Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Ja en väg ut är viktigt, särskilt i avslappningsstadiet...
Man rider inte så hela tiden utan ser det som en växling och är lyhörd när hästen spänner till.
Hon kommer om tre veckor igen, ska se om jag kan filma lite då.
Nej, självklart rider man inte så hela tiden. Det som var min största aha-upplevelse i somras på den kursen jag var på, var hur otroligt lätt det är för en häst att förstå när den får tydliga system.
Det är som du skriver, att man använder metoden för att få hästen avslappnad och allt som där medföljer.
För hästen blir det en trygghet, och om den ex blir spänd i bytena, så kan man lätt rida efter konerna, eller stubbarna och iom att den har lärt sig systemet så går det fortare och fortare att komma till avslappning för att sedan återgå till den övning man höll på med, ex bytena.
Kyra har ju sitt system, ABC, som exempel.
Ett annat ex dä jag första gången applicerade denna övning på en "elev" var när de köpt en hopp ponny till sin dotter, och de visade sig att hästen hoppade hus i en rasande fart, men vägrade gå över bommar, den fick panik, och jag upplevde den som spänd och osäker, trots att den hoppade fantastiskt.
Vi jobbade den enl metoden ovan, och efter ca 45 min så gick den avslappnat och eftergiven över bommarna i både skritt och trav.
De som tittade på trodde att jag trollat, och den har fungerat klockrent efter detta.(jag är fortfarande förbluffad över att det fungerade så lätt och "smärtfritt", jag är inte speciellt duktig heller,)
Läxan hon fick, var att aldrig gå över en bom om inte hästen var eftergiven, och om den blev spänd gå direkt tillbaka till konen och rida efter systemet.