Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Jag vill inte vara någon sorts representant för AR för jag har lite för blandade influenser egentligen för att kunna säga "så här gör man inom AR", snarare -"så här gör jag, och min AR-tränare opponerar sig inte" :p

Snarare än att jag hittar på vad en halvhalt innebär försöker jag sätta ett ord på det som görs. Kanske hade man kunnat kalla det något annat men för mig ÄR det vad halvhalt innebär även om samma ord kan innebära olika saker.
Visst skulle man kunna kalla det förhållning med tygeln om man så vill. Låter dock väldigt grovt om man skriver "jag tar förhållningar i tygeln i varje steg för att styra bogarna"! ;) tygeltagen (som är så små som möjligt för att få rätt reaktion, oftast bara impulser snarare än ett "tag" och ersätts med sits/fokus i så hög grad som möjligt när man kan få samma resultat) är ju inte tänkt att på något vis förhålla tempot eller takten överlag, däremot ibland för att förhålla frambenen/bogarna, ibland för att styra frambenen/bogarna, ibland för att i kombination med skänkel och/eller sits synka framdel/bakdel/takt.
Den största hjälpgivningen är som Ingela skriver - sits/vikt. Eller som jag försöker tänka för att det ska bli mer effektivt just för mig - tanke/fokus som man då får försöka kombinera ihop med sits-/viktdetaljerna för att få in rätt känsla. Precis som du säger så är halvhalterna inte huvudhjälpen, det kommer alltid sits/vikt/fokus vara. Men det är en förstärkning, ungefär som att jag ser skänkeln som en förstärkning när sitsen inte räcker till.

Om vi tar ett exempel:
Du ska rida en volt och flytta bogen utåt på volten i öppna-style med bibehållen böjning.
Man kan rent teoretiskt t ex ta en halvhalt/förhållning för att få uppmärksamhet och därefter lägga till innerskänkel. Det skulle innebära att man ser innerskänkeln som den flyttande hjälpen.
Såhär tänker istället jag (borde vara AR-style eftersom åtminstone större delen av det lärs ut av "min" tränare): Det är min sits som böjer och det är min vikt, aningens utåt i det här fallet, som anger riktningen. Det skulle räcka på en inom stilen utbildad känslig häst i bra balans. Som förstärkning (vilket jag oftast behöver) kan jag i första hand lägga till en kramning/ett kortvarigt motstånd i innertygeln vilket hästen tar som -ok, jag ska inte röra bogen åt det hållet längre = hästen byter riktning. Men sen kan det ju vara andra saker som felar, kanske faller den på ytterbogen istället och blir förböjd, då kanske det istället krävs att man med samma tygel"motstånd" bromsar på yttersidan, om det inte räcker att justera tillbaka lite av vikten eller det känns bättre i det läget att lägga till innerskänkeln. IBLAND kan innerskänkeln också behövas som ytterligare förstärkning för att få tag på innerbak, men i första hand skulle jag enbart förstärka med tygelimpulsen eftersom filosofin är att lära sig rätta framdelen efter bakdelen.
Kom gärna med eget svar på tillvägagångssätt i exemplet om du tycker jag förenklade för mycket eller inte har tagit med din metod/-metoder! :)

Du är hemskt välkommen att rida in min häst i ramen, rätt takt och tempo, samt hålla bogar och bakben på plats, utan halvhalter. Det är bara konstigt att alla som ridit min häst, eller instruerat mig, vare sig det varit dressyrryttare upp till GP, MSV, B-tränare, C-tränare, AR-tränare, grannar eller vad det nu varit, som gapat om halvhalter i varje steg.

Jag har också en gång i tiden fått lära mig att rätta hästen framåt och jag tycker ofta att min häst lusar och ja, då smackar jag, eller rider framåt, varpå hon hänger på bogarna och springer ifrån allt och alla.

Men som sagt, VÄLKOMMEN!

Mvh

IngelaH

Som kommer fortsätta tjata om att det inte finns ETT rätt sätt att rida alla hästar inom bukefalos eller övriga världens ramar.

Sorry, då pratar vi inte om samma sak.:confused:
Självklart har alla olika förutsättningar utifrån SIN ridning och SITT ridsätt och SIN instruktör.
Du skriver det nästan i absurdum i alla inlägg i stort sett så det har inte undgått någon...;)

Men det blir nog lättare om schwung betyder schwung för alla och inte något man själv hittar på.
Och om halvhalt betyder halvhalt och inte något man själv hittar på.
Osv.

Inte konstigt att vi inte förstår varann ibland!:angel:

Hehe men så är det ju! :p
Vi HAR olika defenitioner! Tyvärr tror jag inte det är något att göra åt, man kan ju liksom inte tvinga alla som har en aningens avvikande bild i huvudet vid ett visst ord att uppfinna ett helt nytt ord för att inte förvirra. Då skulle ju ingen ens ha ett hum om vad personen menade förrän ordet spridit sig! :rofl:

Som sagt, jag använder inte halvhalterna alls till grundramen, se nedan.

Jag använder inte heller halvhalterna för att lotsa bogarna rätt, inte heller till riktningen.

Nu har jag aldrig problem med takt,(men hade en häst för många år sedan som lätt ändrade takten),men om jag hade så är jag säker på att jag inte heller där skulle korrigera den med halvhalter, absolut inte om den var för långsam och inte heller om den är för hastig.

När jag börjar mitt pass och då behöver korrigera ramen, vad det nu kan vara,hästens svagare bak behöver sättas under mer, stödet är inte riktigt lika,hö bog in mer i kroppen osv, då rider jag det utan halvhalter och korrigerar det i framåtdrivande rörelse.
Det är först när jag har hästen riktigt framme,framför mig, och då är han också i ramen bra, som jag börjar med halvhalter.Enligt mig kan man inte få en häst ärligt rätt framme utan ram och man kan inte korrigera en häst med halvhalter på rätt sätt om den inte är ärligt, rätt framme med ram.

Att göra halvhalter för att korrigera en grundram, om det med grundram menas, bog in, bekben dit, rakare häst, lika stöd på bett,osv, det tror inte jag på.

När hästen är framme och det finns lite att fånga upp då använder jag halvhalterna till att korta hästen, att den är korrekt i den ramen, bak-fram, samt till att kunna öka drivningen för att få både mer driv och mer vinkel i bak, kunna fånga upp och lätta av i fram så hästen både kortas och kommer upp mer.

Det är intressant att läsa det du skriver. Men/kanske för att vi har väldigt olika referenspunkter! :)
Visserligen är väl inte ridning någon religion, men jag har full förståelse för att du inte "tror" på detta system med tanke på att det inte skulle funka om man inte har ungefär samma tänk/helhet i övrigt. Hjälperna lärs ju dessutom in, ganska få hjälper som fungerar per automatik. Givetvis skulle det inte fungera om hästen inte är inlärd flytta bogen-halvhalter.

Du är hemskt välkommen att rida in min häst i ramen, rätt takt och tempo, samt hålla bogar och bakben på plats, utan halvhalter.

Nu har jag inte pratat om att rida hela passet utan halvhalter.:cool

Utan tills hästen är väl framme och man kan börja använda sig av dem.En häst som korrigeras in med sin bog i en halvhalt och som inte är väl framme,vad gör man halvhalten för för man kan välja framåtdrivande korrigering?

Dessutom, här var det tal om att specifikt göra en halvhalt för att ta in en bog.Om hästen inte är väl framme blir halvhalten bromsande, och det ska den inte bli.

Takten skulle jag korrigera med kroppen, tills takten blir korrekt, därefter hålla kvar den med halvhalter.

Givetvis skulle det inte fungera om hästen inte är inlärd flytta bogen-halvhalter.

Fel ordning, halvhalt-flytta bog.

Det handlar i mitt fall inte om att hästarna inte kan. Självklart använder jag ex i piruettarbetet, halvhalt- flytta bog i kombination med de andra hjälperna, men jag använder mig inte av halvhalter i början av passet för att få en ram, den arbetar jag på ändå.

Halvhalter använder jag när det behövs, inte för att jag tror de ska användas.

Fel ordning, halvhalt-flytta bog.

Det handlar i mitt fall inte om att hästarna inte kan. Självklart använder jag ex i piruettarbetet, halvhalt- flytta bog i kombination med de andra hjälperna, men jag använder mig inte av halvhalter i början av passet för att få en ram, den arbetar jag på ändå.

Halvhalter använder jag när det behövs, inte för att jag tror de ska användas.

Nu utgår jag givetvis ifrån att du inte tror att jag använder det du nedsättande skriver om.
För att förklara min tanke (om du är intresserad, men annars är det bara att sluta läsa nu! :p ) så ramen sätts med sitsen, i huvudsak. Övrigt är korrigeringar av ramen när den inte är bra. Det finns givetvis olika prio-ordningar för vilken del av ramen som bör komma först, förståelse för hjälperna ser jag som en av de absolut viktigaste.
Jag ser inte en ram som något en ryttare "sätter" mer än med sitsen som sagt. Men sen krävs det jobb, skills och timing för att få en bra helhet, vilket egentligen är defenitionen av ram för mig. Jag tänker inte "nu måste jag förbättra ramen, bogen trillade iväg!" utan snarare något i stil med "oj då, nu försvann böjningen, bäst jag rättar till den för att kunna komma åt ....-bakbenet".
Halvhalter använder jag när jag upplever att jag har nytta av dom. Inte när någon annan anser att man har nytta av det! :p

Du är hemskt välkommen att rida in min häst i ramen, rätt takt och tempo, samt hålla bogar och bakben på plats, utan halvhalter. Det är bara konstigt att alla som ridit min häst, eller instruerat mig, vare sig det varit dressyrryttare upp till GP, MSV, B-tränare, C-tränare, AR-tränare, grannar eller vad det nu varit, som gapat om halvhalter i varje steg.

Jag har också en gång i tiden fått lära mig att rätta hästen framåt och jag tycker ofta att min häst lusar och ja, då smackar jag, eller rider framåt, varpå hon hänger på bogarna och springer ifrån allt och alla.

Men som sagt, VÄLKOMMEN!

Mvh

IngelaH

Som kommer fortsätta tjata om att det inte finns ETT rätt sätt att rida alla hästar inom bukefalos eller övriga världens ramar.

Hehe, det skulle jag gärna se någon göra på min också! :rofl:
En *host* klok tränare sa att kallblodstravare dom kan man inte "låta springa av sig" för då blir dom i regel bara mer och mer stressade och springer även om dom egentligen inte orkar. Att hästarna blir mer och mer framåt/stressade per automatik ju hårdare bakhovarna slår i marken (dvs ju mer de skjuter på).
Om jag aldrig skulle ta tillbaka så skulle allt bli väääldigt okoordinerat, obalanserat och häststackarn skulle inte kunna svara på en endaste hjälp. Det kan räcka med att inte tala om vilken takt/tempo man vill ha enstaka steg innan kusen har fallit på bogarna och skjuter på för mycket.

Nu tror jag visserligen att de flesta "bra" andra system kan fungera ändå till slut om utövaren är skicklig. Men kanske inte innan pensionen! ;)

Nu har jag inte hunnit läsa riktigt allt, ska iväg på middag. Får svara lite utförligare ikväll eller imorgon....

MEN, bara så att vi vet vad vi pratar om, och OM vi pratar om samma sak:

en halvhalt för mig är självklart någonting förberedande (tror det var du eller Ingela som skrev att en halvhalt tar man ju för att tala om att nu är det något på gång)

MEN

halvhaltens syfte är att få ihop hästen och få den att ta mer vikt på sina bakben. Det vill säga; det är väldigt viktigt (viktigast av allt) att halvhalten går igenom hästens kropp, över ryggen till bakbenen.

I en bra halvhalt gör gummibandet (förhållandet mellan de drivande och de förhållande hjälperna) att hästen bär bättre.
Om inte halvhalten fortplantar sig är det ingen halvhalt, det är en förhållning.

Jag tycker ändå det är viktigt att vi inte hittar på egna begrepp på ett ord, det är inte liksom jag som kommit på ordet halvhalt. Jag hade nog valt att kalla det något annat:p

När man travar får man ju inte för sig att kalla det för galopp? Tycker det är samma sak.

Att halvhalter är svårt och att det är svårt, som ryttare, att känna om de går igenom kroppen eller inte, det är en helt annan sak.

Nu utgår jag givetvis ifrån att du inte tror att jag använder det du nedsättande skriver om.
För att förklara min tanke (om du är intresserad, men annars är det bara att sluta läsa nu! :p ) så ramen sätts med sitsen, i huvudsak.

Jag reagerade på att du skrev att du valde att flytta bogarna i/till ramen med halvhalter, alltså halvhalt, in med bog för att få ram.

Sedan vrider du till det som att jag försspråkar ridning utan halvhalter,se ditt inlägg ovan, där du insinuerar både det ena och det andra.

Men du får som du verkar vilja, jag går ur och låter er rida här i tråden bäst ni vill.

Så hur märker ni att hästen har sluppit ur sin ram och hur korrigerar ni det?

Hur märker ni att hästen böjer sig i kroppen falskt och hur korrigerar ni det ?

Japp här har vi haft problemen allan med ena hästen Barcelona så jag berättar om henne. Världens längsta inlägg.. så långt att Ingela H önskar att hon aldrig tjatat om ett svar :angel:
Så lite Julläsning för den som orkar, jag kanske har virrat till det någonstans men jag själv orkar fan inte läsa igenom det och tänka till vad där står en gång till :p

Barcelona lång och stor så hon länger bara ut sig ännu mer och är det inte bak så är det fram och så ångar hon bara på framåt , det var därför jag satt i flera månader och gjorde övergångar, skritt-trav-skritt-trav sen funkade det och då handlar det oxå bara om att göra henne rundare med lägre hals och sedan börja plocka in bak vilket jag har gjort med öppna i det ena varvet och sluta i det andra varvet just för att hon måste vinkla om och börja böja på alla leder och särskilt böja bakknäna och trampa in under sig och spåra så hon höjer upp manken vilket leder till min andra fråga om böjning....

För i böjningen så är det så att där måste hästen vara ganska så rakriktad för att böja sig jämnt och inte trilla ner någonstans.

Hon har genom åren försvarat sig med för att slippa vara rak och då särskilt under böjning.

Korsat käkarna. -
lagt huvudet på sne
puttat ut bogarna
puttat ut halsen på utsidan
puttat ut revbenen mot innerskänkel
trillat hit och dit med manken
trillat ner på innerbog.

När man korrigerar det ena kommer det andra och så korrigerar man det andra så kommer det trejde...
Hon har ju varit väldigt sned för att hon trillade rejält i hagen för x-antal år sedan varit behandlad av ET massor av gånger för att komma tillrätta med vissa problem. De här sakerna är inte så unika just för henne utan dom allra flesta hästar har ju dessa problemen mer eller mindre , det är bara det att hon har haft dom mer. Även så att hon är så himla stor och överbyggd har inte gjort saken helt enklare heller.

Idag gör hon oxå allt det här men nu tar det inte mer än något varv på volten så är hon rak i böjningen även om jag fortfarande alltid i varje steg måste tänka på alla vägar ut som hon tar om hon får chansen.

Efter alla halvhalter och övergångar har jobbet med rakriktning och lösgjordhet och disciplinerat dressyrarbete ut i fingerspetsarna gett resultat.
Hon är en lång häst och har enkelt för böjning i sig och böjer sig gärna för mkt istället.

Hur jag korrigerade på Barcelona.

Korsat käkarna. -
lagt huvudet på sne
puttat ut bogarna
puttat ut halsen på utsidan
puttat ut revbenen mot innerskänkel
trillat hit och dit med manken
trillat ner på innerbog.

Först så la jag fokus på den enskilda saken dvs när hästen la huvudet på sne eller puttade ut bogen så fokuserade jag på att putta in bogarna och få raka öron utan att då kanske märka att dom tog andra vägar ut såsom puttade ut halsen utåt istället, har man då manen ivägen så ser man inte alltid att halsen skall gå rakt ut från bogarna och att man inte skall ha dubbelt så mkt hals på utsidan som på insidan. Alltså halsen beter sig som bogarna när bogen flyter ut utåt. Och lägg då till att hästen la revbenen lite för mkt åt innerskänkeln.

Vad hade jag själv då gjort för att förstärka detta , jo jag har alltid ridit med vänster ytterben för långt ut ifrån hästen i höger varv vilket resulterat i att tja där kan jag ju vara sned och flyta ut med både revben och bakben utan att matte har märkt det. Jag har alltid tagit åt mig vänster hand någon cm mer vilket räcker och blir över för att lägga huvudet på sne eftersom det blir väldigt svårt att ställa sig till höger när vänstertygel är lite kortare. Jag har samtidigt under åren haft svårare att kommer ner på vänster sittben och jag pekar lite utåt med höger fot och så viker jag mig litegrann i vänster insida midja. Det här har jag ju varit medveten om och försökt korrigera så gott det går.

Så jag fick i höger varv kontrollera ytterhalsen och ytterbogen med ytterknä och tygel samtidigt som jag kontrollera ytterbak med underskänkeln (?) jag fick vara noga med att ge efter i ytterarm för att hon skull kunna ställa sig till höger för att jag själv alltid har dragit åt mig vänster arm någon cm. För att hon då inte skulle trilla ut med ytterhalsen fick jag ta fram ytterarm och föra tygeln något trängande utan att komma över mankammen. Sedan la hon sig då på innerskänkel litegrann vilket innebar att jag fick rida runt i öppna med helt hängande innertygel och rakrikta henne med enbart innerskänkel så hon gick rakt fram och göra tusen övergångar skritt-trav-skritt-trav i detta och för att komma undan det så satte hon ut ytterbak så det blev skänkelvikning istället för öppna. Efter ett superdisciplinerat arbete i någon månad började hon räta upp sig i höger varv. Då gick jag tillbaka till voltarbetet, sluta på volt-rakrikta-skänkelvikning flytta innåt-gå rakt fram -sluta osv osv för att gymnastisera ytterbak. Alltså vänster bak.

Vänster varv var ju samma problem fast på insidan istället för utsidan,

Sen när allt blev mindre av allt kunde jag få en helhet och en överblick och kontroll av situationen så jag kunde kontrollera alla delar samtidigt som nu idag då har lett till en lösgjord och rak häst på nästan 1.80 som jag i stort sett kan rida på bara med sätet (nästan) och väldigt små hjälper :)
Vad som blev det avgörande var att jag bestämde mig i våras att hon enbart skulle gå dressyr och så tränade vi konsekvent därefter. Det gick överraskande fort , tog ca ett halvår. Min tränare kom ut kanske en gång i månaden för att ge nya inputs då det var mkt upprepande arbete som jag kunde klara av själv.

Det låter nog värre än vad det var synligt för ögat för dom flesta skall jag bara inflika, vi hade höga placeringar i Msv dressyr under hennes snedaste period och hon gick även fälttävlan med bra resultat

Men skillnaden är enorm på henne idag rent formmässigt och jag hoppas det skall betala sig på dressyrbanan nästa år när hon har stärkt sig i denna formen. Jag gjorde bara 2 dressyrstarter i år där jag ändå fick hyfsat betalt beroende på att jag hade väldigt mkt missar i det ena programmet. Det andra programmet gick rätt bra med 2 missar men ändå så tyckte jag att skalan kanske hade höjts ett poäng på många saker jämfört med tidigare för samma domare.

En halvhalt (oavsett typ, för det är inte bara i förhålla bogen-syfte som jag använder halvhalter, beror på hur man gör det och när, timing/situation) ser jag också som något som ska gå igenom hela rygglinjen TILL bakdelen, för bakbenen i sig ska inte saktas ner eller påverkas egentligen (däremot bakDELEN indirekt eftersom rygglinjen trots allt går igenom den).
Och för mig är som sagt inte en halvhalt nödvändigtvis enbart en förberedelse, kan ha andra syften.
En halvhalt behöver inte nödvändigtvis göra att hästen bär bättre. Man tar den med syftet att förbättra bärigheten men huruvida den gör det eller inte har inte bara med halvhalten i sig att göra.
Dessa impulser/motstånd ska ge svar ända bak till höften (dvs hela rygglinjen men på böjd häst) MEN de kommer inte alltid göra det beroende på en massa faktorer. Syftet är detsamma. Ibland tänker jag inte på just det som syfte utan bara stoppa upp bogen, men då blir det mer åt "förstärkt trängande tygeltag" än de halvhalter jag tänker på.

Jag reagerade på att du skrev att du valde att flytta bogarna i/till ramen med halvhalter, alltså halvhalt, in med bog för att få ram.

Sedan vrider du till det som att jag försspråkar ridning utan halvhalter,se ditt inlägg ovan, där du insinuerar både det ena och det andra.

Men du får som du verkar vilja, jag går ur och låter er rida här i tråden bäst ni vill.

"Ram" är för mig en helhet, inte ett självändamål eller en sak för sig egentligen. Alla övningar, rörelser, signaler egentligen är till för att förbättra helheten.

Vad insinuerar jag i inlägget ovan? Menar du det jag skrev som svar till Ingela?

Tack, det var snällt. Men jag struntar i om jag har DITT tillstånd, eller ej att rida som jag, min häst och mina tränare vill att jag ska rida. Det gör jag i vilket fall som helst. :devil:

*sorry, kunde inte låta bli* - FY på mig... :o

Japp här har vi haft problemen allan med ena hästen Barcelona så jag berättar om henne. Världens längsta inlägg.. så långt att Ingela H önskar att hon aldrig tjatat om ett svar :angel:.

Tack, för att inte bara JAG kan skriva "mitt livs novell" i ridsammanhang. :bow::bow::bow: Jätteintressant läsning och jag ler igenkännande i många av problemen och korrigeringssätten, som du säkert kan förstå. Även om du tycker att jag verkar göra på annat sätt, än du. Det är nog bara att jag som sagt är "luddig förklarare" i så fall.

Ja ja du menar att jag är rädd för motargument och brukar dra mig ur när det hettar till

Nädå, inte DU, det är andra som har den strategin. :rofl:

Just det där , att hästen trycker sig ur ramen DÄR finns det ju massvis med olika varianter på hur hästarna gör och det var det jag ville komma till och få en diskussion runt.

OK, ja, det känns högaktuellt, och mycket spännande just nu!

Jag har inte läst ditt långa inlägg nyss,:o utan svarar utifrån mej och stoet just nu...Ska läsa strax både det och resten som jag inte läst än.

Vi bytte tränare i somras och det har bla pga detta hänt massor. Vi började om med vissa saker men det kan jag ta en annan gång. I alla fall har jag fått betydligt bättre koll på just ramen. Och vi har fått och SKA variera mycket och bla samla mycket mer än jag gjort, bitvis, ställa högre krav helt enkelt.

Hon är mjuk och rörlig och har lätt för sej, men har utvecklat system för att ta sig ur.......:cool: Vilket också är extremt lätt för henne, tyvärr.

Särskilt genom att skjuta ut vänsterbogen, resp lägga sej på högerbogen.
När det inte gått har hon istället skjutit på framåt:cool: Eller stått emot, också varierande.

Nu har jag genom den hjälp jag fått kunnat ligga mer "före" och inte låta henne trycka sej ur ramen varken åt sidan eller framåt eller bakåt på samma självklara sätt.... (OCh nej, det slits inte och dras inte, det hålls på plats mer genom snababre korrigeringar av mej, främst i sätet, bättre känsla för vad som är på gång och föruseende)

Då har hon blivit ARG:devil: I lägen där jag fått samla mer, i tex en skola, (senast var det i en öppna som jag fick samla och kräva mycket mer än tidigare.) Då hoppade hon rätt upp i ren ilska, när hon den gången insåg att dörren till att trycka ut vänsterbogen var stängd.

Hon har ett hetisgt humör när något går emot och men sen accepterar hon lika snabbt. oftast. Så hoppandet är inte så farligt och kommer att gå över...

Bogarna har jag fått möta med bla mkt tvära sidvärts, för att få mer jämnvikt.
HOn har lätt för sidvärts av alla slag och för att böja, därför är det inte tillräckligt att bara rida sidvärts, utan man får höja kraven. Korta tvära sk vikn, i alla gångarter. Och även "förvänd". För min del får jag inte tappa vänstersidan, måste se till att jag har kontakt med båda sittbenen i sadeln (inte låta mej flyttas, utan se till att innehöften inte kommer för långt bak.)
och använda hela vänsterskänkeln som stöd mot att bogen trillar ut...Knät håller in, undersk ser till att vänster bak fortsätter arbeta (smiter gärna)

När jag fick bättre kontroll på bogarna började hon dels hacka, dels lägga huvudet på sned....- jag har då fått vara mycket tydligare i sätesridningen, påminna om takten med sätet, och även bli bättre på att hålla jämn kontakt med skänkeln på båda sidor. Lätt att jag har glappat med ngn skänkel och då kommer hackandet. Det handlar alltså inte om munnen som jag var rädd för (och vågade knappt rida henne pga det) utan om bristande stöd då hon börjat arbeta rakare med bogarna (i det nyare läget) då hon först behöver stöttas genom skänkel som ligger intill och vid behov påminner ngt bakben.

Huvudet på sned avhjälp(te)s genom att ta bort innertygel nästan helt på volten, flytta ut, hålla på plats med innerskänkeln mot ytter, i höger varv, särskilt i galoppen. Forma runt inner med ytterhjälperna. Hon har annars velat lägga sej på innertygeln när det blir för krävande i hö varv. Det gör hon inte alls längre.:bow:

Ja det finns nog mer att skriva ang detta, bla hur hon försökt flytta mej i sadeln...men detta blev ju LÅNGT:eek: Får åter återkomma i så fall...

Sammanfattningsvis har jag blivit en mer krävande ryttare som inte sitter i för högt tempo och försöker "komma ikapp", utan jag är mer medveten om och noga med detaljer som ger helheten. Det är alltid långt kvar, men det här ämnet är mycket aktuellt. Eftersom hon inte har en automatisk bra grundtakt - (men mycket bra bakben å andra sidan:love:), så måste jag vara extremt noga med takten, den är grunden, verkligen och inget arbete utförs alls utan grundtakten nu. Och resultatet av allt detta är en mycket mer avspänd och nöjd häst, trots att det är mer krävande.

Tack, det var snällt. Men jag struntar i om jag har DITT tillstånd, eller ej att rida som jag, min häst och mina tränare vill att jag ska rida. Det gör jag i vilket fall som helst. :devil:

*sorry, kunde inte låta bli* - FY på mig... :o

Du kunde bett mig gå ur direkt så hade du sluppit läsa sådant som uppenbart inte passar.

Nu har jag inte pratat om att rida hela passet utan halvhalter.:cool

Utan tills hästen är väl framme och man kan börja använda sig av dem.En häst som korrigeras in med sin bog i en halvhalt och som inte är väl framme,vad gör man halvhalten för för man kan välja framåtdrivande korrigering?

Dessutom, här var det tal om att specifikt göra en halvhalt för att ta in en bog.Om hästen inte är väl framme blir halvhalten bromsande, och det ska den inte bli.

Takten skulle jag korrigera med kroppen, tills takten blir korrekt, därefter hålla kvar den med halvhalter

Jag måste använda halvhalter redan från början, men inte genom förhållning i tygeln i första hand, även om det kan behövs också, utan genom kroppen, att flytta lite vikt bakåt, stanna upp liksom lite snabbt, eller hur jag nu gör, kan inte riktigt säga :o helt ärligt. Men balansera upp behöver jag göra, eftersom jag inte har en taktmässighet i grunden utan det kan bli rantande om man inte styr upp det, i alla fall vissa dagar. Kanske är det du menar med styra med kroppen, som jag gör, men det blir ju halvhalter det också, eftersom det blir uppbalansering (att få hästen mer taktmässig är mer i balans också:idea:) JAg kallar hellre halvhalt just uppbalansering.

F ö håller jag helt med dej och förstår inte heller hur Totola kan tolka in att du inte förespråkar halvhalter....:cool: Inte heller förstår jag det med att flytta bogar med halvhalter:confused:

KL
Och just det:idea: God fortsättning på er alla tanter -och gubbar:banana:

En halvhalt (oavsett typ, för det är inte bara i förhålla bogen-syfte som jag använder halvhalter, beror på hur man gör det och när, timing/situation) ser jag också som något som ska gå igenom hela rygglinjen TILL bakdelen, för bakbenen i sig ska inte saktas ner eller påverkas egentligen (däremot bakDELEN indirekt eftersom rygglinjen trots allt går igenom den).
Och för mig är som sagt inte en halvhalt nödvändigtvis enbart en förberedelse, kan ha andra syften.
En halvhalt behöver inte nödvändigtvis göra att hästen bär bättre. Man tar den med syftet att förbättra bärigheten men huruvida den gör det eller inte har inte bara med halvhalten i sig att göra. Dessa impulser/motstånd ska ge svar ända bak till höften (dvs hela rygglinjen men på böjd häst) MEN de kommer inte alltid göra det beroende på en massa faktorer. Syftet är detsamma. Ibland tänker jag inte på just det som syfte utan bara stoppa upp bogen, men då blir det mer åt "förstärkt trängande tygeltag" än de halvhalter jag tänker på.

Nu, totola, förstår jag inte alls vad du menar:confused:

Jag har nog helt annan defintion och tanke med halvhalter. Jag kallar det helllre som jag skrev uppbalansering. Och jo, om den går igenom så får den hästen att bära bättre.

Jo den påverkar och SKA påverka bakbenen, bokstavligen ända ner i hoven ska du känna den, idealt.

Jag tänker inte "förhålla bogen" med halvhalt:confused: En halvhlat går ju inte igenom om inte bogarna är på plats. Så då blir det bara ett förhållande tygeltag.

fio:
Jätteintressant och känner igen en hel del, ska lusläsa sen och tänka för ajg kan ha mycket nytta av det du skriver, och känner igen mycket!:idea: Tack!:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII