Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag tänkte säga något annat- som TS tyckte var OK
Fick ett aha nyss.

Jag har ju skrivit om att Bents blinde häst bytte orent på en film o nu läste jag att han inte tyckte att bytena skulle vara samsidiga, utan som hoppbyten- ½ steg efter med bak. Det kan inte bli annat om hästen inte galopperar i 3 takt o den går sakta.
Kruxet är då att det inte kan benämnas som byte i språnget- i svävmomentet- för det finns inte.
Visst har det sin funktion, men det är inte vad alla andra benämner som rent galoppombyte.

Jag håller med om att det är jätteintressant och givande att få ta del av alla era hästar och deras fördelar och egenheter! (När man själv inte jobbar med hästeriet, har man ju trots allt en begränsad mängd hästar att studera, så det är nyttigt att höra om era!)

ingelah, upplever du din häst som "bogstyrd"? Dvs, om du får ytterbogen på plats, kan din häst då komma över ryggen och halsen "släppa"? Den erfarenhet jag har idag, som är försvinnande liten förstås, hade gjort att jag på din häst först och främst satt ytterbogen på plats och sen sett om hon kunde komma genom kroppen.

Den erfarenhet jag har idag, som är försvinnande liten förstås, hade gjort att jag på din häst först och främst satt ytterbogen på plats och sen sett om hon kunde komma genom kroppen.

Jag håller helt med! :bow:

KL
I övrigt ligger jag lite efter i tråden och försöker läsa ikapp. Väldigt intressant diskussion so far av de ANTAL sidor jag missat sen innan helgen, hoppas på att hinna ikapp lite och förhoppningsvis kunna bidra i diskussionen med ngt vettigt om jag väl gör det (hinner ikapp).

Jag har gett upp, jag hinner inte ikapp, jag läser det jag hinner.:)

Just ram och det teoretiska runt benämningen är inte "mitt bord", men det är intressant läsning.

Kan väl- för att följa trådens ämne:angel: tillägga att man måste ha bogarna på plats för att få till raka rena byten:bump:

ingelah, upplever du din häst som "bogstyrd"? Dvs, om du får ytterbogen på plats, kan din häst då komma över ryggen och halsen "släppa"? Den erfarenhet jag har idag, som är försvinnande liten förstås, hade gjort att jag på din häst först och främst satt ytterbogen på plats och sen sett om hon kunde komma genom kroppen.

Japp, hon är EXTREMT bogstyrd. Det är ju vad jag visat på många tidigare bilder och filmer, samt även tagit upp i tidigare diskussioner både här på klassiska forumet, vanliga ridforumet, samt i tävla dressyrforumet.

Fatimas ytterbog är sällan, där den bör vara... och en stor del av problemet till detta är ju min ryggmärgsskada, då jag faktiskt inte riktigt känner var jag har min bål och min sits. Jag är ju liksom inte rakriktad "inom ramen" själv och då är det svårt att kräva detsamma av min dam, även om hon nog gör så gott hon kan emellanåt.

Men med mkt övergånger, serpentiner, olika stora volter samt övriga böjda spår, både rättställd och motställd gör att vi emellanåt KAN glänsa till. Även om det är svårt att ha fotograf på plats just de där tillfällena :angel:.

Men Ginnies får väl komma förbi en sväng i sommar, så ska jag bjuda på selleri, blomkål och svettigt ridpass. :bow: För min vita dam, kan om hon vill och de som fått prova henne, tycker att hon ÄR rolig att rida för sin ålder.

Jag tycker hon ser jätterolig ut att rida! ;) Inte för att jag hade klarat av det eller hunnit med, men hon kan nog lära sina ryttare ett och annat? Man får liksom ett omedelbart kvitto om man är ute och halkar med sin sits.

Med din ryggmärgsskada, kan jag tänka mig att du egentligen inte har den mest optimala hästen... MEN... Vilken övning du får!

Jag tycker hon ser jätterolig ut att rida! ;) Inte för att jag hade klarat av det eller hunnit med, men hon kan nog lära sina ryttare ett och annat? Man får liksom ett omedelbart kvitto om man är ute och halkar med sin sits.

