Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Visa gärna film på när du gör allt du skriver:bow:

Visa gärna film på när du gör allt du skriver:bow:

Oj då..så pass :D då kanske man ska passa sig att skriva...min pålle är INTE visbar för tillfället.
Synd då jag faktist fått en ny digitalkamera ...gäller de superdåliga filmklipp jag haft med förr ?

Jag börjar att se dåligt o ser fasen ingenting vad som händer på filmen:o

en sak ser jag... att jag skulle vilja få henne mer rörlig- med fiskpassageträning.

Jag kan visa dig- om du vill:cool:
Det övriga kan du bäst själv:bow:

Nej du ser nog inte dåligt:rofl: Det är inte så lätt. Jag VET ju. :rofl:

Ja det får du gärna göra:bow: OCh du kan ju passa på att filma lite åt mej som du lovat så länge:devil:

Oj då..så pass :D då kanske man ska passa sig att skriva...min pålle är INTE visbar för tillfället.
Synd då jag faktist fått en ny digitalkamera ...gäller de superdåliga filmklipp jag haft med förr ?

Men det var inte till dej, dej har jag ju sett film på, :bow::idea: Men ser gärna fler:D Här har pållan lite feber idag:cry: lite snorig, så det blir nog ingen film här heller denna vecka i alla fall:(.

Jag bangar inte en träff !!
Om det är någon som kan ta på sig att organisera så kommer jag !
*skyndar till stallet...stå i kyla och coatcha lite* :-)

Nu har inte jag varit här på evigheter,

men det slog mig idag

hur dum är jag :grin: ?

För kvittot på att man böjt hästen korrekt är ju att den släpper halsen och lättar på innertygeln - det är ju därför man böjer den :angel: för att den skall släppa till sin överlinje *slår sig för pannan*
Hur dum är jag :angel:

Ibalnd går man över ån efter vatten - både vid ridning och i skrift...

Jag har inte tid att ta igen tråden - men håller med Muppen här ovanför

När man tappar det är det ju bara att börja om från början och lägga tillbaka bitarna igen. Förhoppningsvis tar det längre tid innan man tappar dem igen:crazy:

KL igen
Sedan så rent allmänt så eftersom jag är jag - så vill jag mena att visserligen så har hästen sin rörelsemekanik och sitt val att röra sig- men så länge man inte behärskar att kontrollera sin egen mekanik och verkligen sitta kvar på mitten oavsett om hästen vill trilla på någon bog - så är det lönlöst att jaga bogar tex för då får man inte göra annat. ( inte riktat till ngn speciell - jag har som sagt bara läst det sista inlägget - och det första)

Någon skrev att; bara för att hästen tapapr balansen - så behöver man inte följa med.

Det gör jag ibland givetis - med det är min ambition att låta bli. Och att bli medveten om vad som händer och varför

Det finns ett bra uttryck på Engelska - Either the horse takes you - Or you takes the horse

kanske kan man översätta

Antingen tar hästen med sig dig, eller så tar du med dig hästen ( med ditt säte då försåss)

För att börja kunna "ta med sig hästen" tror jag man måste träna sin egen koordination länge. För i min värld så är kroppshantering = Ramen

My "take" on the subject

Ursäkta men jag fattar inte vad du vill säga med inlägget? vill du utbilda Flashlight i att fatta vad som pågår när hon rider? Tycker hon illustrerat ganska god medvetenhet om det hela :D . Förklara gärna vad du menar!

KL

Jag vill också ha Buke träff hos axel/flashlight :bump:

Sedan så rent allmänt så eftersom jag är jag - så vill jag mena att visserligen så har hästen sin rörelsemekanik och sitt val att röra sig- men så länge man inte behärskar att kontrollera sin egen mekanik och verkligen sitta kvar på mitten oavsett om hästen vill trilla på någon bog - så är det lönlöst att jaga bogar tex för då får man inte göra annat. ( inte riktat till ngn speciell - jag har som sagt bara läst det sista inlägget - och det första)

Visst, men i praktiken är det ju så att hästar kanske inte tycker det är vad dom tänkt sej att jobba så som vi tycker precis när vi tycker det:cool:

Jag har tänkt en del på det där med vad som kommer först och det är kanske inte så helt enkelt som det kan verka ändå.:cool:

Visst, som sagt, en ryttare med en enormt stark egen position som rider flera hästar parallellt dagligen har större chans att upptäcka och motverka det som hästen försöker genomföra eventuellt, tex att flytta ryttaren och sätta där hästen anser den mer hanterbar......

Jag diskuterade det här med en duktig tjej som både har koll pån sitsen och behandlar hästar. Vissa hästar ställer stora krav på ryttaren. Jag vet att jag låter mej flyttas, jag känner det och det är starkt från hästen dvs det är INTE lätt att bara "motverka" genom att sitta rakt över. Det kändes skönt att få bekräftat. Det är sammantaget inte en lätt häst bla pga psyket. (Därför drar jag mej heller inte för att lägga ut filmer som ovan). I synnerhet inte för en medelmåtta som jag som är alltför lätt att påverka.....:crazy:

Det handlar då mycket om att tex få in den bogen åt det håll hon vill sätta mej. Nu mest vänster. När det går, kan jag sitta mer rakt över. Vad är hönan och vad är ägget:confused: När hästen arbetar rakt har jag mer kontroll. Det finns inte samma frihet att välja ambitionsnivå och engagamang för hästen.....;)

För oss medelmåttor som inte är så fruktansvärt skickliga att vi bara "sitter" och hästen går frivilligt in i ramen.... :cool: så underlättar det att hitta övningar för att rätta in bogarna tex. Då kommer resten mycket lättare.

Jag har lagt ut film för att visa när det är svårt.......Det varierar också med vissa yttre omständigheter, som jag har redogjort för. I MIN medelmåttevärld, alltså.

Menar du att hästen aldrig nånsin gör egna försök att påverka om den ska vara i ramen eller inte? Att gå in i ramen är också att släppa kontroll. För hästen. Gör de alltid det utan övertalning menar du?

Visst är det en piece of cake för en skicklig. Men även de får nog "övertala" en häst ibland. Eller vad tror du? Olika hästar är olika svåra, även för dem. Eller?

För en medelmåtta är det bra att känna var man behöver rätta in och när man då lyckas, eventuellt, är det också lättare att sitta bättre och inverka bättre, det blir en god cirkel. Tvärtom blir en "ond cirkel".

Vad är vad? Jag tror det är en växelverkan, för de flesta. Det gäller att se vad som händer och förebygga. Det är därför jag plockade hem kameran i en period när det är som svårast, det är då det blir tydligast nämligen. :cool: För att lära mej ligga före bland annat och inte som buffy skrev hänga efter och rätta det hästen gör....

Så är det i MIN värld....

Nu DM har jag svamlat:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Inte helt omöjligt.
Är nu bilburen igen o bara 20´fattigare- rena rean till slut:banana::cool:

Intressant jämförelse med hund, det brukar dyka upp en sådan diskussion förr eller senare eftersom så många jobbar med hund och lydnad, tyvärr måste jag då som vanligt gå emot lite :o och säga att här måste vi tänka oss för innan vi jämför!

Hunden är ett rovdjur, Hästen ett flyktdjur, det finns väsentliga skillnader i deras reaktion och instinkt, rörelser och uppfattning, förmåga att underkasta sig och förmåga att absorbera nya utifrån kommande signaler.

Just instinkterna är de vi ska bli vän med, förstå och lära oss att hantera, men de är på dessa två djur olika.

Samt, beroende på ställningen i flocken

Och om vi tittar på ställningen i flocken kan vi intressant nog finna individer i hundflocken som har liknande beteende som en häst, tex: en lågt rangad individ är ju alltid låg.

CM Sätter en ram, och håller den. Han gör underverk. Men han har också lärt sig hundens sanna natur och jobbar utifrån det. Tyvärr har jag sett vissa metoder som ej är ok för mig men det kanske är så att när du pressas medialt så går man vidare i ytterligheter. (En parentes)

Just att sätta ramen, och att hålla den är det viktiga, att kanske inte stänga drrarna helt, hålla dem på glänt men ej låta dem befinna sig i tvärdrag.

Alla individer behver en ram, en fast hand, konsekvent handling för att få slappna av.

Hästar VILL bli ledda, nåja, i alla fall dom flesta.

Jag har själv en häst som lärt mig massor om just leda/bli ledd, han och jag har 50/50 och alla NH fanatiker skriker av förfasan. Men, för hans välmående och för den fantastiskt starka individ han är, så måste jag "bjuda" på det.

Ett ex: Igår, sitsträning med ny elev, han vägrade trava, hon var inte balanserad nog. Jag skulle kunna slått ihjäl skrället (Skämt) - han skulle inte tagit ett travsteg ändå, HAN bestämde att det inte var dax för trav, där ger jag mig. Det finns inbakat i hans och min gemensamma ram, i vår relation, han har 50% av rösterna, då blir det bäst, för jag har insett att han på vissa punkter vet bäst. Det får jag ta, eller ha en farlig häst.

Vad jag ville komma till, i den ramen som skapas måste individualiteten och personligheten tas i beaktande, samt de ursprungliga instinkterna, vad är det för ett djur? Flyktdjur? kan jag göra si och så? Jag måste VETA för att befästa grunden i ramen och för att befästa något måste jag förstå, hur den här individen fungerar. En häst är inte bara en häst som är en häst, lika lite som vi människor bara är....en enkel människa.

:o Flåt...en hel roman...morgonsvammel...helt ok att ignorera...:angel:

Jag är helt med på dina reservationer ang hundar. Det är skillnader. Det var bara mer en jämförelse ang att vara otydlig och lämna dörrar vidöppna osv. Och där ser jag inga stora skillnader...:confused:

Jag har själv en häst som lärt mig massor om just leda/bli ledd, han och jag har 50/50 och alla NH fanatiker skriker av förfasan. Men, för hans välmående och för den fantastiskt starka individ han är, så måste jag "bjuda" på det.

Ett ex: Igår, sitsträning med ny elev, han vägrade trava, hon var inte balanserad nog. Jag skulle kunna slått ihjäl skrället (Skämt) - han skulle inte tagit ett travsteg ändå, HAN bestämde att det inte var dax för trav, där ger jag mig. Det finns inbakat i hans och min gemensamma ram, i vår relation, han har 50% av rösterna, då blir det bäst, för jag har insett att han på vissa punkter vet bäst. Det får jag ta, eller ha en farlig häst.

Vad jag ville komma till, i den ramen som skapas måste individualiteten och personligheten tas i beaktande, samt de ursprungliga instinkterna, vad är det för ett djur? Flyktdjur? kan jag göra si och så? Jag måste VETA för att befästa grunden i ramen och för att befästa något måste jag förstå, hur den här individen fungerar. En häst är inte bara en häst som är en häst, lika lite som vi människor bara är....en enkel människa.

Precis. Det är därför jag blir så provocerad av detta "bara att...." Det visar på så stor okunskap om ridning i praktiken och jag tror inte att nån verkligt skicklig ryttare skulle bortse från hästars personlighet. :cool: tvärtom brukar de se sånt ganska snabbt. Och hitta sätt, vilket vi mindre duktiga har svårare med självklart.

OT, delvis kanske:
Jag hade en sån valack som du beksirver, var en helt otroligt stark personlighet och ranghög och en underbar kompis. Han lärde mina barn rida bättre än ponnyerna dom hade. Men kunde låta "kaxiga" ryttare veta sin plats :devil: Kunde skriva romaner om hans klokhet. :bow:

Mitt supersnälla sto var inte hälften så pålitligt för barnen. En häst med stor egen pondus och självsäkerhet är mycket tryggare för ett barn, med rätt bemötande och med respekt för hästens personlighet.

Stoet jag skriver om är på många sätt lik honom. Det är därför jag fastnat för henne, bla Självklart får en sån häst vara med och tycka när det gäller.

Stoet är skarpare på ett sätt som ston kan vara. Men hon är också en pålitlig kompis när man är överens (och här hickar nh-folk igen:rofl:) Man måste hitta balansen att sätta gränserna, men låta henne vara med. Där finns en balansgång som jag sitter med och funderar över. Samtidigt är hon väldigt väldigt känslig och slinker ur och är svår att hålla koll på av rent "fysiska skäl" mina och hennes, det är inte en stadig lunkande häst vi pratar om:cool:. Kvick, smart, stark vilja, gör det hon tycker, men måste få tre inlagor om saker hon inte tycker är nödvändiga:mad:

Man kan göra livet lättare för sej på hästryggen genom att välja en enklare typ av häst....

Senast ändrad av en moderator:

Jag är helt med på dina reservationer ang hundar. Det är skillnader. Det var bara mer en jämförelse ang att vara otydlig och lämna dörrar vidöppna osv. Och där ser jag inga stora skillnader...:confused:

...

Håller med! Jag bara flummade iväg i mitt morgon-kaffe-rus

:D

Jag tycker det har varit väldigt intressanta utvecklingsspår på den här tråden, bl a om olika typer av hästar (där jag verkligen sugit åt mig och försökt fundera hur det skulle te sig IRL - jag har bara haft två hästar, så jag har inte så stor erfarenhetsbank själv).

Och det här med hönan och ägget tycker jag också är intressant.

För fem år sen tror jag att jag hade svarat att ryttaren ska sätta sig rätt (eller hur man säger?) och sen formar hästen om sig.

För tre år sedan trodde jag att ryttaren ska sträva efter att sätta sig rätt (alltså rätta trängande bogar osv), men ta hänsyn till hur mkt hästen orkar. (Ett praktiskt ex, då jag fick hem Ralph för tre år sedan. Pass 1 i ridhuset slutade med att han ställde sig på bakbenen när jag ville han skulle börja skritta. Varför? Jag begärde att han skulle ta in högerbogen med "hela min styrka" i sitsen - inom fnuttar för att det låter självgott).

Och nu då? Nu tror jag att en skicklig ryttare kan sitta lite hur som haver, men ändå få till det. Å andra sidan tror jag inte att det finns många ryttare som kan sitta i stolsits eller snett (exempelvis, det kan ju röra sig om mycket mindre detaljer och inga stora fel), och få hästen att jobba trots det. Och hönan eller ägget, det har jag ingen susning om längre! :D

Ha ha ja, det vore kanske inte så dumt:D

Jag brukar lägga till en skänkel och det är där jag måste bli lite alertare själv att känna vilken bog som kommer att tryckas ut för att skapa lite frihet att agera, och alltså var jag ska påminna om att "hallå, jag har koll där:angel:"

Allmänt men spinner vidare på meningarna ovan.

Red i ridhuset igår, fokus på att hästen ska lyda gångartsmässigt - på en gång... Igår var det kallt, det är alltid bra för hans energi. Ute är han superpigg, inne bara dör han. Normalt sett då.

Igår hade jag iallafall styrfart när vi kom in, och efter någon minut kunde jag faktiskt få ganska rappa övergångar från skritt till trav. Skrittar fram ute innan och oftast travara om vädret/underlag tillåter.

Han kan inte galopp ordentligt ännu, jag måste få in galopp i honom först - sedan begära bättre fattning nästa gång. Så vi är inte på någon hög nivå där.

Men nu åter till bogar, för det är han expert på. Det är som att rida en orm, bogar åt alla möjliga håll och hela ryggraden slingrar.

Att då korrigera bogen först och sitta sen eller sitta först och korrigera bogen sedan är frågan. Jag vet faktiskt inte hur jag gör, det blir lite här och lite där.

Reflexioner från igår dock:
Ska jag svänga i ett hörn till vänster säg så provar hästen gärna att plocka in rumpan först för att sedan ta ut ytter bog. Klarar jag att stoppa rumpan mha att stoppa bogen (tänker lite lite öppna) så kommer rumpan på plats och jag får ordning på halsen. Om jag däremot inte hinner stoppa bogen innan den är helt ute så är det lättast att tänka något steg förvänd sluta för att få in vänster bak under hästen. Sedan är det att ställa om igen och fortsätta (förhoppningsvis). Om jag däremot försöker i denna vänstersväng plocka in bogen mha öppna och han är på sitt ormiga humör så går han självmant över i förvänd sluta, så jag måste snabbt som attan rida bogen istället för rumpan för att jag själv ska sitta kvar i någotsånär balans. Då klamrar jag mig fast sas i manken... Sedan lotsa ut bogen igen, ställa rätt och försöka hindra att vi får sluta istället.

Har jag driv i detta ja då blir det så mycket mindre ormigt och lättare. Men också ännu snabbare fel...

Jag har en förkärlek att hänga fast mig själv i armbåge höft så att jag stabiliserar mig på det viset och när jag gör det så blir det automatiskt att jag rider bog. Släpper jag det och rider höft rygg så rider jag bakbenen. Förut när jag tappade att rida höft rygg så red jag gärna hand och då blev det att jag red nos. Vad som hände då är att jag blir ormig jag också, totalt ostabil. Och allting bara eskalerar, vi gjorde varandra mer och mer ormiga. Låser jag då fast mig (rider armbåge höft) så går inte hästen i rätt form iom jag rider bog (han blir framtung och rygger kommer inte med) men jag har iallafall en chans att få ordning på mig och honom så jag kan gå över till bakbenen igen.

Nu är jag på mycket lägre nivå än de allra flesta här i tåden, men jag är med ändå om det är OK?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar