Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Seriös? :rofl: Du pratar med tjejen som inte suttit på sin häst på snart fyra veckor, så eventuella filmer får nog vänta minst ett par månader (och helst 15 kg på mig och 150 på hästen). ;)

Haha... det finns viss risk att vi söver forumet ordentligt, kanske skall skapa oss ett lager med filmer att använda om det går för hett till på dressyr någon dag som nedkylning liksom? Du har ju iaf fördelen av att din häst inte KAN se tråkig ut vad ni än hittar på och att du dessutom faktiskt sitter rakt upp och ner på henne, värre är det med en kortbent köttbulle med en långbent köttbulle på ryggen... :rofl:

Ha ha, har du väntat fyra veckor kan du vänta fyra veckor till:cool:

*Malinigbg som inte vill lämna ifrån sig världens härligaste Batmobil*

Jag håller med Fio i varje stavelse, det finns för mig ALDRIG att det är hästen som orsakar resultatet i vårt ridpass. Det hänger på hur JAG, som ryttare uppför mig och hanterar olika scenarios som uppkommer. Att sen vara väl insatt i ens häst som individs tendenser och hur den reagerar i olika situationer, är a och o givetvis, och det är väl det som analyseras här, av Flashlight och många andra.

Jag som ryttare på min lite mer känsliga häst måste rida framåt med engagemang samt vara väldigt avslappnad förberedd på eventuella stimuli, så avslappnad att hästen inte märker något, och det är jag eftersom jag aldrig är rädd, men samtidigt så förberedd i min avslappning att jag kan reagera, olika beroende på situation, en reaktion kan vara att inte reagera.

Det finns en CP-skadad man, Lars Mullback, regissör, föreläsare mm, en lärarkollega var och lyssnade på en föreläsning med honom med följande beskrivning: Ibland, med jämna mellanrum fick han ett utbrott då armar och ben for överallt, runtomkring och utan kontroll, efter varje sådan reaktion var hans kropp lugn igen och han kunde fortsätta med sin föreläsning, som inget hade hänt, tills nästa anfall kom.....min häst är lite sådan, går trevligt, får bra poäng på tävling, rättsomdet är kommer en reaktion på något, hon sprätter iväg, det tar några sekunder, sedan fortsätter vi som regel som inget har hänt.

Nyfiken, stämmer det även på din Flash?

Nyfiken, stämmer det även på din Flash?

Måste bara kika in och läste just detta du skrev och det är EXAKT så. :rofl::rofl: SKrattade högt redan när du beskrev vad han sagt och innan du ens kommit till att det är så din häst gör. :D

Det är något som jag faktiskt inte ens tror hon kan kontrollera, det går så fort, och många gånger har jag o även tränare märkt hur hon faktiskt försöker att skärpa sej och inte spritta så det blir att hon bara lättar lite i steget liksom:love:
Då är man gråtfärdig för att hon är så rörande arbetssam, andra gånger ger hon efter väldigt lätt och t o m verkar leta orsaker så, det varierar ugtifrån omständigheter, men Mullbacks beskrivning var rätt exakt:rofl:

Det är något som jag faktiskt inte ens tror hon kan kontrollera, det går så fort, och många gånger har jag o även tränare märkt hur hon faktiskt försöker att skärpa sej och inte spritta så det blir att hon bara lättar lite i steget liksom:love:

Jag visste väl det.:cool:

Och håller med om ovan, precis samma,ibland verkar hon leta orsaker, ibland anstränger hon sig för skärpning, tillägger, min häst är inte på något sätt dum, hon är arbetsvillig, snäll, men med ibland okontrollerade sprätt.:D

Förut red jag för en annan tränare, denna menade på att hästen inte hade tillräckligt med respekt för mig, hon var inte tillräckligt rädd,:mad:, och att det var därför hon sprätte, ja, lite olydig alltså.

Men jag är övertygad om, med årens facit i hand, att en sådan dominant häst som faktiskt har ett vaktande sätt skulle bli djupt olycklig om man genom mer hårdför ridning försökte tvinga bort det beteende, det kan kanske t.o.m. vara så att genom lugn och respektfull ridning, att det är det som ändå gör att de slappnar av så fort och går att de går attfortsätta arbeta med- de flesta gånger som inget har hänt.

Jo, det är ju det. ET får låsa upp den cirka 5 (tror jag) ggr per år. Märrskrället har ju inte vett att bromsa ned i tid i hagen. Full fräs mot staketet och sedan tvärnit, följt av HÖGA stegringar och 180grader upp i luften och iväg igen. Har hittat bromsspår på 4 meter.

I och med de återkommande låsningarna, har det bidragit till att så fort hon protesterar mot inrättning in i ramen, så tror jag att det är något fel på henne. Sedan sitter jag mest och känner efter. Det märkliga är att jag känner det som tydligast när jag rider lätt. Känner inget i nedsittning. Brukar vara tvärtom. Så efter behandligen blir det enbart nedsittning :devil: OCH fokusera på ram redan från början. I år, ja då j*klar ska här ridas! Hela tiden! Eller förresten, inte riktigt än, måste byta sadel först. Men snart så.

så där är min häst med, problemet är att han gör det i hagen också, vilket innebär skador.
Och han gjorde även på tävling, vilket innebar för mig en stor press att nästan överprestera i vissa moment, då jag kunde räkna med ett betyg mellan 0-4 på de moment han sprätte eller for.

Flash.
Jag tycker att det är nästan magiskt att jag kan rida honom som jag gör nu efter skadan. Det är så mycket mera än jag vågade hoppas på. Du ingav hopp, det minns jag, så även alex, men jag var grymt pessimistisk. Tack och lov hade jag fel.:laugh:

KL

jacko: är det denna clinic du menar? http://www.vimeo.com/882558

Letade nyss- Hittar inget annat, är dock jätteintresserad av att se den du pratade om.
Inte hunnit se hela denna ska jag väl tillägga. Men denna verkar BRA!! :love:

Senast ändrad av en moderator:

Flash.
Jag tycker att det är nästan magiskt att jag kan rida honom som jag gör nu efter skadan. Det är så mycket mera än jag vågade hoppas på. Du ingav hopp, det minns jag, så även alex, men jag var grymt pessimistisk. Tack och lov hade jag fel.:laugh:

Jag blir så glad för din skull, dels eftersom jag så väl kan förstå din relation till honom men också för att du la ner sån enorm omsorg på att få honom hel igen:bow: Och jag visste ju av egen erfarenhet att svåra senskador kan läka:laugh:

så där är min häst med, problemet är att han gör det i hagen också, vilket innebär skador.
Och han gjorde även på tävling, vilket innebar för mig en stor press att nästan överprestera i vissa moment, då jag kunde räkna med ett betyg mellan 0-4 på de moment han sprätte eller for.

även till sushmeister:

Ja tyvärr även denna dam är likadan eller faktiskt ännu värre i hagen eftersom ingen som dämpar det hela finns i hagen...
Hon kan få fart på en sten när hon sätter igång och vissa perioder som nu, har hon tyvärr fått gå ensam en del för att inte ställa till något, lyckligtvis oftast "bara" avdragna skor och broddsår, men ändå.

I de lägena är hon väldigt svår att få tag på och hejda också, hon vill verkligen inte gå in självfallet, utan verkar ha roligt med att leka katt och råtta med dem som försöker få tag på henne. Hon är en kopia av sin mormor som var exakt likadan och kunde driva alla till vansinne genom att ta med flocken bort när man hade bråttom och måste få in dem. Även det en smart märr som verkade ha något slags humor:cool: och tyckte om att skoja med folk lite.

Som tur är har jag inte problemet att inte få tag på henne eftersom jag till alla nh:ares förskräckelse anses som en godisautomat......:angel: Mycket praktiskt:devil:

ginnies:

Jag tycker inte heller att man kan försöka att göra om hästar och uppfostra bort deras personlighet. utan man får hitta samarbetet som gör att dom tar de gränser man vill sätta upp, det är en utmaning, men man får så mycket tillbaka när det fungerar:love:

KL

jacko: är det denna clinic du menar? http://www.vimeo.com/882558

Letade nyss- Hittar inget annat, är dock jätteintresserad av att se den du pratade om.
Inte hunnit se hela denna ska jag väl tillägga. Men denna verkar BRA!! :love:

Åh, tack för länken, ska genast spara. Jag gillar verkligen hur han rider:bow: En av mina förebilder, även om det enda vi har gemensamt är att vi sitter på en häst.....:crazy::crazy:

Jag som ryttare på min lite mer känsliga häst måste rida framåt med engagemang samt vara väldigt avslappnad förberedd på eventuella stimuli, så avslappnad att hästen inte märker något, och det är jag eftersom jag aldrig är rädd, men samtidigt så förberedd i min avslappning att jag kan reagera, olika beroende på situation, en reaktion kan vara att inte reagera.

Precis, jag känner igen mig exakt i det du beskriver här!!!!

Åh, tack för länken, ska genast spara. Jag gillar verkligen hur han rider:bow: En av mina förebilder, även om det enda vi har gemensamt är att vi sitter på en häst.....:crazy::crazy:

Nä ni har faktiskt två saker gemensamt.. Ni båda gillar män :cool:

Annars kan vi gärna analysera dej också:banana: Och skicka analysen till din häst:devil:

Men du har en välbesökt och mångsidig och intressant tråd i alla fall:rofl:

*hehe* Han är 17 år och fick den analysen för längesedan... Vi är så lika, så lika han och jag. Buttra surkärringar/gubbar som avskyr dressyr och älskar att flyga fram i terrängen, envisa som synden och som vägrar bli hunsade i livet vad det än gäller! Avskyr att arbeta och älskar att ligga på soffan, han är min själsfrände! :rofl::rofl:

Nä nu gick det för långt med annat! :cool:

ASG:rofl:

Instämmer. Mjuuuukt å lätt å effektivt. Hur gör man :confused:

KL
Ingen som har bilder på olika ramar förresten?
Hur man varierar under passet, vilka man anser sig kunna röra sig inom.
Kanske lite overkill...men vore kul att se.

Hinner inte kolla den länken just nu, är på väg till möte. Filmen jag såg fick jag se via min tränare, ska höra med denne vad filmen hette och om det är en köpefilm eller om den är "privatinspelad.

Nä ni har faktiskt två saker gemensamt.. Ni båda gillar män :cool:

Jamen det var i all fall något:angel: Det är väl inte ovanligt för manliga dressyrryttare i o f s...pratade just med en kille i vårt gym som haft föärhållande med flera såna:cool:

Tja för att återgå till ämnet:angel:

Jag har haft ett pass jag är väldigt nöjd med, faktiskt, man kan ju berätta det också!

Satte mej och tänkte på det vi gjort på träningarna och ställde sen ut de nyinköpta konerna och använde dem att göra en mer avgränsad ridbana, samt i två hörn och som ruter ess dessutom.

Tömkörde en bra stund som framridning och för att jag behöver hålla henne lite "uppdaterad" när det gäller att jobba snällt på töm:cool:. Det gick bra i stort sett.

Därefter la jag upp passet så att jag red olika vägar och la in övergångar på bestämda ställern, sk vikn, volter runt koner, osv osv, Det mesta i den berömda myrstegstraven, (omväxlat med lite trav i lättridning över hela ridbanan emelllanåt, samt även i galopp) och med tydlig inverkan från sittbenen som vi har jobbat. Det blev väldigt härlig trav efter en stund när jag började variera lite mer....(Jag försökte idag att verkligen gå i myrstegstraven och inte frestas att öka den för mycket hela tiden men började sen variera lite mer. )

Jag måste säga att koner är ett väldigt bra hjälpmedel för att hålla ramen:idea: Det skapar mer "struktur" i arbetet, man rider mer precist, och det gör att man själv känner bättre och kan rätta när något är på väg att åka ut lättare.
Den här tjejen blir väldigt sur bitvis över att det ska vara så :devil:rakt hela tiden..... Självfallet måste hon även stirra på konerna först. Men faktum är att det också avleder lite för henne och att hon accepterar att jobba inom ramen lättare.:bow: galoppen var svårast, det tog en stund, jag fick jobba en stund på en stor volt innan det gick att följa vägarna vid konerna.

Tränaren är mycket för sånt (antagligen för att vi behöver det, vi som tränar:o) och därför skaffades nu konerna äntligen in. Vi har ju även använt bommar och hinderstöd men det är så bökigt att ta fram att det inte blir av. Koner är små och lätta:bow:

Man kan också ställa en kon i varje hörn så att man går mellan väggen och konen för att tvingas att rida hörnen (Det ska inte vara mycket utrymme att rida på! Ingen bred väg inte.)

Ingen som har bilder på olika ramar förresten?
Hur man varierar under passet, vilka man anser sig kunna röra sig inom.
Kanske lite overkill...men vore kul att se.

Nej men jag ska göra nya försök med filmning under ett sånt här pass som idag, för att visa övningarna som är bra,( hur det nu ska gå till:cool: )

Nästan första året, som jag hade Fatima köpet jag mig fyra koner från h--ks och ställde upp på gårdsplanen, då vi inte hade någon ridbana där. "Kyra-fyrkant" med fram och bakdelsvändningar, ruter ess, "vändningspunkter" för att få en bra volt med mera med mera... Koner är SÅ himla bra och underskattat som hjälpmedel. Mina koner försvann sedan på något mysko vänster när jag bytte stall, till där jag bor nu. För där har vi en paddock en bit bort och där bor det westernfolk, som använde konerna mer och mer. Jag glömde dem däremot mer och mer. Men jag känner att jag skulle behöva ta fram dem igen. Jag får köpa mig ett par nya. :idea:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V