Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Ja vardagsmat är inte sååå spännande.

Du har ju ett kanonläge att träna upp din timing. I grunderna ingår ju att den svarar- framåt o tillbaka:grin: det är lätt hänt att bli kvar i ett bromsande, fast om man lättar går hästen inte fortare ändå- om man har den "i sätet"
tror oxå att du får henne mer MED dig än emot, som vi diskuterar för fulla muggar på hantering:mad:

Idag du, fick jag "hålla" henne kvar med sätet, och lätta framåt, var du där:idea::rofl: Hade aldrig funkat från start, det klarar inte jag. MEn lite senare. Växla tempo o takt ner till nästan stillastående o fram - med bara sätet:crazy: Inte lätt kan jag säga, trött i magen o midjan bla.....

Kanonläge att träna upp tajming - ja kanske dags att du kommer o visar:devil:

:rofl:
Vad händer med fullblod om de först får rasta av sig?
Blir de värre eller nöjda?

Jag brukade förr börja med att galoppera ute o inte begära ngt alls- bara canter. Sen jobb- ibland.
Jag rider inte så seriöst ute- bara sköj.:bump:

kom på...
Vad händer om du tänjer på gränserna lite- kräver lite mer?

Senast ändrad:

Min, som dock inte är fullblod, skulle säkerligen bli mer nöjd-ett tag:devil:, sedan skule det krävas mer och mer för att få samma resultat iom den förbättrade kondisen.:crazy:
Eller vad tros?

Jag brukade förr börja med att galoppera ute o inte begära ngt alls- bara canter. Sen jobb- ibland.
Jag rider inte så seriöst ute- bara sköj.:bump:

kom på...
Vad händer om du tänjer på gränserna lite- kräver lite mer?

Ja, allvarligt, hon blir bättre om hon får rasta av sej emellanåt, det är ju därför det är som jag beskrivit här, det är att vi inte kan jobba ute utan i ridhuset oftast. Pga mörker och stenhårt o knöligt ute, mycket skritt och iskallt...det blir ridhus.

Ska ta fram hinder nu en gång i veckan i alla fall, har blivit dåligt med det också.

Men det måste inte vara galopp som i "galopp" utan bara helt enkelt att gå ner i sanden där vi tränar kondition och även går lite fortare cirka en gång i veckan samt lite vanliga (ganska tuffa men hon är i bra kondis) pass ute o med klättring o sånt så är det helt annorlunda:bow:. MEn allt sånt ligger bokstavligt på is:angel:

Klart det märks. Jag skriver som om det vore en dressyrhäst men det är det ju inte så som flera andras här, även om vi seriöst tränar dressyr!

Jag tänker väl att "ligan" vet ändå:D

Som jag skrev i förra inlägget, man får känna efter vad som är rätt varje gång, men att kräva mer, ja, det är en bra väg. Men i rätt ordning. Äh, så svårt förklara utan nya romaner:o

Delvis KL
Jag vill inte på något sätt ta bort mina egna tillkortakommanden, jag är tyvärr väl medveten om bristerna, och på den här hästen får man känna av det hela tiden, det är en underbart känslig viljestark och kvick häst, tyvärr är jag inte motsvarande ryttare,:crazy:

Tror på fullt allvar att fio tex skulle vara en fröjd att se på henne, (medan andra skulle vara en fröjd att se på henne av andra skäl:grin:)

Men apropå familjeterapeuter....så faktum är att hon på många sätt visar att hon föredrar mej här i världen på ett rörande sätt, och ofta är både tränaren och jag förundrade över hur hon håller sej i skinnet trots att hon är så fylld av spring i benen att hon sprätter lite för minsta anledning/impuls men går kvar. För det händer också - ganska ofta faktiskt. Sen har hon humör, och en stark vilja, man får balansera och göra val för att hitta samarbetet. Svårt att beskriva..

Min, som dock inte är fullblod, skulle säkerligen bli mer nöjd-ett tag:devil:, sedan skule det krävas mer och mer för att få samma resultat iom den förbättrade kondisen.:crazy:
Eller vad tros?

Nej egentligen inte, den här är i bra kondition men hon blir betydligt "lättare" i dressyrarbetet om jag kan rida ut och jobba ett par gånger i veckan minst i alla fall, vilket man normalt kan. Då kan hon lägga ner sin energi och vilja i det istället och blir mer avspänd. Hon tycker det är så¨skönt, efter några rundor i olika galopptempon, eller lite klättring och sånt. Att hoppa stockar i skogen och få busa lte, då blir hon mer avspänd, men det blir väl alla hästar, egentligen. :bow:

Imorgon ska jag ställa upp lite hinder, det ger också mer fokusering.

... En del är något slags "vakthundar", spanar, de som alltid är uppmärksamma och ser vad som händer även om alla går med nosen i backen och äter...

Jag har väl läst dina inlägg lite mer noggrant än andras, eftersom du också har ett fullblod, och ja, jag känner igen en hel del. Bristande fokus- jovars. Galopptränaren berättade att märren "frös" när de skulle vända och rida tillbaka till startboxarna, och att varken de (tränare + jockey) inte visste åt vilket håll märren skulle ta vägen. Eftersom märren var i löpkondition, visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig vad gäller "frysningarna". Men efter att ha analyserat när och vad som händer när hon "fryser", så kan jag inte annat än att dra slutsatsen att hon gör det pga av hon är så ruskigt nyfiken och har fått syn på något väldigt intressant. Typ flygplan, bonde som plöjer, folk som är ute och går, både med och utan hundar, luftballonger mm. Lite "nyfiken grannkärring" som måste hålla koll på allt och alla.

Vad gäller vaktbeteendet, så stämmer det på min häst (ranghög märr). Det är betydligt lättare att få henne att fokusera om de andra hästarna är inne. Om de andra hästarna börjar fara runt i hagen, kan hon göra en 180-gradare på en femöring och då får jag vara glad att jag hänger med. Inte helt enkelt att hålla kvar ramen...

Kan tänka mig att kontrollbehovet hänger ihop med hur pass ranghög en häst är i flocken. En häst som är lägre i rang borde vara lättare att få och släppa på kontrollbehovet till någon annan.

En annan sak som jag kan tänka mig påverkar huruvida lätt eller svårt det är att hålla ramen på plats, är en hästs rörelsemönster.

En tredje sak. Om en häst är överörlig, så tror jag att även det påverkar tills man har lyckats bygga upp muskulaturen. Märren har blivit behandlad av ET ett flertal gånger för låsningar i SI-leden. ET nämnde även att märren är överrörlig i sina leder, vilket jag också är tyvärr. Ju mer jag har kunnat rida, desto lättare har låsningarna släppt, och kommit tillbaka alltmer sällan. En övning som jag brukar rida är åttvolt i trav med avbrott till skritt på på mitten. Ju mer muskler - desto rakare har avbrotten blivit. I början hamnade höger bak flera decimeter åt höger, vid övergång till höger varv.

Jag har inga som helst teoretiska belägg för mina påståenden ovan, utan det är endast mina egna reflektioner.

Varsågoda, telefonkatalog à la sushmeister

Ha ha här är alltid nåt intressant när jag kollr, nu är jag otroligt osällskaplig här hemma men bara ett inlägg till....................

Jag känner igen och håller med om mycket. Något jag inte berättat men som också är att denna vägrar andra att rida ut på ens om jag ber dom, för att jag är borta eller så.....Hon "fryser" i ett galoppsteg t o m. De blir galna på henne även mina två galoppkompisar här:rofl: dvs tränaren bla:angel: Hon är kvick som en råtta och hoppar åt sidan eller fryser och dom blir galna.....

Det gör hon inte med mej. det där klarade vi av första tiden jag red henne. Hon tittar och det händer att hon bockar till i protest för att hon vet att hon inte får stanna upp och kolla:devil: Men annars inga såna problem mellan oss alls. Hon går fram överallt och gör allt man ber om.

I ridhuset har hon bråkat med "hörn" (samma fenomen). Det har kommit tillbaka ibland men är nu faktiskt helt borta, utom att hon kan "stelna" osv men hon tjafsar inte som förrut.

Däremot kan hon då flyga i luften lite var som helst när något stimuli stör:cool: För att man ska förstå vidden av det kan jag berätta att en dag när det töade vid en träning flög hon i luften och högt, varje varv på ett visst ställe. Efter en stund insåg vi att det berodde på dropp från taket av kondens eller nåt då och då på ett visst ställe........en liten droppe.

När hon fick en sån på halsen flög hon i luften. Jag är då inte en så klok ryttare för jag kan börja gapskratta och tycka att hon är för söt:love: Inte så klyftigt kanske....

Vi har mer gemensamt, hör du. Jag är också överrörlig och hästen är det också på sätt och vis. Det gör det lätt för henne att "få med " mej när en bog åker ut. Eller för att vända på det, jag kan inte snabbt nog eller stadigt nog hindra det, men jobbar på det:idea:

Kul att höra dina erfarenheter. Min valack var lika kvick som den här men inte lika "elektrisk" (svårt att beskriva det där, vad jag menar) Förra hingsten jag red var däremot rena semestern för han var jämförelsevis långsam i sina rörelser det kändes som slowmotion jämfört.. :cool: (De var också fullblod förstås) Den lilla hingsten jag rider nu (fast just nu är det tömkörning mest ) är inte alls lika kvick. Så även dessa varierar ju, som andra hästar:idea:

Däremot kan hon då flyga i luften lite var som helst när något stimuli stör:cool:

Måste få berätta.
Om ett stimuli som jag råkade ut för.

För flera år sedan red vi en LB. Travprogrammet gick bra, och skritten, men precis när galoppen skulle till att komma igång så for hästen iväg som en...ja...dragster.:D

Knappt styrbar resten av programmet, för att inte tala om den sänkta ryggen.:o

Det var en liten barngunga en bit från banan och givetvis började ett barn gunga:mad:;) samtidigt som vi skulle böja galoppera. Knirr, knarr, knirr, knarr, hästen hörde inget annat än just det ljudet. Hej och hå, vi höll oss iaf innanför staketet.:p

Jag ställde dig en fråga tidigare...kanske du missat det eller var svaret det som IngelaH tog bort och krävde pepperkakor ?

KL
Tänkte mera på skillnaderna mellan flockdjuren hund/häst.
Om jag går med hunden finns det ju inget som skulle få henne att hellre vilja gå hem, än att fortsätta hur långt som helst.
Medan hästarna gärna vänder i princip när som helst. Naturligtvis gillar de långturer ut i naturen också, men med ett antal förslag från dem; ska vi hem till hinken nu?

Känner igen mig i mycket av det ni såger om stona...
Tänker att det jobb man gör från marken har man igen i sadeln, med rangen, förtroendet och tilliten.
Mitt sto har från jag fick henne velat gå lite före då jag leder henne. (Apropå NH...) Så det har varit en fin gräns mellan att låta henne ta för sig och att markera vad jag anser. Senast för några dagar sedan så fick hon väl syn på ngt som gjorde att hon inte stannade då jag ville det, och hon hamnade då med sitt huvud alldeles intill mitt, och jag backade henne. Med mitt huvud alldeles intill hennes. Efter den backningen har hon varit som ett lamm... Man undrar ju ibland vilka grejor det är som i deras hjärna får konsekvenser för relationen.

Sova nu?

Säg nu inte att du är en sdn som bara måste ha hästen bakom dig:eek::confused:

KL
Tänker att det jobb man gör från marken har man igen i sadeln, med rangen, förtroendet och tilliten.
Mitt sto har från jag fick henne velat gå lite före då jag leder henne. (Apropå NH...) Så det har varit en fin gräns mellan att låta henne ta för sig och att markera vad jag anser. Senast för några dagar sedan så fick hon väl syn på ngt som gjorde att hon inte stannade då jag ville det, och hon hamnade då med sitt huvud alldeles intill mitt, och jag backade henne. Med mitt huvud alldeles intill hennes. Efter den backningen har hon varit som ett lamm... Man undrar ju ibland vilka grejor det är som i deras hjärna får konsekvenser för relationen.

Sova nu?

Nu är inte jag någon expert i ämnet alls men se var stoet vill ha fölet.
Var uppmärksam på hur ett par hästar man rider ut på reagerar på och när dom hugger bakåt el örorna bakåt om man turas om att gå först jämte varandra.

Klara skillnader finns med ston och hingstar men så är de oxå individer med personligheter som ibland fått sig törnar beroende på tidigare hantering av oss.

Sen finns parleken...den är fri från rang där 2 hästar turas om att följa varandra.
Liknande följa jon men parvis där de turas om att leda leken.
Att kunna lämna dominans och tom bjuda in hästen bygger förtroende.

Allt handlar om respekt och tillit och jag acepterar min och andras hästar om de håller sig med bogen bakom mig när jag leder.
Att tvinga en individ med tex grimskaftet att gå bakom är våld och dominans för mig.

Om jag tvekar vid något som de uppfattar farligt eller om jag går lite ihopkrypen med blicken i backen faller dock ledarskapet.
En ledare är vaken och orädd som kan skicka sin beskyddare framför vid fara och min som tror att han e allan ballan för det mesta gömmer sig lätt bakom min rygg om han själv tvekar.

Det finns nog en hel del hästar med dolda agendor MEN dom hästarna har ju med alla säkerhet blivit utsatta för än det ena än det andra under sin livstid.

Vad jag ville belysa med denna tråden är dels hästars olika personligheter och att allt faktiskt inte går enligt skolboken och inte alltid funkar i verkligheten av olika anledningar.
Faktiskt oxå så kommer man helt osökt in på aveln, ridbarhet och temprament som är så otroligt viktigt för dressyr.
Eller egentligen är det ju viktigt för alla grenar men man eftersträvar ju olika temprament för hästen i dom olika grenarna.

Svårast när man letar fälttävlanshäst då måste jag ju säga eftersom du vill ha en lydig häst i dressyren som väntar på ryttarens signaler men samtidigt måste kunna klara sig och kunna ta över situationen i terrängen när det krävs.
Inte så extremt temprament som min häst då , det vill ingen ha (inte jag heller egentligen) jag har haft andra duktiga ryttare på honom i hoppning och kräver dom mer lydnad där än vad han går med på så hoppar han inte ett hinder vad dom än gör :grin:
Han och jag har ju letat oss fram till kompromisser genom åren, dvs jag har fått backa på ryttarens kontroll och han har fått backa lite på att inte ta all kontroll utan att låta ryttaren ha en del av kontrollen annars blir det ju livsfarligt.
All heder till insikten:bow: Visst är hästar olika.
Jag vet att definitionen- Ridbarhet är komplext, men eftersom jag köper unga oridna hästar, så går jag på hur föräldrarna är o om de verkar vara nyfikna o har snälla ögon- givetvis med god ext. o goda gångarter o om JAG upplever dem som snygga. Esteten:angel:

Självklart en som har förutsättningar för det jag vill att den ska kunna göra- ingen hopp eller travtalang.

då det bli skulle bli som när H. Aro ska försöka sig på- dans:banana::rofl:

Senast ändrad:

Måste få berätta.
Om ett stimuli som jag råkade ut för.

För flera år sedan red vi en LB. Travprogrammet gick bra, och skritten, men precis när galoppen skulle till att komma igång så for hästen iväg som en...ja...dragster.:D

Knappt styrbar resten av programmet, för att inte tala om den sänkta ryggen.:o

Det var en liten barngunga en bit från banan och givetvis började ett barn gunga:mad:;) samtidigt som vi skulle böja galoppera. Knirr, knarr, knirr, knarr, hästen hörde inget annat än just det ljudet. Hej och hå, vi höll oss iaf innanför staketet.:p

Jag tror du har ett gammalt fullblod nånstans i släkten på den där som förstört alla andra gener:devil:

:D

KL
Tänkte mera på skillnaderna mellan flockdjuren hund/häst.
Om jag går med hunden finns det ju inget som skulle få henne att hellre vilja gå hem, än att fortsätta hur långt som helst.
Medan hästarna gärna vänder i princip när som helst. Naturligtvis gillar de långturer ut i naturen också, men med ett antal förslag från dem; ska vi hem till hinken nu?

Sova nu?

Nej, jag tror inte alls det handlar om det i många fall. Ston är också väldigt olika individer, det man kallar typiskt sto, så är ju långt ifrån alla.

Den här är oerhört "väluppfostrad" och följsam och lätthanterad (för mej och dem hon respekterar) Hon lyssnar enormt på mej, tex.
Det här med ridningen och de problem som kan uppstå där som jag pratar om har med hela hästens personlighet, mina brister som ryttare och andra yttre omständigheter att göra.

Jag tror som fio skrev också att det här med avel spelar in, vad man vill ha, rena ridhästraser vill man ha hög ridbarhet på tex, men på en galopphäst är det skitsamma så länge dom springer fort i stort sett. Därför finns många hästar med bra ridbarhet men det är väl mer tur än skicklighet många gånger,
det man avlar på är hållbarhet och fart, eller borde vara, (sen avlar en del på egna trasiga ston men det sker väl inom alla grenar:cool:)
Visst vill man har trevliga individer men enbart trevliga individer vinnner inga kapplöpningar.

Personlighet består även av gener, och det kan vara svårt att sätta sej in i om man inte mött många hästar, med samma eller delvis samma gener, fast egentlgien borde det inte vara svårare att förstå än att VI är olika personligheter och att barn ärver drag av sina föräldrar.

Nu har jag läst alla inlägg jag inte läste igår. Och måste bara undra över det här (och nej, det var inte till mej, men jag frågar ändå:)

Dina filmer på sidan 6, ...................

Sedan en fråga - du skriver att du vill få bukt med din ostyriga hand (don't we all ) Våra händer är aldrig så bra som vi vill ha dem

Vad gör du rent konkret för det?

Min hårda tränar satte en pinne under tummarna - då gick det inte att vara ostyrig . och jag var tvungen att lösa det med rumpan.

men skam till sägandes så har man återfall ideligen

vad vill jag ha sagt med det - samma som alltid
It's all in the rider.

:eek::eek:

Hur kan någon, - ens du - jämställa att rida en stadig nordis på 20+ med att rida ett fullblod direkt från galoppbanan, vilket framgick av inlägget att det handlade om här.........

Jag tror att din "stränga fröken" skulle aldrig i livet ha kommit på en tanke att sätta extra pinnar i händerna på en ryttare på en sån häst.
HON förstår nog att hästar är olika och förutsättnngarna också.

Ibland blir det så uppenbart hur du kan tycka att det är "bara att....":crazy:

Och ja, mej hade hon säkert satt pinnar i händerna på, din fröken, den här hästen är inte på det sättet jämförbar med den på fios film, även om den nog är det på andra sätt.

tillägg till cristobal:

Det lät kanske lite tråkigt fårn mej där , såg jag:o. Det jag menade var att det är klart det är viktigt med en bra relation öht, både på marken och när man rider, men att vissa saker kan vara svårare när man rider ,på en del hästar, men visst måste man alltid tänka i de banorna, lyssnar hästen på mej:confused: Litar den på mej osv. Men de har också väldigt olika personligheter som gör det här mer eller mindre svårt.

I mitt fall handlar det ju också om att jag är en usel dressyrryttare öht, men jag tycker att jag kan läsa av hästar och se deras personlighet osv, Men det hjälper inte till när jag sitter i sadeln alltid, för jag rider för dåligt och särskilt för den hästen och särskilt när omständigheterna är som jag skrivit om här när det krävs mer av mej som jag inte grejar uppenbarligen.. men som jag jobbar på, (och det tror jag alla som deltar i en sån här diskussion gör, annars satt vi inte här:D)

Men det finns ju också att hästen när den fokuserar på arbetet och är med så lyssnar hon på mikrohjälper, halvhalter, tempoväxlingar övergångar för enbart sätet osv. Det är ju en oerhört känslig häst och det är det underbara men även det otroligt svåra. :crazy: Eftersom jag fortfarande inte är en bra ryttare, men det är liite lättare att vara en liiite bättre ryttare i de lägena:cool: :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar