Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ramdiskussion och GÄRNA annat med...

Och tycker också att det är svårare med en häst som går ur ramen uppåt. Som ni som kommer ihåg har jag av flera duktiga tränare blivit tillsagd att min har extriöra oförutsättningar, svårt för(nej, jag kan inte förklara precist)att bli lång, låg, näsan fram, utöver det oren grundgalopp, hon försvarar sig säkert mot det arbete det innebär att göra detta.

Därför ser jag det långsiktigt, flera års grundarbete enbart för att komma till enkla grejor.

Ibland kan jö hästar precis som oss hamna i mönster när dom blir spända osv som din gör genom att släppa ramen uppåt.
Har du provat att bryta det mönstret med tex.chambone ?

Jag har haft en sån och förstår vad CL menar, är jag rätt säker på. :o

Såna hästar har förmågan att bedöma rätt och man måste ibland (som det hon beskrev) låta dem avgöra, för de har rätt. :bow: En sån häst väljer nästan alltid rätt i en krissituation, det är det som är det unika, i såna lägen samarbetar de, tappar aldrig huvudet, det handlar inte om att de inte skulle lyda när det gäller, för det gör de. I en sån situation är de helskärpta och vet på något sätt allltid när det är allvar. Kan inte förklara det. Jag har haft en sån i 18 år och det låter helflummigt, det inser jag, men jag lärde mej otroligt av den hästen vad det innebär med en sån relation och en sån otroligt klok häst.

Nej, det låter inte flummigt alls !
Men däremot ger det många signaler till mindre erfarna att det är ok med att hästen kan bli farlig om man kräver ram, lydighet i alla sitvationer.

Eftersom jag är en *säkerhetsMupp* oxå :D tror jag det är viktigt att inte själv utan kunskap laborera med säkerhetsfrågor.
Vet att det krävs erfarenhet, kunskap och en stor portion insikt att som du, CL, axel med många fler i tråden kan ge utrymma för individen som vi diskuterar nu.

Senast ändrad:

Det var intressant, jag har gnidit mina grå när det gäller denna hästen och spändheten.

Innan du skrev detta hade jag kommit fram till i den hästens fall att det är en kombination av kanske ibland (oärlig) framåtbjudning, pigghet samt en självklar och extremt kaxig dominans i hagen som ger sig i uttryck att hon aldrig vilar, alltid är vaken och därför uppmärksam på ljud och annat och inte heller alltid, självklart, släpper det i ridningen.:confused:
Jag upplever inte hästen som osäker, men nu blir jag osäker...Förklara mera.:)
Jag håller i detta helt med Flash ang självsäkra individers spänning- som är en annan.

Det här med att ha ett stort kontrollbehov. De behöver oxå- helst- ridas i en rundare form för att kunna slappna av- blunda lite. För att komma dit är sövning bra, även om flash använde övergångar, men som jag bara tycker väcker den- mer.

När hästen är sövd o har lagt sig i en lägre form är den lättare att få till en bra normalform- iom att den förhoppningsvis har lösgjort sig i den lägre o även har svalkat hjärnan lite:angel:

Tycker om alla era kloka inlägg.

Oj..:o
Det verkar kanske som om jag själv utnämner mig som en med kunskap...hoppas att ni argumenterar emot om ni inte håller med det jag skriver.

Vill INTE bli någon ny diktator på buke :cry:

JAG är bara glad att du kastar in fler synvinklar på saken.:bow:

Man ser lätt vad som har trovärdighet:cool::love:

Men va roligt att ha nån att diskutera med :love:
Jag tycker inte att det är så lätt men det beror väll på vilken böjning du menar ?
Jag ser fram emot en fördjupning !

Är du inne på spårning i volt eller öppna ?

Nej det är verkligten inte lätt.

Böjningen är ju böjning rent biomekaniskt spelar det ingen roll om det är öppna eller volt, och jag tycker nog att när jag får bäcken och axlar på plats och blir bärbar att hästen då faktiskt slappnar av i överlinjen, oavsett om det är jag som rider eller en elev.

Elverna brukar inte kunna sitta kvar i den possitionen mer än några steg dock - för de har inte den koordinationen. Jag har övat ganska många år på detta, så jag kan sitta kvar längre men tappar det likväl när jag fumlar till det.

Jag tycker det är samma sak med tömkörning placera bäcken och bogar rätt och hästen låter halsen falla - men okså där så tappar man det fort för det är jobbigt också för hästen att jobba rätt.

Jag har väl egentligen slutat skriva här ( tar lite återfall då och då, när jag egentligen borde göra annat :angel:)

Mest för att vi har så totalt olika infallsvinkel att det blir svårt att förstå varandra.

Lägger till att det blri svårare att behålla sin possition i en öppna en på en volt eftersom det är en mer avancerad rörelse att koordinera i - också för oss som ryttare

Tack och dito !

Det här med att ha ett stort kontrollbehov. De behöver oxå- helst- ridas i en rundare form för att kunna slappna av- blunda lite. För att komma dit är sövning bra, även om flash använde övergångar, men som jag bara tycker väcker den- mer.

Nu refererar jag direkt till min egen pålle med motor och mitt arbete med chambone...lösgöra i låg form och få fler aspekter med hjälp av chambonen.

Helt klart finns det likheter till AvG-s sätt att med RK ta bort kontrollbehovet.
Inte för att jag förespråkar RK men en tanke till det du skrev.
Hon har jö själv sagt att RK inte passar alla hästar.
Motor + kontrollbehov ? Går dessa hand i hand ?

Själv upplever jag inte flash häst som en med kontrollbehov, snarare en vaken intligent häst som ska få mera uppgifter att lösa för en bättre samarbetsförmåga och sluta hitta på flyktvägar till ramen.

Jag har haft en sån och förstår vad CL menar, är jag rätt säker på. :o

Såna hästar har förmågan att bedöma rätt och man måste ibland (som det hon beskrev) låta dem avgöra, för de har rätt. :bow: En sån häst väljer nästan alltid rätt i en krissituation, det är det som är det unika, i såna lägen samarbetar de, tappar aldrig huvudet, det handlar inte om att de inte skulle lyda när det gäller, för det gör de. I en sån situation är de helskärpta och vet på något sätt allltid när det är allvar. Kan inte förklara det. Jag har haft en sån i 18 år och det låter helflummigt, det inser jag, men jag lärde mej otroligt av den hästen vad det innebär med en sån relation och en sån otroligt klok häst.

Kastar mig in och svarar lite snabbt, du har helt rätt Flash.

Men det är väll klart att typen av böjning spelar roll.
Om du tänker en öppna så på vilket sätt vill du att hästen ska svara på böjningen när det gäller ramen fram ?

Jag tycker det är samma sak med tömkörning placera bäcken och bogar rätt och hästen låter halsen falla - men okså där så tappar man det fort för det är jobbigt också för hästen att jobba rätt.

Men hur kan man placera kroppen rätt med bara tömmar...kan du genom brevkurs direkt lära mig :bump:
Tömkörning är kul men kan tyvär inte :cry:

Flash´s häst kanske har tråkigt:angel::rofl: o hittar på eget:banana:

Jo tittiga hästar behöver sysselsättas, men min är inte energisk på så sätt- utan bara på G.

Ni är för roliga!
KL Men menar ni verkligen att hästarna har en dold agenda? Eller ingå det i deras natur att hela tiden försöka 'smita' från jobbet? Trodde inte att de var så lika oss mänskor...

Här har vi pudelns kärna tycker jag.

Och varför jag känner att jag inte passar in här på forumet

Min icke så dolda agenda - är att så ett frö - att relationen med hästen är som ett äktenskap.

Även om många partners anser att alla problem i deras äktenskap beror på den där puckade sambon - så ser det sällan ut så för en utomstående

Men den inställningen är bekvämast givetvis. Om man inte ser sin del så behöver man ju inte ta ansvar för den...

Angående ramen så ser jag det så att OM jag lyckas stänga de fyra dörrarna OCH hålla dörren FRI uppåt - så kommer hästen att välva ryggen uppåt.

Misslyckas jag stänga de fyra dörrarna (fortfarande med min sits) så misslyckas korrekt samling. Lyckas jag stänga dem och HINDRAR uppåt så kommer ett svar från hästen - den kan tex. börjar stå emot i ryggen och halsen och nacken kommer uppåt och ryggen sänks.

det ser jag som information till mig - jag har inverkat fel - för hårt.

Och händer det mig eller händer det mig - ja jag gör fel hela tiden :o

Men jag löser det med att genast lätta ur i handen framåt och driva med sitsen

Det är ALLTID jag som ställer till det när det blir sådär, ALLTID är felet mitt.

Och alltid finns lösningen hos mig.
Den naturliga mänskliga reflexen är att hålla hårdare i tygeln, krypa ihop om än aldrig så lite, men det får bara motsatt effekt. Ja det har hänt mig också - jag gör så när jag blir rädd - men vägen ur - är att säga hallå till kroppen - tvärtom skall du göra. Visa hästen vägen ur.
Släpp framåt och driv framåt med rumpan.

Det är den klassiska regeln
halsen upp - driv med sätet
näsan bakåt - driv med skänkeln

För mig är det självklara "svarsreaktioner" för ryttaren i "dialogen" med hästen.
för hästen pratar med oss - genom hur den beter sig.

och vi som den intelligentare av oss - vi kan bli medvetna om hur vi svarar - och hur vi borde svara för att kommunicera bättre. precis som i ett äktenskap

(Nordisen kan- eftersom han är så framtung - när han inte orkar galoppera rund - ramla ned i ett hål med framdelen (känns det som) då kommer halsen upp för att han tappar balansen- men då bryter han av i slängtrav - och det är alls inte smma sak som att bli kort i överlinjen. Det handlar om brister i hans styrka.)

Men det andra är JAG JAG JAG:crazy:

Ja nu är vi bara på ett forum som dom bästa *läktarryttarna* :D
Jag har varjefall ingen erfarenhet av flash häst utan tror och tycker ändå :o

Min är som din...på g men kan av andra uppfattas som het.
Jag har jö haft honom nu snart 13 år och då får man hoppas att man kommit en bit när det gäller komunikationen...

Men hur kan man placera kroppen rätt med bara tömmar... kan du genom brevkurs direkt lära mig :bump:
Tömkörning är kul men kan tyvär inte :cry:

Brevkurs är omöjligt - lika lite som man kan lära sig rida genom att läsa på buke så kan man lära sig tömkörning genom skrift

teorin kan man få - men man behöver ngn som kan säga till nä'r det är rätt - och framförallt ngn som kan säga VAD du gör för fel - alltså vad du skall göra istället för det du gör

Men det är väll klart att typen av böjning spelar roll.
Om du tänker en öppna så på vilket sätt vill du att hästen ska svara på böjningen när det gäller ramen fram ?

Men ovan då ? Vore så intressant att höra vad du tycker eftersom du utbildar som jag gör :bow:

Och varför jag känner att jag inte passar in här på forumet

:

Trams, du passar väl lika bra eller lika dåligt som någon annan, alla är vi individer. Dessutom är det vårt eget val att vara här.

Dock kan jag säga att man snabbt blir ödmjuk om man tror sig kunna något :angel: men det är ju bara upplyftande och taggande :devil::D

Dressyrmupp: Du skriver så himla bra, jag läser gärna dina inlägg :laugh:

-Springer till min disk igen.

DET är inte anledningen...
utan att som du nu skriver- igen- insinuerar att alla andra bara skyller på hästen o rider dem illa- som du gör längst ner i stycket.

Visst har alla hästar olika förutsättningar, men en del kan bara inte- är inte gjorda så.

Vi försöker ständigt att rida- bättre. Vi oxå!
Inte bara du o tyskarna.

Dock kan jag säga att man snabbt blir ödmjuk om man tror sig kunna något :angel: men det är ju bara upplyftande och taggande :devil::D

Dressyrmupp: Du skriver så himla bra, jag läser gärna dina inlägg :laugh:

-Springer till min disk igen.

Ödmjuk :confused: vad är det för något :D jag är ödmjuk mot djur...kanske inte så bra när det gäller människor.

Tack för komplimangen. Du skriver väldigt bra själv :bow:

Från en Mupp som skulle vara i stallet för 2 tim sen...roligare att vara här :angel:

Men axel....viskar lite då jag faktist vill få en diskussion med fredrik.

Fult ? Kanske men om du fredrik kan direkt svara på frågor för vidare diskussion så kanske det inte blir så pass uppståndelse.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 542
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
956
Senast: ufot
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 339
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar