Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Tycker inte alls du ska gå ur diskussionen:mad:

:bow:

Instämmer. Jag tycker heller inte att Ginnies ska gå ur diskussionen. Hade jag tyckt att tråden hade spårat ur, hade jag trianglat tråden och bett moderator att stänga tråden. :bow:

Men då hade det förmodligen bara dröjt ett par dagar till, innan Ramdiskussion och... nummer IV kommit igång. Så det är väl jättebra att moderatorn har låtit oss ha den här tråden i fred.

Med vänliga hälsningar

IngelaH

*Lite OT* om man säger så... eftersom jag har lovat det i något svagt ögonblick...

Är det här något ekipage, du är familjär med? :o Mitt minne är sämre med åldern, som du kanske förstår. Annars kanske det finns något annat foto som känns igen... här... Segersjö 2008

*Lite OT* om man säger så... eftersom jag har lovat det i något svagt ögonblick...

Är det här något ekipage, du är familjär med? :o Mitt minne är sämre med åldern, som du kanske förstår. Annars kanske det finns något annat foto som känns igen... här... Segersjö 2008

Nä det var rätt foto ... Jag och Hille i Segersjö ft i år då vi slutade femma :)

Kände på mig det. Det där var ett av korten jag var hyfsat nöjd med. De flesta övriga bilder var sidbilder där hästen redan var mer än halvvägs över. Men det var enda jag hann få på er. :bow:

Tack för ditt långa inlägg:bow:- känner igen mig där:angel:

Ang. halvhalt, så tycker jag att det är mer sant med - stämm av! som man hör alltmer ofta. Att komma tillbaka till balans o sen prova lyckan igen;)

Hade föga hopp om den här tråden efter den trista starten men nu börjar det bli riktigt intressant läsning! !!

Tack ni som delar med er av era erfarenheter!

Vad hade jag själv då gjort för att förstärka detta , jo jag har alltid ridit med vänster ytterben för långt ut ifrån hästen i höger varv vilket resulterat i att tja där kan jag ju vara sned och flyta ut med både revben och bakben utan att matte har märkt det. Jag har alltid tagit åt mig vänster hand någon cm mer vilket räcker och blir över för att lägga huvudet på sne eftersom det blir väldigt svårt att ställa sig till höger när vänstertygel är lite kortare. Jag har samtidigt under åren haft svårare att kommer ner på vänster sittben och jag pekar lite utåt med höger fot och så viker jag mig litegrann i vänster insida midja. Det här har jag ju varit medveten om och försökt korrigera så gott det går.

Det här är intressant, för ibland undrar jag vad som är vad......jag känner som att det är en växelverkan, hästen förstärker egna svagheter, och gör dem värre, när det finns utrymme, som sagt:cool:

När stoet är spänd och uppvarvad jobbar hon aktivt för att flytta över mej, för att skapa frihet att agera om hon tycker sig behöva....Jag känner verkligen hur hon pressar över mej...........
När hon spänner av är det en helt annan sak. Då kan jag sitta rakt över utan att känna mej ovälkommen på ena sidan:cool: Jag kan känna båda sittbenen, även om jag har mina tendenser så märks det inte alls lka mycket, det blir lättare att inverka på ett bättre sätt. Det är väl det här som innebär att inte vara tillräckligt stark i sin positiion:crazy:

Jag har verkligen mina svagheter och det är ju därför det fungerar, eller snarare inte, just åt det hållet. Hon försöker åt andra också men det går ju inte .lika lätt.

Hon gör det inte för att hon har svårt för sej, även om det kan ta emot lite mer åt ena hållet, så är det inte särskilt mycket. Men hon har alltid försökt (och lyckats) skapa utrymme att agera, att kunna hålla kontroll över tillvaron, se vad som händer vid behov,vill inte gärna släppa kontrollen. Hon är likadan i alla lägen, även i hagen.... Ska se och höra och bedöma vad som behöver göras! Ledartyp som hon är.

Att få ett utbrott över något man ser - om än aldrig så litet, så innebär det att gå ur ramen, och är mycket verksamt dessutom.... :cool:

Hur är det på dina andra? Märks det lika mycket ang det du gör eller är det B som inte bara utnyttjar utan även förstärker det? För mej varierar det på olika hästar, det är vad som har fått mej att fundera ang vad som är vad, jag vet mina brister, men stoet förstärker det också.

Oj vad mycket jag har skrivit:o kanske skulle lämna plats för andra:cool:

Koppar: berätta om dina erfarenheter:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Fast det där är ju JAG rätt och slätt på alla hästar även om jag bara ridit dom en enda gång, det är ju dom felen jag VET att jag har men eftersom jag vet om dom så gör jag ju något åt det varje dag på hästryggen. Jag sitter ju inte och rider i det tillståndet i dagens läge. MEN det fanns ju en tid då jag INTE visste om det och då hade jag ju ändå kanske ridit på hästarna i det tillståndet i ca 3 år och det var ju bekvämast hejsan tyckte ju dom :p

Sen började man analysera och det är ju så nu att OM jag gör några av dessa felen idag så utnyttjar ju MINA hästar det direkt genom att trilla ut genom den öppna dörren. Men nej dom andra är inte LIKA MKT sådana dom gör på andra vis för att slippa undan. Hille är MKT värre i sina tantrum och dramaföreställningar då han har MKT värre humör än vad B har :D

Så JA jag tror på en växelverkan där absolut.

Här har vi ett beteende från honom.
Här tänkte jag plocka in bakdelen lite till med sätet på Hille då den har puttats ut, jag har tappat ramen , han börjar komma upp med nacken och sänka ryggen och sväva iväg lite i traven (det är hans signum)och jag råkade vara en sekund sen med handen och jag håller i honom för mkt eller han håller i mig för det gillar han. Då är det bara goodbye och glöm det! Sen efter det tantrumet så är det OK då kan jag få plocka in bakdelen det där lite till och så fortsätter det. Ja nu är det en gammal film men förutsättningarna i ridningen är idag bättre (jag håller inte i honom lika mkt) men hans humör är det inte...

http://s455.photobucket.com/albums/qq276/hillsbon/?action=view&current=Jaha.flv

Tack för en intressant tråd, jag följer den, känner igen mig i mkt, men har inget att bidra med.
Vill ändå fråge dig fio, hur du gör iom denna medvetenhet om din egen snedhet. Vad gör du på hästryggen för att kompensera? Jag har nämligen samma benägenheter som du (och jag går till massör o naprapat).

Ja, jag känner igen det där som händer, det hästen gör :D, alltså. Det är precis samma taktik eller vad man vill kalla det, höja nacken och sänka ryggen men inte direkt sväva iväg, snarare ranta iväg... skulle jag kalla det i hennes fall. Därav att en del av vår träning nu har handlat stenhårt om att takten inte får ändras, inte av henne i något läge.

Där hon "använt" denna taktik med höjd nacke mm mest genomgående har varit inför ett visst hörn tex, (inomhus, utomhus är det andra saker) som hon inte kan passera utan att spänna upp sej och lyssna och sen tvära förbi, med rumpan in, eller helt enkelt kasta sej ur.....

Då har hon föreberett genom att gå ur som din häst gör på filmen, ganska exakt, faktiskt och göra sej onåbar, (några meter innan), samt att jag då plötsligt får väldigt svårt att sitta rakt över, det känns som en kamp att inte släppa ner mej där helt enkelt.. Hon kommer ur ramen lätt.... Eller har gjort, det kommer säkert att kunna hända igen, men det bekymrar mej inte lika mycket, jag vet att jag kommer åt det.

Jag berättar det för att jag vet att många har samma problem med hästar som spänner sej och inte kan gå förbi vissa saker, när det blir lite jobbigt..

För att inte ta alla turer, nu har jag i alla fall kommit åt det genom att vid minsta antydan, trycka ut henne med innersk men lätta nästan helt i innerhanden, inte ge henne den sidan att ta tag i, för att kunna trycka sej ur ramen, (genom att skjuta ut bogen och in baken med stöd av magen, som går emot skänkeln). I värsta fall får jag rida öppna genom hela hörnet för att inte tillåta att hon nästan böjer utåt istället och då släpper på ytter. Det ställer krav på att sitta kvar.

Nu går hon snällt ut så långt jag begär i alla hörnor, åtminstone efter att ha gjort ett par försök och påmints om..."javisst ja, kärringen har bytt taktik:devil:" .

Nu är det mer att tex när vi fått variera formen mycket och tätt, bla att samla mycket mer än tidigare några steg på volten, så har hon blixtexploderat rätt upp i,luften, för att efter det utbrottet ofta ta i och jobba bättre...Mest som en ilsken reaktion på dörrar som stängts som förr varit bekvämt öppna......:o Samma i galopp när hon inte får/kan tjafsa om tempo och form, en ilsken explosion rätt upp, sen fortsätter hon...Utomhus kan det dock leda till en bockserie, när hon märker att jag låg före - där också.:cool:

Jag har långt kvar när det gället sitsen och stabiliteten. Men det har blivit bättre med tiden i alla fall, annars skulle det inte gå. Fast långt ifrån tillräckligt bra..
För min del har jag genom att bla gå till gymmet fått bättre koll på mina egna svagheter och mer styrka och förmåga att bli kvar när hon vill sätta mej "tillrätta" för att kunna bestämma själv "ramarna"...i vissa lägen.

Dessutom:

Eftersom allt är ok i denna tråd:D så kan jag säga som parentes att med hästar som är klart intelligenta som denna och dessutom har lätt för sej på många sätt, men även till att slinka ur lätt som en plätt, så är det bra att sysselsätta med komplicerade övningar, som tvingar dem att fokusera och som faktiskt också tilltalar dem. Det är en ytterligare ändring vi har gjort i träningen, att efter uppvärmningen sysselsätta henne med svårigheter, som att tex som sist rida 5 steg öppna, ställa om till 5 steg sluta osv längs medellinjen, mer tvära sidvärts, i alla gångarter, kräva mer böjning, osv. Problemet med detta är piloten som får svårt att tänka tillräckligt snabbt när det är en ny variant av övning:o:crazy:

cristobal: Jag är inte avancerad, så du kan lugnt bidra.......

Fy sjutton vad långt:eek: Ber om ursäkt, Ingela o mackan o alla andra för telefonkatalog:angel: :o

*Klappar tröstande på axeln*

Inget att be om ursäkt för, min kära Flash. Jag måste erkänna att jag blir så glad för lite längre utsvävningar och personliga beskrivningar. Det gör så att en gammal, gaggig, tant som jag förstår lite bättre och ser er framför mig. I stället för att bli förvirrad :confused::crazy: över de muskelekvationer och skelettuppritningar beträffande böjning och sträckning, som brukar förekomma här på klassisk ridkonst.

Mvh

IngelaH

Ang. halvhalt, så tycker jag att det är mer sant med - stämm av! som man hör alltmer ofta. Att komma tillbaka till balans o sen prova lyckan igen;)

Just att prova lyckan igen betyder i min värld att energin, baktrampet kvickas upp och då måste man ha pålle korrekt mellan hjälpernaför energin måste finnas där.
Ibland får jag en känsla av att man ideligen får stämma av....länge sedan man kunde *åka* häst :angel:

kl
Ang ramen så har det redan skrivits så mycket kloka tankar och tack fio....de var de längsta inlägg jag sett dig skriva ;) (tidsbrist nu men kanske får återkomma med tankar kring korrigering mm)

Kanske bara kan tillägga att ramen för mig oxå innebär att när bogar e på plats, ställning o böjning finns där är det väldigt viktigt att ramen mest innebär att hästen rids till ytter med en diagonal hjälpgivning.

Jag måste erkänna att jag blir så glad för lite längre utsvävningar och personliga beskrivningar. Det gör så att en gammal, gaggig, tant som jag förstår lite bättre och ser er framför mig. I stället för att bli förvirrad :confused::crazy: över de muskelekvationer och skelettuppritningar beträffande böjning och sträckning, som brukar förekomma här på klassisk ridkonst.

Mvh

IngelaH

Jag måste bara instämma och säga detsamma. Är det månne samma sak du säger som det jag brukar tjata och sura om i trådar? dvs att självupplevda reflektioner uppskattas tacksamt, då de ger substans till teori och fakta, och gör diskussionen vettig på ett konkret och koncist plan? :D

vill jag läsa vad som gäller rent principiellt går jag till biblioteket, eller googlar. Men tanken med forumet är väl som sagt att det sker en levande diskussion, och då förutsätter jag att den bör innehålla självupplevda konkreta "målande berättelser" som nu verkar funka bra i denna tråden, där TS dessutom är högst eminent deltagande ang. självupplevda illustrationer och förklaringar.

God jul allihopa, lite sent visserligen - men likväl: hoppas ni druckit god glögg och ätit goda pepparkakor! :D

Jag måste bara instämma och säga detsamma. Är det månne samma sak du säger som det jag brukar tjata och sura om i trådar? dvs att självupplevda reflektioner uppskattas tacksamt, då de ger substans till teori och fakta, och gör diskussionen vettig på ett konkret och koncist plan? :D

:bump::bump::bump:

Helt rätt upfattat *Ler STOOOOOOORT* (vågar inte använda nån smiley, om det ses som ironiskt, spydigt eller annat som kan förstöra den julaktiga, fridfulla förståelse som tydligen infunnit sig på forumet.)

Hur ofta gör ni halvhalter? När gör ni fler och när låter ni hästen vara?
Vad innebär era halvhalter?

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

(får ha det där uppe så jag kommer ihåg vad jag ska svara på)

vi har ännu inte kommit så långt. (så ni vet)
Pålle skjuter ut höger bog, mage och undviker att gå på sitt högra ben.
Jag viker mig åt vänster, drar upp min höger höft. Vi har båda haft spänningar, främst pålle. Nu är jag hyffsat medveten om vad jag gör, dvs att jag känner vad jag gör för fel, när jag väl kommer på att jag gör fel, det är ack så lät att köra på i gamla spår innan man kommer på sig själv.

Så fråga ett och två är ganska lika för mig, det gäller att jag blir starkare i höger maghalva och orkar be hästen om det samma. Att släppa ner höften, samt ta fram min högra sida något. Jag blir lite för rak i vänster ryggsida i slutet, där måste jag böja (vinkla mitt bäcken är nog rätt term) vilket blir extra tydligt i vänstervarv. Jag måste även trycka ganska konstant med mitt höger knä för att påminna hästen om vart han ska hålla bogen.

I mitt fall går inte häsen i ramen så kan inte vi får inte till nånting. Lättast för mig är att göra halt, kolla av mig själv så att jag sitter rätt, påminna hästen att han ska försöka hålla sina kroppsdelar inom kontroll, och sedan kör vi på igen. Nu har vi däremot tagit ett steg längre, grunden sitter lite bättre, så numera faller en bygkloss så betyder det inte att alla faller, vi kan även kolla av i skritten. I traven kan jag känna att jag kan påverka, men det är inte alls samma finlir.

I mitt huvud, så består ramen (eller lådan) av hästens bakben, samt bogar, vilket ger mig en känsla av att "trycka ihop hästen" eftersom vi båda gärna blir lite långa och sladdriga.

Nu är det såklar annat som också spelar in, som att jag och pållen är lika känsliga, enda skillnaden är att han har en räv bakom varje öra och jag är en mes. :angel: Som inte alltid förstår att han driver med mig, utan tror att jag gör fel.

KL

Jag red idag första gången sen jag kom hem, hon har vilat någar dagar och det är rena vansinnet att försöka få nån ordning då, det var inte inom ramen inte.... Skitdåligt pass. Men det slog mej att det var ett bra exempel till tråden så jag bad en person fota med min mobil, tyvärr små suddiga bilder, det blev lite långt håll så jag fick beskära.....Ser jag fet och skum ut kan det bero på den tjocka dunvästen, ev. kanske!

Kommer upp mot något att titta på:cool:

pk1_redigerad-2.jpg

Och upp kommer nacken.....

pk-1.jpg

Skänkelvikning upp ngt som ser plötsligt ser farligt ut :eek: Fotografen samt en samling hinderstöd.....och där har vi nacken igen....:cool:

pk-3_redigerad-1.jpg

Även om det inte syns så bra tror jag det framgår hur hon vanligast har tagit sej ur ramen, idag var lite återfall, men inte så farligt trots allt, det mesta hon gjorde var att helt enkelt gå emot hjälperna och vägra arbeta lugnt. Tryckte magen mot skänkeln, tvärar istället för att böja, vill springa iväg istället för att arbeta.

Såna här dagar är skulle jag gärna låta någon annan rida som klarar det bättre:crazy:

Bilderna kanske inte säger så mycket men i alla fall ett försök att illustrera.

Det blev ett par ilskna hopp också men då fanns ingen där som fotade..

delvis kl (i min dator är bilderna nästan svarta :cry: )

Har läst både ditt och fios långa inlägg och det som spontant slår mig direkt är att om vi inte får den ram med bogarna på plats och korrekt ställning genom nacken kommer aldrig hästen till så pass lösgjordhet, genomsläpp så vi kan börja med arbeta fram fungerande bakben.

Har kännt mig lite udda då jag själv alltid börjar fram, bogar ställning mm och sedan fortsätter med bakbenen.
Nu är detta min alldeles egna fundering men skyddar hästen sitt svaga bakben genom att skjuta ut diagonala bogen ?

Jag börjar alltid med en framridning ute på rakt spår i skritt och trav där jag försöker finna takt, framåtbjudning och kunna ställa korrekt åt båda håll utan att bogarna, hals följer med och att hästen då spårar.
Vill gärna se mankammen *knäppa* över från sida till sida när jag ställer med helt rak hals.

Efter ett litet *race* i galopp ( hålla i manen och blunda :D ) försöker jag på samma sätt i var sin galopp men det är mycket svårare.
Efter detta blir det öppna, böjda spår, övergångar osv.

Utan ramen tror jag faktist inte att vi böja samlat och jag känner igen mig i ditt uttryck fio..-att kunna böja rak !

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar