F
flashlight
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...
Visa gärna film på när du gör allt du skriver
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag börjar att se dåligt o ser fasen ingenting vad som händer på filmen
en sak ser jag... att jag skulle vilja få henne mer rörlig- med fiskpassageträning.
Jag kan visa dig- om du vill
Det övriga kan du bäst själv
Oj då..så pass då kanske man ska passa sig att skriva...min pålle är INTE visbar för tillfället.
Synd då jag faktist fått en ny digitalkamera ...gäller de superdåliga filmklipp jag haft med förr ?
Åhh...är det buketräff på gång ?
Jag vill!
Jag ska ju till Stockholm på konferens fre-lör nästa vecka, kanske hinner smita
Flashlight: Då kan jag filma dig!
Nu har inte jag varit här på evigheter,
men det slog mig idag
hur dum är jag ?
För kvittot på att man böjt hästen korrekt är ju att den släpper halsen och lättar på innertygeln - det är ju därför man böjer den för att den skall släppa till sin överlinje *slår sig för pannan*
Hur dum är jag
Ibalnd går man över ån efter vatten - både vid ridning och i skrift...
Jag har inte tid att ta igen tråden - men håller med Muppen här ovanför
När man tappar det är det ju bara att börja om från början och lägga tillbaka bitarna igen. Förhoppningsvis tar det längre tid innan man tappar dem igen
KL igen
Sedan så rent allmänt så eftersom jag är jag - så vill jag mena att visserligen så har hästen sin rörelsemekanik och sitt val att röra sig- men så länge man inte behärskar att kontrollera sin egen mekanik och verkligen sitta kvar på mitten oavsett om hästen vill trilla på någon bog - så är det lönlöst att jaga bogar tex för då får man inte göra annat. ( inte riktat till ngn speciell - jag har som sagt bara läst det sista inlägget - och det första)
Någon skrev att; bara för att hästen tapapr balansen - så behöver man inte följa med.
Det gör jag ibland givetis - med det är min ambition att låta bli. Och att bli medveten om vad som händer och varför
Det finns ett bra uttryck på Engelska - Either the horse takes you - Or you takes the horse
kanske kan man översätta
Antingen tar hästen med sig dig, eller så tar du med dig hästen ( med ditt säte då försåss)
För att börja kunna "ta med sig hästen" tror jag man måste träna sin egen koordination länge. För i min värld så är kroppshantering = Ramen
My "take" on the subject
Sedan så rent allmänt så eftersom jag är jag - så vill jag mena att visserligen så har hästen sin rörelsemekanik och sitt val att röra sig- men så länge man inte behärskar att kontrollera sin egen mekanik och verkligen sitta kvar på mitten oavsett om hästen vill trilla på någon bog - så är det lönlöst att jaga bogar tex för då får man inte göra annat. ( inte riktat till ngn speciell - jag har som sagt bara läst det sista inlägget - och det första)
Jag vill också ha Buke träff hos axel/flashlight
Jag har själv en häst som lärt mig massor om just leda/bli ledd, han och jag har 50/50 och alla NH fanatiker skriker av förfasan. Men, för hans välmående och för den fantastiskt starka individ han är, så måste jag "bjuda" på det.
Ett ex: Igår, sitsträning med ny elev, han vägrade trava, hon var inte balanserad nog. Jag skulle kunna slått ihjäl skrället (Skämt) - han skulle inte tagit ett travsteg ändå, HAN bestämde att det inte var dax för trav, där ger jag mig. Det finns inbakat i hans och min gemensamma ram, i vår relation, han har 50% av rösterna, då blir det bäst, för jag har insett att han på vissa punkter vet bäst. Det får jag ta, eller ha en farlig häst.
Vad jag ville komma till, i den ramen som skapas måste individualiteten och personligheten tas i beaktande, samt de ursprungliga instinkterna, vad är det för ett djur? Flyktdjur? kan jag göra si och så? Jag måste VETA för att befästa grunden i ramen och för att befästa något måste jag förstå, hur den här individen fungerar. En häst är inte bara en häst som är en häst, lika lite som vi människor bara är....en enkel människa.
Jag är helt med på dina reservationer ang hundar. Det är skillnader. Det var bara mer en jämförelse ang att vara otydlig och lämna dörrar vidöppna osv. Och där ser jag inga stora skillnader...
...
Ha ha ja, det vore kanske inte så dumt
Jag brukar lägga till en skänkel och det är där jag måste bli lite alertare själv att känna vilken bog som kommer att tryckas ut för att skapa lite frihet att agera, och alltså var jag ska påminna om att "hallå, jag har koll där"