Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag håller med om att jag lyckas rida in spänning i min häst, helt mot min vilja. :crazy:

Men jag upplever också att jag väldigt sällan gjorde det på min förra häst, ett "gammaldags" halvblod. Han stretade väldigt sällan med underhals (och inte kunde jag veva igång bakbenen heller i någon utsträckning ;)), knipt rumpa osv. Den nya hästen som är lite mer "sporthästmodell" (men utan för den skull vara någon elithäst!) är mer svårriden.

Jag skyller inte ifrån mig, det är absolut inte hästens fel. Men jag upplever honom som mer svårriden för mig. Menar på inget sätt att det är ett lynnesfel. Mer ett konstitutionsfel hos mig. Hos Carl Hester hade min häst inte varit sådan som han är hos mig. (Men Carl Hester hade nog inte varit så intresserad... :D)

Oj, vad jag rann iväg. Jag menade bara att det kan vara lättare att lyckas få till spända inslag i sina ridpass på vissa hästtyper. (Och det behöver givetvis inte ha med ras att göra). Och tutta-runt bränner heller inte så många hjärnceller hos hästen. (Jag kan tutta-runt med min nuvarande också, som tur är, det är jättebra att gå tillbaka till!)

Senast ändrad:

Oj, vad jag rann iväg. Jag menade bara att det kan vara lättare att lyckas få till spända inslag i sina ridpass på vissa hästtyper. (Och det behöver givetvis inte ha med ras att göra). Och tutta-runt bränner heller inte så många hjärnceller hos hästen. (Jag kan tutta-runt med min nuvarande också, som tur är, det är jättebra att gå tillbaka till!)

Jag kan oxå "tutta runt" (härligt ord förresten) på min, då händer det inte så mkt eftersom han absolut inte arbetar för ett ögonblick, han lyfter benen väldigt högt och vinklar lederna väldigt fint men bakbenen går i stort sett bara upp och ner och inte upp-fram och ner. (ser väldigt tjusigt ut men inte så nyttigt)

Han tuttade runt hos en junior i ett helt år , gick junior SM i dressyr utan att arbeta ett steg, han tyckte det var väldigt bekvämt men tyvärr försvann alla muskler på vägen :grin:

Ja, visst är det användbart! :D

För mig har tutta-runt en vinst för mig själv. Minska aktiviteten så att tanten på ryggen hänger med. För hästen har det ingen fördel i längden, man bygger ju inte muskler så. Precis som du säger. Men om hästen tuttar runt på en del av passet, så dör den heller inte av utslitning! ;)

(Som om någon häst, någonsin, skulle slitas ut hos mig! :D Jag använder nog bara 2% av hästen om jag ska vara ärlig)

Jag håller med om att jag lyckas rida in spänning i min häst, helt mot min vilja. :crazy:

Men jag upplever också att jag väldigt sällan gjorde det på min förra häst, ett "gammaldags" halvblod. Han stretade väldigt sällan med underhals (och inte kunde jag veva igång bakbenen heller i någon utsträckning ;)), knipt rumpa osv. Den nya hästen som är lite mer "sporthästmodell" (men utan för den skull vara någon elithäst!) är mer svårriden.

Jag skyller inte ifrån mig, det är absolut inte hästens fel. Men jag upplever honom som mer svårriden för mig. Menar på inget sätt att det är ett lynnesfel. Mer ett konstitutionsfel hos mig. Hos Carl Hester hade min häst inte varit sådan som han är hos mig. (Men Carl Hester hade nog inte varit så intresserad... :D)

Skriver under på allt :bow: (o även fios svar till Lusidor). (och tyvärr vore nog inte Hester intresserad här heller annars hade jag gärna sett honom på hästen :bow:)

Jag har bla tuttat runt för mycket, det är en orsak till att det blir synpunkter nu.....

Jag är visserligen bara en glad amatör, men jag håller med Jacko i det att man själv ofta rider in spänning i hästen, mot sin egen vilja.

Och precis som Jacko säger så är anledningen till att jag gör det på min egen häst är för att hon är för svår för mig, på tok för svår.

Jag är visserligen bara en glad amatör, men jag håller med Jacko i det att man själv ofta rider in spänning i hästen, mot sin egen vilja.

Och precis som Jacko säger så är anledningen till att jag gör det på min egen häst är för att hon är för svår för mig, på tok för svår.

Ja, alltså jag håller ju också med, men vissa hästar är ganska uppvarvade och "vakna" i alla sammanhang (även är jag som ryttare sitter på jobbet och andra tex tar in hästen, som jag skrev om) Som jacko även skrev att det är olika.

Delvis KL

Jag vill inte på nåt sätt påstå att jag har nån lugnande effekt, men hon är mer spänd när andra sitter på tro det eller ej.. jag brukar annars få hästar att coola ner, eller har i allal fall kunnat få det..:crazy:
(unghästen är ju tex mkt mer avspänd oftast, men inte inte nu efter vilan, lära han inte vara det förstås......) men stoet här är det komplicerat med.

Nu har det kommit att handla om spändhet eftersom det har varit ett tema den här perioden för mej (och lätt blir det utan tvekan)
Men hon slappnar ju även av och jobbar, men är "lättstörd" på ett sätt som gör att ramhållningen blir svårare, eftersom det dels handlar om hennes natur, som jag vill ha henne att gå emot delvis = protester..... men även om att ha sätt att undvika att gå in i ramen och som inte har med spändheten att göra så mycket alls.

Den blir mera en anledning, är hon spänd på vad som händer runt om (vilket kanske många hästar tex blir på tävling tex) så är hon mycket mer bestämd med att inte vilja höra talas om en ram, eftersom hon har annat i huvudet än vad jag håller på med.

Sen en annan reflektion ang hästar med kortare nacke är att min erfarenhet är att de ofta har lättare att använda sina starka bogar på ett kraftfullt sätt för att trycka sej ur ramen, på ett eller annat sätt, köra upp nacken och trycka på med bogen, det är också så hon gjorde f ö när hon kom lös (vad jag förstått) vilket verkligen inte händer varje dag utan i stort sett aldrig jag tog det som exempel på att det inte handlar om riddelen enbart utan om läget just nu)

Kanske låter som ursäkter men är mer en reflektion om hur det kan vara.

Svammel kanske:angel:

Läste nu vad jag skrivit och det blev nog rörigt, och borde redigerats, så går det när det sitter folk och väntar på ett möte, men jag absolut vill skriva klart:angel: hm....:o

Vi är olika personer i högsta grad, hästarna är olika hästar och personligheter, med olika egenskaper och förutsättningar och vi är även själva olika ryttare på olika hästar - delvis i alla fall,- precis som jacko var inne på.

Men för det kan vi ha samma mål och samma tänk (röda tråd) men behöva gå delvis olika vägar eller varianter för att komma rätt. Där kan man ju ha hjälp av varandra när man känner igen sig.

Sen en annan sak ang vad vi förstår av det vi läser. Om man tar ordet "spändhet" tex i sej kan ha flera olika uttryck och orsaker, för att någon pratar om att hästen är "spänd" i en situation så betyder det inte att jag vet ett dugg egentlígen om på vilket sätt eller varför, det kan yttra sej på olika sätt, och kräva olika lösningar. Hästar kan vara "utåtriktat" spända, eller "inåtvänt" spända, vilket kan ge helt olika problem för ryttaren och synas på helt olika sätt, bara som exempel.

Det är därför jag kanske överdrivet förklarar hur det är i vårt fall, dvs med stoet, för med bara hennes havlsyster tex skulle beskrivningen se rätt annorlunda ut ang hur hon blir spänd och varför (när hon blir det). Det ger andra lösningar.

Jag tror tex ginnies och jag kan förstå varandras beskrivningar medan andra kanske har andra saker att fundera över. Där kan ju en sån här diskussion bli givande att läsa för många.

När vi ändå är inne på bogarna.

Är det någon som märker skillnad på problemen om hästen har stående eller liggande bogblad?

Hur mycket spelar hästens höftvinklar in?

Jag håller med dig när det gäller spändhet, att det finns flera olika sorter och reaktioner.

Jag känner igen det där som du och ginnies beskriver, fast min är så mycket värre, och säkert spelar det in det jacko skriver, att man som ryttare är delaktig i sin hästs spändhet. Min har ju det i temperamentet, hans mamma var värre, men jag förväntar mig ju att det ska komma, och har svårare "att lämna en dörr öppen" för honom hela tiden.

Han spändhet utmynnar i flyktbeteende, att öka farten och sprätta runt. Stoet, hon stannar och vägrar gå, eller exploderar utan förvarning.

Jag hade en häftig upplevelse i går, jag har ju gett mig in i sadeldjungeln för stoet har knepigt sadelläge, kan inte ha min dressyrsadel, så jag provar att rida valacken i olika modeller av sadlar då jag kan honom så bra och kan tolka hans reaktioner lättare.

i går red jag i en islandsadel, dressyrmodell, lite flatback och bakåtskurna kåpor.
jag fick en helt annan luft i fronten och trots att han inte alls är i den ram ni pratar om här, så bytte han avslappnat och på rakt spår.

Svårt att veta om det var sadeln, eller om det helt enkelt är så att han óch jag är mentalt avslappnade nu när vi inte tävlar längre och inte har någon press på oss.

Anledningen till att jag undrar är att det var länge sedan jag red andra hästar än min egen. Det var bättre förr när jag red andras hästar = fler att jämföra mellan.

flash: hur kort är en kort nacke?

Den här tråden väcker bara fler frågor, ju mer jag läser... Stackars hjärna.

Är det någon av er som upplever samma problem när ni tömkör/longerar som när ni rider?

Jaså jag tycker nog det brukar vara mer så att "vi" tycker det mesta är ganska så svårt medans "ni" brukar tycka det är plättlätt med skolor, piaff och annat.:confused:
Dessutom brukar det ju vara din häst som gör det mesta fel och aldrig du i dina diskussioner, det kanske är därför att du upplever allting så enkelt :grin:

asg :rofl:

KL
Har en häst som Fios, som gärna blir hög hellre än att gå framåt i formen om den blir spänd. På den funkar absolut ingen tutt ridning, det är ekvivalent med att bara rida runt och hoppas på det bästa, att den mirakulöst bara skulle komma på tanken att helt plötsligt vilja utsätta sig för att jobba snarare än glassa runt i all bekvämlighet.
På min häst måste jag rida på ett sätt där jag ALDRIG är den som sätter spänning i hästen, utan snarare lotsar den från sin egen spänning. Det innebär INTE passiv ridning, vilket man ofta tycker jag kan lockas in i på en sån häst, dvs man vågar knappt röra den, för utslaget blir så stort då den samtidigt är oerhört känslig för minsta lilla hjälp. Det som krävs är renodlade hjälper och totalt koordinerade hjälper, där jag ff:a rider för SÄTET inget annat. Då kommer han till ro, släpper nacke och upp kommer rygg och manke, och hans annars mkt mediokra trav blir luftig och taktmässig och bärig.

Jag håller med Fio i varje stavelse, det finns för mig ALDRIG att det är hästen som orsakar resultatet i vårt ridpass. Det hänger på hur JAG, som ryttare uppför mig och hanterar olika scenarios som uppkommer. Att sen vara väl insatt i ens häst som individs tendenser och hur den reagerar i olika situationer, är a och o givetvis, och det är väl det som analyseras här, av Flashlight och många andra.

Flashlight;
Sen en annan reflektion ang hästar med kortare nacke är att min erfarenhet är att de ofta har lättare att använda sina starka bogar på ett kraftfullt sätt för att trycka sej ur ramen, på ett eller annat sätt, köra upp nacken och trycka på med bogen, det är också så hon gjorde f ö när hon kom lös (vad jag förstått) vilket verkligen inte händer varje dag utan i stort sett aldrig jag tog det som exempel på att det inte handlar om riddelen enbart utan om läget just nu)

Det stämmer bra på min, hon kör upp nacken, alternativt även in nosen, och trycker iväg sina bogar. Hon är förövrigt väldigt rörlig i sidled,
så att om jag inte har alla dörrar stängda på henne så flyger hon överallt med sina bogar :p

Anledningen till att jag undrar är att det var länge sedan jag red andra hästar än min egen. Det var bättre förr när jag red andras hästar = fler att jämföra mellan.

flash: hur kort är en kort nacke?

Den här tråden väcker bara fler frågor, ju mer jag läser... Stackars hjärna.

Är det någon av er som upplever samma problem när ni tömkör/longerar som när ni rider?

Den här har kort hals i sej själv dvs i proportion, inte så att det är så vansinnigt störande exteriört för det är en snygg häst, men kortare än vad hon borde till resten av sej :cool:

Men främst är det att hon blir oerhört kort i halsens överlinje när nacken åker upp, det har varit svårt att få henne att länga den linjen och välva nacken. Alltså svårare än på andra. Nacken blir stark i och med att den är förhållandevis kort tänker jag, och den åker upp som en hålla kontroll/flyktreflex oftast samt i samband med att hon vill ur ramen. Ibland svårt att veta vad som är vad.... Det kommer impulser utifrån väldigt lägligt ibland:cool:

Det är snarast värre vid longering/tömkörning skulle jag säga. Har försökt med olika inspänningar men det får motsatt effekt, även chambon.

Nu är hon mer sansad när väderleken är annorlunda, mer spring i hagen osv, mer eller mindre i alla fall, och då självklart detsamma vid tömkörning. Hon slappnar av och då sänker hon ju nacken, men det går fortare vid ridning, när man ändå använder sätet också.(Longerar sällan)

Släpper man henne lös i ridhuset är det verkligen nosen i vädret och susa runt. När hon kommer ut i hagen är det arab-varning på henne. Osv. Så man går sannerligen emot hästens egen "normalform" när man rider....

Mimus; känner igen mycket i det du har skrivit om din valack både nu och tidigare:) Känner även igen ang din unghäst, den halvsyster till stoet jag nämnde i nåt inlägg tillbaka är mera sån. Kan verka lugn på ytan, inget tittande och fladdrande men kunde (som ung särskilt) utan minsta förvarning flyga i luften när det blev för mycket. Inte så ofta nuemra, men spänd blir hon, dock inte synbart på samma sätt. Mitt förra sto var mer sånt, samt hingsten jag red för några år sen. Jag vet inte vad som är värst eller bäst, faktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Kan tänka mig att detta verkar som en korkad fråga;
hur förhåller ni er till lösgjordheten, ni med explosiva hästar? Tänker ni att det inte går alla gånger att komma förbi där, i skalan?
Kan tänka att visst, det beror mycket på hästens egenskaper, men hur möter man det beteendet i praktiken, för det kan väl inte endast handla om ramen för dessa hästar?
Kanske självklarheter för er, men jag undrar ju över metoderna. Tycker jag lär mig mycket av att läsa denna tråden, men, som sagt, blir jag fundersam över lösgjordheten.

Det blir svårt när man beskriver saker så här.

Alltså, den här hästen är ju inte alls spänd hela pass, om det kanske låter så(ja, det kan var svårt någon gång efter mer vila - som på filmsnuttarna,- att komma förbi, men inte annars även där släppte det ju en del så småningom och men då handlar det ju fortfarande att få till arbete inom ramen för det kommer inte automatiskt för att hon blir mer avspänd.

Jag tror jag har beskrivit det en del redan, men det handlar om fokusering, att få hästen fokuserad på arbetet, det är en intelligent häst som behöver lite utmaningar, som en tränare sa......Då kommer avspänningen men olika snabbt beroende på. I själva verket är hon väldigt bra på att gå mellan spänning/avspännning, beroende på, händer något, ett ljud, en ny häst som kommer in, en vattendroppe:cool: osv så¨kommer spänningen tillbaka, sprätter till, ibland kanske bara med ett ben eller så, någon halv sekund, sen kan hon återgå till fokus många gånger, men det kommer oftare och mer ju mer överfrisk hon är.

Men ändå, nej det är faktiskt inte alls det som påverkar lösgjordheten mycket egentligen utan där handlar det om ramen, arbetar inte hästen inom ramen så är den inte ärligt lösgjord heller.

Det är inte svårare att få en sån häst lösgjord än en loj seg häst som släpar sig fram utan att reagera om en bomb landar intill. Lösgjordhet är inte bara avspänd utan mycket mer, som man strävar efter när man vill att hästen arbetar inom ramen.

hur förhåller ni er till lösgjordheten, ni med explosiva hästar? Tänker ni att det inte går alla gånger att komma förbi där, i skalan?
Kan tänka att visst, det beror mycket på hästens egenskaper, men hur möter man det beteendet i praktiken, för det kan väl inte endast handla om ramen för dessa hästar?
Kanske självklarheter för er, men jag undrar ju över metoderna. Tycker jag lär mig mycket av att läsa denna tråden, men, som sagt, blir jag fundersam över lösgjordheten.

Nej, jag tycker att inte endast handla om ramen. jag rider ju inte med "ramtänk" för det är så lätt att sluta alla dörrar och pressa in hästen i något som kommer medfölja protester, och jag trivs inte med det.

Min gosse har under ridning gått genom livet mera spänd än avspänd, men expolisiviteten är till godo när jag fått honom eftergiven, och lösgjord. Det är då man balanserar på gränsen anspänning-spänning.

Jag uppfattar inte att jag har honom i "ramen", men när jag rider andra hästar och jämför så är han den som känns mest mjuk och rörlig i sina sidor.

Jag har verkligen jättesvårt att förklara så det blir förståeligt.:crazy:

Jag tror jag har beskrivit det en del redan, men det handlar om fokusering, att få hästen fokuserad på arbetet, det är en intelligent häst som behöver lite utmaningar, som en tränare sa......Då kommer avspänningen men olika snabbt beroende på. I själva verket är hon väldigt bra på att gå mellan spänning/avspännning, beroende på, händer något, ett ljud, en ny häst som kommer in, en vattendroppe:cool: osv så¨kommer spänningen tillbaka, sprätter till, ibland kanske bara med ett ben eller så, någon halv sekund, sen kan hon återgå till fokus många gånger, men det kommer oftare och mer ju mer överfrisk hon är.

Men ändå, nej det är faktiskt inte alls det som påverkar lösgjordheten mycket egentligen utan där handlar det om ramen, arbetar inte hästen inom ramen så är den inte ärligt lösgjord heller.

Det är inte svårare att få en sån häst lösgjord än en loj seg häst som släpar sig fram utan att reagera om en bomb landar intill. Lösgjordhet är inte bara avspänd utan mycket mer, som man strävar efter när man vill att hästen arbetar inom ramen.

Håller med fullständigt! Har ju själv en ung häst som är enormt vaken o känslig. Hon kan spänna sig o susa runt i sin egen värld, då gäller det att få henne fokuserad, att hon är med mig. Jag måste själv vara avslappnad för att hon ska kunna spänna av. Om jag spänner mig det minsta lilla själv så spänner hon sig dubbelt så mycket. När hon är med mig o slappnar av o verkligen fokuserar på mina hjälper (som jag verkligen försöker få smidigare o mer koordinerade) så blir hon enormt mjuk o fin att rida, allt känns så lätt då.
För att få henne fokuserad använder jag mig av övergångar, övergångar, övergångar samt lugn arbetstrav, jag försöker reglera med sätet så att hon INTE springer iväg.

Hon är väldigt reaktionssnabb, jag har upptäckt att min balans faktiskt är bättre än jag trodde. Vi kan göra rivstarter som hade gjort Seabiscuit grön av avund. Det är häftigt :eek: när man känner att bakdelen liksom försvinner och sedan skjuter hon ifrån, det är kraft i bakänden ska jag säga:D (hennes pappa är fullblod)

Äntligen kan jag ge mig in i diskussionen:o
Jag har annars lite svårt att analysera mitt ramtänk och sätta ord på det, tror det efter alla dessa år kommer så naturligt att jag inte tänker på hur jag gör eller vad eller varför...

Däremot har jag stor erfarenhet av explosiva hästar. Tidigare försökte jag nog få dem lugna och arbetsvilliga genom just arbete. Ville de springa iväg så tvärade jag öppnan/slutan lite mer, lade fler volter osv för att slippa dra i tyglarna utan få hästen i mer arbete.
Jag tyckte själv att det funkade bra. Tills min "nya" häst kom som kan göra hur tvära skolor som helst, blir aldrig trött så det märks. I samma veva träffade jag E F-H, min tyska tränare, som inte vill höra talas om en enda skola om inte hästen är avspänd först.

Hon arbetar med koner och ett litet system som (systemet är olika beroende på vilken hästtyp det är) men på min heta så är det många små volter i myrtrav med ganska mycket flex i nacken och glappande innertygel däremellan. Allt jobb går ut på att hon ska slappna av och inte hänga på innertygeln. Eftersom man rider efter koner och ska göra många igångsättningar och avbrott och halter och växlingar mellan nersutten och lätt trav och galopp och skritt och ja massa basic saker så blir det många halvhalter så hästen blir inte längre utan snarare mer komprimerad MEN väldigt avspänd.

När det funkar får man ett tryck i hästen som går genom hela kroppen på ett sätt som ingen lyckats förklara förut. :love:
När man kommer vidare i utbildningen så växlar man mycket mellan kompression och avslappning. Så fort spändheten kommer i kroppen så lättar man på tyglarna, rider lätt, flexar - hästen slappnar av och man kan fortsätta rörelsen.

Vet inte om någon förstår hur jag menar men ni är välkomna hit och titta när hon kommer nästa gång!:banana:

Nej, jag tycker att inte endast handla om ramen. jag rider ju inte med "ramtänk" för det är så lätt att sluta alla dörrar och pressa in hästen i något som kommer medfölja protester, och jag trivs inte med det.

Min gosse har under ridning gått genom livet mera spänd än avspänd, men expolisiviteten är till godo när jag fått honom eftergiven, och lösgjord. Det är då man balanserar på gränsen anspänning-spänning.

Jag uppfattar inte att jag har honom i "ramen", men när jag rider andra hästar och jämför så är han den som känns mest mjuk och rörlig i sina sidor.

Jag har verkligen jättesvårt att förklara så det blir förståeligt.:crazy:

Jag tänkte inte heller ram förut. Just av den anledningen du skriver. Tyvärr orsakade det att jag fick för mig att jag skulle vara så avslappnad som möjligt så jag klarade inte annat än att åka häst. Alla hjälper blev spänning. Lägg på att jag dessutom skulle rida igång hästen efter en fångomgång, han är slingrig i sig, jag bara satt och följde... Ja inte så bra.

Jag tänker ram numera för att jag ska få styrsel på mig i första hand, att tvinga mig att leda rakheten. Tyvärr kan jag inte jämföra denna igångsättning med alla de andra jag gjort eftersom denna är så enormt annorlunda pga vetrinärens begränsningar. Så något facit finns inte.

Vi har idag problem med spänning, ffa i underhals. Det släpper inemellan, men han bygger sig ju inte hundra pga det. Jag hoppas att om en månad få klartecken att jobba på volt och att då kunna få honom att släppa bättre, längre.

Detta var lite KL också, inte bara till dig. Mer en reflextion som jag kom på när jag läste det.

Jag vill bli skicklig nog så att hästens snedhet inte gör mig sned så jag kan ge ledningen mot rak, avspänd.

Jag vet inte men för mej när jag läser det så påminner det om hur jag får jobba på träningarna, som tex det där med bommarna, det har varit många liknande varianter. (Koner har just köpts in alldeles nyligen faktiskt på tränarens önskemål)

Nu på vintern när hon är som hetast har det blivit massor av myrtrav, jag har knappt vågat skriva det för alla brukar reagera på allt sånt med att man ska rida framåt, men det blir ju även framåt eftersom jag hela tiden måste ha hästen framför mej, det får jag höra hela tiden. Målet är att vi ska kunna flexa mera, runda mera osv och det går åt rätt håll.

Själva tänket verkar mycket vara det min nya tränare har (inte tysk dock)
Den förra tränaren var mera för att man skulle rida på framåt, högre tempo, länga ut steg, men det kändes att jag inte kom längre där, jag hann aldrig riktigt ikapp, så att säga, jo periodvis men inte i såna här perioder av mycket energi, det kändes som att det alltid blev hafs och slafs då, och halvdant. Det värsta var att jag nöjde mej med halvdant till slut, man blir liksom hemmablind, tills jag insåg att vi faktiskt hade tappat istället för utvecklats:crazy:

Har ridit imorse och tänkte då att jag kanske glömt skriva det:angel: men jag har ju en vänsteraxel att hålla reda på, vilket självklart påverkar hästen mycket:o Det jobbar jag med m a vänsterbogen inte misnt.

jag är nöjd för att jag jobbade just med det vi gör på träningarna och det har verkligen gett resultat det har märkts mer och mer nu sista tiden:bow:

Hinner tyvärr (pga detta eviga jobb:mad:) inte skriva mer just nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar