Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag ställde dig en fråga tidigare...kanske du missat det eller var svaret det som IngelaH tog bort och krävde pepperkakor ?

Nej, jag har INTE raderat något på länge i den här tråden.

*Knappån*

Men ska trådarna enbart utmynna till "privatsamtal" mellan två och tre personer, om hur den och dens häst eller hästras är, och när det blir bus si och så, tipsar jag om PM-funktionen här på forumet, för att diskussionerna ska bli mer relevant för forumrubriken.

Mvh

IngelaH
Moderator

Ibland kan jö hästar precis som oss hamna i mönster när dom blir spända osv som din gör genom att släppa ramen uppåt.
Har du provat att bryta det mönstret med tex.chambone ?

Nej, det har jag inte, jag använder inte sådantdär alls på hästen, men en annan ryttare skulle rida och ville prova graman.:mad:, tyckte att det stretades för henne för mycket uppåt.

Hästen slog i tvärniten:grin:, jag log i mjugg:grin:.

Det beror på att hon helt enkelt inte förrän senaste månaderna har kunnat gå riktigt lågt, jag har fått möblera om muskelaturen, och av den anledningen går det inte heller att slänga på en hjälptygel, hon måste möbleras om lugnt och fint, det tar år just av den anledningen att muskelaturen måste längas och ändras.

Nu går det rätt bra, men förut, så fanns ingen möjlighet att hon kunde sätta igång från skritt till trav med baken under sig, samtidigt som hon var rund fram i låg form, det tog emot, ingen ide att tvinga ett läge, sparka en igångsättning när hästen inte kan.

Vad gäller pepparkaksförslaget så är jag oskyldig som ett lamm:p, men eftersom vi ändå pratar ram så är det så att vissa av oss inte kan snaska sådana gotter om vi vill ha oss själva i en ram som är fungerande när vi rider, som Flash skrev, en del av oss blir för feta och då försvinner en del av vår egen förmåga att hålla hästen i ramen. Tråkigt men sant.:cry:

Men nog är det relevevant hur ramen kan sättas beroende på om hästen är flegmatisk, het, spänd eller tittig:confused: beroende av individen.

Det kan även skilja från dag till dag eller t o m från ena sekunden till nästa.

Jag gillar att läsa hur ryttare väljer att lösa ALLA olika problem som kan uppstå. Det borde finnas tusentals olika scenarior eller finns det bara ett sätt:confused:

Vad gäller pepparkaksförslaget så är jag oskyldig som ett lamm:p, men eftersom vi ändå pratar ram så är det så att vissa av oss inte kan snaska sådana gotter om vi vill ha oss själva i en ram som är fungerande när vi rider, som Flash skrev, en del av oss blir för feta och då försvinner en del av vår egen förmåga att hålla hästen i ramen. Tråkigt men sant.:cry:

Men snälla nån, det går MINST lika bra med selleri! :bow:

Men nog är det relevevant hur ramen kan sättas beroende på om hästen är flegmatisk, het, spänd eller tittig:confused: beroende av individen.

Jag gillar att läsa hur ryttare väljer att lösa ALLA olika problem som kan uppstå. Det borde finnas tusentals olika scenarior eller finns det bara ett sätt:confused:

Okey, okey, "I'll rest my case", så länge som ni är medvetna om hur ni försöker hålla den röda tråden i tråden.

Mvh

IngelaH

Ja men egentligen är det ju viktiga frågor alltihop, (och det står GÄRNA annat också..... i rubriken) för att sätta en ram och behålla den är ju beroende på ryttarens förmåga men även hästens personlighet, som vi varit inne på tidigare och det är inte konstigt om man då kommer in på att hästar är faktiskt väldigt olika i sina små vackra huvuden och även i kropparna, det som är lätt för en tar emot mer för en annan, kräver mer, rent fysiskt, och då kommer huvudet återigen in, för då behöver hästen ha ett ganska arbetsvilligt psyke för att ta i det där extra.

Vi har ett exempel i stallet, ett sto det också f ö, som är en riktig kämpe, hon tar i och försöker i alla lägen trots att hon sannerligen har fysiken emot sej, den hästen. Hon är det "ärligaste" man kan tänka sej och följden är också (som en baksida av det) att hon kan gå med en skada och kompensera bort den, i det längsta. (har hänt) Det är en vad man kallar "bussig" häst, inte lättriden för hon har som sagt en knepig exteriör som gör det svårt, men det kompenseras av arbetsviljan.

Medan andra visar direkt när något är fel och lägger av helt, vilket jag i o f s tycker är att föredra på många sätt....

Det är en stor skillnad på hästar som säger ja och försöker allt man begär (oavsett vem som begär det) och såna som är (ofta) lite smartare och vill diskutera och som "tycker" en hel del.

I en sån här tråd kan man få nya tankar och tips ang det här och hjälp att förstå sina hästar i bästa fall.

Som jag har skrivit innan, för vissa är det inget problem att sänka nacken, medan för andra är det en stor sak, som delvis går emot den hästens natur, klart det är svårare då......:cool:

Vilket inte på något sätt tar bort ryttarens del.....

KL
Om man ska utgå från ursprungsfrågan så tänkte jag vända lite på den. Sista tiden har jag nämligen börjat få min häst inom ramen.:angel: Är jag ganska säker på iallafall...:D

Detta uppnår jag just nu bäst genom att arbeta henne i skritt efter uppvärmning i trav och galopp. Jag gör ganska många skritt-halt-skritt. Hon vill gärna slingra sig i början och skickar med förkärlek ut högerbogen. Då har jag testat att flytta fram högerskänkeln och putta in den igen. Detta gör henne först rätt skitförbannad och hon svarar med att ruska på huvudet och backa. Själv gör jag inte någon affär av det utan försätter lugnt att jobba med övergångar i skritt och peta in bogen när den åker ut. När jag upplever att hon bjuder jämnt i båda tyglarna och är rak fattar jag galopp. Varierar tempot där hela tiden och så fort hon visar tendens att rinna iväg eller falla ur ramen gör jag halt. Börjar hon kännas för olydig går jag tillbaka till skrittarbetet en stund.

Tycker att hon är en väldigt ärlig häst att rida. När hon kommer igenom kroppen blir hon väldigt lättriden, reglerbar och superkänslig. (Till skillnad från vanliga, snälla...men jag gör det nog ändå på mitt sätt) Mest jämförbar med en bil med eller utan servostyrning...:D Dessutom pustar och stånkar hon väldigt mycket samt skummar om munnen.

Det beror på att hon helt enkelt inte förrän senaste månaderna har kunnat gå riktigt lågt, jag har fått möblera om muskelaturen, och av den anledningen går det inte heller att slänga på en hjälptygel, hon måste möbleras om lugnt och fint, det tar år just av den anledningen att muskelaturen måste längas och ändras.

Samma här -lika igen:D

För vår del bla beroende på att musklerna delvis är andra i galopp och det inverkar negativt på hästen som ridhäst när den i grunden själv gärna går med huvudet högt, galoppen förstärker gärna underhalsen och gör den starkare i att höja nacken. :cool: Vissa blir istället bra på att gå bakom hand.

Håller med:bow:

Men snälla nån, det går MINST lika bra med selleri! :bow:

Jo,du har rätt, vid ridning går det mycket bättre, det är en stor fördel att slippa släpa på extra valkar, och det vet alla att äter man selleri och annat liknande så slipper man sådant, de där valkarna har en förmåga att leva sitt eget liv:crazy:

Tråkigt, då ett annat intresse som jag egentligen har är just att ligga i soffan, äta godis och läsa något lika onyttigt som det jag stoppar i mig.:D

OBSERVERA, INGA KOMMENTARER OM RYTTAREN. Då det är en kompis, som ridit min dam ett fåtal gånger och nu har haft riduppehåll en tid, pga långvarig sjukdom hos sin häst och sedan tre veckor borttagen häst.

Men jag ville bara visa klassiska problem med min dam, som även jag har. När vi jobbat ett tag och det har gått finfint, så man vågar ställa lite mer krav mellan hand och skänkel... Då blir det många gånger så här... så man får "börja om" igen, med lätt ridning framåt. :p

Högervarvet är värst, kan man TRO, i jämförelse med det här vänstervarvet. Men det är lätt att lura sina ögon. I vänstervarvet förböjer sig damen gärna och låtsas gärna jobba rätt. Men höger är faktiskt det varv, hon är mer ärlig när man får igenom det.

Hon är inte loss helt, vi vet. Men så går Tima och jag på halvfart vinterdelen av ridåret, då vi inte har de rätta ridmöjligheterna, vare sig det gäller underlag, väder och vind.

Till stor del, har det med orken, både hos mig och Tima att göra just nu, även om damen när vi kom hem, laddade i trehundratjugo ut i hagen med bock brall och caprioler, samt piruetter, innan hon störtdök i en isig dammhög... :angel: Men enligt de flesta instruktörer jag rider för, så är en av de största anledningarna att Tima är ett STO... :rofl: och ja, det tror jag de har rätt i.

Senast ändrad:

Menade du nu inte bakom lod?

hästar med en en oproportionerlig musklad hals bör nog ridas rundare.

Det är mkt som tar emot- liksom för hästar med stor ganasch eller de som grävt efter årets första grässtrån- svullna spottkörtlar- hästens förutsättningar att kunna gå i ngn form alls.

Det där är ju en typisk häst som man ska sätta igång bakdelen på- o skita i formen.
Rida lätt på volt o serpentinspår- så den kommer till ro o blir bekväm i en lägre form. Stilla stilla hand o bara erbjuda stöd.

den kommer att bli lösgjord mkt fortare iom att den då inte behöver kämpa emot.
Mentalt lösgjord:idea::rofl:

Menade du nu inte bakom lod?

hästar med en en oproportionerlig musklad hals bör nog ridas rundare.

Det är mkt som tar emot- liksom för hästar med stor ganasch eller de som grävt efter årets första grässtrån- svullna spottkörtlar- hästens förutsättningar att kunna gå i ngn form alls.

Nej jag menar bakom hand! Vissa som gärna rundar nacken tjusigt (de som har den läggningen) kan trots sin underhals dra in nosen och krypa bakom hand istället för att köra uppp nacken. Eller antingen eller i vissa fall går inte det ena så går det andra...

Angående ramen så ser jag det så att OM jag lyckas stänga de fyra dörrarna OCH hålla dörren FRI uppåt - så kommer hästen att välva ryggen uppåt.

Misslyckas jag stänga de fyra dörrarna (fortfarande med min sits) så misslyckas korrekt samling. Lyckas jag stänga dem och HINDRAR uppåt så kommer ett svar från hästen - den kan tex. börjar stå emot i ryggen och halsen och nacken kommer uppåt och ryggen sänks.
Men jag löser det med att genast lätta ur i handen framåt och driva med sitsen

Det är ALLTID jag som ställer till det när det blir sådär, ALLTID är felet mitt.

Och alltid finns lösningen hos mig.
Den naturliga mänskliga reflexen är att hålla hårdare i tygeln, krypa ihop om än aldrig så lite, men det får bara motsatt effekt. Ja det har hänt mig också - jag gör så när jag blir rädd - men vägen ur - är att säga hallå till kroppen - tvärtom skall du göra. Visa hästen vägen ur.
Släpp framåt och driv framåt med rumpan.

Det är den klassiska regeln
halsen upp - driv med sätet
näsan bakåt - driv med skänkeln

Jag vet inte om det var mitt inlägg som tolkades så som att hästar har en dold agenda, och i så fall har jag uttryckt mig klumpigt. Jag tror däremot att ingen häst går för en 10:a om inte ryttaren har full koll på sin sits. Jag tror att hästen "slinker ur" där det går att slinka ur, men inte för att de har en dold agenda eller för att jag tror att det är min uppgift att kväsa hästen eller att det inte är mitt eget fel. Jag ser min häst som min lärare snarare än att jag är hans lärare. För det är ju han som kan allt.

Hur upplever du hästar som är ridna av andra innan de hamnar hos dig? Dina två du har nu, har du själv haft sen de var små - och med andra ord har de iaf inte lärt sig saker som inte du stoppat in på banken så att säga. Jag har aldrig haft en häst från början, och kanske gör jag det lätt för mig genom att tro att det ibland kan finnas extra svårigheter att ta över en häst i "vuxen" ålder, som kan reagera på tusen sätt som jag absolut inte räknat med. Jag förstår att 99% av sakerna som händer "galet" är mitt eget fel, men det förekommer också fall då jag funderar över vad som finns inridet i hästen sedan innan.

Sen är det förstås en försvårande omständighet att jag inte "kan" rida, eller jobbar med ridning - för även om jag upplever att jag gör rätt - så har jag inte erfarenheten att verkligen veta att jag exempelvis rider till med sätet och lättar fram. En grads påslag av framsidesreflexerna t ex kan ju göra skillnaden på om hästen kommer rätt eller backar av. Och sådan kontroll har jag nog inte...

Jo tack, jag vet... :D Första året, som jag red för instruktör, red jag enbart volter och serpentiner mellan kurserna. Men periodvis skämdes man rätt rejält, när man släppte damen lös, medan man stängde grinden och damen började jogga serpentiner och volter lös över ridbanan i trav utan att jag sagt något... :o

Att det är bakdelen man behöver få med sig i första hand, märker man väldigt tydligt i galoppen, vilken är den gångart man får driva henne lite i, för att få henne fram i handen.

Lagom till vänstergaloppen, tog tyvärr batteriet slut...

I övriga gångarter är det mer att försöka sätta takt och tempo "utan att 'överdriva'..." :rofl: och som du säger fånga upp ett mjukt stöd.

Som det ser ut just nu, kommer vi återigen kunna gå en ny vår till mötes med ridningen igen.

Detta uppnår jag just nu bäst genom att arbeta henne i skritt efter uppvärmning i trav och galopp. Jag gör ganska många skritt-halt-skritt. Hon vill gärna slingra sig i början och skickar med förkärlek ut högerbogen. Då har jag testat att flytta fram högerskänkeln och putta in den igen. Detta gör henne först rätt skitförbannad och hon svarar med att ruska på huvudet och backa.

Jag jobbar också en hel del så.

I vårt fall har bogarna varierat men varit mest vänsterbogen eftersom jag underlättat det genom att lämna vidöppet där väldigt lätt.
Delvis KL

Men när jag har funderat på det här sammantaget så är mönstret att hon blir sur när jag stänger för vänster bogen men kvick som en råtta efter några meter är högerbogen ute istället:angel: och jag sitter med för mycket i innertygeln:confused::cool:

Det här med innertygeln har jag nu märkt är en växelverkan mellan oss där hon faktiskt genom det här slingrandet "ser till" ja ja, jag ligger för myciket efter för att förekomma, att jag har mer i inner och jag som ryttare reagerar omedvetet med att svara emot när hon drar där:cool: Om det här inte går åker nacken upp och tempot o takten ökar (har skrivit om det)

Jag registrerade det här igår senast och fick jobba med bogarna och tempot och fick mera koll på det som händer, och det var därigenom som lösgjordheten kom och då när allt faller på plats blir det en underbart lätt häst
som är känslig för minsta signal från magen:p

Men det här är svårt eftersom jag i allt det här att hålla reda på (mej själv och därigenom hästen för att förtydliga;)) måste jag även klara att ha henne framför mej men utan att hon rinner iväg och att inte klanta till det genom dålig tajming:crazy:.

Ska rida nu, :p

Jag hade hoppats på ngn egen jämförelse mellan dina 2.
Får förmoda att det nu är stoet som ger dig mest erfarenheter.:confused:
Hon blir väl 5 i år- snyggingen:love:

Ja precis annars så blir det som jag svarade på i inlägg nr 251, klart det finns ett rätt sätt men de rätta sätten blir ju olika för varje häst men att det är "bara att".....vet jag ju inte direkt, nu är det ju inte "bara att" om man inte är helt klar som ryttare vilket ingen här inne är iallafall. Man försöker ju lösa sitauationen utifrån ens egna erfarenheter och eftersom dom är olika och alla hästar är olika så blir det ju olika även om kanske tillvägagångsättet är i stort sätt detsamma.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik_
Anledningen till hästens beteende är ju något som man får försöka hitta svaret på tillsammans med hästen.
Om jag ger en hjälp och hästen svarar på ett icke önskvärt sett - och jag sedan lättar ur den hjälpen och hästen säger TACK bussigt ( tex genom att släppa ned halsen) så visar ju hästen vad som är rätt väg och ger en hint om orsak och verkan.

Ja det verkar ju enkelt....

Vi kan nog sätta punkt för tråden här då mao.

jag spinner vidare...

Jag gör ju likadant på båda mina hästar, har samma röda tråd i träningen men det blir ju ändå olika eftersom mina hästar är så olika även om jag rider likadant på båda.
Om någon fattade det svamlet :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar