Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag vill bli skicklig nog så att hästens snedhet inte gör mig sned så jag kan ge ledningen mot rak, avspänd.

Det kan jag skriva under på och även att jag inte påverkar negativt på andra sätt, som hindrar hästen från att arbeta inom ramen.

Jag tycker att ramen är en hjälp för mej som tänk.

Jag förstår precis vad du menar då det är ett sätt jag jobbat med valack på i åratal, och sedan efter en kurs i somras med unghästen fått det ännu mera svart på vitt.
Tricket är att hela tiden ha en dörr öppen. Och jag har lärt mig att varva, att antingen rida med inner lös och varva med ytter lös.

Vad kul att du lyfte fram det.:bow:

Intressant.
Jag har precis motsatt erfarenhet, sedan jag slutade tänka ram, har jag fått ordning på underhalsen. Som jag skrev, det är min personliga erfarenhet. Alla har ju sitt eget tänk.:)

Oj vad mycket problem det verkar finnar med "oregerliga" hästar. kanske inte har med dressyr "in lightness" att göra om man varvar skutt på bakbenen med explosioner och har som regel med "tittiga hörn" och stadigt framskjutande underhalsar och knipta bakdelar.
Bara en tanke då det ofta klagas kraftigt på folk som jobbar sina hästar i fel ände av utbildningstrappan här inne annars.

Oregerliga? Hur kan man tolka det så när flera av oss är tydliga med att hästarna inte är extriört optimala, utöverdet har mycket motor, är dominanta och observanta.

Min är extremt lydig, tror ingen av er skulle reagera på något vad jag ovan beskrivit på om ni såg henne påtävling, har man inte haft en sådan häst själv är det lätt att missa sådana smådetaljer.

Vem är det som har en stadig framskjutande underhals och knipt bakdel?

Oregerliga? Hur kan man tolka det så när flera av oss är tydliga med att hästarna inte är extriört optimala, utöverdet har mycket motor, är dominanta och observanta.

Min är extremt lydig, tror ingen av er skulle reagera på något vad jag ovan beskrivit på om ni såg henne påtävling, har man inte haft en sådan häst själv är det lätt att missa sådana smådetaljer.

Vem är det som har en stadig framskjutande underhals och knipt bakdel?

Exakt:bow:

Den här är normalt så lydig att folk kan tycka det känns läskigt när de ska prova henne, däremot har hon ett blixtrande humör emellanåt, men det mesta handlar om hennes kontrollbehov och självklart min dåliga ridning. Verkligen inte särskilt oregerligt, men man tolkar nog skadeglatt in det man vill emellanåt, och får väl dessutom sina egna bilder i huvudet utifrån var man själv befinner sig:cool:

Ja en väg ut är viktigt, särskilt i avslappningsstadiet...
Man rider inte så hela tiden utan ser det som en växling och är lyhörd när hästen spänner till.
Hon kommer om tre veckor igen, ska se om jag kan filma lite då.

Intressant.
Jag har precis motsatt erfarenhet, sedan jag slutade tänka ram, har jag fått ordning på underhalsen. Som jag skrev, det är min personliga erfarenhet. Alla har ju sitt eget tänk.:)

Jo, det är ju nästan tvärt om. Men jag tror att det mer beror på hur vi människor tänker än något annat. Jag menar - jag hade totalt missuppfattat vad avspänd var. Jag tolkade det som avslappnad och därmed blev det fel. Avslappnad som i hur musklerna när när man ligger ner, ej använda. Men nu tolkar jag avspänd som använder de musklelfibrer som behövs för att jobba rätt. Dvs inte använder/spänner mer musklelfibrer än som behövs och inte "överjobbar" (en muskel jobbar emot en annan).

Anledningen till att jag svarade var just för att visa på hur olika det kan bli, för diskussionens skull. Ramen för mig är nog mest på mig, inte på hästen sas om jag måste skilja på det.

Man rider inte så hela tiden utan ser det som en växling och är lyhörd när hästen spänner till.

Ja, filma gärna! Vore verkligen kul att få se! Jag tycker ditt/din tränares tänk stämmer överens med så som min AR tränare säger - i vissa situationer ska förtydligas. Används detta även när hästen inte har sådant "go" i sig?

Ja, även om mer "loja" hästar kommer till avslappning mycket snabbare så börjar man alltid där.
Däremot så kvickar hon igång de loja hästarna med mer övergångar, kräver snabba reaktioner, är nog att de ska driva genom kroppen och att ryttaren verkligen ska rida hästen och inte åka.

Hm ska verkligen försöka arrangera en filmning vid nästa träning *påminner mig själv och Sara Mara*:cool:

Nej, självklart rider man inte så hela tiden. Det som var min största aha-upplevelse i somras på den kursen jag var på, var hur otroligt lätt det är för en häst att förstå när den får tydliga system.

Det är som du skriver, att man använder metoden för att få hästen avslappnad och allt som där medföljer.

För hästen blir det en trygghet, och om den ex blir spänd i bytena, så kan man lätt rida efter konerna, eller stubbarna och iom att den har lärt sig systemet så går det fortare och fortare att komma till avslappning för att sedan återgå till den övning man höll på med, ex bytena.

Kyra har ju sitt system, ABC, som exempel.

Ett annat ex dä jag första gången applicerade denna övning på en "elev" var när de köpt en hopp ponny till sin dotter, och de visade sig att hästen hoppade hus i en rasande fart, men vägrade gå över bommar, den fick panik, och jag upplevde den som spänd och osäker, trots att den hoppade fantastiskt.

Vi jobbade den enl metoden ovan, och efter ca 45 min så gick den avslappnat och eftergiven över bommarna i både skritt och trav.
De som tittade på trodde att jag trollat, och den har fungerat klockrent efter detta.(jag är fortfarande förbluffad över att det fungerade så lätt och "smärtfritt", jag är inte speciellt duktig heller,)
Läxan hon fick, var att aldrig gå över en bom om inte hästen var eftergiven, och om den blev spänd gå direkt tillbaka till konen och rida efter systemet.

För er som vill se det demonstreras vet jag att Carl Hester har exakt sådant här arbete i en instruktionsvideo.

Jag försöker också jobba så, men jag är inte på samma nivå som Malin i Gbg.

Väldigt intressant och lärorokt att läsa!

Jacko; var får man tag i den, om man bor i ödemarken? Har sett lite av hans ridning, och det var bara helt ljuvligt, han får gärna rida mitt sto...

Just det! Vet att jag sett en sådan video när han visar just hur den avspända hästen komprimeras och sätts under tryck för att sedan helt slappna av igen. Mycket intressant och det är så jag skulle vilja lära mig att rida.

Det "tråkiga" är att en del ryttare som kommer och tittar på våra träningar tycker att de är långtråkiga - ja det är ju ett rätt långsiktigt arbete.

Folk verkar inte tycka det är roligt att se en avspänd häst arbeta genom kroppen, de vill mycket hellre se en häst sprätta iväg i balanstrav...:devil:

E F-H skiter i vad folk tycker, man kommer inte förbi första stadiet vad man än heter om inte hästen är avslappnad:rofl:

Jag har varit i sövstadiet det lilla jag har ridit nu de senaste åren:grin:

Dock bara på den som behöver det. Den andra- flegmatiske- har varit riktigt fin o blir sällan eller aldrig spänd. Så visst har hästens egenskaper med att göra hur den bör ridas.

Vi vill se mer av din röda tråd o stjärnmärr:love::banana:

Ett annat ex dä jag första gången applicerade denna övning på en "elev" var när de köpt en hopp ponny till sin dotter, och de visade sig att hästen hoppade hus i en rasande fart, men vägrade gå över bommar, den fick panik, och jag upplevde den som spänd och osäker, trots att den hoppade fantastiskt.

Vi jobbade den enl metoden ovan, och efter ca 45 min så gick den avslappnat och eftergiven över bommarna i både skritt och trav.
De som tittade på trodde att jag trollat, och den har fungerat klockrent efter detta.(jag är fortfarande förbluffad över att det fungerade så lätt och "smärtfritt", jag är inte speciellt duktig heller,)
Läxan hon fick, var att aldrig gå över en bom om inte hästen var eftergiven, och om den blev spänd gå direkt tillbaka till konen och rida efter systemet.

INtressant för precis så fick vi jobba vår irländare som var het "av naturen" och helst ville ha höga hinder för att hoppa lugnt och fokuserat. Hon var väldigt lik denna dam jag rider nu. Fast irländaren var ju tjejernas ponny.

Många tränare kör tyvärr med övningar som bara hetsar såna ännu mer. Vår fick lugnt gå över låga hinder, endast skritt om hon inte kunde gå lugnt emot.
Efter några såna övrningar i början av passet kunde hon hoppa allt lugnt och fokuserat oavsett höjd.
(På tävling var hon alltid lugnet själv, det var träningarna som hon hetsade på. )

Känner alltså väl igen det tänket du hade med ponnyn, jag får jobba likadant med denna dam över bommar och hinder, senast häromdagen gjorde vi det. Hon blir självklart väldigt ivrig när det är hoppning så vänta- och fokusera-övningarna i samband med hoppning är bra även för dressyren :bow: Det var resultatet av det jag fick känna idag tror jag, trots en vilodag igår:idea:

Det är också samma tänk som dressyrtränaren har:bow:

För er som vill se det demonstreras vet jag att Carl Hester har exakt sådant här arbete i en instruktionsvideo.

Jag försöker också jobba så, men jag är inte på samma nivå som Malin i Gbg.

Vet du vad den heter? Vill gärna se den.

Spännande. och kul att du har samma erfarenhet.:bow:

På mitt sto, har det fungerat bra, fast hon inte är spänd eller slår ifrån, utan där har det blivit en trygghet för mig, att vi hittar varandra.

Om jag fick önska, så skulle jag velat ha fått upp ögonen för detta långt tidigare, för jag kan inte låta bli att fundera över vad det skulle kunna gjort med min valack.

Men intressant är, att han går bättre än någonsin, mycket mindre spänningar, och vi har kunnat jobba med tamp och övergång till några passagesteg på lek och även så sitter bytena så mycket bättre och han gör dem mera avslappnat.

Har det att göra med mitt nya ridsystem, eller pga att han sett döden i vitögat och återvänt, vilket innebär en så stor ödmjukhet från min sida att jag rider honom extremt förlåtande och låter honom bestämma i vilken form (så länge han är eftergiven, han får inte spänna och korta halsen) som han känner sig bekvämast i?

Spännande. och kul att du har samma erfarenhet.:bow:

På mitt sto, har det fungerat bra, fast hon inte är spänd eller slår ifrån, utan där har det blivit en trygghet för mig, att vi hittar varandra.

Om jag fick önska, så skulle jag velat ha fått upp ögonen för detta långt tidigare, för jag kan inte låta bli att fundera över vad det skulle kunna gjort med min valack.

Jag säger samma sak. Jag tycker att jag har fått jobba med saker som vi (hästen och jag, inte bara denna utan även tidigare) inte varit färdiga för, egentligen, vi har inte jobbat färdigt med grunden innan jag fått gå vidare.

I början var jag lyrisk (och även de andra som bytte tränare) över hur bra det kändes, nu har jag som framgått börjat känna mer att jag inte kan rida alls:crazy: (fast jag är jättenöjd:bow:), men skulle behöva ha tränaren där ofta för att inte hamna fel igen. :crazy:

Jag har ju berättat förrut hur en gammal militär med samma grundliga tänk, som jag tyckte var fantastisk, slutade komma till en anläggning för att de flesta eleverna tröttnade när de inte fick göra allt roligt dom var vana vid på träningarna utan han backade dem till ruta ett ungefär och ville få flera av dem att rida annorlunda än de var vana vid. Tyvärr var min dotter (det var hon som tränade då) den enda som var intresserad så det lönade sig inte för honom att åka den långa vägen, inte i längden....:cry:

Har det att göra med mitt nya ridsystem, eller pga att han sett döden i vitögat och återvänt, vilket innebär en så stor ödmjukhet från min sida att jag rider honom extremt förlåtande och låter honom bestämma i vilken form (så länge han är eftergiven, han får inte spänna och korta halsen) som han känner sig bekvämast i?

Jag tror att hästarna trivs med det här tänket, lugnare, nöjdare när de kommer till arbete. Sen varierar omständigheterna som väderlek störningar osv, men i det stora hela är det lugnare. Det säger även de övriga som bytte tränare samtidigt.

Men sen är det så roligt att du kan rida honom igen:bow::bow:

Senast ändrad av en moderator:

Kan tänka mig att detta verkar som en korkad fråga;
hur förhåller ni er till lösgjordheten, ni med explosiva hästar? Tänker ni att det inte går alla gånger att komma förbi där, i skalan?
Kan tänka att visst, det beror mycket på hästens egenskaper, men hur möter man det beteendet i praktiken, för det kan väl inte endast handla om ramen för dessa hästar?
Kanske självklarheter för er, men jag undrar ju över metoderna. Tycker jag lär mig mycket av att läsa denna tråden, men, som sagt, blir jag fundersam över lösgjordheten.

Nej jag tycker det är en intressant fråga. du har fått många bra svar redan, men själv säger jag såhär, att det är inte lättare tycker jag, att komma till lösgjordhet på en slö, flegmatisk häst utan energi, än på en med hög energi, snarare tvärtom faktiskt. Nyansen mellan spänning och energi är ofta fin - japp - men däri ligger det sköna i kråksången :D . På en explosiv häst med mycket gnista handlar ofta biten till lösgjordhet om mental lösgjordhet tycker jag, och då funkar det som flera är inne på här, om man hittar ett system för att aktivera hästen och transformera energin på rätt sätt till positiv energi snarare än negativ. Jag tycker ofta på en sån häst det handlar om, som Malin skrivit om, att öppna dörren framåt, och att, som jag skrev om tidigare, inte bli för passiv i sin ridning, vilket är lätt hänt när det känns explosivt. Aktivera hästen är också viktigt, mycket övergångar och halvhalter, så att energin hela tiden används på ett produktivt sätt, och hästen har en chans att fokusera på arbete snarare än annat. På en häst med mycket gnista, handlar det till syvende och sist om ryttarens förmåga att förhålla sig lugn och metodisk och rida in energin på rätt plats i hästen för att få fram lösgjordheten och harmonin. För att lyckas med det krävs att rida med systematik och planering, och det är det flera pratar om nu sista sidorna i tråden, att de har hittat ett system och en systematik för sin typ av häst, för att förvalta energi på rätt sätt. Just på en sådan lite mera explosiv häst har jag lätt att se att det blir mkt svårt att komma till arbete om det inte finns en systematik och ett fokus, utan man bara skulle rida runt lite på måfå och ge sig hän åt hästens "läggning" under passet, det funkar inte.

KL
jäklar vad jag håller låda! :devil:

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar