Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Ja jag har väl redan sagt allt för mycket:angel: Men jo delvis är det lydnadsfråga, men läs det ginnies skrev om mullback det är klockrent. I vissa lägen (det här är ju inte alltid, ska man komma ihåg, men vissa har väldigt lätt till det) så är det reaktioner som är så reflexmässioga att hästen inte ens har en chans att göra det viljemässigt ens. det är mer en reflexd och de styrs inte av viljan.

Lydnad är det ju de gånger man märker att hästen verkligen försöker fokusera men så kommer dessa reflexmässig sprätt, men de återgår direkt i arbetet:love:

Andra gånger tar sig energin mer uttryck i att vilja annat och då är det självklart lydnad det handlar om.

Andra får gärna svara, inte bara läsa:D

Men kan man inte direkt efter *sprätt* göra det negativt på något sätt för att bryta mönstret och medvetet-systematiskt träna bort det som du benämner är reflexmässigt ?

Jo, jag tycker nog till viss del att "sprättande" är en dominansgrej, eller brist på "lydnad"
Men i vissa fall, om hästen står under svår påverkan av tx mkt kraftfoder/lite motion/oerhörda förändringar blir blockerade mentalt kan det ju vara svårt att jobba på lydnaden.
men, i grund o botten brukar jag uppleva sprättande och dåligt fokus på uppgiften som en dominansgrej, de är inte närvarande och respekterar inte det jobb vi gör.
Jag vill iaf ha fokus och full koncentration och noll kikande i ögonvrån på annat. och, konstigt nog, utan att vara elak mot dom så går det att ta bort allt distraherande tänk i hästarna bara de finner mig nog intressant, bestämd o värd att lyssna på.
Men som sagt, är de stallmodiga är det inte lönt utan motion!

Nja, jag vet inte. Inte det där reflexmässiga, för det är som om nån skrämmer dej och du hoppar högt, hur ska du låta bli det?

Men när det handlar om att tex slänga sej åt sidan i hörn för läskiga saker så är det det en annan sak, men det kan vara väldigt svårt att komma åt, nu har vi ju inte det problemet längre, det som återstår är "vaksamheten" mot dom hörnen, och där är det lydnad och det finns eg bara när hon samlat energi extra.

Men det är förbaskat svårt att komma åt, sånt här, jag har haft tittiga sprättiga förrut men inte på det här sättet - glädjande nog:devil: verkar ginnies ha en själsfrände...nån som förstår vidden av det.

Det är alltså både olydnad och inte (vissa reaktioner). Svårt att förklara.
Det är ju samma om hon står i hagen och ingen människa är i närheten så hoppar hon på samma sätt i alla fall vid impulser av olika slag. Vissa kan hon styra, vissa inte.

Visst är det en häst med mycket skarpt psyke och järnvilja, hon måste veta vad som gäller, fasta "ramar" men att hon hetsar upp sej och överreagerar på stimuli utifrån är väldigt svårt att uppfostra bort helt, tror jag. Att hitta sätt att få henne fokuserad däremot, och koppla bort annat mer, det går ju, men det tar olika lång tid beroende på omständigheter. Jag hjåller på att lära mej använda sätet bättre till det, markera takt mer, att t o m överdriva den långsamma takten (för henne långsamma....) lugnar. osv.

Jag tror det är lätt att tycka att det kan väl inte vara så märkvärdigt:eek:

Och det är det säkert inte för ryttare som Anky tex som gillar såna typer av hästar, men för mej är det inte helt enkelt fast jag gillar dom också:p

Det här är inte lika påtagligt året runt utan såna här vintrar utan snö, man är hänvisad till ridhus mycket, en sån här häst behöver mycket mer för att vara nöjd, eftersom hon är van vid det.
Lite galopp i härlig snö hade gjort ett annat läge. I helgen skrittade jag ut en halvtimme innan ridhuset, ja då är det också en annan sak.
MEn vissa hästar är mer explosiva alltid, man kan inte helt ta bort sånt, de är födda såna.

Senast ändrad av en moderator:

Min märr höll på med sådant även när hon var i galoppträning. Mycket mat, ja. För lite motion, förmodligen inte. Begriper bara inte hur hon hann med att fokusera på annat. Hoppas bara hon inte gjorde tvärnitar allför många gånger i full kareta med jockeys på ryggen. Stackars dom...

Men kan man inte direkt efter *sprätt* göra det negativt på något sätt för att bryta mönstret och medvetet-systematiskt träna bort det som du benämner är reflexmässigt ?

+ Flash.
Jag är nog inne på Flash linje, jag tror inte på att göra något negativt direkt efter sprätt, för om man tar en sådan spänd häst som min valack kan vara, så föder det mera spänning. Han är ett klassisiskt exempel på att efter 17 å fortfarande vägra gå avspänt förbi ridbanesläpan och sprätter högt, jag har tyvärr tappat tålamodet några gånger för x antal år sedan, vilket resulterat i att han är beredd på att jag ska spänna mig och agera.

Det som hjälp mig, är den metod som malingb och jag pratade om tidigare i tråden, för den skapar trygghet och hästen lär sig att bli avslappnad och lugn. Vid några tillfällen har jag ridit och överböjt för att han inte ska kunna spänna underhalsen, vilket blir spänning som påföljd. Det fungerar också, men för mig håller det endast halva varvet runt, sedan är det dags igen..

:rofl::rofl: Nej då, jag visste bara inte vad jag skulle svara för jag förstod inte riktigt hur du menade, helt enkelt, eller det kanske kanske vore bra med exempel:idea:

Jag vet att liggande bogar och stående är helt olika inverkan på hur hästar rör sej, men hur eller om det påverkarm som i sushmeisters fråga, vet jag inte. :confused:

Oj, man kan dra exempel tills man tröttnar, för vad jag menade var att alla hästar har sina vinklar det är helt upp till ryttarens intresse, kunskap, vetskap, ambition, målsättning, etc etc att nyttja dessa efter bästa förmåga.

Vissa har en fin häst som är välryktad och har fina hovar och är nöjd med det för de lullar i skogen och hälsar på grannen varje gång de rider förbi och de är jättestolta för att grannen alltid säger "Hej! Men ooo så blank din häst är! "

Vissa med en häst med suveräna bakbensvinklar har ingen aning om varför hästen springer så fort in i övergångar eller skuttar till uppåt om de skänklar för mkt.

Vissa är mkt väl medvetna om hur hästens optimala form och vinklar ser ut, har en sådan häst men får tuppjuck för de kan inte få hästen att röra sig som de vill ändå, för de saknar kunskapen att komma till koordination och samspel.

Vi har alla olika referensramar :angel: alltså.

Det var lite typ så jag menade..

Och

Att vi ska vara GLADA för det vi har för den eller de hästar vi har, har något alldeles speciellt som precis vi ska lära oss om och när vi inser det (OO en insikt :D ) så får vi ut mer av relationen häst/människa.

För mig KVITTAR det vilka vinklar min häst har, jag vill helst inte att den ska vara bakhög, jag tror min gräns går där, annars kvittar det, eller ja, björnhovar (Veka kotor) behöver dom ju inte heller ha..eller hjorthals..eller för lång rygg..eller...

:rofl:

Förstår du nu?

Vi har våra krav även om vi tror att vi inte har det och det speglar sig i sättet vi fornmar vår häst i ramen men det stämmer inte alltid med kunskapen vi har i HUR forma hästen dit, innanför ramen.

För övrigt tittade jag på Hester - videon och såg en massa som jag inte vågar säga :o

Nu stundar kaffet. Godmorgon!

Om man föder en negativ rörelse eller situation med uppmärksamhet godkänner du den för hästen

Att träna bort eller att bryta "sprätt" med en tillrättavisning säger du till hästen att det är ok med sprätt men sprätt gärna såhär istället!

IGNORANS är bästa medicinen och det som skalar bort allt man inte vill ha.

Energi till negativt gör att det negativa växer för många är de hästar som också svarar emot och sprätter lite till sen är dragkampen igång.

IGNORANS. totalt. ta inte ens in sprättet i systemet, skratta inte åt det, svär inte, hojta inte, fya inte, klappa inte ens hästen när den slutat, totaligonera så försvinner det av sig själv för hästen får ändå inte din uppmärksamhet längre.

*Tycker jag*

Om man föder en negativ rörelse eller situation med uppmärksamhet godkänner du den för hästen

Att träna bort eller att bryta "sprätt" med en tillrättavisning säger du till hästen att det är ok med sprätt men sprätt gärna såhär istället!

Energi till negativt gör att det negativa växer för många är de hästar som också svarar emot och sprätter lite till sen är dragkampen igång.

IGNORANS. totalt. ta inte ens in sprättet i systemet, skratta inte åt det, svär inte, hojta inte, fya inte, klappa inte ens hästen när den slutat, totaligonera så försvinner det av sig själv för hästen får ändå inte din uppmärksamhet längre.

*Tycker jag*

Jag håller med! Det stämmer mycket bra!
Det är bara svårt..Man är inte mer än människa:o Irritationen är svår att inte visa emellanåt.....

Jag är rätt bra på det ändå nu, och att rida henne rundare är en bra hjälp att hitta fokus liksom den nuvarande träningen - men extra sprättiga dagar med exstra energi eller att det händer extra mycket runt om så är jag inte strak nog i min sätesridning (det går inte att runda genom tygeln, nämligen:cool:) att få henne rund nog hela vägen runt hela tiden.

(Instämmet även i mimus och sushmeisters inlägg - den här har f ö sprätt även i full fart hon också! Med jockey - inte mej...det är inte så populärt..)

Vi har f ö möss i ridhuset vintertid som ibland kilar där om man är ensam, just i hörnen bakom tex hinderstöd kan man se dem pila blixtsnabbt under kvällar ibalnd. Vissa hästar ser inte ens det men en som har som sin livsuppgift att vara uppmärksam på ALLT upptäcker det naturligtvis och måste sen inför varje passering i de hörnen vänta på att se detta pilande i ögonvrån:cool:

Vid dörren händer ofta saker - måste hållas under uppsikt, osv. osv.

Men det är ju inte alltid det sprätts så mycket, det varierar och det händer även enstaka gånger att ev extra energi blir arbete direkt:bow::love: Men det är jag inte skicklig nog att åstadkomma alltid utan det är väl mer tur i så fall:rofl:

Man kan inte börja härja och bråka med henne, det gör det bara värre, håller helt med C_L där men sen måste man ha en självkontroll som inte är av denna världen vissa dagar för att inte bli irriterad:cool:

*Tycker jag*

Håller med i varje stavelse, och om man går på detta argument som du kommer med, så finns det även ett svar på Dressyrmupps fråga: JA - det går att träna bort sprättighet :D

Oroa dig inte....finns fler som dödar trådar :angel:

kl
Kastar bara ut mig en fråga....ni som beskriver era hästar som *sprättiga* och har lätt att tappa fokus pga annan stimula- kan man inte ta fokus som en lydnadsfråga och lära om hästen även fast hästar är flyktdjur och olika som individer ?

Nu är det få diskuterande i denna tråd men många som läser...menar inget särskilt med det e.g men vore roligt att ö.h.t få läsa andras erfarenhet och tillvägagångssätt.

Min när han har vad jag kallar överskottsenergi så finns det två olika "sprätt".

1. Det där helt reflexmässiga som handlar om att han är hög i rang och ska ta hand om sin flock (mig) och jag för denna sekund eller del av sekund inte lyckats få med mig i hans huvud att jag har koll på situationen. Detta beror mest på att när vi tex är ute i skogen så måste han leda eftersom han vet underlaget bäst. Jag bestämmer målet, han hur vi kommer dit. Vi går inte på stigar utan det är äkta offroad. Detta ger missförstånd ibland, han tar hand om situationen för länge eller snarare för mycket. Detta är mycket svårt att komma runt, men det blir bättre och bättre av att ignorera och visa att han behöver gå dit jag vill (i slutändan, omvägar kan det bli tex).

2. Okynnessprättet, här handlar det om att han gärna vill bestämma lite mer. Här ser man förvarningar och om man reagerar på förvarningen i tid och på rätt sätt så blir det inget. Det är här jag vill ha Cesar Milans "avbrytartouch". Så att ett sätt är rätt sätt att stoppa det på. Men så enkelt är det inte, i vissa fall är rätt sätt ett harkel, en annan en touch på manken med handen, en tredje ett knack med vaden osv. Att hinna känna i tid och sedan komma på rätt stopp, japp...

Delvis Kl
Det är kul att läsa om era hästar o era tillvägagångsätt:bow:

Jag har ska försöka att "sparka igång" min stora o den har mkt överskottsenergi. Det tar sig dock inte uttryck i direkt tittighet eller annat*snäll häst*:love: däremot kommer aktsamheten mot andra hästar in igen.:bump: Kul med 7 andra som far runt som yra höns:bump: ponnies:cool:

Eftersom folk inte begriper att inte rida så nära inpå, skulle man behöva ha röda rosetter både här o där.:eek::angel: denna rödtott har ju en enorm räckvidd.
Jag försöker att rida avspänt, men har full spejs på var alla är- blicken uppåt.
Mitt fokus blir på att rida den låg- avslappning o inte så mkt övergångar- bara lite motionsridning.
Av det som jag rider nu blir den ändå mer taggad- kanske är det det som kännetecknar- het häst:confused:
Blev förövrigt konfunderad när många barn rider med graman- trots hästkunniga föräldrar o mkt duktiga vuxna som rider utan.

Senast ändrad:

Oroa dig inte....finns fler som dödar trådar :angel:

kl
Kastar bara ut mig en fråga....ni som beskriver era hästar som *sprättiga* och har lätt att tappa fokus pga annan stimula- kan man inte ta fokus som en lydnadsfråga och lära om hästen även fast hästar är flyktdjur och olika som individer ?

Nu är det få diskuterande i denna tråd men många som läser...menar inget särskilt med det e.g men vore roligt att ö.h.t få läsa andras erfarenhet och tillvägagångssätt.

Mina två alltså Barcelona och Fiorino var sådana när dom var unga, alltså sprättiga och tog varje chans att sprätta iväg bara det kom förbi någon. Klart det är en lydnadsfråga och fråga om fokusering. Det försvann när man kom mer till arbete.

Hille har faktist i stort sett aldrig brytt sig om omgivningen och vad som händer där, för hans del får gärna tredje världskriget pågå men han tittar inte ens åt något annat håll. Han utnyttjar aldrig saker runtomkring för att ta sig ur ramen så här handlar det tyvärr bara om min dåliga timing :angel:

MEN nu går det framåt för nu har jag disciplinerat mig ordentligt och egentligen är det ju skrämmande att det inte sker förrän han är 17 år :crazy
Men bättre sent än aldrig.

Jag tror att man testar sig fram- ignorerar, säger -Nej! osv.

Många hästar blir värre o det blir ett mönster- när man säger till dem. Man gör affär av det.

Det bästa är väl att avleda - ställa ifrån o sen flytta dem mot "faran"- om det är samma sak som triggar jämt -att komma dit så att man kan berömma betéendet.

För övrigt tittade jag på Hester - videon och såg en massa som jag inte vågar säga :o

Ååh det tycker jag absolut du skall våga.... Så länge det inte handlar om att galoppera med fel ben :rofl:

:o ;)

Ååh det tycker jag absolut du skall våga.... Så länge det inte handlar om att galoppera med fel ben :rofl:

:o ;)

:rofl:

Nej det gjorde han inte (Oj, har glömt att svara dig :o )

Men han har en rejäl Bäckenrotation till höger samt taktfel och en koordination som inte är helt ok. (Svårt att samordna sina ben)

:angel:

Karln eller hästarna :D
Du kan väl precisera lite.

Jag vet inte om jag vill kalla min häst direkt "sprättig", dock tittig och rätt spooky i allmänhet. Även mkt rädd för andra hästar :crazy:

Och ja - jag anser att det är en fråga om lydnad och fokus. Dock kan jag inte komma till lydnad genom att tillrättavisa efter spökerierna (been there done that - det fungerar inte :grin: ) Har min häst väl spänt till har jag inte riktigt kontakt och då blir det bara ännu mer spänning om jag försöker tillrättavisa på ngt sätt...
Utan arbetet ligger i att få hästen att vara så lydig och så på hjälperna (eller i ramen ;) hur man nu vill uttrycka det) att man kan förekomma och helt undvika sprättet. Och ju längre vi kommer i det arbetet desto snabbare kan jag återfå kommunikationen med hästen om han ändå spökar till för något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar