Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Helt ärligt så har jag inte arbetat med mellan/ökade traven så mkt :o Dels för att han har rätt svårt för det och dels för att det är djävulskt svårt för mig att sitta avslappnat och då blir han spänd och så blir det inget bra och dels för att han har lärt sig att det är ökad trav så fort man vänder snett igenom på tävling (funkar aldrig hemma) och eftersom det funkar väldigt bra på tävling så bryr jag mig inte så mkt om det, det är helt fel jag vet.... :angel:

Jag brukar få 7: a i Msv på mellantraven och 8 a på ökade traven samt 8 or på skolorna samt mellan 7-8 på hela travprogrammet. Sen har han hetsat upp sig ganska mkt i galopprogrammet på tävling frustat och förekommit mig i bytena så där har han legat på tja 5-6 ibland 7 på en bra dag. Nu rider jag aldrig några riktiga dressyrtävlingar på honom längre men han har lugnat ner sig riktigt bra nu i galoppen dom senaste 2 åren.

Gången brukar hamna på 7 eftersom han har en väldigt kort ökad skritt, alltså precis så han trampar lite över hoven och då brukar det stå 7 pga skritten. Men ibland har det kommit upp på 8 oxå. Och så får jag alltid 6 på lydnaden :angel:

Senast ändrad:

Allmänna funderingar ang form...eller nacke som diskuteras här...
Visst ska man kunna bibehålla ryggverksamheten men det tycker jag har lite med lösgjordheten att göra.
Att sen hästen stundtals beroende på arbete kommer uppåt i form ser jag som något possetivt då samlingen bör avgöra formen.
Självklart ska inte hästen krypa ur för att slippa undan men om jag nu övar övergång trav halt vill jag att bakbenan gör arbetet neråt och då kommer formen upp om allt stämmer.
Om jag skulle korrigera formen neråt i de läget eller ett annat arbete som samlar kommer jag inte få ett ärligt svar när jag väl behöver det....i tävl.sammanhang tex.

Mitt och hans problem har ju alltid varit att han blir för kort och hög i formen även om han inte tar upp nacken, på honom gör jag helst allt arbete med så låg och lång hals och form som möjligt även på tävling faktiskt för han försvarar sig ju alltid med att komma upp i nacken och formen, det är rätt svårt för honom att arbeta lägre faktiskt. Behöver jag få upp honom i formen behöver jag bara lägga till lite rumpa.
Sen har jag så mkt annat att träna på honom hoppning, terräng, kondition osv. Hade han varit dressyrhäst bara hade arbetet varit annorlunda och mer disciplinerat genom åren. Disciplinen med dressyrarbetet har inte varit min starkaste sida nämligen.
Det skall det bli lite nu tänkte jag, han blir bara 17 år nästa år men han är bättre än någonsin och jag är bara 41 och bättre än någonsin :angel: ;)

Jag tror din Hille har mycket efter pappa (är väl Hills Double?)
Dvs efter fullblodet, så det är mycket intressant att läsa det du skriver, får nog läsa din blogg tror jag. Det är riktigt skönt att läsa ang timingen osv för det är verkligen inte lätt.........

Jo han är efter Hills Double... Du du lär inte hitta några lösningar i bloggen för där är det mest trassel "det är för svårt" och "jag skiter i det här" och "tacka vet jag hoppning" inlägg :rofl:

Men NU skall jag ta tag i detta och då skall jag skriva i bloggen hur jag gör och varför och hur det går :)

Jo han är efter Hills Double... Du du lär inte hitta några lösningar i bloggen för där är det mest trassel "det är för svårt" och "jag skiter i det här" och "tacka vet jag hoppning" inlägg

Men NU skall jag ta tag i detta och då skall jag skriva i bloggen hur jag gör och varför och hur det går

Nej jag såg det:rofl: Men får läsa i fortsättningen då!:D

Delvis KL
Tog itu med en del av det jag måste göra, idag....Det gick bra:bow: I o f s har jag ridit tre dagar sen jag kom hem och det bidrar ju, men jag körde mitt sätt som jag vet att jag måste, och då blev hon lugn och avspänd, i alla fall mycket bättre, sen att det spritter ibland det spelar ingen roll..

Axel: Tänkte på diskussionen om sövande, det här som jag beskrev fungerar lugnande, :idea: Jag lovar!

Faktiskt hade vi ett sånt pass då hon är rätt underbar:love: och jag avslutade rätt snabbt eftersom hon jobbade så bra och jag är ju inte helt frsik ännu heller så...

I det här läget är det lättare att försöka få bort lite av sina egna svagheter och då brukar också mycket annat rätta till sej med ramen:cool:

Kan räkna upp det jag behöver tänka på i annat inlägg jag kan ju inte skriva telefonkataloger i alla inlägg:eek:

Kanske imorgon efter träningen är ett bra tillfälle:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Helt OT och KL

Utan att fortsätta diskussionen nu måste jag faktist inse att det är MÅNGA från detta forum som jag saknar i tråden ?? är alla jullediga ?
Har inte varit här så mycket, internetlös länge...har jag missat något väsentligt ?

Ds -svaren, om det finns några kanske skall tas via pm så vi inte förstör tråden. Någon som vill pm-a ?

Ja jag vet inte om det är pga att det handlar om konkreta egna exempel....... Kanske inte så intressant, vad vet jag:devil:

Jag fortsätter i alla fall diskussionen för det är mkt aktuellt för mej.
citerar ts i annan tråd:

och lägga in den i ramdiskussionen för jag känner mig lite ensam där med filmvisandet

Dessutom har diskussionen dött och vi behöver nya filmer dit

Ja eller hur, så jag samlade mod och hade fått hem kameran och monterade upp på träningen idag (för iskallt för någon att hålla i den............)

Kommer hem och det har inte kommit med ett dugg!! Hade troligen valhänt av kylan tryckt in play av misstag först och sen när jag trodde jag gjorde det, måste jag ha stängt av! Det ser så ut, först golov o väggar sen inget alls.....Jag är riktigt arg på mej själv just nu, lovar att sätta upp den nästa gång jag rider dressyr här i helgen. Det hade varit ett så strålande exempel i denna diskussion. Så om det finns intresse eller ej:angel:, men jag drar det ändå:

Riktigt bra exempel på ram och smita hade vi kunnat visa, faktiskt. Pga att hon just nu är väldigt övermodig, så är sätta ramen det som behövs. Jobbade på olika sätt med det hela passet.

Det är en mycket rörlig häst som lätt trycker ut den del hon anser sej behöva, kanske jag ska säga.

Jag red bla och mest stora bågar med volter inlagda fram och tillbaka först i skritt sen i trav.

Det här är då denna hästs sätt att smita, vanligen:

* Upp med nacken och titta på allt som låter o händer.

Om det inte går så bra:

* Trycka ut vänsterbogen, vilket beror på bla att jag har haft dålig koll på vänster sida, öht. För svag i min sits och för lätt att tappa positionen och att jag när jag tagit fram vänster sk har hö för långt bak vilket gör att hon lätt går in i sluta istället för att spåra.......

* OM det inte funkar åt vänster trycker hon gärna ut högerbogen istället, blixtsnabbt. Jag har svårt att hinna med att parera.

* Det här kan leda till irritationer, när jag lyckas bli kvar och hålla koll. Då försöker hon gärna framåt ökar tempot och går av hjälperna den vägen.

* Om det inte fungerar så blir hon riktigt sur:mad: Då får hon "se" elller "höra" elller känna något upprörande nånstans och nacken åker upp, ryggen sänks och jag får problem.

Det har varit ungefär den ordningen.

- När det inte längre fungerar riktigt lika eneklt som tidigare så kommer istället en explosion, upp i luften, eller lika ofta en reaktion på något, vad som helst, en frustning från en annan häst. vad som helst - blir orsaken flyga i luften. Mkt effektivt. Och då kommer ju nacken upp också, jag kan helt enkelt inte hindra det....

Idag fick jag enbart jobba med detta och att ligga före, och rida igenom oavsett små utbrott. Inte stanna upp öht oavsett, utan bara fortsätta, fortsätta. Ibland under sura protester.

Mkt stramare gränser. Så fort öronen pekar rakt fram (spetsar öronen sött - eller inte...) påminna om fokus.

Det är så svårt att beskriva i ord, den där balansgången, mellan att arbeta avspänt och att låta henne få lite utrymme, inte bromsa, inte göra för mycket, allt leder till överreaktioner, och att ha kvar fokus, inte börja spänna sej. Hon är oerhört lättpåverkad och jag är en oerhört otajmad och sladdrig ryttare för en sån häst.

Mina egna problem är f ö att få för mycket vikt till vänster:angel: vilket hon utnyttjar.. våga hålla och nte vara för försiktig. Inte höja handen när formen ska höjas. Hålla reda på skänklarna. Inte för mycket i innertygeln.
Ja öht behöver jag bli mer vältajmad och stabilare i min position osv. Och mer tydlig, en sån här häst är det extra viktigt på.

Tränaren kallade det en "borderlinehäst" - fritt att tolka.... där man hela tiden får balansera det handlar om centimetrar, millimetrar, och när och vad och att vara tydlig med ramen, vad som gäller. Hon jobbar gärna, men på sina egna villkor helst...

MEN det blev riktigt bra, och det som händer är att hon trivs väldigt bra, när man väl kommer dit, avspänd, förnöjd och som sagt, gillar egentligen att ta i och arbeta.
Mina brister påverkar självklart enormt mycket. Men även om jag har dem så måste man också kunna kräva saker av hästen, som att den lyssnar, och har fokus på ryttaren. Eller vad säger andra om det?

Om man inte är så skicklig att hästen lyssnar automatiskt bara man sätter sig tillrätta på den :cool: måste man inte också då jobba med att få fokus?

Önskar verkligen att det hade blivit något att visa, men det lär inte vara sista gången jag jobbar med det här ¨så.....

Hittade :love:, detta är särskilt till dig (men även till andra) Det lilla fina underbara fullblodet jag hade för övrigt den absolut häftigaste hästen jag har ridit på, här har jag ridit kanske 3 månader "vanlig ridning" Gick ju på banan tills han var 8 år och sprang in nästan 3 mille. Detta är nästan 3 år sedan

Han ångade ju förstås på framåt hejsan när man fick sug i handen

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=tesorero.flv

När man red lite långsammare , dippade näsan in och man tappade lite bakben

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Hillsbonfilm050.flv

Jag satte mig lite försiktigt ner för att komma åt bakbenen och nog gjorde man det allt :p

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Hillsbonfilm052.flv

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Hillsbonfilm053.flv

Sen gick det liiite bättre

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Hillsbonfilm056.flv

Samma tendens i galopp, först iväg sedan fick man lite kontroll och då dippar näsan in pga bristande styrka.

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=orero.flv

Bättre fattning och därmed ganska så ok. kontroll

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=tesorer.flv

Det jag vill ändra på är att jag vill sänka handen på mig och bli lite stadigare och inte så flängig med den och att jag skulle vågat använda och komma intill med skänkeln lite mer för att putta fram nosen men jäklar i gatan vilken power denna hästen hade så han hade inte riktigt lärt sig att man faktiskt kan gå framåt bara lite mer när skänkeln kommer på utan det var fullt ös som gällde (Anky hade nog gillat det) :D
Tja jag har inget facit eller idag filmer för jag hade han inte så mkt längre efter detta.
NU har jag videohorat klart!!

Åååh det hade varit intressant att se , synd att du inte fick med det på film :(

Ja helt ärligt är jag jättearg på mej själv, men det var så jäkla kallt om fingarna när jag ställde in kameran så jag kände nog inte att jag tryckte en gång för mycket.
Det var skolexempel, jag lovar. Det var precis det här vi diskuterar som vi jobbade med hela passet!
Man hade kunnat få med hennes vältajmade hopp ur ramen, - för att tränaren hostade till, t o m:cool: Eller hur hon går in bättre när jag flyttar ett sittben :o

Ska väl ta ett dressyrpass i helgen här och ska försöka komma ihåg kameran då:idea: Men då är ingen tränare med, tyvärr.

Nu måste jag iväg egentligen, men måste ju först kolla på ditt fullblod:idea:

Det jag vill ändra på är att jag vill sänka handen på mig och bli lite stadigare och inte så flängig med den och att jag skulle vågat använda och komma intill med skänkeln lite mer för att putta fram nosen men jäklar i gatan vilken power denna hästen hade

Vilken fin liten häst det var:love::love: till att börja med.

Och det du skriver ovan är precis vad jag (bla,:cool:) kan skriva om mej själv, jag får för lätt upp handen :crazy: Särskilt när jag vill höja formen. Samt att skänkeln måste ligga intill mer.

Handen blir flängig just, (på mej alltså) alldeles för lätt när den kommer upp, bla tror jag det beror på hur hästen själv gör (man svarar på det omedvetet tänker jag) Jobbar mkt på det nu att inte lyfta handen, samma läge, oavsett om jag ska ha upp henne i formen.
Samt att jag blir för ostadig med skänkeln, medan jag måste hålla om mer, trots reaktioner, det är precis det som behövs.

Hon har startat i galopp sommarhalvåret nu kanske en gång i månaden, men det har räckt för att hon är galopphäst fortfarande i sättet på många sätt bla med huvudet, hinner inte gå in på det nu, men att kasta med huvudet lätt, när man tränar så gör hon gärna det innan hon får öka farten, tex (vill ha stödet att dra iväg) och hela den träningen inverkar negativt som ridhäst och även om jag galopperar henne också¨så blir det på ett annat sätt än hur jag vill ha det i dressyren. (Det är det jag menar med att hästen också påverkar handen,)

Är dom enbart ridhästar sen så blir sånt här bättre. Det vet jag ju från mina andra som jag har haft. Men en del av det finns kvar.

Tack, det var mycket roligt att se, ska titta sen när jag är hemma igen, en gång till:bow: Och vilken liten fining som sagt:love:

Handen blir flängig just, (på mej alltså) alldeles för lätt när den kommer upp, bla tror jag det beror på hur hästen själv gör (man svarar på det omedvetet tänker jag) Jobbar mkt på det nu att inte lyfta handen, samma läge, oavsett om jag ska ha upp henne i formen.

För min del gör jag det bara på denna hästen :confused: Sen började jag fundera lite, han var ju sådan att det inte gick att ta några halvhalter i början för tog man lite i munnen så sprang han bara fortare så jag blev väl lite försiktig och försökte att inte ta honom i munnen alls (som om detta vore bättre :angel:) det blev bättre sen när han lärde sig att koppla ihop halvhalterna i min rumpa med yttertygeln.
Det gick helt enkelt inte att hålla sig fast (förstå mig rätt här) någonstans i denna hästen varken med ben eller händer man blir helt beroende av sin egen balans eftersom dom är så vakna och kvicka! Hille är ju lite likadan i sättet men han är mkt latare och bekvämare än denna lilla och det måste väl vara dom procenten halvblod han har i sig som gör det :D

Nytt, bra ord...det ska jag lägga till min samling att ta till när jag får mina attacker av tourette.

I övrigt väldigt intressant och bra läsning! Kan känna igen mig i mycket, speciellt i min egen förbannat dåliga timing.:mad:

Tyvärr analyserar jag sällan min ridning så ingående utan försöker rida så gott jag kan med hjälp av tränarens råd och instruktioner. Hedwig är dock en häst som har massvis med egna grejer för sig för att ta sig ur mina försök till att rama in henne. Även om hon är en ganska snäll häst så känner jag tydligt (precis som om hon skulle säga det högt) " tänk dig för jävligt noga nu innan du sätter ännu mer press på mig" Det leder till att jag istället för att sätta hårt mot hårt fegar ur lite och försöker hitta andra vägar genom att lirka och dutta lite. (Skulle hon ställa sig rakt upp som Hille gjorde skulle jag dråsa i backen som en sten)

Det var väldigt nyttigt att titta när min tränare satte sig på henne för några veckor sedan. Jag såg tydligt hur det stack ut ett ben här och ett ben där, en bog här och en bog där som dessvärre (enligt Hedwig) effektivt stoppades tillbaka. På detta svarade hon först med att backa halva ridhuset runt...:angel: Men sedan blev hon ju faktiskt riktigt artig och gjorde som hon blev tillsagd så länge tränaren satt på. Men på filmen där jag sedan rider (som du har sett) tar hon blixtsnabbt tillfället i akt att ta sig ur ramen i själva fattningen.
Mesmatte...det är även väldigt nyttigt att titta på dina filmer eftersom du rider så aktivt Jag blir så himla lätt passiv och finåker mest med...:o

Svarar både hedwig o fio i samma!

(Kul att du hittade hit Hedwig:bow: )

Jag känner igen att "finåka" Vilket det ju inte blir rent bokstavligt utan tvärtom självklart:cool: Men det jag insåg just nu är varför jag gjort det så mycket på just denna häst, nämligen bla det som fio skrev här:

Det gick helt enkelt inte att hålla sig fast (förstå mig rätt här) någonstans i denna hästen varken med ben eller händer man blir helt beroende av sin egen balans eftersom dom är så vakna och kvicka!

Jag förstår exakt!! Det är precis så det är.Och utöver vaken och kvick - rörlig! I alla ledder. Härligt, men ibland är det just en långsam, stadig stabil häst jag längtar efter:o Hon är mer såhär än de andra jag har haft själv o även ridit, lite fullblod upphöjt till två, medan det räckte gott som de andra var, för min ridning......Även fulllbod är precis som halvblod, olika..

Balansgången är också att utan att få henne spänd passa på henne för att behålla henne framför sej men inte springa iväg. Det här har min nya tränare verkligen fått mej att bli liite bättre på.

Min gamla var lat som en åsna inom ridhusets väggar så Hille behöver inte alls ha det från mamma :cool: Han fungerade helt enligt lustprincipen när det gällde arbete.....De gånger jag vågade mej på terräng var det han som talade om att "det här är skitkul och plättlätt, kom igen fegis:bump:"

Hon tar f ö halvhalter med sätet mycket bra, men så är hon riden flera år som ridhäst också. Men när det passar skiter hon i det. Då har jag för svag sätesinverkan för att klara av det, och måste bli mer tydlig med rumpan.:bump: Öht mer tydlig, mer ramar :cool::D

Appropå ram. Jag kör ju själv med ram, men det är väl ändå så att monocoque är bättre til syvende og sidst?

Ha ha, har DU hittat hit också:rofl:
Kryp tillbaka under din sten;)

Åh vad ni är duktiga på att analysera:bump:

Jag har en miljon problem men jag brukar försöka ta tag i ett i taget. Just nu är det mina händer som stör mig (därav de gula handskarna i den andra tråden :-) bra att filma så man ser dem, de är ju iofs det enda man ser:o)
men men, de har helt plötsligt blivit för höga och det stör mig. Men det ska fixas nu.

Sen har jag blivit lite väl polstrad över röven denna julen så det gör att jag inte kommer ner i sadeln och det stör mig som f-n men det ska också fixas:devil: är ju snart tävlingssäsong:eek:

Sen har jag också en klassisk vänstersida som är som en vidöppen dörr, i början när jag red den senaste hästen så skjöt hon över mig på höger sida, vänsterbenet kom då inte riktigt intill hästen och jag upplevde att jag skänklade och skänklade men inget hände. Fast jag skänklade i luften så det var ju toppen för henne...:mad:
Det blev att verkligen ha ett framåt-nedåt-tänk med inner ben och då framförallt vänster.

Inget nytt under solen med denna ryttaren alltså:o:D

Ha ha, har DU hittat hit också:rofl:
Kryp tillbaka under din sten;)

Skulle bara kolla om trådtiteln levde upp till sitt namn "...och GÄRNA annat med...", men det var änna segt här. Apropå Sten så är det inte jag som ligger under den. Jag klättrar åter upp i jakttornet jag nedsteg från och skjuter in mig på nåt annat.

Du kan ju inte bara förvänta dig action, du får själv ge dig in i leken:devil:

Jag såg din otroliga häst i tråden på dressyr, :d:d

Och även du rider ju otroligt bra, :bow:

Jag funderar över det där med händerna, jag som snarare haft lite väl låg hand har för hög på den här hästen väldigt lätt. Det tog ett tag att inse och jag funderar på vad det kommer sig nu när jag tänker på det. :confused:

Jag har pga hennes otroliga känslighet varit lite väl passiv i handen och haft svårt att släppa det riktigt eftersom hon haft en del tandbekymmer med vassa kanter och det har lite suttit kvar i mitt huvud, inser jag. :o

Men de andra har haft samma känslighet:confused: (Fast inte tandproblem i o f s)

Men funderar om det har med ngt annat att göra, dvs nacken och hur hästen rör nacken. Nu är det bara svammel för jag funderar över det just nu och har inget svar riiktigt.

Gott nytt år på er i alla fall, nu ska jag rida ut i skogen en sväng idag:banana: Och tack till fio för intressant tråd:bow:

Helt OT och KL

Utan att fortsätta diskussionen nu måste jag faktist inse att det är MÅNGA från detta forum som jag saknar i tråden ?? är alla jullediga ?
Har inte varit här så mycket, internetlös länge...har jag missat något väsentligt ?

Ds -svaren, om det finns några kanske skall tas via pm så vi inte förstör tråden. Någon som vill pm-a ?

Jadu, jag kan bara svara för egen del, men för det första så är jag inte så aktiv alls här inne på klassisk ridkonst, och bidrog med ett litet inlägg i början på tråden.

Flash, tråden i sig är jätteintressant, men det är svårt att hänga med i en bra diskution när man som jag jobbar en hel del och tråden gå fort fram. Att lägga ut bilder och filmer på sig själv, ja, visst kräver det mod, jag tror att jag bidragit med mycket under årens lopp. Jag har numer en dvdfilm kamera, och tycker att det är för kompliserat att konvertera den till datafil som passar nätet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar