:bump:
*duckar*

Jag veeet...ser hur tråkigt ut som helst. Om vi visar kanske hela Buke faller i trans:cool:
Tur att vi har en tränare till som låter det glöda under hovarna då och då också:banana:

MEN, alla de där tråkiga och traggliga timmarna ska göra att vi kan glänsa på tävlingsbanorna i vår! *drömma kan man ju alltid göra såhär i januari*:angel::o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V