Med din ryggmärgsskada, kan jag tänka mig att du egentligen inte har den mest optimala hästen... MEN... Vilken övning du får!

:love: Du har satt tummen på spiken Jacko. Gör du helt rätt, så gör hon rätt. Och de sekunderna jag kan få den känslan under ett o samma ridplats lever jag på ett halvår efteråt.

Och njaa... om man säger så... :angel: Min AR-tränare har ett antal gånger ifrågasatt "mitt val" av häst. H-n har försökt sitta upp och rida henne två gånger. Ena gången fick h-n henne varken framåt eller bakåt, utan på tvären och på stället studs. Och en annan gång, när h-n tyckte att jag ändå kommit en bit närmare, ville h-n pröva igen... och... Studs på stället, sidhopp, sidhopp och så rally bakåt... :rofl:

Har någon förstått, att det är ett sto jag har? :devil:

Delvis KL

Nu ska man kanske inte fastna i det för jag tror alla som deltar i tråden och läser med intresse vet att man måste tänka utifrån varje häst.

Men som jag sagt nån gång innan, i nån diskussion, även de allra mest skickliga rider inte exakt likadant på alla sina hästar, utan även om målet är samma och den röda tråden samma så gör varje hästs personlighet och förutsättningar att man får tänka ut vad som kommer att fungera för just den hästen för att nå dit man vill just då med varje häst.

Det är ingen som helst motsättning i det till att ryttaren arbetar med sina egna brister och försöker få en bättre kroppskontroll, utifrån var man befinner sej.

Det är ju det som är intressant i tråden att det blir konkret och man generöst kan dela med av hur man tänker oavsett nivå och utan prestige och pekpinnar, för det upplever jag i tråden i alla fall.

Så det hoppas jag får fortsätta.

Jag menar tex så här:
att om jag uppnår att få bogarna mer lösgjorda och där de ska vara....hästen inte längre tar mer i högertygeln (vilket var problemet igår bla) så om jag får göra bla sk vikn mot väggen några gånger så samtidigt som det visar hästen vägen ang att vänta och arbeta rakare med bogarna så tvingas ju jag att rätta till mina hjälper för annars kan jag rida 200 gånger i något slags sk vikn och det blir ändå inte resultat utan hästen hänger kvar i högertygeln i alla fall. Så är det ju. Man slutar inte rida för att man väljer en övning som passar hästen.

Rörelserna ger inte heller automatiskt en skillnad utan det är ju också hur de utförs och där behöver man ev hjälp för att få det rätt. Men då blir rörelsen en väg till förbättring av helheten,

På en annan häst kanske en sån övning bromsar bort den sista energin:crazy: och passar inte alls. För att få den hästen rakare och få med bogarna får man göra ngt annat. Men syftet är samma.(Samma att börja som någon annan skrev, med mkt övergångar så fungerar det fokuserande på en häst, men kanske uppphetsande på en annan. )

Efter det att man genom såna övningar fått bättre koll (jag pratar om mej själv då) så är det lättare att gå vidare som vi gjorde och över till att variera steglängd, tempo och samling med häst som helst ska fortsätta vara rak, (och inte återigen börja sladda ut någon del..vilken kan kännas som en utopi ibland förstås,)

Genom att hästen då förhoppningsvis arbetar rakare så kan jag sitta i bättre balans och inverka bättre därfrån och med sätet försöka hålla det kvar, än att försöka "fånga" in en häst med sätet som springer undan och trycker ut en bog lägger sig på ena tygeln, sätter mej snett, osv med ganska stor kraft..

Övningarna blir en hjälp att få kontroll och "få tag" på det hela och jag tror nog att få ryttare i välrden om ens någon rider utan den typen av "hjälp".

Sen är det naturligtvis utifrån den nivå varje ryttare är på.

Om nån hänger med i DET svamlet:o

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag skulle säga att du har en väldigt balanskänslig häst, snarare?

Jag känner igen mig jättemycket i filmerna du visar. Min valack uppvisar stora likheter med din vita springare! Och jag upplever honom som väldigt balanspetig. Kommer du fel blir han irriterad, hetsar upp sig och låser ihop sig. Han kan mkt väl tvärstanna och stampa med ena foten i något spansk skritt-liknande när ryttaren är "nära", men ändå inte rätt. Gör ryttaren helgalet, t ex om man sätter upp en ren nybörjare eller ett barn (givetvis med ledare!!!), så slår han av och går omkring som en snäll åsna.

Det har varit otroligt nyttigt för mig att läsa om hästars olika beteenden, för jag kan inte själv "bara"... (fyll i valfritt verb som har med ridning att göra). Övergångar, som Flash skriver om, är ett sådant ex. 3 övergångar kan göra honom så laddad att jag bara vill slänga mig av i ren panik. En annan dag kan tre övergångar vara en bit av en kaka.

F*n vad svårt det är att rida. :laugh:

Men du jag tycker också att olika saker fungerar bättre olika dagar, även om vissa saker oftare passar bättre på en viss häst, så kan det variera vad som
passar den dagen och även för vad man vill.

Jag missbedömer emellanåt vad som passar, :o Inte så sällan heller.....

KL
Den andra har vintervila och tömkörs men han är så mycket lättare när det gäller ramen åt sidorna, och även uppåt, men kan bli loj istället, måste engageras lite, utifrån sin nivå förstås. :idea: Det är bra att jämföra och få i alla fall lite perspektiv på vad som är vad.

Ja, absolut varierar det från dag till dag! Men det blev ett litet aha för mig att läsa att det finns någon annan i detta land som nämner just ett av de moment som jag återkommande har problem med. (Jag förstår att det är jag som har problem, inte hästen...)

Var en gång med på en helgkurs där tränaren ville att vi alla dag 2 skulle göra samma sak/övning. Men dag 1 gick tränaren igenom de olika ekipagen och bad oss fundera över deras olika förutsättningar. Tränaren gav feedback och berättade också hur h*n tänkte jobba med ekipagen. Alla fick göra helt olika saker. Någon fick enbart fokusera på energin. Någon fick bara lägga bak vikten. Någon fick göra en rad olika saker - böja, bära, minska/öka osv. Helt olika upplägg.

Dag 2 kunde dock alla hästar göra övningen som tränaren tänkt sig med helt godkänt resultat. Hade vi börjat dag 2:s övning innan förberedelserna hade det nog inte blivit hälften så bra.

Jag tyckte det var jätteintressant att ta del av hur en erfaren människa kan koka ner vad ett ekipage kan behöva innan det kan gå vidare. Det hade varit ohyggligt kul att kunna!

Nej, det har jag inte, jag använder inte sådantdär alls på hästen, men en annan ryttare skulle rida och ville prova graman.:mad:, tyckte att det stretades för henne för mycket uppåt.

Hästen slog i tvärniten:grin:, jag log i mjugg:grin:

Tycker inte chambone är *såntdär* alls och förstår att hästen protesterade med graman :eek:
Dessa 2 s.k hjälptyglar fungerar jö helt olika och dessutom kan man ställa chambonen gradvis.

Förslaget kom från mig i.o.m att pållar lätt kan komma in i dåliga mönster och för att bryta dessa kan chambonen va till hjälp.
Självklart ska all träning kunna genomföras utan men varför inte andvända hjälp som inverkar positivt...min åsikt.

Om man tvingar en häst som har muskelära hinder som din så brukar den ge ett svar ganska direkt...som tvärniten på graman ;) därför brukar jag försiktigt tömköra alt longera först för att se inverkan och få feedback.
Nog om det ! Du verkar inte behövt hjälp och kommit långt utan :idea:

Ja absolut och ekipaget är ju ryttaren och hästen, inte bara den ena, utan just de två tillsammans.

På en annan häst hade samma ryttare kanske fått jobba delvis med något annat, liksom även en annan ryttare på samma häst, det är inte bara den ena utan båda tillsammans, med sina förutsättninar just då.

Det är väl därför även duktiga ryttare tar hjälp med varje häst, eftersom varje häst kräver sitt speciella tänk för att nå målen, och ryttaren behöver veta vad han/hon gör i förhållande till just den hästen.:idea:

KL
Jag undrar över Karls skola.
Där eleverna får ställa stort fokus på att ställa den i nacken o rida förvända övningar.
SEN då? Bålens böjning.
Nu verkar det inte vara ngn som har kommit så långt i hans system.
Det går ej att finna ngt på nätet heller.

Vi har ju sett italiensk träning som just håller på med det jag skrev ovan.
Fast även där kom piaffen in tidigt- fast hästen inte verkade kunna så mkt annat.
Kan ngn visa där hästen är mer utbildad- menar nu inte filmer på BARA piaff.

Vänta här nu:idea:
Det fanns faktiskt en elev till Bent som var duktig- en Lusitano.
Han utförde levad mm.

Men Ginnies får väl komma förbi en sväng i sommar, så ska jag bjuda på selleri, blomkål och svettigt ridpass. :bow: För min vita dam, kan om hon vill och de som fått prova henne, tycker att hon ÄR rolig att rida för sin ålder.

:eek:

Det ultimata straffet från en moderator, vad är varningar och banningar mot detta scenario.

Först ska jag svältas och försvagas på sträng dietkost, därefter ska jag utsättas (jo, Ingela H leker viskleken med sin häst också) för damen som fått tillviskat sig att hon har tillåtelse att vid dendär nyponbusken med de stora taggarna, snurra runt lite(se nedan beskrivit hur damen kan göra:eek:), så att stackars G.drattar av allt emedan såklart Ingela H. filmar.:cry:
Filmen läggs sedan ut på buke med fettexten" Var vänlig kommmentera ryttaren ovänligt".:cry:

Och en annan gång, när h-n tyckte att jag ändå kommit en bit närmare, ville h-n pröva igen... och... Studs på stället, sidhopp, sidhopp och så rally bakåt...

Jag ska vara snäll.
Jag ska vara snäll.
Jag ska vara snäll.:D

Tycker inte chambone är *såntdär* alls och förstår att hästen protesterade med graman :eek:

Jag kan helt enkelt inte vad sådanadär saker heter eller vad de används till, okunnig helt enkelt.:) Därför namnvalet.

Det är säkert bra på många hästar, men min vill inte känna sig trängd, med något, även antagligen så snällt som chambone.

Hon tycker det är så¨skönt, efter några rundor i olika galopptempon, eller lite klättring och sånt. Att hoppa stockar i skogen och få busa lte, då blir hon mer avspänd, men det blir väl alla hästar, egentligen. :bow:

Jag håller med, min arbetas på liknande sätt.

Men när jag rider i ridhus, och hon sprätter iväg, då försöker jag utnyttja sprättandet till att gymnastisera bakkärran på henne.

Jag lättar alltså av kvick, driver på mer än vanligt och kvickt, fångar upp kvickt, sätter hästen samtidigt som jag ibland väljer att flytta baken några steg,ja jag blandar i lite vad som helst, bara hon blir mer aktiv i bak, jag vill ändra takten på henne tillfälligt så hon trampar om och av den anledningen gymnastiserar bakkärran, det kan, om jag är kvick, komma något gott av sprättet.

Jag kan helt enkelt inte vad sådanadär saker heter eller vad de används till, okunnig helt enkelt.:) Därför namnvalet.

Det är säkert bra på många hästar, men min vill inte känna sig trängd, med något, även antagligen så snällt som chambone.

Min är likadan, med en chambong skulle han bara kortat in halsen ännu mer. Tror det är så med dom där hästarna som är svåra att lägga ner i formen, han är så kort och hög naturligt så det har tagit väldigt lång tid att få halsen längre och lägre och formen rundare.

fio/ med ny avatar som nästan kan misstas för en dressyrfjant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar