Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Ja jag tror inte dom har en "dold agenda" men dom är levande varelser med vilja och önskemål och saker dom föredrar och inte föredrar, dom är inte maskiner som man kan tro ibland när man läser en del inlägg, helt enkelt.
Stoet tex älskar att jobba, men det är helst hon som ska ange HUR, Hon står på parad när man man hänger fram sadeln, trampar, slutar t o m äta och glittrar med ögonen och när man går ut är det med långa ivriga kliv.
Men sen har hon egna tankar om vad det här ska innebära nu, står ett hinder framme tänker hon tex HOPPNING
det behöver man inte vara hästspykolog för att inse.... Då motarbetar hon allt som inte är hoppning, om man nu överdriver det hela lite för att göra det tydligt..
När man galopptränar är hon en häxa så länge det inte är det tempo hon tycker är nedre gränsen för acceptabelt
men så fort vi når hennes gräns som är ganska fort, då handlar det om en lyhörd häst som lyssnar på minsta lilla signal, jag rider nästan bara med rösten i stort sett, behöver knappt förhålla ens, mer än balansera upp lite i svängar osv. Så visst har hästar egen vilja, önskemål och de vet vad de vill....
Min gamla valack var som en öppen bok, och otroligt lat så länge det inte var lustfyllt i hans ögon, det kunde vara helt olika hästar i stort sett, beroende på om han var intresserad eller inte. Faktiskt helt sant.
I en hubertusjakt tex la han ner sin själ och var helt samspelt med sin ryttare, lyssnade på minsta signal, tog egna (kloka) initiativ, tänkte och engagerade sej. Ett dressyrpass kunde han hoppa högt ibland om man styrde mot en bom på marken tex, för han var inte ens så uppmärksam att han såg att den låg där innan den dök upp framför hovarna............ Dressyr var inte hans stora intresse nånsin. (Men placerade sej bra t o m LA trots det, på något sätt, de dagar han hade lust att engagera sej
Ja, jag raljerar lite, men det var han i ett nötskal) I terräng som vi också provade en del var han en klippa
Snabb, klok, välbalanserad, engagerad, modig.
Mitt gamla sto var som folk brukar skriva här att alla hästar är,
alltid villig att vara till lags
(Utom i perioder efter vila, då bockade hon och hade synpunkter)
OSv osv. Hästar är helt olika personligheter, och det är självklart att det påverkar det här med ramen och hur väl vi lyckas (eller inte) hålla dem där
Kanske är OT men ändå inte.....Man får ju ta med psyket också i beräkningen, tycker jag i alla falll