Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

(God jul! :banana: )

Det här funderade jag på senast igår, en kompis provade rida min kuse och då fick jag lite tankeställare om hur mycket jag egentligen rider bogarna (och kanske borde göra ännu mer).
Nu är det givetvis ofta jag som ställer till med obalans/ojämnhet eller att jag hade kunnat korrigera med min sits och är jag själv stadig och fokuserad = har bra förutsättningar för att hitta den felande länken så räcker det oftast med småjusteringar i sitsen.
Ibland när det är extremt t ex att jag inte har ridit så mycket på sistone och vi kommit ur form eller efter kompisen hade ridit och kusen la till med sina gamla ovanor då kan det krävas lite mer extrema korrigeringar. T ex flytta innerbogen utåt på volt och inte ge ordentlig eftergift för hjälperna förrän innerbogen börjar lassa bort lite vikt och kusen börjar ta vikten på innerbak istället, att jag rider förvänd böjning/skolor för att göra problemet ännu tydligare och "tvinga" mig själv att reda ut det för annars blir det totalpannkaka! :p Känns mer logiskt också med jämnvikt mellan bogarna med hästen utåtböjd av någon anledning, jag känner tydligare om vi sitter fast någonstans. När det är jämnvikt mellan bogarna upplever jag balansen bättre och att vi rent allmänt har bättre förutsättningar för att bära bak, bättre förutsättningar för allt egentligen.
Om hästen blir förböjd så försvinner jämnvikten från bogarna. Nu tycker jag personligen min kuse är lite extrem, kräver RIDNING hela tiden, men som normalläge dvs även när det går bra brukar jag göra minst 1-2 halvhalter i varje steg. Halvhalterna är till för att lotsa bogarna rätt och tydliggöra takten och även riktningen. Det räcker sällan om det verkligen behövs en korrigering utan är snarare förebyggande för korrigeringar. Om det mot förmodan skulle flyta på så bra och lekande lätt att de "riktiga" halvhalterna inte behövs så brukar jag tänka halvhalter i kroppen för att sätta takten.
Kusen blir liksom trygg med att det hela tiden är jag som för och att man är tydlig i lotsandet och så otroligt tacksam när man börjar få kontroll på detaljerna. Som t ex sitt egen fokus, sin egen energi och sina egna tankar... :angel:

Sen finns det olika grader av det mesta. Jag känner även om det bara är lite "fel böjning" eller "förböjning" oftast pga att det blir motstånd någonstans i hästen, för att den vill glida iväg åt något håll eller för att helheten allmänt inte känns bra. Men i nuläget försöker jag att inte haka upp mig alltförmycket på smådetaljerna för då slutar det med att jag fifflar och fifflar och glömmer att ge hästen lite frihet också, blir mer fiffel än konstruktiva övningar till slut.

Senast ändrad:

Halvhalterna är till för att lotsa bogarna rätt och tydliggöra takten och även riktningen. Det räcker sällan om det verkligen behövs en korrigering utan är snarare förebyggande för korrigeringar.

Vi rider alla olika och jag använder inte halvhalterna alls på samma sätt som du gör.

Grunden för min ram är att jag vill, om inte annat på sikt, att hästen ska spåra, att jag själv kan bestämma var jag vill ha bogarna och böjningen på hästen samtidigt som jag i detta vill ha en bra bjudning med aktiv bak och böjda leder som lyssnar på halvhalter och där de går igenom.

Ramen senare är samma men med tillägg för samling, att man kan hålla kvar samling, och samla kortare bitar ännu mer, utan att hästen trycker sig ur den ram jag valt för samling.

Att gå ur den ramen, samling, kan vara en sådan sak som att bli längre, om så bara en cm, på yttersidan. Det har jag själv ännu svårt att känna utan behöver få hjälp.

Ett annat ex är vid serier, fyror och treor, sista bytet är inte i samma ram som de fyra första, det beror på min otajming till att hålla kvar den ramen och till viss del även på hästen som inte ännu är tillräckligt stark.

För egen del, eftersom det nämndes i andra tråden, så tycker jag det blir lättare och lättare att hålla hästen i sin ram, destu mer utbildad den blir och destu starkare den blir i sin egen ram.

Vi rider alla olika och jag använder inte halvhalterna alls på samma sätt som du gör.

Grunden för min ram är att jag vill, om inte annat på sikt, att hästen ska spåra, att jag själv kan bestämma var jag vill ha bogarna och böjningen på hästen samtidigt som jag i detta vill ha en bra bjudning med aktiv bak och böjda leder som lyssnar på halvhalter och där de går igenom.

Ramen senare är samma men med tillägg för samling, att man kan hålla kvar samling, och samla kortare bitar ännu mer, utan att hästen trycker sig ur den ram jag valt för samling.

Att gå ur den ramen, samling, kan vara en sådan sak som att bli längre, om så bara en cm, på yttersidan. Det har jag själv ännu svårt att känna utan behöver få hjälp.

Ett annat ex är vid serier, fyror och treor, sista bytet är inte i samma ram som de fyra första, det beror på min otajming till att hålla kvar den ramen och till viss del även på hästen som inte ännu är tillräckligt stark.

För egen del, eftersom det nämndes i andra tråden, så tycker jag det blir lättare och lättare att hålla hästen i sin ram, destu mer utbildad den blir och destu starkare den blir i sin egen ram.

Bra svar me like :love:

Just det där , att hästen trycker sig ur ramen DÄR finns det ju massvis med olika varianter på hur hästarna gör och det var det jag ville komma till och få en diskussion runt.

:bow:

Tyvärr hinner jag inte skriva mer själv för nu är jag på väg till jobbet :p

Hmm, intressant diskussion det blev så här på julafton:rofl:

Jaså du tror att du får motargument som gör att du i känd stil får "dra dej tillbaka" :angel: :devil: Eller menade du något annat när du inte kunde skriva hur du gör.:rofl:

Är lite trött så här på julafton - det blir inte så genomtänkt, även om jag red senast imorse är jag långt från stall och hästar nu över jul:D

Ja ja du menar att jag är rädd för motargument och brukar dra mig ur när det hettar till :p

Det är motargumenten som är utbildande men jag skapade inte tråden för att JAG skulle stå för alla motargument som några befarade :angel:

Halvhalterna är till för att lotsa bogarna rätt och tydliggöra takten och även riktningen. Det räcker sällan om det verkligen behövs en korrigering utan är snarare förebyggande för korrigeringar.

Hmmm...

Grunden för min ram, är att jag vill att hästen på sikt ska spåra och följa min önskan om var jag vill ha bogar och böjning på min häst. Samtidigt vill jag att min häst ska tänka framåt, men ändå hålla den takt och temp som jag önskar, för att arbeta aktivt bakifrån och fram med tanke på korrekt vinklade leder osv. För att jag ska komma dit behöver jag att min häst lyssnar på halvhalterna och att jag får dem att gå igenom.

Vad menar du att skiljer sig från din och Totolas tänk, tror du... Kan det helt enkelt inte vara flera hjärnor, men samma tanke, bara olika beskrivet.

Som jag sa förut... Både hästar och människor är individer, med individuell förståelse för vad som menas och önskas.

*Pepparsalamin var god, undrar vad jag nu ska smaka på vid uppläggning av julmaten?* och... *får de rökta julklappskorvarna ligga i fred under granen, nu när vi kommer få hundbesök?*

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?
Den tappar sina kvalitéer - hur jag korrigerar beror på vad som orsakat det

Ofta ofta ofta ofta :o beror det ju på att jag tappat min ram och därmed inverkar inkonsekvent

detta avslöjar att jag oftast tappar hästen i sidled

jag gör lite olika fel beroende på rörelse, och det är olika saker jag själv måste fokusera på beroende på vilken rörelse jag rider.

jag kan nog svara ganska detaljerat - men ingen har nog intresse av det.

Om jag tappar ramen bakåt så hämtar jag in den med sitsen - har gått lät på mina eftersom de har egen motor. men det första jag gör är att sluta med det som gjorde att jag tappade ryggen - så bakbenen trycktes bakåt

- har jag bara tappat ett bakben - så använder jag den underskänkeln - och påminner - hoho detta skall vara med också

det handlar ju om att räta upp och få igång ett inaktivt bakben.

men om hästen inte vill vinkla ett bak och tycker det är jobbigt att sitta - DÅ kan jag använda "Kram på yttern" - och såga joho lite till, men då är det ju viktigt att kolla upp först att man sitter på det bakbenet som skall "sitta" och inte glider runt på den diagonala bogen.:o då går ju inte HH igenom

ramen framåt tappar jag pga av fummel och brist på styrka hos hästen

Som Ginnies skrev så rids hästen konsekvent inom ramen så håller den sig där längre och längre stunder av sig själv - rids den av en konskevent ryttare så känner denne när den är på väg ur - och kan peta in den igen innan katastrofen är ett faktum :D men släpper man upp en mindre erfaren ryttare så kommer hästen att rinna ur mer och mer, när den inser att här var det ju öppet ju.....:angel:

det är ju lättare att säga stopp när något är på väg att hända - än att rätta till när det redan havererat.

Nordisen vill ju slinka ur ramen framtill på ett helt annat sätt än halvbloden. När den blir trött bak - så tycker den att nu öppnar vi den här dörren fram tycker jag :devil:

medan Halvbloden bara säger nu blev jag trött nu vilar VI :crazy:

Sedan tycker jag att det förändrar sig över tid.

Hästen har från början ett sätt att försöka slinka ut - lär man sig att hantera det så kommer den på ett nytt - på så sätt utbildar den en :angel:

På samma sätt som man går igenom försöka springa ifrån arbete - maska ifrån arbete

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Igen den kan inte ha sina kvaliteter om den inte är rak.
Så man tappar den rena gången, eller kommer aldrig dit om man inte kommer till korrekt böjning i längsled och i sidled.

Jag korrigerar min hjälpgivning i vänster böjning så måste jag fokusera på fram med vä sittben och placera vikten innåt.

I höger är det den högra axeln och sitta mindre innåt

Jag tycker att det är solklart när man man får till takten losgelassenheit och kontakt på detta sätt och närman inte får det - för när man får det får hästen det där "hänget i steget" som gör att den "kan" vänta på ryttaren

Får man till det så är den ju på hjälperna - och det går liksom inte att missa när man fått till det och inte - i min värld

precis samma nr' man tömkör - antingen så får man hästen att "arbeta" eller inte

Antingen är man på banan - eller av :crazy:

GOD JUL PÅ DIG/ER

Senast ändrad av en moderator:

bakar ihop

Ginnies

fio

jag tycker det här beskriver hästutbildning/träning väldigt bra

Först befäster man grundformen genom att sätta hästen i en ram - ginnies

sedan tänjer man hästens gränser genom att då och då göra ramen mer avanacerad - fio
och det är då själva träningen av hästen börjar

Man ber om lite geneom att skapa den ram man vill att hästen skall gå i böjd tex - sedan ber man om lite mer samling och så lättar man ur så musklerna får genomsköljas och så gör man igen

Nu skall jag också gå...

Hästar och köttbullar väntar

Själv tycker jag att andras beskrivningar ofta ger en väldigt bra input som ökar den egna förståelsen om företeelsen ridning

Jag blir en bättre ryttare av att läsa andras tankar om ridning

Ingen kan uppfinna hjulet helt själv

Vissa forumuleringar här på buke har gjort underverk i min vardag

Ja vi ser det kanske lite olika.
Tycker det är tokenkelt (numera kanske ska tilläggas) att känna när ramen inte är riktigt bra, lite svårare att känna VAD som är fel och mycket svårare att veta hur det bäst korrigeras. Även om man lyckas korrigera det så är det ju inte säkert att det var på effektivast sätt, särskilt om man måste korrigera upprepade gånger.

Bogarna känns viktiga för mig som måste lära mig placera bogarna framför bakkärran och som vill få en häst som har lätt för att bli framtung och skjuta på för mycket (dessutom lång kropp byggd i lite nedförsbacke) att istället lassa över bak. Just med bogarna är det så grymt reflexmässigt inrotat för den att "falla" på en bog (t ex i "travarvändningarna" som lätt kommer fram vid volter och varvbyten) och kräver då grymt mycket grövre korrigering än att förebyggande hela tiden tala om för kusen vart man vill ha bogarna.

Själv tycker jag att andras beskrivningar ofta ger en väldigt bra input som ökar den egna förståelsen om företeelsen ridning

Jag blir en bättre ryttare av att läsa andras tankar om ridning

Ingen kan uppfinna hjulet helt själv

Vissa forumuleringar här på buke har gjort underverk i min vardag

Absolut! :bow:
Sen kan det bli lite tvärtom också och tokförvirrat, men en detalj i taget kan göra underverk!

Eftersom även tränaren jag rider för numera är sån som vill att man ska tänka själv och kunna träna självständigt mellan träningarna (kan bli ganska långa uppehåll emellan så då gäller det att man utvecklats några snäpp mellan varje pass) så är det guld att kunna bolla tankar med andra hästmänniskor. Inte allt man kan ta till sig, inte allt man vill ta till sig, inte allt som fungerar, men många tankeställare som gör att fler och fler poletter trillar ner! :)

*lånar knapp*

Vilken trevlig och vettig diskussion ni har fått till här. Tycker att både fio, fredrik och totola pratar om ramen på ett väldigt trevligt sätt och kommer med mycket vettiga funderingar.

Min häst är en riktig filur, där kan det växla snabt från att vara i fin harmoni för hjälper som är så lätta som tanken själv till att trilla iväg och vilket håll som helst när han focuserar på något annat än mig. Dilemmat är att han varit väldigt känslig och lättlärd under mesta delen av sin utbildning (riden sparsamt ca 1½ år) och i princip bara känner till de lätta hjälperna men inte vet vad deras förstärkning betyder utan blir snarare upprörd om jag förstärker en hjälp när han inte svarar :) Man kan med andra ord säga att på honom går det enkelt att upptäcka när han tappar sin ram, man hamnar någon annanstans än man tänkt sig!

Vad gäller böjning så tycker jag att man måste vara uppmärksam på att hästen inte lägger huvudet på sne, då har inte böjningen gått ärligt genom hela hästen. Man tappar också styrförmågan och hästens gensvar för de där minimini hjälperna samt känslan av balans. Överböjer man och hästens bakdel glider ut, ja då är det ju t.ex. omöjligt att fä hästens framdel lätt och vända in den över innerbak. Att göra då blir ju räta upp, alltså rätta till ett fel man själv skapat och så är det även i många andra situationer där man upplever att hästen glider ur sin ram. Är ibland svårt att veta i det exakta ögonblicket om man ska korrigera med en mothjälp eller plocka bort det som orsakat oblansen. För att glida ur ramen är väl lite samma sak som att tappa balansen?

Lite reflektioner bara, från en som jobbar och måste hålla sig vaken hela julaftonsnatten, ingen spetsad glögg här inte..

Frida

Vad menar du att skiljer sig från din och Totolas tänk, tror du... Kan det helt enkelt inte vara flera hjärnor, men samma tanke, bara olika beskrivet.

Nog för att jag också tror att slutmålet är likt, men jag uppfattade det som att ginnies menade att halvhalterna används annorlunda?
DET köper jag, för jag brukar halvhalterna väldigt mycket och mycket av det för att styra bogarna, har inte stött på så många andra ryttare som gör det lika frekvent/med samma syfte (med ungefär samma syfte tror jag AR-are normalt sett gör det).
Tanken är egentligen att det ska räcka med handens placering och min placering men lyckas inte det (vilket det tyvärr oftast inte gör, än.. =/) för att styra bogarna så förtydligar/stämmer jag av med halvhalterna. Hellre massor med såna små-impulser än att pålle glider iväg för då krävs det så mycket mer att få tillbaka ramen igen.

Svårt att förklara vad man menar när samma ord kan ha så olika praktiska innebörd för olika personer, men min -upplevelse- är att de halvhalter jag tänker på är väldigt olika många andras halvhalter och även om målet är detsamma så tror jag absolut att det fungerar olika bra/dåligt beroende på den övriga ridningen och kanske beroende på häst.
Lite olika tankesätt (lägger ingen rätt/fel-värdering här) - mina halvhalter, handposition och axlarna styr bogarna (min överdel skulle man kunna säga) medans många föredrar att styra bogarna med skänklarna eller kanske kombination av skänkel och stödjande/ledande tygel. Förutom "vi" knasiga AR-are.

Senast ändrad:

Blir lite nyfiken här.
Menar ni AR-are (som du kallar det) att halvhalterna är till för att styra bogarna?:confused:

Eller blandar du ihop det lite? Att man tar en förhållning (med kroppen-skänkeln-tygeln-hur man än gör) och som gör att man får bogen på plats är INTE samma sak som att ta en halvhalt!

Halvhalter är till för att stämma av spelet mellan de drivande och de förhållande hjälperna. Detta blir en del av själva framåtrörelsen.

Enligt mitt sätt att se det kan man knappast själv HITTA PÅ vad halvhalt betyder...:eek:

Jag kan ha missförstått det du skrev, men förklara gärna isf!

Jag är nog inne på Totolas spår, för mig blir förhållningen för det mesta, automatiskt lite av en halvhalt och går då att kombinera, för att få till en böjning eller vändning där jag håller koll på hästens bogar, i och med att jag "vänder mig själv och tar hästen med mig".

Det är så JAG har fått förståelse för min ridning just nu i tanken, via MIN instruktör.

Du har säkert fått DIN förståelse för din ridning just nu i i tanken, via DIN instruktör.

Jag fick skola om mig en hel del, efter min ryggmärgsskada 1999 eftersom jag inte känner min bål/mellandel, samt att mina sittben känns avskalade emellanåt och helt borta en annan dag, och jag omskolar mig fortfarande, även om jag har en salig mix någonstans mitt emellan alla ridstilar som finns.

För mig är det därför bäst, när instruktören kan entuasmisera mig, genom bildlika beskrivningar, där jag ändå har "ett minne" eller "en känsla" för hur det känns/kändes.

Men det betyder inte att en sån instruktör behöver vara bäst för DIG och din häst.

Utan som jag har sagt och kommer fortsätta säga, alla ryttare och hästar är enskilda individer och tack och lov inte stöpta i samma form som nån himla kloniserad typ, där alla ser ut som uppåtnästa tennsoldater och ingen skiljer sig från den andre.

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Jag tänker inte "ram" när jag rider. Och förmodligen beror det på att jag inte är teoretisk av mig. Och för att "tävlingsramen/formen" kan bli negativ beroende på hästens egna förutsättningar. Eller för all del, att den inte är utbildad för nivån om den inte går i "tävlingsformen/ramen" med avspänd lätthet.

Men på det sätt jag märker att jag tappar "ramen" är på hästens takt och tempo. När den springer ifrån, eller står emot.

Och hur den böjer sig falskt och hur jag korrigerar det har också med takt och tempo att göra, och där rider jag övergångar och tempoväxlingar och halvhalter får att fånga upp energin och använda den i bärighet.

När det gäller att korrgiera falska böjningar så gäller det att man är en ryttare med fantasi som hittar på olika rörelser/övningar som motverkar böjningen, och att man sitter rakt på hästen.
Men allt det där är ju inga nyheter för dig.

Sorry, då pratar vi inte om samma sak.:confused:
Självklart har alla olika förutsättningar utifrån SIN ridning och SITT ridsätt och SIN instruktör.
Du skriver det nästan i absurdum i alla inlägg i stort sett så det har inte undgått någon...;)

Men det blir nog lättare om schwung betyder schwung för alla och inte något man själv hittar på.
Och om halvhalt betyder halvhalt och inte något man själv hittar på.
Osv.

Inte konstigt att vi inte förstår varann ibland!:angel:

Fio har fortfarande inte vågat förklara hur hon menar med ramen...

Men det låter jag vila just nu.

Men nu måste jag fråga dig, vad du menar med halvhalt och något eget påhittat... :confused:

En halvhalt är för mig en förberedelse till något som ska hända, men då inte något som ska inträffa en halvtimme senare... Jag gör inte en halvhalt och rider sen på som vanlingt i tio minuter och DÅ fattar galopp eller rider in i en öppna. Utan jag gör en halvhalt och därefter den rörelse eller väg jag tänkt mig när hästen tagit halvhalten/förhållningen.

Men, vem vet. Jag kanske har lärt mig fel under mina 35 år på ridskola, för privatinstruktörer, ridskolehästar, sköthästar, inridningshästar, tillridningshästar, foderhästar och egen häst. I så fall, ber jag dig. Lär mig då RÄTT sätt, ditt sätt, med tänket bakom en halvhalt och hur man använder den. Och i så fall också vad det påhittade Totola eller om det är jag gör, består av... För vem vet, rätt som det är kanske vi tar rättning och rider rätt och vem vet, då kanske det kan bli fred på vår jord. :bump:

Mvh

IngelaH

Senast ändrad:

Halvhalterna är till för att lotsa bogarna rätt och tydliggöra takten och även riktningen.

Som sagt, jag använder inte halvhalterna alls till grundramen, se nedan.

Jag använder inte heller halvhalterna för att lotsa bogarna rätt, inte heller till riktningen.

Nu har jag aldrig problem med takt,(men hade en häst för många år sedan som lätt ändrade takten),men om jag hade så är jag säker på att jag inte heller där skulle korrigera den med halvhalter, absolut inte om den var för långsam och inte heller om den är för hastig.

När jag börjar mitt pass och då behöver korrigera ramen, vad det nu kan vara,hästens svagare bak behöver sättas under mer, stödet är inte riktigt lika,hö bog in mer i kroppen osv, då rider jag det utan halvhalter och korrigerar det i framåtdrivande rörelse.
Det är först när jag har hästen riktigt framme,framför mig, och då är han också i ramen bra, som jag börjar med halvhalter.Enligt mig kan man inte få en häst ärligt rätt framme utan ram och man kan inte korrigera en häst med halvhalter på rätt sätt om den inte är ärligt, rätt framme med ram.

Att göra halvhalter för att korrigera en grundram, om det med grundram menas, bog in, bekben dit, rakare häst, lika stöd på bett,osv, det tror inte jag på.

När hästen är framme och det finns lite att fånga upp då använder jag halvhalterna till att korta hästen, att den är korrekt i den ramen, bak-fram, samt till att kunna öka drivningen för att få både mer driv och mer vinkel i bak, kunna fånga upp och lätta av i fram så hästen både kortas och kommer upp mer.

I så fall, ber jag dig. Lär mig då RÄTT sätt, ditt sätt, med tänket bakom en halvhalt och hur man använder den. Och i så fall också vad det påhittade Totola eller om det är jag gör, består av...

Jag tror Malinigtb ifrågasatte de halvhalter som Totola använder sig av för att få en häst i grundram, inte de halvhalter som du beskriver, det är två skilda saker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII