Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Men det är väll klart att typen av böjning spelar roll.
Om du tänker en öppna så på vilket sätt vill du att hästen ska svara på böjningen när det gäller ramen fram ?

Du ställer din fråga ur ditt ridsystem, och vi har ju inte samma system
så jag är inte ens säker på vad du är ute efter med din fråga.

Ävenom hästen går med bogarna innanför linjen i en öppna och heller inte går dit näsan pekar, så fungerar ryggraden på samma sätt dvs insidan är kortare och utsidan längre - det är grundläggande fysik

Det finns bilder på i Massor av böcker

Många problem med ytterbogen i öppna bottnar i att ryttaren har svårt att hänga med i rörelsen dvs hamnar lite på efterkälken, tynger ned hästens insida och katstrofen är ett faktum. det kan man se på massor av videos på ridning av öppna, oavsett inriktning- För den oinvigde kan det vara lättast att se på att hästens öron inte längre är på samma nivå - utan hästens huvud lutar. det finns inte en chans för hästen att prestera om ryttaren hänger som en dragg på släp.

i det läget är inte det stora problemet hästens bogar - utan att få ryttaren att hänga med i rörelsen och sitta kvar på mitten.

Om man inte kan hålla sig på mitten så är det inte läge att diksutera vad hästen gör anser jag då som familjeterapeut...

Been there done that - det är därför jag ser när andra gör det, och det kan vara så lite som en förskjutning på ett par centimeter som gör hela skillnaden om hästen blir rakriktad eller inte.

och det är väl ändå det som Ramen är till för att forma hästen 3 dimensionellt

och en av dimensionerna är lodet och det lägger jag in i den rakhet som ingår i den första kvaliteten

Senast ändrad av en moderator:

Trams, du passar väl lika bra eller lika dåligt som någon annan, alla är vi individer. Dessutom är det vårt eget val att vara här.

Just - Och nu är mitt val att äta lunch...

Inte en sekund för tidigt kl är ju 17 :o

Vad vet du om vi har samma system...hur hästen ska reagera kroppsligt när man rider i en korrekt utförd öppna har inget med vare sig system eller annat.

Eftersom öppnan är en samlande rörelse ska hästen reagera med en strävan öppåt i formen utan att tappa rygg eftersom den är just samlande.
Att släppa halsen nu och då har väll inget med saken att göra...eller vad tycker du ?

Been there done that - det är därför jag ser när andra gör det, och det kan vara så lite som en förskjutning på ett par centimeter som gör hela skillnaden om hästen blir rakriktad eller inte.

Men om det är som du skriver...varför satsar du inte på en proffsionell tränarutbildning så fler kan få tillgång till dina kunskaper.
Säger inte detta i ironi...har du en sån säker inställning på att du kan så hoppas jag den stämmer.

och en av dimensionerna är lodet och det lägger jag in i den rakhet som ingår i den första kvaliteten

Det här får du gärna utveckla då jag inte förstår hur du menar.

Sen måste jag tillägga att det finns fortfarande inte allt i böcker...nu kom detta från dig själv så det var stort i sig då du brukar ref till att allt är självupplevt men jag ser inte anledningen att kunna se på bilder om jag praktist inte upplevt det.

Senast ändrad:

DET är inte anledningen...
utan att som du nu skriver- igen- insinuerar att alla andra bara skyller på hästen o rider dem illa- som du gör längst ner i stycket.

Visst har alla hästar olika förutsättningar, men en del kan bara inte- är inte gjorda så.

Vi försöker ständigt att rida- bättre. Vi oxå!
Inte bara du o tyskarna.

Jag upplever som du... alla är väl ganska så medvetna om deras tillkortakommanden som dressyrryttare.

Ååh nästa häst jag har skall bli en riktig dressyrhäst som bara skall gå dressyr och ingen annat skall bli en fröjd att bara träna en enda gren och inte förvirra hästen med NU måste jag ha kommandot för annars blir inte detta bytet så bra för att i nästa andetag kräva:
NU måste du ta kommandot och bestämma annars slår vi ihjäl oss :rofl:

DET är inte anledningen...
utan att som du nu skriver- igen- insinuerar att alla andra bara skyller på hästen o rider dem illa- som du gör längst ner i stycket.

Visst har alla hästar olika förutsättningar, men en del kan bara inte- är inte gjorda så.

Vi försöker ständigt att rida- bättre. Vi oxå!
Inte bara du o tyskarna.

Que :confused:

Som vanligt fattar jag inte hur du läser mitt inlägg?

Du skiver att DET inte är anledningen.

Anledningen till hästens beteende är ju något som man får försöka hitta svaret på tillsammans med hästen.
Om jag ger en hjälp och hästen svarar på ett icke önskvärt sett - och jag sedan lättar ur den hjälpen och hästen säger TACK bussigt ( tex genom att släppa ned halsen) så visar ju hästen vad som är rätt väg och ger en hint om orsak och verkan.

DETär en fördel ( den enda kanske) att rida nordis - för du får svar direkt när du gör fel.

Sedan kan ingen utomstående säga om det är rätt eller fel - Den enda som har svaret på vad som är rätt eller fel är ju hästen. Och för att hitta svaren på det så måste manju laborera lite och fråga hästen

det handlar inte om några "jag och ni" här - jag utgår från vad jag läser. Och det jag skrev skrev jag som svar på om hästen hade en dold agenda.

Det jag menar är att vår attityd påverkar vår ridning, det är inget revolutionerande påhitt - utan vedertaget.

Jag diskuterar attityd i allmänhet - inte ngn enskild här

Det är en förutsättning för alla realtioner - att ha en dialog - för att kunna prata med hästen så måste man ha en bra koordonation

För att kunna lätta ur fram - så måste man ha en oberoende sits

( nu ÄR jag hungrig)

Herregud, denna tråd har varit död så länge att jag glömt bort den och nu är det så många intressanta inlägg att läsa igenom och reflektera över att det nästan blir jobbigt ;)

Off topic.
Men är du familjeterapeut till profession?

Sorry glömde " " - det var en metofor - vill inte trampa in på din proffession

En bra tränare är för mig en familjeterapeut dsv denne förbättrar kommunikationen mellan parterna

Herregud, denna tråd har varit död så länge att jag glömt bort den och nu är det så många intressanta inlägg att läsa igenom och reflektera över att det nästan blir jobbigt ;)

Ska man då önska TS välkommen tillbaka ;)
Ja, du har lite att läsa igen och ser fram emot feedbacken :p

Anledningen till hästens beteende är ju något som man får försöka hitta svaret på tillsammans med hästen.
Om jag ger en hjälp och hästen svarar på ett icke önskvärt sett - och jag sedan lättar ur den hjälpen och hästen säger TACK bussigt ( tex genom att släppa ned halsen) så visar ju hästen vad som är rätt väg och ger en hint om orsak och verkan.

Ja det verkar ju enkelt....

Vi kan nog sätta punkt för tråden här då mao. ;)

Senast ändrad:

Sorry glömde " " - det var en metofor - vill inte trampa in på din proffession

En bra tränare är för mig en familjeterapeut dsv denne förbättrar kommunikationen mellan parterna

Du trampar inte in, jag var bara nyfiken.:laugh:
Jag håller med dig ang kommunikationen. Det är en tränares största ansvar.

strävan öppåt i formen utan att tappa rygg eftersom den är just samlande.
.

Vilket perfekt ord du nyss skapade!!!

:D

Öppot, måste vara en öppna som låter hästen komma uppåt?

- Carola som verkligen borde diska. :cool:

Ja det verkar ju enkelt....

Vi kan nog sätta punkt för tråden här då mao. ;)

Nää...så enkelt kommer du inte undan. Måste iväg nu men när jag läser in tråden senare ser jag emot ditt engagemang som TS och argumenterar emot mina flummiga telekataloginlägg :)

Jag upplever som du... alla är väl ganska så medvetna om deras tillkortakommanden som dressyrryttare.

I det här läget skulle MIN tränare säga AHA :idea:

Och påpeka skillnaden mellan att inse att man inte är så bra som skulle vilja vara - och att rent praktistk ta itu med det. Men hon är hård :devil:

Med det vill jag nog säga att vi alla känner oss otillräckliga - och det handlar inte om det. att någon skall känna sig otillräcklig

Eftersom du är du - och inte kommer att ta det personligt

Dina filmer på sidan 6, och först skall jag säga att jag är imponerad av dig och ÄR medveten om att du ( och de flesta andra här) kan lååångt många saker som jag inte ens har en aning om.

Igen det gäller alla här. det finsn MASSOR som har erfarneheter jag inte har.

Så först respekt.:bow:

Sedan en fråga - du skriver att du vill få bukt med din ostyriga hand (don't we all :angel: ) Våra händer är aldrig så bra som vi vill ha dem

Vad gör du rent konkret för det?

Min hårda tränar satte en pinne under tummarna - då gick det inte att vara ostyrig :crazy:. och jag var tvungen att lösa det med rumpan.

men skam till sägandes så har man återfall ideligen :o

vad vill jag ha sagt med det - samma som alltid
It's all in the rider.

Jag tror att det är lättare för en sådan som jag - som inte är "någonting" - att börja från skratch och träna koordination en kroppsdel i taget. Än det är för er som tävlat och dessutom framgångsrikt

För det är deffinitivt INTE enkelt. Och börjar man ändra ett rörelsemönster så rasar hela systemet, och plötsligt kan man ingenting :crazy: Svårt mitt i säsongen

Att jag tar upp koordination - är för att det är en RAMdiskussion - och koordination är RAM i min värld

nu CL väljer jag att logga ur

Senast ändrad av en moderator:

nu CL väljer jag att logga ur

Äsch...då får väl jag med göra det. Marktjänsten sköter inte sig själv.

Men

:idea:

Man kan ju poppa popcorn när man ändå är i köket, att bringa tillbaka och ösa i sig till allt ni kommer att ha skrivit tills jag kommit tillbaka :D

Hej hopp.

Ni är för roliga!
KL Men menar ni verkligen att hästarna har en dold agenda? Eller ingå det i deras natur att hela tiden försöka 'smita' från jobbet? Trodde inte att de var så lika oss mänskor...

Det finns nog en hel del hästar med dolda agendor MEN dom hästarna har ju med alla säkerhet blivit utsatta för än det ena än det andra under sin livstid.

Vad jag ville belysa med denna tråden är dels hästars olika personligheter och att allt faktiskt inte går enligt skolboken och inte alltid funkar i verkligheten av olika anledningar.
Faktiskt oxå så kommer man helt osökt in på aveln, ridbarhet och temprament som är så otroligt viktigt för dressyr.
Eller egentligen är det ju viktigt för alla grenar men man eftersträvar ju olika temprament för hästen i dom olika grenarna.

Svårast när man letar fälttävlanshäst då måste jag ju säga eftersom du vill ha en lydig häst i dressyren som väntar på ryttarens signaler men samtidigt måste kunna klara sig och kunna ta över situationen i terrängen när det krävs.
Inte så extremt temprament som min häst då , det vill ingen ha (inte jag heller egentligen) jag har haft andra duktiga ryttare på honom i hoppning och kräver dom mer lydnad där än vad han går med på så hoppar han inte ett hinder vad dom än gör :grin:
Han och jag har ju letat oss fram till kompromisser genom åren, dvs jag har fått backa på ryttarens kontroll och han har fått backa lite på att inte ta all kontroll utan att låta ryttaren ha en del av kontrollen annars blir det ju livsfarligt.

Att vilja en sak, (som är den hästens natur), hålla koll, men ha en störande ryttare som säger något annat, DET orsakar spändhet på såna hästar.. (Jag tror det är som när vi själva lyssnar efter något, är lite vaksamma koncentrerar oss och VILL få göra det ifred, och störs av pladder från någon människa som inte kan hålla tyst tex.....vi blir irriterade och spända)

När de här kommer till ro och släpper sin vaksamhet släpper också spändheten. (Har just haft ett sånt träningspass :love: Det började med tömkörning och explosioner på töm, för varje litet ljud. Men blev avspändhet.lösgjordhet och förnöjda frustanden med bra hjälp:bow:)

Här tycker jag det gäller att anpassa och avväga arbetet så det leder till att hästen blir intresserad, fokuserad, släpper kontrollen, blir helt fokuserad på ryttaren. Det är skitsvårt:o

Bra läsning för mig..... det som är lite jobbigt är att det alternativet att få min komma till ro är att för dagen galoppera en 5-6 km före dressyrpasset.:eek:

Det är liksom myror i brallan som behöver ruskas bort, och det på hästen, inte på mig.:D
Andra tips?

I
Dina filmer på sidan 6,
Sedan en fråga - du skriver att du vill få bukt med din ostyriga hand (don't we all :angel: ) Våra händer är aldrig så bra som vi vill ha dem

Vad gör du rent konkret för det?

Min hårda tränar satte en pinne under tummarna - då gick det inte att vara ostyrig :crazy:. och jag var tvungen att lösa det med rumpan.

Ja hade du läst vidare så hade du läst att jag hade bara den hästen i ett par månader efter jag tog dom filmerna och jag har inte problemet på dom andra hästarna så det var inte så mkt att ta tag i..

Här kommer ju oxå då verkligheten in i bilden... Det låter jättelätt att lösa det med rumpan men som jag skrev till flashlight :

För min del gör jag det bara på denna hästen Sen började jag fundera lite, han var ju sådan att det inte gick att ta några halvhalter i början för tog man lite i munnen så sprang han bara fortare så jag blev väl lite försiktig och försökte att inte ta honom i munnen alls (som om detta vore bättre ) det blev bättre sen när han lärde sig att koppla ihop halvhalterna i min rumpa med yttertygeln.
Det gick helt enkelt inte att hålla sig fast (förstå mig rätt här) någonstans i denna hästen varken med ben eller händer man blir helt beroende av sin egen balans eftersom dom är så vakna och kvicka!

vi var helt enkelt inte där att vi "bara kunde"...... men som sagt det blev ju bättre när han förstod kopplingen mellan rumpa och halvhalt. Hade någon satt en pinne mellan händerna på mig hade hästen nog fått panik eftersom han inte var van att någon satt ner på honom och överreagerade allan när man inverkade med sätet eller dels var stark nog att klara av nedsittning mer än kanske ett varv i taget och att min balans och bålstabilitet helt enkelt var för otränad för denna sortens häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.