Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
KL
Kollade en gammal hopplära jag har. Ang grunderna osv talas en del om det vi pratar om här - förstås - det är ju grunderna vi pratar om.
Det jag tänkte på i det här sammanhanget är just det här hur häst-ryttare påverkar varandra ang snedhet, det är ganska bra att påminna sej mer exakt vad som händer när hästen skjuter ut ett bakben mer tex, det vet jag i o f s.
Men det är lätt att fastna i vad man gör själv och inte inse att även hästen gör något som innebär att jag får svårare att räta upp mej rakt i sadeln, och genom att förstå det mer i detalj så är det lättare, tycker jag.
Alla hästar har ju en mer eller mindre stark sida, de föredrar en sida som vi gör. Det får konsekvenser i ridningen självfallet där vi inte kan låta den arbeta bara åt ena hållet.
En mer bekväm häst kommer att tycka att det är jobbigt att behöva göra emot vad den själv föredrar, precis som en envis människa kan vägra att göra saker med "fel hand". Vi kan ju förstå syftet med att träna vår liksidighet men det förstår inte hästen.
Hästar är mer eller mindre oliksidiga från början. Precis som vi. Det här kommer att ha betydelse för ramen och det vi diskuterar. Sen kommer personligheten in ang vilja att anpassa sej till vad ryttaren kräver, vilja osv.
Det är självklarheter, men det kan vara en hjälp att påminna sej hur det går till när hästen flyttar ryttaren, vad som händer, mer exakt, för att kunna komma åt det.
Det blir också självklart att man kan behöva olika "rörelser" som hjälp att få hästen mer rak, även om man är en skicklig ryttare, det är inte fel utan helt rätt med de "genvägarna" om man vill se det så, tex olika sidvärts i variationer, eftersom ryttaren kommer att sitta rakare på hästen när hästen arbetar rakare och inte tar med ryttaren till ena sidan genom att skjuta ut e bog och därmed hänga på motsatta sidan i mer eller mindre grad.
Att förstå det här är ju grunden i en sån här diskussion, tänker jag, i alla fall jag behöver tänka över det ibland, eftersom både hästens exteriör och personlighet kan göra det mer eller mindre svårt och det är bra att förstå varför det blir svårt. En häst med kort rygg som har svårt att få plats med bakbenen under sig tex, en häst som av naturen gärna skjuter på dessutom får det extra svårt.
Stoet var tex extremt oliksidig när jag började rida henne, hon valde helt uppenbart en sida och var envis som en röd gris ( hmm...röd häst) och det som jag insåg var att det handlade om balans, att hon blev osäker när hon måste balansera sig åt andra hållet, och det hatar hon att vara, som har kontrollbehov. Hon ville snabbt kunna fara åt sidan i flyktbeteende och det kunde hon inte alls lika lätt om hon tex gick i en höger galopp och inte vänster.
Och ja, hon kollades och det handlade om att vissa är mer åt ena hållet, helt enkelt.
Nu är det ju inte så, hon har t o m växlat sida ett par gånger. Men hon går gärna på vänsterbogen, (och ligger mer på höger tygel och sätter mej åt vänser) och inför det här "sprättandet" som vi talar om att hon kan ägna sig åt, vill hon helt tydligt gärna först se till att komma över på vänster för att få hela kraften och sin bästa balans
Det är därför det blir så
svårt att "bara" sitta emot kraften, och jag jobbar just på den delen, med följd att hörnen i ridhuset inte längre är så farliga bla
Det blir också logiskt att i perioder när hon är mer på tårna så blir styrkan i hennes flyttande och tryckande med bogarna större, hon slåss om kontrollen för att kunna få sina små utbrott när något händer som man måste reagera på......som det har varit och är mer just nu tex, som jag skrivit om innan, pga omständigheterna, och är så alltid när hon blir mer spänd, inte annars,
En period när hon var yngre och började inse att hon klarade att fara iväg åt båda hållen
minns jag att hon verkade väldigt nöjd med att hitta på hyss åt motsatta hållet som om hon upptäckt en ny möjlighet
Visst är det grundläggande kan man tycka, men jag ville i alla fall påminna om det i diskussionen. Vårt egna håll som vi föredrar samverakr ju i värsta fall med hästens, vilket gör det svårare, och i allra värsta fall gör vi hästen snedare än den behövde vara.
Ber om ursäkt att det är långt och svamligt värre, hinner inte läsa igenom......