Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Moviemaker så wmv då? Ja det är det.
Har försökt fråga min äkta hälft vad det kan vara för fel men nu fattade han inget heller...hahaha. han behöver sitta med den så att han ser inställningarna Kan vara något med formatet som den är filmad i. Har du provat att ladda upp på photobucket istället?

Ja det blir samma. :( Ser inte klokt ut.

Jag har sällan kameran, den är hos dottern oftast, men den är inställld på 16:9 när den filmar, och man kan välja 4:3 också vilket är vad den kommer upp i nätet ......! Bredden är en halv gång för lite, det ska vara en halv häst till nästan, om ni fattar......och steget blir därefter:eek:

När man laddar upp på datorn är den också inställd på 16:9. Då ser det ju normalt ut. Rätt hastighet och proportioner. Men sen...........i youtube eller photobucket tycks man inte kunna välja.
Har varit med om motsatsen en gång, filmat i 4:3 och uppladdad i 16:9 då blev hästen som en tunnelbana och fick supergång:bow::love::rofl: Mycket bättre i allä fall:cool:

Jag tror man måste ha annan inställnng i kameran när man filmar.

Sorry för OT

Ska kolla med sonen som kan sånt här bäst och återkomma eller ta med kameran tilll stallet igen. :cool:

KL

Nej det verkar inte finnas något att göra åt formatet, det handlar om vilket format man filmar i. Så går inte att påverka nu.

Så jag lägger upp som jag tänkt i alla fall. Ni får tänka en halv häst till, samt lite längre steg än vad man ser:o
Har misslyckats med flera filmnningar pga fel knapp intryckt, batteri som inte var laddat och jag vet inte alllt, så nu ger jag upp.......

Har jag bara haft kameran hemma sen jul och efter den ledigheten har vi inte kommit in i ens "normala" gängor för att vara henne....så det är inte kul att visa.

Det mesta är ett pass som lades upp helt och hållet som koncentrationsövning och navigeringsövning med fyra bommar på en 20 m volt. Det låter inte så svårt kanske men när hästen håller på att krypa ur skinnet och knappt känns styrbar av spändhet så ÄR det svårt.

Hade jag filmat samma övning imorse tex hade det sett helt annorlunda ut, idag var det ett riktigt bra pass - och kameran var inte med eftersom jag glömde den....så klart.

Den här dagen var det säkert -15 grader och hästens explosiva upprymdhet gjorde att detta blev dagens övning för oss. Att rida över bommarna och sen runt i olika varianter och bara försöka få kontroll och hästen inom något slags ram alls....

Hoppas ni får upp stor bild (vilket jag inte får..) annars syns ingenting tyvärr, det hoptryckta påverkar ju också att detaljer syns ännnu sämre.

Obs red i båda varven självklart men det jag valde är i vänster som var svårast att få styr på den dagen, och mina brister syns extra tydligt.
Det är en rörlig häst som saknar all "egen" stabilitet åt alla håll, som en ål, vilket hon kan använda sej av förstås och för en skicklig ryttare en fördel - för en sån som mej klart total överkurs många gånger....

Så här var hästens läge när vi började. Upp mot dörren th och allt som händer där är det extra "splitttrat". Det syns på flera filmer att just vid den bommen mot dörren blir det extra problem.

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film1.flv

Så ska vi manövrera runt på en volt och bommarna och få henne att spåra och behålla takten. Tanken är att hon själv ska tänka och på det sättet få lite mer koncentration. :cool:
Svårt att beskriva hur det känns på en totalspänd häst som vinglar hur som helst för att samtidigt kunna se sej omkring, helst öka tempot och är för splittrad för att se bommarna ens - ofta.

Jag gör bla misstaget att inte titta tillräckligt långt fram på nästnästa i stort sett, på de flesta klippen. Samt påverkas av spänningen och blir ryckig i ridningen jag också. Ni ser säkert mer:D

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film2.flv

Vi tragglar på:cool: Observera att man kan se på bläsen när hon inte spårar och jag har för lite ytter o för mycket i inner:angel: Bra med bläsar...

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film3.flv

Fortsättning.....

Så kom vi till galopp kändes mycket vågat att tro att jag skulle kunna ha henne kvar på volten ens......:cool:
Observera på slutet, att jag får näst sista varvet rätt på det hela lite bättre och vips efter "dörrbommen" kör hon ut först höger bog vid nästa, sen snabbt vänster bog och hoppar :bump: för att liva upp det hela och visa vem som har sista ordet.....

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film4.flv

Sen var det ju också olika väga mellan bommarna och på en mkt mindre volt innanför där jag skulle få henne att gå nära bommarna (aktar hon sej helst för) men ändå innanför och få volten rund, hästen inom ramen och med den tydliga takten.

Observera bakdelen som sladdar.... för mycket innertygel igen...omedlebar "respons" Ni ser även att jag lutar mej inåt när jag gör det :eek: vilket får henne att lägga sej på innerbogen, ännu mer och rumpan sladdar mer. På slutet är det lite bättre. Kolla bläsen igen.

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film5.flv

Ja, sen fanns inte mer från det passet tyvärr, pga filmen slut:rofl: Vi gick även en del på fyrkanten och jobbad emed hörnpasseringarna bla men det kom inte med...Synd för då hade hon mera spänt av och var riktigt fin.

Ledsen över kvalitén får försöka igen - men jag la ändå in det eftersom det kan ta tid innan jag lyckas få med kameran igen..

Senast ändrad av en moderator:

Filmar du med stativ? Man kan ju ställa det lite närmre annars...;)
Hästen ser söt ut på håll:)
Och det är en jäkligt bra övning, man får med många saker man behöver för att de ska vara i ramen.
Ser ut som hon vill trycka upp nacken lite, särskilt i galoppen-då blir nacken hög och sprången korta och lite jämfota...gillar sista övningen då hon gott kan komma på en mindre volt och bli lite rundare....me like:cool:
Är hon kort i kroppen till vardags också eller är det en synvilla?
Jag gillar ju redan fullblod så jag gillar henne, du ser ut att ha en fin sits (du är smal - jag är avundsjuk och viktfixerad nu efter jul:devil:)

Tack, ang sitsen, men du vet att i det här formatet blir inte bara hästen en halv gång kortare cirka utan även jag:devil: Så riktigt så smal är jag inte,:angel: enda fördelen med det här formatet!! Hästens steglängd blir ju inte så smickrande å andra sidan.......ser inte klokt ut!

Kameran står inte på stativ utan jag har lagt en bräda bland hindren o annat som står cirka 10-15 meter in från kortsidan - så det säger en del om hur förvrängt formatet är här:eek: Kunde ju zoomat, förstås. Tänkte inte på det.

Nej så väldigt kort är hon inte, egentligen, om man pratar om fullblodskroppar i alla fall. Men söt ja.:love:

Ang övningen så var den otroligt bra, men verkligen en utmaning en sån här dag som vi hade, jag fick sannerligen jobba jag också...det är då alla sitsfel kommer extra mycket, när man har huvudet fullt och jag gör det som buffy uttryckte så bra:

Alltså där jag hela tiden svarar på hästen, inte han på mig.

Då kommer allla konstiga varianter och luta och hålla i inner osv:cool: Om filmen varit bättre hade man sett det tydligt när vi var på lilla volten och gick ur och i den.

Du har rätt om galoppen och hon blir gärna för hög i nacken öht men särskilt i galopp. Det är tyvärr vädligt starkt hos henne att sätta upp nacken och hålla koll, det är sällan hon egentligen protesterar mot det hon ska göra, utan nästan alltid mot att inte få titta på det hon vill ha koll på. Ändå har vi kommit mycket längre med det nu tycker jag.

Jag laddar sälllan upp film på datorn, utan kopplar till tv;n och tittar och sen spelar jag in nytt på samma band, så¨har inte mycket annat. Men hittade två snuttar i skarvar, just som visar galoppen:angel:

Här rider jag f ö på en volt "runt" där kameran står eftersom hon ofta blir spänd där för alla saker så vill jag jobba lite där i början.

Samma film o format tyvärr, kan inte påverka det, men ja, JAG ser smal ut i alla fall:angel:

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=film8.flv

Här syns ännu suddigare men från annat pass där man ser hur hon trycker med bogen och när jag rättar in den mot slutet av snutten, dock gilllar jag inte min innerhand där heller:cool: Även där fel format, samma film i inställningar.

http://s101.photobucket.com/albums/m41/flashlight_2006/film/?action=view&current=Film6.flv

Tycker om hästen (är svag för fuxar med bläs:love:)

Snyyyyyggt ridhus, ett sånt vill jag ha "nästa gång"...

Har du ingen dotter som du kan muta till att filma?:angel: Så slipper du ställa kameran så du försvinner ur bild hela tiden:rofl:
Min filmar mig om jag filmar henne - bra deal!:bump:

Nja, en av döttrarna kanske när hon nån enstaka gång har tid att följa med mellan gymträningar, extrajobb, plugg och kompisar:cool:
Det kan ju gå att ordna med filmande största bekymret är att kameran oftast bor hos andra dottern 16 mil bort, jag lånar ut den till henne.......

Har läst i tråden lite i kulisserna. Den är intressant.

Ang. ihoptryckt bild jag jag också haft problem med det. Det är nåt med kamerainställningarna.. vet ej vad som felas dock. Bytte kamera :angel:
När vi fick försäljningsvideon på vår häst så var den extremt ihoptryckt. Såg ut som att han var sju meter hög och en centimeter lång typ. Och hans steg var några millimeter kort :D

Dock verkar din film ganska normal i jämförelse? Men det är svårt att se på avstånd.

Och ett tips är när du ändå är igång och filma: "filma 100 meter närmare tack!" :D
Det går i stort sett bara att urskilja en prick som rör sig runt runt.. (och jag tror inte att det beror på dålig syn från min sida :p )

Kul att du lagt ut film! Fast håller med om att det e lite svårt att få en uppfattning om er :laugh:

Tyckte också hon såg kort ut och att halsen kanske skulle vara lite längre/lägre men det uttalandet reserverar jag mig lite för, för det e sketasvårt å se. Kanske takten blir bättre om hon får gå lite rundare som Malinigbg var inne på?? (fast jag ser inte benen hela tiden...:angel:)Tycker defenitivt att du ska zooma nästa gång :D

Däremot verkar du ju vara väldigt duktig på att analysera dig själv!

Tyckte också hon såg kort ut och att halsen kanske skulle vara lite längre/lägre men det uttalandet reserverar jag mig lite för, för det e sketasvårt å se. Kanske takten blir bättre om hon får gå lite rundare som Malinigbg var inne på?? (fast jag ser inte benen hela tiden...:angel:)

Jo du ser helt rätt, absolut att hon behöver bli rundare, och särskilt såna där tittiga dagar är det nog det svåraste av allt på henne, det är nästan det jag jobbar med mest just nu. :crazy: Liksom takten, ja.

Det finns ju som sagt många sätt att komma ur ramen och hon är inläst på de flesta:cool: (Jag gör det inte heller tillräckligt svårt för henne att komma ur ramen, det vet jag)

Den här övningen var bla så bra för den visar mej så tydligt hur jag måste ligga före henne hela tiden, det blir mycket påtagligt, och det är bara så svårt att hinna "vara överallt":cool: Samt hur mina brister påverkar henne, vilket också blir mycket tydligt.

Det var därför jag ville visa det trots den usla kvalitén på filmerna för det passar in i diskussionen och är en bra övningen när det gäller ramen, bla.

*kl*

Mitt tips är annars att trampa upp ett voltspår i en meter djup snö. Du märker väldigt snart när du är ute och svirar :angel::rofl:
En centimeters avvikelse på en bakhov som inte spårar och hoppsan.. hästen körde visst fast :devil::D

När vi fick försäljningsvideon på vår häst så var den extremt ihoptryckt. Såg ut som att han var sju meter hög och en centimeter lång typ. Och hans steg var några millimeter kort :D

Dock verkar din film ganska normal i jämförelse? Men det är svårt att se på avstånd.

Och ett tips är när du ändå är igång och filma: "filma 100 meter närmare tack!" :D
Det går i stort sett bara att urskilja en prick som rör sig runt runt.. (och jag tror inte att det beror på dålig syn från min sida :p )

ja jag vet, men zoomar jag så kommer massor inte med sen har provat det också.....:D Men jag förklarade ovan varför jag la in dem trots det, pga bla övningen är bra för trådens syfte.

Nej filmen är inte normal alls, proportionerna är totalt fel, det syns ju inte minst om man ser hur långt ridhuset ser ut, det är ändå inte ens så att kameran står på kortsidan utan kanske 10 meter in i alla fall, minst. Hästen ser extremt kort ut i kroppen och det är hon inte, utan ganska normal, snarare längre för att vara fullblod.. Men, som sagt inget ont som inte har något gott med sej, jag ser väldigt smärt ut:rofl:

Ja då får vi nog flytta:angel: Ingen sån snö här inte.

Och hon älskar en meter snö, :devil: man kan hoppa som studsar över hela gärdet:bump:

(Jag gör det inte heller tillräckligt svårt för henne att komma ur ramen, det vet jag)
Hah...har samma problem. Anden är villig men köttet svagt! ;) Mkt frustrerande.

Den här övningen var bla så bra för den visar mej så tydligt hur jag måste ligga före henne hela tiden, det blir mycket påtagligt, och det är bara så svårt att hinna "vara överallt":cool: Samt hur mina brister påverkar henne, vilket också blir mycket tydligt.
Jättebra övning, tror det är en övning jag verkligen skulle ha nytta av just nu. När du rider innanför bommarna, när du skulle rida ganska nära de, tycker du att du får hjälp med inramningen då? Eller e hon inte tillräckligt medveten om bommarna för att få en "yttersida" gratis liksom?

KL om volter
På valack rider jag mer kantiga volter, att jag flyttar bogen ngt istället. Bra för mig så jag inte blir kvar i inner all the time. Tycker det gör underverk för våran ram eftersom han gärna går med lite tagen bakdel, särskilt i v.v.

Senast ändrad:

Oh shit! Avancerade hoppövningar - relaterade avstånd på volt... ;)

Känner igen det där ytterbakbenet alltför väl. För det mesta känns det som om jag satt på mormors lilla kråka - än slant det hit och än slant det dit. Både min och hästens ram verkar vara väldigt dåligt ihopskruvade. Om det ändå hade räckt med att försöka hålla ordning på hästens kroppsdelar...

En övning som jag tycker är bra för att kolla av och växla mellan hjälperna på inner och ytter samt "bara" framåtdrivande, är att dela in volten i klockslag. Ex mellan 12-15 öppna, mellan 15-18 "rakt", mellan 18-21 förvänd öppna, mellan 21-24 "rakt", sedan exempelvis byte av varv. Jag tvingas tänka mer och hålla koll på både mina och hästens kroppsdelar.

Tyvärr har märra haft återkommande problem med låsningar i SI-leden, vilket har lett till att så fort hon har protesterat, har jag börjat känna efter om det inte sitter fast någonstans igen, vilket i sin tur har lett till ganska mycket mesridning. Det har blivit bättre ju mer jag har kunnat rida, dvs låsningarna har inte suttit fast lika hårt.

Sedan har jag märkt att hon lägger huvudet på sned, och vad gör jag? Jo, börjar glo hästen i nacken istället för att se och planera vägarna.

Jag skulle kunna rada upp massor av fel som jag gör, men det blir bara deprimerande.

Förhoppningsvis blir det isfritt snart igen, så jag kan börja sätta igång hästen (efter ungefär snart 5 månaders vila) och rida så avancerade övningar som - följa fyrkantsspåret... Det ni! :p

Ojje...delar av mitt inlägg e borta:confused:

Jag fortsatte ju babbla om volten å ramen åt sidorna...jätteintressanta grejer...haha :angel:
Nu ser det ju helt avhugget ut. Jaja. Ni får ursäkta.

Ha ha, jag ser ingenting :cool:

Du och Malin , kom igen nu BARA filmer med prickar och totalt mörker VAD är det här :p

En häst i min smak i allafall ser det ut som :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar