Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

KL
Jag undrar över Karls skola.
Där eleverna får ställa stort fokus på att ställa den i nacken o rida förvända övningar.
SEN då? Bålens böjning.
Nu verkar det inte vara ngn som har kommit så långt i hans system.
Det går ej att finna ngt på nätet heller.

Vaddå bålens böjning :confused: Enligt honom så går inte det så det kommer du inte finna.

Jag håller med, min arbetas på liknande sätt.

Men när jag rider i ridhus, och hon sprätter iväg, då försöker jag utnyttja sprättandet till att gymnastisera bakkärran på henne.

Jag lättar alltså av kvick, driver på mer än vanligt och kvickt, fångar upp kvickt, sätter hästen samtidigt som jag ibland väljer att flytta baken några steg,ja jag blandar i lite vad som helst, bara hon blir mer aktiv i bak, jag vill ändra takten på henne tillfälligt så hon trampar om och av den anledningen gymnastiserar bakkärran, det kan, om jag är kvick, komma något gott av sprättet.

Oj, hinner du allt det där:crazy: Men jag förstår vad du menar:idea:.

Jag har jobbat lite mer med att det inte är ok att sprätta alls, försökt att verkligen RIDA igenom. det lyckas inte alltid, men bättre.Det var då hon tillfälligt bockade istället men det har upphört, ´tror jag:confused:
Har fått använda tex "sprätthörnen" till att öva upp mej att INTE fastna i inner när hon laddar, utan lätta ur mer där och använda innersk istället.

Jag tycker det ofta blir som med katten ni vet, barnet håller i kattens svans och mamma säger "dra inte katten i svansen" men barnet säger "det är katten som drar, jag bara håller" :cool: Ungefär så kan det bli med inner i samband med sprättandet för mej.

Håller även med dej ang chambon, det går inte faktiskt heller, det funkar bra på tex lillen och har jag använt på mina tidigare, men denna får nästan som panik av allt som vill hindra henne från att kunna köra upp sin nacke och kolla när hon tycker sig behöva, vilket tyvärr är ännu oftare när man tömkör än när man rider:cool: Därav, plus att hon flugit i luften ofta och skadat sej med broddar vid tömkörning, så har jag legat lågt med det, men nu faktiskt har det fungerat, :bow: Jättenöjd med det, nu tömkörs det ganska ofta för att hålla kvar det här, och hon trivs med det. Men att sätta fast något, ens chambon, går inte. Då åker nacken bara upp i protest mot det, bättre avspänning utan.

fio: Vad vill du säga med avataren....? Nya satsningen?:devil:

fio: Vad vill du säga med avataren....? Nya satsningen?:devil:

O nej den är bara där tills ft-säsongen drar igång igen, då blir jag ft-ryttaren igen ;)

Tänkte om man hade en dressyravatar istället för en ft-avatar så kanske man blir tagen mer på allvar på dressyrsidorna :rofl:

:o

O nej den är bara där tills ft-säsongen drar igång igen, då blir jag ft-ryttaren igen ;)

Tänkte om man hade en dressyravatar istället för en ft-avatar så kanske man blir tagen mer på allvar på dressyrsidorna :rofl:

:o

Ah, du menar att det är DÄRFÖR jag inte blir tagen på allvar:idea: :rofl::rofl:

*viskar*
Fast på det här forumet tror jag kanske du skulle ha en annan image för att vara på den säkra sidan.....:angel:

Ah, du menar att det är DÄRFÖR jag inte blir tagen på allvar:idea: :rofl::rofl:

*viskar*
Fast på det här forumet tror jag kanske du skulle ha en annan image för att vara på den säkra sidan.....:angel:

Visserligen men det finns gränser..... ;)

*KL*

Hoppar in här igen ifall någon tycker det är intressant att läsa. Om ni tycker det är intressant säg gärna till så engagerar jag mig mer.

Igår skulle jag tagit kort, medryttaren red nämligen så jag hade en bra chans. Hästen skulle få jobba igång sin kvickhet. Först få honom (och ryttaren) "grundrak" (så rak det går just sådär i början) och sedan ville vi ha bjudning och lyssna på hjälper. Låter enkelt... :devil:

Tyvärr är mitt minne kortare än 1mm och gjort av teflon så nej inga bilder. :angel:

Däremot kan jag beskriva vad som hände. Jag har läst hela diskussionen om hur olika hästar reagerar på detta med många snabba övergångar, vissa blir lugna medans andra stressar upp sig. Min är en kamelont (eller så är matte inte bra nog att inse skillnaden vissa dagar), i början när vi var i ridhuset så stressade han upp sig. Många övergångar betyder först snabb slängtrav, sedan galopp! Innan man gjorde övergångar så var det oftast tvärstopp, med huvudet högt, elefantblås och stampande hovar. Igår när vi gick in i ridhuset (och ett par gånger innan, ska jag gissa på kylan igen eller kan det hänga kvar när det blir varmare - hoppas) så var han pigg från början. Så lösgjorde bogar, i höger varv gick han gärna utåtställd om han fick välja och i vänster överböjde han sig. Han får fortfarande inte ridas på volt eller ja böjt spår så lite som möjligt så vi har begränsade möjligheter. Men vi gjorde en rektangulär på 25x20 kanske något större och passade på i alla hörnen.

Ryttaren fick inte kvar bogen till en början. Hon kunde be om höger sluta och han slingrade till sig åt fel håll (gjorde det något steg bara för att se hur motvillig han var). Illa alltså.

Dock mha ett spöpet (lägger spöt mot bara, touche) så fick vi in bogen och därmed rätt rumpan och nu kunde ryttaren räta sig bättre.

Det som var intressant med detta är att iom hästen blev rakare så syntes det så himla väl hur han ville ha ryttaren egentligen. Helt plötsligt fick ryttaren en chans att få rätt sin rygg och händer.

Sedan insåg vi båda två att ojdå, herregud vad hästen reagerar på ryttarens händer. Minsta lilla vänsterhanden vandrade iväg till vänster, och högerhanden låste sig per auto då, bet sig hästen fast i höger sida och sköt ut bogen åt höger. Ryttaren fick rida med knogarna ihop, och jepp MYCKET bättre! Både ryttare och häst fick helt annat utseende.

Ihop med knogarna och så övergångar. Jag stod i ridhuset och sa vilken gångart som skulle tas. I början gick det inte så bra att bryta av, men sedan gick det riktigt bra. Hästen blev frustrerad lite i mitten när vi blandade in galopp och det inte var galopp varje gång utan trav ibland, skritt ibland. Tex när han skulle gå från skritt till trav så travade han med bak men tog ett galoppsprång fram för att sedan trava rent. Men det fick ryttaren till också. :bow:

Ryttaren hade det svårt, inte ridit hästen så länge (någon månad bara där hästen varit igång) och det är en "gammal räv" som öppnar alla dörrar i ramen han klarar. Dessutom gör hästen så att ryttaren har svårt att få till handen inne i ridhuset och det öppnar alla möjliga dörrar. Ute går det mycket bättre och lättare för dem bägge två.

Passar på att berömma dig ryttaren om du hittat hit! Jättebra jobbat!

Det som var intressant med detta är att iom hästen blev rakare så syntes det så himla väl hur han ville ha ryttaren egentligen. Helt plötsligt fick ryttaren en chans att få rätt sin rygg och händer.

Ja, precis:idea: det är det jag menar, att om man inte är en "bara att..." ryttare så måste man ju inte gå och hänga sej vad gäller ridningen för det utan får använda övningar som hjälp, vilket jag f ö tror att de flesta gör också irl på alla nivåer....

Hinner inte skriva mer men jag får återkomma i tråden:idea:

Tror det är så med dom där hästarna som är svåra att lägga ner i formen, han är så kort och hög naturligt så det har tagit väldigt lång tid att få halsen längre och lägre och formen rundare.

Det har verkligen varit nyttigt för mig att höra att det finns andra som har liknande hästar, som du och Flash, ett tag började jag verkligen undra över ryttarens,alltså min, ridning.

Min är också kort i halsen, den kan hon då använda till att låsa sig vid spänning.
Inte konstigt att hon blir stram när hon råkar ut för diverse stimuli, men iom att halsen är kort så kan hon hålla den rak o statiskt, vilket även drabbar i viss mån munnen. Samtidigt är då självklart inte baken under henne. Det enda sättet att komma ur detta är att få igång, få bakbenen avslappnade, från början försökte jag lossa henne mer i fram och lösa det den vägen, men på henne var det fel.

Har någon något liknande och hur gör ni?

Oj, hinner du allt det där:crazy: Men jag förstår vad du menar:idea:.

Jag är en långsamryttare, gillar att ta det lilla lugna, så nej, jag hinner inte alls med alltdetdär, jag chansar lite och ibland har jag tur,:p, men precis som Axel skrev, jag kan träna på att bli snabbare, lite lättare på en häst som från grunden är kvick.

Dagens lite mer ovanliga stimuli: Snökocklor som kommit in i ridhuset och rullat sig i spånet, lite typ stora negerbollar, därav väl kamoflerade .....snöknirrade när hon trampade på dem.

Det första trampet kom vid uppvärmning skritt på längre tygel, behöver jag säga att det var nära jag fick smaka snöbollen själv?:eek:

Det har verkligen varit nyttigt för mig att höra att det finns andra som har liknande hästar, som du och Flash, ett tag började jag verkligen undra över ryttarens,alltså min, ridning.

Min är också kort i halsen, den kan hon då använda till att låsa sig vid spänning.
Inte konstigt att hon blir stram när hon råkar ut för diverse stimuli, men iom att halsen är kort så kan hon hålla den rak o statiskt, vilket även drabbar i viss mån munnen. Samtidigt är då självklart inte baken under henne. Det enda sättet att komma ur detta är att få igång, få bakbenen avslappnade, från början försökte jag lossa henne mer i fram och lösa det den vägen, men på henne var det fel.

Har någon något liknande och hur gör ni?

Ja precis, den här har en kort hals och gör precis som din:cool: Jag känner igen det väl.

Ja det är bakdelen som måste igång ärligt, inte bara skjuta på i vårt fall.
Jag måste undvika att hon rinner iväg, överdriva taktsättningen, lååångsam takt, överdrivet långsam, och sen ändra tempo med magen/rumpan, men inte låta henne gå iväg mer än jag klarar att får tillbaka. Formen ska vara mycket rundare än hon vill!

Hon tycker det här är vansinnigt jobbigt och det är då alla bogar börjar peta ut och går inte det kommer nacken upp pga något händer som ger anledning till det...Men det har blivit bättre faktiskt, dels är hon mer riden nu igen men dels har nog allt jobbet med ramen gett resultat öven om det inte känns så många gånger.:crazy:

Men jag fick lite kvitto ¨på att hon överlag är rundare och mer på plats, när vi ett par gånger nu hoppat lite lätt igen (det var ett bra tag sen nu)

Ett resultat var att hon då faktikst var bättre igång i ryggen trots att det var fjutthinder och mest lydnad. Kändes mycket fin i hela överlinjen där hon nog annars gärna hade kört upp nacken och försökt slarva över bara..

En baksida av det var kanske att hon i små kombinationer med två hinder i studs satte in bakbenen långt under sin fint välda rygg och sköt iväg i en explosion över nästa:angel::cool:

Men det är bra att få lite perspektiv och se att det ärkanske lite skillnad.

Jag behöver göra både och, få loss bogarna som hon gärna och lätt tränger med, dom är kraftiga...ett av hennes främsta "vapen"....n är man kommer åt dem är mycket vunnet. Men även det där jag skrev ovan, ang bakbenen.

Jag är en långsamryttare, gillar att ta det lilla lugna, så nej, jag hinner inte alls med alltdetdär, jag chansar lite och ibland har jag tur,:p, men precis som Axel skrev, jag kan träna på att bli snabbare, lite lättare på en häst som från grunden är kvick.

Dagens lite mer ovanliga stimuli: Snökocklor som kommit in i ridhuset och rullat sig i spånet, lite typ stora negerbollar, därav väl kamoflerade .....snöknirrade när hon trampade på dem.

Det första trampet kom vid uppvärmning skritt på längre tygel, behöver jag säga att det var nära jag fick smaka snöbollen själv?:eek:

Exakt sånt som räcker för oss med. Idag var det snöslask och de berömda dropparna av kondens eller vad det är från ridhustaket. När en sån landar på eller intill henne kan hon få som ett nervryck fast i hela kroppen, bara spritter iväg, man tror hon fått en knäpp :eek:
När hon sen hetsat upp sej över hoppningen räckte det att flytta skänkeln lite för att få ett hopp upp i luften som om någon smällt en smällare intill:mad: Och sen däremellan fokuserad och fin om man ser till att rida lite konsekvent och avslappnande övningar......

Ja tur att det finns fler. Igår hade hon blivit rädd för något sådär plötsligt när hon skulle tas in från hagen och kommit lös. Men det hände inget dramatiskt som tur var.

Du borde träna mer Nh med henne.:angel: Hon ska inte titta o fjolla sig:devil:

Du borde träna mer Nh med henne.:angel: Hon ska inte titta o fjolla sig:devil:

Äh, folk får väl hålla i och inte vara så mesiga och låta sej springas över:angel:

Du har varit för mycket på hanteringsforumet:devil:

KL

Kollade en gammal hopplära jag har. Ang grunderna osv talas en del om det vi pratar om här - förstås - det är ju grunderna vi pratar om.

Det jag tänkte på i det här sammanhanget är just det här hur häst-ryttare påverkar varandra ang snedhet, det är ganska bra att påminna sej mer exakt vad som händer när hästen skjuter ut ett bakben mer tex, det vet jag i o f s.

Men det är lätt att fastna i vad man gör själv och inte inse att även hästen gör något som innebär att jag får svårare att räta upp mej rakt i sadeln, och genom att förstå det mer i detalj så är det lättare, tycker jag.

Alla hästar har ju en mer eller mindre stark sida, de föredrar en sida som vi gör. Det får konsekvenser i ridningen självfallet där vi inte kan låta den arbeta bara åt ena hållet.

En mer bekväm häst kommer att tycka att det är jobbigt att behöva göra emot vad den själv föredrar, precis som en envis människa kan vägra att göra saker med "fel hand". Vi kan ju förstå syftet med att träna vår liksidighet men det förstår inte hästen.

Hästar är mer eller mindre oliksidiga från början. Precis som vi. Det här kommer att ha betydelse för ramen och det vi diskuterar. Sen kommer personligheten in ang vilja att anpassa sej till vad ryttaren kräver, vilja osv.

Det är självklarheter, men det kan vara en hjälp att påminna sej hur det går till när hästen flyttar ryttaren, vad som händer, mer exakt, för att kunna komma åt det.

Det blir också självklart att man kan behöva olika "rörelser" som hjälp att få hästen mer rak, även om man är en skicklig ryttare, det är inte fel utan helt rätt med de "genvägarna" om man vill se det så, tex olika sidvärts i variationer, eftersom ryttaren kommer att sitta rakare på hästen när hästen arbetar rakare och inte tar med ryttaren till ena sidan genom att skjuta ut e bog och därmed hänga på motsatta sidan i mer eller mindre grad.

Att förstå det här är ju grunden i en sån här diskussion, tänker jag, i alla fall jag behöver tänka över det ibland, eftersom både hästens exteriör och personlighet kan göra det mer eller mindre svårt och det är bra att förstå varför det blir svårt. En häst med kort rygg som har svårt att få plats med bakbenen under sig tex, en häst som av naturen gärna skjuter på dessutom får det extra svårt.

Stoet var tex extremt oliksidig när jag började rida henne, hon valde helt uppenbart en sida och var envis som en röd gris ( hmm...röd häst) och det som jag insåg var att det handlade om balans, att hon blev osäker när hon måste balansera sig åt andra hållet, och det hatar hon att vara, som har kontrollbehov. Hon ville snabbt kunna fara åt sidan i flyktbeteende och det kunde hon inte alls lika lätt om hon tex gick i en höger galopp och inte vänster.

Och ja, hon kollades och det handlade om att vissa är mer åt ena hållet, helt enkelt.

Nu är det ju inte så, hon har t o m växlat sida ett par gånger. Men hon går gärna på vänsterbogen, (och ligger mer på höger tygel och sätter mej åt vänser) och inför det här "sprättandet" som vi talar om att hon kan ägna sig åt, vill hon helt tydligt gärna först se till att komma över på vänster för att få hela kraften och sin bästa balans:devil: Det är därför det blir så :devil: svårt att "bara" sitta emot kraften, och jag jobbar just på den delen, med följd att hörnen i ridhuset inte längre är så farliga bla:cool:

Det blir också logiskt att i perioder när hon är mer på tårna så blir styrkan i hennes flyttande och tryckande med bogarna större, hon slåss om kontrollen för att kunna få sina små utbrott när något händer som man måste reagera på......som det har varit och är mer just nu tex, som jag skrivit om innan, pga omständigheterna, och är så alltid när hon blir mer spänd, inte annars,

En period när hon var yngre och började inse att hon klarade att fara iväg åt båda hållen:devil: minns jag att hon verkade väldigt nöjd med att hitta på hyss åt motsatta hållet som om hon upptäckt en ny möjlighet:angel:

Visst är det grundläggande kan man tycka, men jag ville i alla fall påminna om det i diskussionen. Vårt egna håll som vi föredrar samverakr ju i värsta fall med hästens, vilket gör det svårare, och i allra värsta fall gör vi hästen snedare än den behövde vara.:crazy:

Ber om ursäkt att det är långt och svamligt värre, hinner inte läsa igenom......

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte på ditt långa svar och det jag skrev:

Dessutom gör hästen så att ryttaren har svårt att få till handen inne i ridhuset och det öppnar alla möjliga dörrar. Ute går det mycket bättre och lättare för dem bägge två

Kan inte mer än hålla med.

Min häst tycker att det är roligare ute, märks helt klart! Ffa finns det massor att titta på och man kan ha mer koll. :p

Men också att ansvaret för flocken blir mindre ute, och därmed lättare att få kontakt.

Samtidigt om jag som ryttare inte är så engagerad så kan även den mest arbetsvillige häst dö efter ett tag.

Tänk om min häst kunde koppla att om man går på transporten så kommer man ut oftare. Han älskar att vara ute och visa upp sig. Men transport - hah!

Hur gör ni andra när era hästar bara kortar ihop sig och inte vill gå framåt? Jag försöker då trava på fram, med ganska bra fart, för att få honom lite tänd. Den farten kan jag sedan försöka omvandla till bärkraft, då har jag något att ta i iallafall. Annars använder jag mig också av Bents volttänk inner bak söker och länger halsen. Men det går ju bort nu...

Oj vad mycket problem det verkar finnar med "oregerliga" hästar. kanske inte har med dressyr "in lightness" att göra om man varvar skutt på bakbenen med explosioner och har som regel med "tittiga hörn" och stadigt framskjutande underhalsar och knipta bakdelar.
Bara en tanke då det ofta klagas kraftigt på folk som jobbar sina hästar i fel ände av utbildningstrappan här inne annars.
Om de hästarna lugnt och ledigt utan explosioner utför grejor som allmänt anses för svåra kanske de mår rätt bra av den träningen ändå.

Blir lite tankfull bara över att de som gärna är kritiska på just det här forumet nu glatt (i avslappnade vänners lag) avslöjar hur svårt det är att få hästarna till avspänt arbete i lugn o ro. *varför* sällan diskuteras sådana problem av de som står på andra "sidan"

Tycker annars f.ö att hästens fysik bestämmer ramen, och form är färskvara som varierar ständigt och måste underhållas, inte bara kommer med ålder och utbildningsgrad. (finns högt utbildade som gör saker halvdant pga bristande rörlighet)
och att ramen bör sättas för stunden efter vad hästen är tillfreds med, samt att om ramen är ständigt begränsad i någon riktning fattas det en bit i rörlighet och ärlig lösgjordhet.

Spänning kroppsligt brukar ju ofta sätta sig på psyket så de blir uppladdade i överkant oxå. Inte bara tvärt om som man kanske helst vill tro, "han är bara lite nervig mentalt, bara jag lyckas vara nog lugnande o rida bra så..." jo, då lyckas man bemästra nervigheten men står eg. kvar med samma problematik.
Lösgjorda hästar är oftast arbetsbara tror jag, även om de kan hitta på bus, men då rörliga bus och så lätt tillbaka i arbetsform igen, inte konstant stret emot rätt läge.

Blir lite tankfull bara över att de som gärna är kritiska på just det här forumet nu glatt (i avslappnade vänners lag) avslöjar hur svårt det är att få hästarna till avspänt arbete i lugn o ro. *varför* sällan diskuteras sådana problem av de som står på andra "sidan"

.

Jaså jag tycker nog det brukar vara mer så att "vi" tycker det mesta är ganska så svårt medans "ni" brukar tycka det är plättlätt med skolor, piaff och annat.:confused:
Dessutom brukar det ju vara din häst som gör det mesta fel och aldrig du i dina diskussioner, det kanske är därför att du upplever allting så enkelt :grin:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar